Economy Run 2003: živé zpravodajství ze soutěže o nejnižší spotřebu

Letos se už potřetí účastníme soutěže o nejnižší spotřebu, kterou pořádá Autoklub Škoda. Na startu, kde mohou objevit pouze automobily značky Škoda, budeme stát i my, s Fabií 1.4 16V 55 kW. Podaří se nám překonat čtyřlitrovou hranici? Sledujte naše zpravodajství (doplněny fotografie z první a druhé etapy).
Economy Run 2003: živé zpravodajství ze soutěže o nejnižší spotřebu
Seznam kapitol
  1. Základní informace o soutěži
  2. První etapa, výsledky po první etapě
  3. Druhá etapa, fotografie, celkový výsledek

Škoda Economy Run je zajímavá soutěž se skutečně dlouholetou tradicí. Posádkám, kterých je letos 62, nejde o to, dojet do cíle jako první, ale dojet do cíle v časovém limitu a s co nejnižší spotřebou. Tratě mívají dvě etapy a celkem je nutné ujet vzdálenost okolo tří set kilometrů, průměrná rychlost se pohybuje okolo 55 km/h. Kdo nedojede v limitu, je diskvalifikován.

Posádka musí mít minimálně dva členy a automobil, s nimiž startuje, nesmí obsahovat žádné nepovolené úpravy, musím mít standardní tlak v pneumatikách, povinnou výbavu apod. Na to se dohlíží při technické přejímce vozidla, která bude zítra, tj. v sobotu od půl sedmé v místě startu - letos je to polské město Dzierzionow. První etapa končí ve Špindlerově mlýně v Krokonoších, druhá se pak jede v neděli do Kosmonos u Mladé Boleslavi, kde autoklub sídlí.

Člěnění vozů

Vozy Škoda (Felicia, Octavia, Fabia a Superb) se dělí do několika základních kategorií:

Základní skupina dle typu motoru:

  • vozy s motory benzínovými (B)
  • vozy s motory naftovými (D)

Každá tato skupina se dále dělí na tyto kategorie:

  • amatér (AM)
  • novinář (PRESS)

Vozy se pak dělí ještě dle typu objemu motoru; benzínové:

  • do 1300 ccm (B1300)
  • 1300 - 1400 ccm (B1400)
  • 1400 - 1600 ccm (B1600)
  • nad 1600 ccm (B3000)

Naftové:

  • do 1500 ccm (B1500)
  • nad 1500 ccm (B3000)

Kompletní přehled přihlášených posádek podle kategorií a motorů najdete na webu soutěže.

Jak se hodnotí spotřeba?

V jednotlivých třídách vítězí posádka s nejnižší spotřebou pohonných hmot. V případě stejné spotřeby PHM rozhoduje kratší čas potřebný k projetí celé tratě tj. vyšší celková průměrná rychlost.

Pro stanovení pořadí v jednotlivých skupinách (absolutní pořadí vozů s benzínovými motory, absolutní pořadí vozů s naftovými motory) a kategoriích, bude místo celkové spotřeby použit index poměrné spotřeby - FEI (Fuel Efficiency Index), který se vypočítá jako aritmetický průměr dosažené spotřeby a spotřeby vztažené na 1 tunu hmotnosti vozidla dle následujícího vzorce: (N + N/m)/2, kde N - dosažená průměrná spotřeba v litrech a m - pohotovostní hmotnost vozidla (nižší hodnota ze zjištěné startovní a cílové hmotnosti - váženo bez posádky při technické přejímce a v cíli soutěže, vždy po doplnění pohonných hmot včetně zavazadel).

Vítězí posádka jejíž index poměrné spotřeby dosáhne nejnižší hodnoty. V případě stejné hodnoty rozhoduje vyšší hmotnost, vyšší zdvihový objem motoru a kratší čas potřebný k projetí celé tratě tj. vyšší celková průměrná rychlost. Tento způsob hodnocení je relativně nový a byl poprvé použit loni. Naše Fabia combi tehdy vážila 1168 kg, doufáme, že letos moc „nenabobtnala“. 

Pokud vás zajímá, s jakými výsledky a kudy se jelo loni, přečtěte si článek z loňského ročníku. A nezapoměňte zítra sledovat AutoRevue, během odpoledne se objeví zpráva z první etapy.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Základní informace o soutěži
  2. První etapa, výsledky po první etapě
  3. Druhá etapa, fotografie, celkový výsledek
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků