Economy Run 2003: živé zpravodajství ze soutěže o nejnižší spotřebu

76 komentářů

Santa Claus
7. listopadu • 8:37

Nevim proc nekdo vypina pri jizde z kopce motor, pokud se nepletu, tak "moderni" motory s EFI pri jizde bez plynu a pri zarazene rychlosti odpojuji priivod palivo pokud ma motor vyssi otacky nez tusim 1500 ... proto nulova spotreba ve fabii. Nemyslim si, ze rozsicena svetla maji takovy vliv na spotrebu, alternator bezi tak jako tak a pokud si dobre pamatuji funkci alternatoru, tak dobiji pri behu motoru porad, cili i na volnobeh. Nekteri by se opravdu meli zamyslet....

Ostatne do kopce za 15l? Meli by jste se naucit jezdit panove, ne vzdy je nejnizsi rychlost to nejlepsi reseni, zkuste si nekdy nejaky kopec vyjt na nizzsi rychlost ale s vytocenym motorem. Neni to chvastavni, bude tu spousta nazoru ze sem debil, ale s felicii combi 1.3l dokazu jet do kopce pri 160km/h za necelych 6l.... Nestoji to za zamysleni? Verim ze tohle by se mi povedlo i pri nejakych 80 km/k

Z
8. listopadu • 18:13

No, 160 do kopce s Feldou 1.3 za 6 l/100 km mi moc realnych neprijde.

Santa Claus
8. listopadu • 18:37

bohuzel mi toto ukazoval palubni pocitac a opravdu si to nepletu s prumernou spotrebou... Tech 160 km/h je pochopitelne tachometrovy udaj, nevim nakolik je v tomto felicie presna... Kolega, ktereho to auto bylo neveril ani tomu, ze ta felicie dokazala jet po rovine lehce pod 180km/h ... Ja sam sem byl prekvapen... Naopak jsem mel problem se pri hodne "dravem" rozjezdu do kopce od benzinky dostat pres 12l/100km. Mozna byl spatny palubni PC, ale vzhledem ke zkusenostem s ni, se odvazuji tuto moznost vyloucit.... Pro me je zase nerealnych onech 15l

Z
9. listopadu • 11:27

Me to prijde divny protoze z combi 1.6 jsem dostal vmax 170 na kterou potrebovala mirnej kopecek a byla schopna drzet stalou 160. Oboji se 2 lidmi a rychlosti tachometrove. Asi maji 1.3 a 1.6 jinej tachac (PP tam bohuzel neni)

Loudo
25. září • 16:52

Nemam dobre zkusenosti s presnosti tankovacich zarizeni. V mojem aute mam flasku a trychtir, jednou jsem je musel pouzit (nejak jsem neodhadl kolik mam beniznu) a zjistil jsem, ze do 1.5 l flasky se vejde 1.8l benzinu (tolik jsem platil). Nevim jak nalejvali palivo do souteznych aut, ale jestli tak jak je zobrazeno na fotkach, prave tohle muze vysvetlit rozdily v spotrebe (stejne auto - jiny ridic).

Z
9. listopadu • 11:18

Zalezi, co to bylo za flasku. Do nekterych 2l se urcite vejde 2,2 l.

Karel Vlček
25. září • 16:08

Chtěl bych oznámit všem, které to zajímá, že se mi konečně podařilo zprovoznit diskuzní fórum na oficiálních stránkách akce www.economyrun.cz.

V žádném případě nechci rušit tuto velice obsáhlou diskuzi a děkuji autorům článku za podrobné zpravodajství z naší soutěže.

Na potřebě určité formy komunikace s účastníky i s širokou veřejnosti jsme se dohodli na schůzce organizátorů, byla také inzerována při slavnostním vyhodnocení, několik přispěvatelů do této diskuze mne o vytvořeni fóra žádalo a konec konců i rozsah této diskuze mne přesvědčily o nutnosti zprovoznit fórum co možná nejdříve.

Děkuji za pochopení a doufám, že ve své debatě bude nadále pokračovat.

W
25. září • 9:19

Předem gratuluji zůčastněným i organizátorům k takovéto akci, mrzí mě, že se nemohou zůčastnit i jiné značky. Ale mám pár dotazů, nejen k závodu, ale i k jiným - starším - příspěvkům:

- jaká je podle Vašich představ přesnost palubních počítačů? Můj kolega v práci má Fabii a údaje jsou i o více než 1litr/100km zcestné, naše firemní 74KW Fabia je na tom ještě hůře. Jak potom někdo může s čistým svědomím napsat, že ujel 176km s průměrnou spotřebou 4,75litru?!?

- přepočítávací vzoreček je zajímavá věc, ale není to trochu přepych? Vždyť se jedná jenom o stroje Škoda několika modelů, každý může mít svou kategorii...

- a malé popíchnutí  - absolvoval jsem teď 1400km cestu do Chorvatska a zpět v horku, kolonách, horách, na dálnicích a rozhodně jsem využíval rychlostních limitů. Auto bylo naložené a s obyčejným benzínem, v plné výbavě. Jedná se o pětidvéřovou Hondu Civic s motorem 1,5l/84kW z roku 97. Spotřeba byla 5,4litru/100km, po přepočtení dle Vašeho vzorečku je to 2,722...  ale nemůžeme srovnávat technické lahůdky s obyčelnými motory, že ano.

W.

Eraser
25. září • 12:07

Na dlouhé trase, kde jedete ustálenou rychlostí po dálnicích se zahřátým motorem se dosahuje nízké spotřeby velice snadno. Když pojedete v zimě se studeným motorem po městě do práce, už to tak slavné nebude.

Miroslav Obešlo
25. září • 10:55

V soutěži se nebere zřetel na údaje palubních počítačů, ale na množství paliva dočepované po konci závodu s tím, že se logicky začíná se zcela plnou nádrží a končí dotankováním tak, aby nádrž byla opět zcela plná.

Prostor pro nepřesnosti tu asi stále je, ale zřejmě bude zanedbatelný...

Marek
25. září • 10:44

1) presnost palubnich pocitacu je celkem presna, vyrobce udava promereni cca 8%

2) prepocitavaci vzorecek je jen pro absolutni poradi, jinak dalsi umisteni je ve tridach

3) nevim kde jste prisel po prepoctoveho vzorce na spotrebu 2,722 l/100 km - asi hondy vazi 122 tun (asi omyl) pri prepoctu bych tipoval vahu nalozeneho auta tak na 1,35 tuny a to po prepoctu je 4,7 l/100 km - cca 33. misto (pojel by vas i superb 2,8/142 kW nebo octvavia RS) a v kategorii B1600 by to bylo 3.misto (tedy posledni)

takze opravdu nesrovnavame motory s lahudkami

W
25. září • 14:50

Omlouvam se za omyl ve vypoctu - chyba ze zbrklosti. Ovsem na svou obhajobu musim podotknout, ze moje jizda nebyla pojata jako ekonojizda, ale jizda ve stylu dostan se co nejdrive do cile (kdo by se chtel vlacet 700km 90-kou, ze ano a rozhodne to nebyla jizda po dalnici ustalenou rychlosti (kdyz uz se jizda na dalnici ustalila, tak to bylo na rysce cca 140kmh). Kdo zna teren pobrezi Chorvatska vi, ze se prekonavaji velke vyskove rozdily, cili o rovinkach se taky neda moc hovorit. Ke vsemu jsem take stravil cestou zpet temer 90minut popojizdenim na jednicku do kopce a to vzdálenost cca5km!!! (uz nechci zazit) Vsude kolem "vonela" spojkova oblozeni a na krajnicich stala odstavena uvarena auta. (nebyly to kupodivu Skodovky, ale vetsinou Mercedesy, BMW a jedna zbrusu nova A6 kombi...). Takze i to vysledne mysticke 36. (tusim) misto v ekonojizde beru   Spotrebu jsem meril samozrejme tankovanim do plne nadrze, moje celorocni spotreba je pod sest litru, jezdim napul mesto, napul okresky a rad vyuzivam celych efektivnich 7000otacek sveho motoru. Jeste dotaz, uzival nekdo behem ekonojizdy napriklad jina kola? Myslim tim mensi sirka, vice nahustena...?

Maxc
26. září • 22:41

V Chorvatsku jsem loni jel  prvních 100km na cestě domů s Octavií TDi 66kW se spotřebou 3,2l. Jelo se v koloně neustále na trojku nebo na čtyřku a minimum plynu. Letos na Economyrun s Fábií RS za 3,88l.

Marek
25. září • 15:39

Behem economy run se muzou pouzivat je kola zapsana v technicaku a zaroven musi byt nahusteny na predepsany hodnoty, jinak je to diskvalifikace. Kdyz jsem cestoval do polska tak jsem jel za 4,9 l/100 km jinak takovej prumer za tech necelech 4000 km mam 5,5 l/100 km jeto na pul mesto a napul dalnice.

Petrxyz
25. září • 8:48

Při pročítání příspěvků některých účastníků ECONOMY, mi vstávaly vlasy hrůzou .

Uvědomuje si ten, kdo jede s vypnutým motorem z kopce jako šílenec, že je v podstatě neřízenou střelou, kterou nelze bezpečně zastavit ( nefunguje posilovač řízení ani brzd ).

To už není soutěž to je hazard. Doufám, že se takovému kaskadérovi někde při sjezdu z kopce nepřiletu pod kola.

Ať si organizátor takové akce zajistí úzavřenou trať, nebo zakáže takové vražedné kousky jako vypínání motoru....

 

CZ
26. září • 15:00

No nevím, já nemám v autě ani (podtlakový)  posilovač brzd ani řízení, takže pozor na generalizace :)

Petr Broža
25. září • 22:21

Po vypnutí motoru zbývá v posilovači "síla" zhruba na 4 prudké zabrždění. I my jeli minulý rok s vypínáním (cca 4x), ale jednou to bylo o hubu, tak jsme to letos nezopakovali. Je to skutečně příliš riskantní a nebezpečné.

Miroslav Obešlo
25. září • 10:50

Domnívám se, že všichni účastníci EconomyRun disponují zdravým rozumem a že případné vypínání motoru se děje pouze na přehledných úsecích, kde je minimální risiko kolise. Vypínání motoru není zákonem zakázáno a stanovit takovéto omezení pravidly soutěže se mi nejeví jako dobrý přístup, protože tisíci zákazy a omezeními se zpravidla ničeho nedocílí. Navíc, jak by to měl organizátor kontrolovat?

Hazardéři nejsou účastníci této soutěže, kteří zpravidla mají nějaký kilometr najetý, ale řidiči, co projíždějí na červenou, co nezastavují v souběžném pruhu, když první řidič pouští chodce, řidiči co nedávají přednost v jízdě a tak dále a tak dále.

Petrxyz
25. září • 11:13

Nesouhlasím s Vaším názorem a nikdo mě zatím nepřesvědčil o opaku, že vypínání motoru kdekoliv při sjezdu z kopce je nebezpečné.

Pokud má řidič skutečně "najeto" nějaký ten kilometr, asi mi potvrdí, že nebezpečí na silnici číhá všude a bohužel právě v místech , kde to člověk nejméně čeká. Takže, jak bude takový člověk s vypnutým motorem řešit třeba náhlé vběhnutí srny, či díru v silnici ? Asi těžko se stejným úspěchem jako ten ,komu fungují řádně brzdy a řízení.... 

Názor, který mě hlavně zděsil je tento :

"Zkopce" jsme samozrejme rezali drsne, nekdy az na hranici bezpecnosti (bez motoru), ale soutez je soutez, ze".

Trvám na tom, že kdo jezdí z kopce bez motoru je hazardér ...

 

Miroslav Obešlo
25. září • 11:36

"jak bude takový člověk s vypnutým motorem řešit třeba náhlé vběhnutí srny, či díru v silnici ?" -  podle mne stejně, jako kdyby jel se zapnutým motorem, případně se zařazeným rychlostním stupněm.

Vše je o předvídavosti. Pokud jedu, neustále podvědomě kombinuji: "Co by se dělo, kdyby se támhle objevila babka s kárkou? Co kdyby se tu byl na silnici šutr? Co kdyby se tady vyvalil autobus?" a styl jízdy těmto scénářům neustále přizpůsobuji. Při jízdě bez motoru "pouze" vezmu do úvahy tužší řízení a hůře reagující brzdy. Pokud mi mé "rovnice" nevychází, kašlu na to a přizpůsobuji styl jízdy pravidlu bezpečného návratu.

Co se té předvídavosti týče, já věřím, že neexistuje nic, čemu by se dalo říci "nezaviněná autonehoda". Pokud chce člověk jezdit bezpečně a bezkolizně, musí uvažovat za ostatní účastníky a být v duchu o 100-200 metrů vpředu Jsem relativně nezkušený řidič - zhruba 15000 km na fichtlovi a takových 40000 km v osobáku, nicméně se stále dívám kolem, hledám inspiraci a snažím se poučit.

Co se týká komentáře "Zkopce" jsme samozrejme rezali drsne, nekdy az na hranici bezpecnosti (bez motoru), ale soutez je soutez, ze". , domnívám se, že se poněkud jedná o nadsázku.

Miroslav Obešlo
25. září • 11:49

Rád bych trošku zkorigoval svůj výrok: místo "já věřím, že neexistuje nic, čemu by se dalo říci "nezaviněná autonehoda". " bych to spíše formuloval tak, že málokdy existuje něco, čemu by se dalo říci "nezaviněná autonehoda".

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Petrxyz
25. září • 12:09

Teoreticky jsem to vysvětlil hezky. Zkuste si ale prakticky o kolik budete mít delší brzdnou dráhu s vypnutým motorem ( tedy bez posilovače ) a  pak se zapnutým.

 Nedoporučuji to ovšem zkoušet s divočákem na silnici

 

Tomáš Frolík
25. září • 13:59

Netušil jsem, co způsobím za bouři nevole jednou větičkou (skutečně nadsazenou). Hlavně však chci reagovat na názor Petraxyz, neboť IMHO není pravda, že se s vypnutým motorem prodlužuje brzdná dráha. Motor za běhu dodává posilovači brzd podtlak, který v systému zůstává na několik sešlápnutí (cca 3 až 4) i po zastavení motoru. Během těchto několika brzdění je účinnost brzd stejná jako při běžícím motoru. Teprve pak "tuhne" brzdový pedál a je třeba vyvinout větší sílu na pedál k vyvolání stejného brzdného účinku. I pak však lze dostatečně surovým dupnutím na pedál i zablokovat kola (prakticky vyzkoušeno). Popravdě jsem dlouhý sjezd řešil tak, že po asi trojnásobném sešlápnutí pedálu jsem na okamžik spustil motor, "napodtlakoval" posilovač brzd a motor zase zhasl. Nemyslím si, že bych při sjezdu tímto stylem ohrožoval sebe či ostatní...

mic
25. září • 7:49

...a neškodí motoru podtáčení???

Marek
25. září • 8:21

v dnesni dobe uz ani ne nebot ten motor je staven na cele spektrum otacek, a navic elektronika si dovede upravit predstih i vstrikovani takze motor stale optimalne spaluje a podava potrebny vykon. Ale jezdit takhle dlouhodobe se taky nevyplati - motor lenivi a musi se pak protahnout.

Miroslav Obešlo
25. září • 8:33

Můj komentář asi postrádá racionální jádro: ale po absolvování EconomyRun se mi zdá, že vůz lépe než před soutěží reaguje na požadavek akcelerace. Například si to broukám na pětku šesesát, chci to rozjet třebas na devadesát a mám pocit, že reakce na tento požadavek je ochotnější a rychlejší než před soutěží. Jakoby se motor zvláštním režimem EconomyRun jaksi vycvičil. Anebo je možné, že to dělá pořád ještě mix vysokooktanového paliva s kosmonoským Naturalem...

Maxc
23. září • 14:02

Do soutěže jsem šel s předsevzetím neskončit poslední a to se mi také povedlo, celkově 16. z 20. Konečná spotřeba 3,88l (první den 4,0 druhý den 3,6) je slušná na to, že auto mělo najeto pouhých 2600km před startem soutěže a tudíž nebylo zcela zajeté. Před soutěží jsem zkusil párkrat jet na spotřebu a nedostal jsem se pod 4,5l. Výsledek jistě mohl být i lepší, jednak protože jsem až na jednu vyjímku (Špindlerův Mlýn- Vrchlabí) při soutěži nevypínal motor (přišlo mi to nebezpečné). Dále jsem dodržoval předpisy tzn. ve vsi jel 50km/h a zastavoval na stopkách což jiní účastníci nedělali. V pravidlech je totiž uvedeno že při porušení pravidel silničního provozu bude posádka diskval.

Celá soutěž byla výborně připravena a zorganizována a vedla nádhernou krajinou. Itinerář byl velmi podrobný, nešlo zabloudit i přestože údaje na mém počitadle km se lišil od údajů pořadatelů (v cíli cesty až o 3 km) a proto jsme museli údaje v itineráři přepočítavat. Záludné byly pouze kontrolní otázky, kde se musela úvést čísla mostů, když na jednom km byly třeba 3 mosty a kvůli již zmíněnému proměřování nebylo snadné trefit ten správný.

Taky jsem byl překvapen když mi před startem do soutěže dotankovali 15l. Naposled jsem tankoval plnou v Náchodě a odtud to bylo cca 60 km, takže jsem moh tak 3l projet, nechápu kam se vešlo zbylých 12l.

Marek
23. září • 14:36

Ahoj, taky jsem se letos poprve ucastnil souteze economy run, a moje prdesevzeti sice nebylo neskoncit posledni ale chtel jsem jet pod 4 l na 100 km. To se mi povedlo, jel jsem za 3,78 l na 100 km s nezajetou Fabií 1,2 HTP (mela najeto 3100 km) a to pro me znamenalo 7. místo ze 37. Jinak 2. nejlepsi fabie ve tride B1300 i absolutne.

Souhlasim, ze soutez byla skvele organizovana. Itinerar byl perfektni az na promerovani tachometru (u me cca 2 km na etapu) a s tim spojene prepocitavani. Jak si psal s temi mosty, tak jsme meli ty samy potize, za svijanama byly 3 a ani u jednoho nam ty kilometry nesouhlasili.

Jinak se tesim na dalsi rocnik (pokud me vezmou prihlasku) a snad se mi podari spotrebu stahnou ke 3 l na 100 km.

Tomáš Frolík
24. září • 13:30

Otočím list. A co benzín? Dopřáli jste svému vozidlu vysokooktanový? Pan Horníček, šampión v mé kategorii, před závodem potvrdil, že i on při těchto soutěžích dává lepší benzín. Já jsem ředil (protože mi to tak blbě vyšlo) tak půlku nádrže 95 oct. Naturalu asi 20-i litry 99 okt. benzinu. Žádnou výraznou změnu v chování vozu jsem nepozoroval. Jak jste k tomu přistoupili vy ostatní?

Miroslav Obešlo
24. září • 17:08

Dal jsem 99 oktanů, protože jsem věřil, že motor bude mít při kultivovanějším chodu a nižší spotřebě lepší zátah odspoda. Příště dám naftu, třeba pojedu pod tři litry .

Miloš Nosek
24. září • 16:27

Nemyslel jsem si, že by více oktanů něco vyřešilo. Ale jestli to říká pan Horníček, budu o tom vážně přemýšlet. Možná, že to v extrémě nízkých otáčkách pomůže.

Tomáš Frolík
24. září • 22:26

Při pohledu do výsledkové listiny jsem zjistil, že jste byl mým nejsrovnatelnějším konkurentem - měl jste stejnou konfiguraci, krátkou Fabku s 50 kW motorem. Výšeoktanový benzín zjevně není po srovnání našich výsledků všelékem, vy jste dokázal je o 4 dl na 100 km méně než já. A taky jste byl tak "drsný", že jste používal jízdu do kopce na pětku při 1000 ot/min, jak psal Marek s 1.2 HTP? A máte ekonoměr? Řeknu vám ale, že mi stejně spotřeby těch nejlepších nejdou na rozum...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Miloš Nosek
29. září • 10:49

Naše posádka má jednu velkou výhodu: Oba dohromady vážíme méně než 120 kg. Zřejmě i to přispívá k lepší spotřebě.

Na 1000 ot/min při pátém rychlostním stupni by ta moje Fabia už určitě nejela (a natož hospodárně). Občas se stalo, že otáčky při jízdě do kopce klesly někam ke 1250 ot/min (okamžitá spotřeba dle ekonoměru asi 11 l/100km a pedál plynu na podlaze!). Do příště? budu trénovat jízdu v kopcích při vyšších otáčkách (určitě nad 1500). Včas zařadit odpovídající rychlostní stupeň, přiměřeně naložit pod kotel a ....

 

Marek
29. září • 15:33

tak prave v kopcich jste udelal asi nejvetsi chybu - plyn na podlaze. kdybyste jel s plynem napul tak by to jelo stejne ale spotreba by byla treba jen 7-8 l/100

Marek
24. září • 14:06

Benzín jsem dal 95 okt. natural v čechách. Nejdříve jsem dotankoval v Kosmonosích odkud pochazim a pak jsem dal ještě v Broumově. V Polsku ani nevim co tam nalili, ale asi taky 95-ku. Já těm drahejm benzínům nevěřim, a stejně tem motor na to neni seřízenej ani stavěnej tak se to ani poznat nedá.

Tomáš Frolík
23. září • 17:01

I já jsem byl letos nováčkem. Jel jsem s Fabií 1.4/50kW. Tajně jsem doufal, stejně jako vy Marku, ve spotřebu pod čtyři litry. Nakonec se to nepodařilo - 4,4 litry a 27. místo je ve srovnání s většinou startovního pole hrozně moc. A přitom opravdu netuším, co dělat jinak a lépe, respektive jak svých spotřeb dosáhli soupeři, protože jsem přesvědčen, že lehčí nohu na plynu už snad nikdo nemohl mít (což samozřejmě není pravda). Fakt mi to hodně vrtá hlavou a koketuji s myšlenkou kontaktovat některého ze šampionů a požádat jej o to, zdali by mě s mým autem neukázal, jak na to, abych ho při příštím ročníku, na který se určitě pokusím dostat, řádně potrápil.

Marek
24. září • 8:04

No zalezi hlavne na tom jak se vyjizdi kopce a taky jak se jede z kopce. Rovinky jsou celkem jasny, drzet to tak kolem 60 km/h na petku. Ja jsem jel celou soutez bez palubniho pocitace, tak jsem se spolehal hlavne na cit v noze a sluch. Jestli mate palubni pocitac tak je to mnohem jednodussi, staci si jen hlidat okamzitou spotrebu a prumernou rychlost. Jestli se tam pristi rok dostanu, tak Vam to klidne zkusim nejak predvest, jestli se mi to povede. S motorem 1,4 nemam tolik zkusenosti.

Tomáš Frolík
24. září • 8:46

Ano, můj vůz palubním počítačem disponuje. Údaje z něho lze podle mého názoru efektivně využít při jízdě po rovince či z kopečka, kdy lze díky zpětné vazbě o okamžité spotřebě stačí opravdu nepatrně uvolnit pedál plynu a ejhle, okamžitá spotřeba klesne o dva litry a rychlost se nezmění. Horší je to při jízdě do kopce, to mě údaj akorát tak znervózňoval a popravdě stále si nejsem jist, jakým stylem na ty kopce jít. Motat motor na 1300 ot/min za pět při spotřebě 15 l/100km a překonávat stoupání déle nebo to v kopci vytáčet, ale překonat jej rychleji? Budu si muset udělat vlastní výzkum na nějakém kopci u nás doma. Jak to vidíte vy ostatní?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Miloš Nosek
24. září • 16:17

Já jsem se vždy snažil do kopců využívat setrvačnosti a jet na co nejvyšší převodový stupeň. V těch nejtěžších kopcích to dopadlo tak, že jsem jel na pětku treba 1200 ot/min (s okamžitou spotřebou asi 11 l/100km). To byla moje letošní taktika. Mám celý rok na to, abych trénoval taktiku jinou. Zkusím víc otáček, určitě nad 1500.

A jak Vám ukazují Vaše ekonoměry?   Mě loni ukázal 4,2 l/100km a měl jsem 4,019. Letos mi ukázal 4,1 l/100km a měl jsem 4,276.

Tomáš Frolík
24. září • 22:36

Mě ekonoměr napočítal po prvním dnu 5 l/100 km, druhý den jsem se zlepšil na 4,5, což se celkem shoduje s výslednou nepřepočítávanou spotřebou 4,69 l/100 km (tristní výsledek). Takže ekonoměr se mi celkem moc nerozcházel. Horší problém byl s ukazatelem ujeté vzdálenosti, ten se mě rozešel o několik stovek metrů (což nakonec na vzdálenosti kolem 150 km není tak strašné), ale při nějakých složitějších odbočkách musela navigátorka chybu uvažovat a itinerářové kilometry korigovat. Zaslechl jsem však od některých posádek, že se jim údaj rozjel až o několik kilometrů...

Miroslav Obešlo
25. září • 8:27

U nás to dělalo minus 1,8 km vůči itineráři při druhé etapě. V první jsem to nějak moc nesledoval, protože jsme nebloudili (to ani při druhé ) a protože úkoly nebyly náročné na sledování kilometráže.

Marek
25. září • 8:17

Nam se to taky radne rozchazelo, cca 2km na  etapu. Zalezi na obvodu pneu a taky na vypinani klicku.

Marek Lutonský
24. září • 22:41

Ano, to byl i náš případ. I když odečtu šestikilometrovou zajížďku (hm ), připočítávali jsme několik kilometrů.

Marek
24. září • 10:04

Snad jen muzu rict ze 1300 ot/min je moc, ja tu 1,2 HTP drzel na petku kolem 1000 ot/min a kdyz se drzi konstantne tak ani necuka a jede kolem 40 km/h. Z kopce se to musi hnat co to de a rezat zatacky. Nejhorsi jsou z kopce v zatackach civilisti, kteri horzne brzdi.

Miroslav Obešlo
24. září • 12:55

Díky za zajímavý příspěvek - vím, že se asi zeptám blbě, ale to jste takhle jel i ten kopec do Souše? A ten u Šluknova? Připomínám, že u Souše byla zatáčka téměř něco jako 180 stupňů...

Já osobně (1,4/44 kW) jel Šluknov za čtyři a Souš 3-4, ale tu čtyřku jsem řadil až někde tak 400-500 metrů nad tou odbočkou. Na pětku, troufnu si tvrdit takto zpětně, by mi to prostě nejelo, zdá se mi.

Jinak svatá pravda s těmi nezúčastněnými řidiči - před odbočkou na Souš byl "zkopec", kde jsem doufal, že naženu zpoždění ze semaforů. Plány mi překazila bílá Škoda Octavia, jejíž řidič tam sjížděl rychlostí 30-40 km/h. Předjet bezpečně nebylo jak.

Miroslav Obešlo
25. září • 18:47

Musím se dodatečně omluvit - Šluknov nemá být Šluknov, ale Frýdlant.

Miloš Nosek
24. září • 16:22

Bílá Octavia s pražskou poznávací značkou. Moc dobře si na ní pamatuju. Naštěstí jsem ji dojel skoro až dole.

Miroslav Obešlo
24. září • 17:03

Jo, jo, bylo to něco jako AHM ..... Překvapivě v tom seděl mladý kluk. Já byl tak vzteklý - nadával jsem strašně... a přesto mi to nepomohlo

Marek
24. září • 14:03

Souš jsem jel myslim za 4 ale nahoře tam to šlo i na 5 tam to bylo rovnější. Těch němců tam bylo opravdu dost, ja to risknul a 3 auta jsem na sjezdu ze souše trhnul. Samozřejmě bez motoru.

Tomáš Frolík
24. září • 10:25

Tak ted mi spadla celist, na petku tocit motorem 1000 ot/min do kopce... To by me zrovna rvalo srdce, do takovehoto provozniho rezimu jsem tedy opravdu nesel. A navic si opravdu nejsem jist, je-li to z hlediska spotreby to nejoptimalnejsi, jak jsem jiz psal vyse... Ale schvalne si to nekdy zkusim. "Zkopce" jsme samozrejme rezali drsne, nekdy az na hranici bezpecnosti (bez motoru), ale soutez je soutez, ze. Taky by me jeste zajimalo, jak jste kdo resil rovinky. Nabizeji se dve varianty, metoda rozjezd-dojezd s vypnutym motorem nebo stala rychlost se spotrebou 2,5l/100km. Me se jevila vyhodnejsi varianta druha a tu jsem taky aplikoval.

Marek
24. září • 10:40

No opravdu to jde takhle podtacet, a ten motor vubec neprotestuje, protoze tek kroutici moment je fakt dostatecny. Jinak motor jsem behem souteze vubec netocil na vic jak 2200 ot/min. Jestli je to nejoptimalnejsi na spotrebu tak to nevim ale ovoce v economy run to prineslo. Zkopce to jinak nez bez motoru nelze, treba i 10 a vic km najednou. Rovinky jsem jel tou samou variantou jako vy, ale pokud je ta rovinka trochu "z kopce" tak je dobry to rozjet tak na 80 a chcipnout a nechat spadnout tak na 50. Je tam nepatrna uspora.

Miroslav Obešlo
23. září • 14:30

Taky jsem byl velmi překvapen objemem benzinové nádrže - po dotankování v Dzierźoniówě do nádrže se vešlo neuvěřitelných dalších zhruba 10 litrů. Nerozumím konstrukcím osobních automobilů, ale od pořadatelů jsem pochopil, že je to odvzdušněním palivového potrubí. Příslušný ventil je v pravé části hrdla nádrže (jakoby na 3 hodinách). Stačí jej stisknout a palivo vytlačí vzduch, který "tam někde je". Prý to takto nelze aplikovat dlouhodobě kvůli bezpečnosti a jakémusi odvětrávání. Ale třebas na dlouhou cestu je to, myslím, dobrý tip.

Motor jsem vypínal celkem často, ale pouze tam, kde jsem věřil bezpečnosti tohoto úkonu. Při sjezdu ze Souše mi jednou kvůli nějakému nešikovnému manévru ustřelila zadní část vozu, ale měl jsem zrovna zařazenou trojku kvůli brždění a tak to šlo zvládnout celkem snadno. Kupodivu, kdyby se náhodou někdo býval byl objevil v protisměru, ani bych ho neohrozil/neomezil.

Maxc
23. září • 14:19

Ještě bych dodal: přestože se mi pořád zdálo, že jedu šíleně pomalu a pomaleji už to nejde, tak jsem cestou předjel několik jiných účastníků, kteří jeli přede mnou. Jen 4 posádky dosáhli vyšší průměrné rychlosti než já.

Ondras
22. září • 15:55

Jelikož mě mrzí, že se Economy Runu mohou zúčastnit jen škodovkáři, rozhodl jsem se že si sám zkusím "ostrou" jízdu na spotřebu. Naložil jsem tedy včera podvečer do svého Matizu přítelkyni vybavenou PDAčkem pro detailní záznam jízdy a on-line sledování průměrné rychlosti a zamířil k nejbližší Shellce. Nabral jsem do plné svůj oblíbený V-Power a vyrazil.

Zvolil jsem záměrně neideální trasu po okreskách v okolí Ostravy: Z Poruby od Tesca jsem jel směrem na Opavu a pak přes Komárov, Hradec nad Moravicí, Fulnek, Nový Jičín, Hodslavice, Frenštát, Kopřivnice, Příbor, Mošnov do Ostravy Vítkovic na další Shellku. Celá trasa od pumpy k pumpě byla dlouhá 134 km a zvládl jsem ji za 2:30. Dal jsem si limit 50km/h a ten jsem překonal - průměrná rychlost byla 53.6 km/h. Ve Vítkovicích jsem dobíral zase do plné a vzal jsem 5.35l. Vinou špatné pistole šel hlt benzínu přes hrdlo, ale i tak to dalo ve finále 3.99l/100km.

Myslím, že to není špatné vzhledem k nepříznivým vlivům: Jel jsem za tmy a tudíž jsem svítil (asi 20% cesty dálkovýma) a měl jsem stížený odhad do zatáček a kopců. Měl jsem puštěnou ventilaci vzduchu, puštěné rádio (subwoofer v kufru!). Příznivý vliv měla snadná navigace, protože jsem jel v okolí domova, ale po některých cestách jsem jel prvně. Teď mám v plánu stáhnout spotřebu na svém "referenčním okruhu" pod 3.5l/100km. A taky si ho zkusit zajet v opačném extrému - tedy co to pude. Zajímá mě ušetřený čas vs. utracené peníze.

Musím taky říct, že po 134 km trase jsem asi zatím nikdy nebyl tak unavený - to neustálé soustředění a hraní si s plynem člověka doslova vysává. Tímto vzdávám hold všem účastníkům Economy Runu.

mike_k
22. září • 10:45

Jak jste prisli na to ze topeni zvysuje spotrebu? Topeni prece spotrebu nezvysuje. U studeneho motoru zanedbatelne ano, ale jakmile se motor zahreje tak neni jediny duvod, proc by melo.

Petr Broža
22. září • 22:10

Jakýkoliv spotřebič zvyšuje spotřebu, tedy i ventilátor topení, žárovky světel či rádio.

Maxc
23. září • 14:13

Kde se vám podařilo zabloudit?

Petr Broža
23. září • 17:15

V Liberci - byla tam odbočka vlevo, vjeli jsme na ni. Za námi jel ovšem Polák a odbočil vpravo - to nás zmátlo, proto jsme vyrazili za ním, samozřejmě špatně - cca tři kilometry tam a tři zpět

Miroslav Obešlo
23. září • 10:31

Já se domnívám, že kolega výše myslil topení bez ventilátoru - prostě pouhé "vydechování" tepla do kabiny. Myslím si, že to skutečně nijak spotřebu nezvýší, pokud je motor již zahřátý na provozní teplotu.

Zajímalo by mne však, nakolik spotřebu ovlivní například ventilátor ve Fabii spuštěný na první stupeň. Musím se přiznat, že jsme jej měli většinu cesty zapnutý. Rozdíl výsledku mého (4,8/100) a vítěze kategorie B1400 pana Horníčka (3,9/100) je prostě příliš velký na to, aby se mi chtělo věřit, že to dokáže "nějaký ventilátor" tolik moc ovlivnit. Na druhé straně mám pocit, že motor jsem více podtáčet nemohl.

Miloš Nosek
23. září • 13:16

Nemyslím si, že by motorek větráku výrazně zvyšoval spotřebu. My jsme jej měli zapnutý někdy i na druhý stupeň. Mnohem důležitější mi připadá Vámi zmíněné podtáčení motoru. Letos se mi několikrát stalo, že jsem do kopce jel na pětku při 1250 ot/min s okamžitou spotřebou 10,5 l/100km. (Velice by mne zajímalo, jak to dělá pan Ing. Horníček?)

Petr Broža
23. září • 17:12

Nemá smysl motor příliš podtáčet; ideální je se před kopcem dostatečně rozjet, ve finále je spotřeba nižší, protože se využívá setrvačnosti. Na to ale člověk musí velmi dobře podhadnout trať, což je obtížné a chce to cvik.

Mimochodem, příští rok asi pojedu s Octavií 1.8T, protože jak na to tak koukám, stačí mít spotřebu okolo 4.5 l (což jde dosáhnout) a rázem je člověk díky FEI klidně na pátém místě.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Miroslav Obešlo
24. září • 13:04

Dovolte, abych připomněl příspěvek jednoho ze zdejších autorů a diskutérů: http://www.autorevue.cz/Magazin/F.asp?ARI=1634&CAI=2120&HID=27 (přezdívka X12345678 a komentář, kde se vyskytuje řetězec "RTO").

Upúřímně si myslím, že by mne zajímavé umístění díky  FEI nijak zvlášť netěšilo, spíše mne přitahují "skutečné" výkony.

Miroslav Obešlo
23. září • 13:32

S těmi otáčkami to bylo přesně mé věčné dilema - 1200 otáček na pětku s bůhvíjakým zvukem motoru anebo radši podřadit? Dokud to jelo a byl prostor pro podřazení, nechával jsem vždy nejvyšší možný stupeň. Jakmile to přestávalo jet a zdálo se, že i o stupeň nižší rychlost by brzy měla problém s akceptací otáček, podřadil jsem. Ale asi to nebyl optimální přístup, protože zjevně existuje oblast otáček při daném profilu trati, kdy je výhodnější podřadit a jet na tento stupeň. Anebo podřadit, dost a rychle vytočit a opět zařadit nejvyšší možný stupeň.

Na ověření těchto pokusů je ale nezbytný palubní počítač, na který musím ještě ukládat do prasátka (pokud vůbec jde za rozumný peníz dodatečně pořídit).

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Petr Broža
23. září • 11:00

To je technikou jízdy, celkovou hmotností apod. Horníček to zkrátka umí, to je bez debat.

Miroslav Obešlo
23. září • 11:36

V případě hmotnosti jsem se setkal s názory v rozmezí 0,075 až 0,100 litru paliva na 100 kg nákladu. Má posádka mohla vézt o dobrých 100 kg více nežli Horníčkova.

Motoru jsem dopřál 99 oktanový benzin, ale nijak jsem neřešil například náplň oleje, úroveň chladicí kapaliny nebo zmíněné větrání. Sundal jsem taky (a očividně zbytečně) anténu, což bylo v rámci startovního pole celkem raritní - i pan Horníček ji nechal na střeše. Na druhé straně jsem postrádal zpětnou vazbu v podobě palubního počítače.

Ideální by bylo se s machrem typu pana Horníčka nebo pana Pačesa nechat prostě svézt - nejlépe ve vlastním autě.

petous
22. září • 13:42

...pokud nepustis ventilator, tak neni duvod.

Iceman
20. září • 17:51

Chtel bych upozornit na malou chybicku v druhe casti. Mate tam "dorbý" misto dobry... Je to samozrejme detail

Petr Broža
20. září • 18:32

To jste ještě četl pracovní verzi...

tweety
21. září • 14:36

Tak si taky opravte v te vasi 'finalni verzi' v nadpisu 'Autoklup Škoda' - to je teda docela hrozna chyba, prvni trida v ZS hadr ...

noPlyn
20. září • 11:35

Tak si to hosi uzijte.

Jestli jsem to pochopil dobre, tak se vazi bez vozu, a tedy ma jasnou vyhodu nekdo s hnmotnosti 45 kg (nejaka slecna), oproti nekomu, kdo vazi 125 kg (poradnej chlap).

Jsem zvedav, kolik vazi skutecne Fabia RS (podle papiru 1320 kg).

Maxc
23. září • 13:41

Má Fabia RS vážila před startem i v cíli 1296 kg.

Petr Broža
23. září • 17:18

To se muselo pozitivně projevit na výsledné FEI... Jinak vzhledem k velikosti Fabie je to skutečně dost.

John
19. září • 16:47

To je fakt vostry.. kontrola aut v pul sedme.. Nekde v Polsku.. To aby clovek vstaval tak ve ctyri nekde v Krkonsich, nebo v pul treti v Praze. To je jako jiz do kolbenky.

Proc neni strat v 10 hodin? To fakt nechapu..

Mimochodem mam rekord pri ceste z Brenerskeho prusmyku k Pescara (700 km), za 8.30 minut (s prestavkami), prumerna rychlost asi 100 km/hodinu, spotreba 5,79 l/100km, Felicie 1.3 MPI.

Maxc
19. září • 21:39

Není nutné tam být už v 6,30 stačí přijet do 9h. kdy přejímka končí. Samotný start je až v 10,30h.

Já to tam mám 157 km, tak budu vyrážet v 5h.

Marek Lutonský
19. září • 21:43

My už jsme s Petrem tady.

Doporučujeme

Články odjinud