Letos se už potřetí účastníme soutěže o nejnižší spotřebu, kterou pořádá Autoklub Škoda. Na startu, kde mohou objevit pouze automobily značky Škoda, budeme stát i my, s Fabií 1.4 16V 55 kW. Podaří se nám překonat čtyřlitrovou hranici? Sledujte naše zpravodajství (doplněny fotografie z první a druhé etapy).
Kapitoly článku:
Škoda Economy Run je zajímavá soutěž se skutečně dlouholetou tradicí. Posádkám, kterých je letos 62, nejde o to, dojet do cíle jako první, ale dojet do cíle v časovém limitu a s co nejnižší spotřebou. Tratě mívají dvě etapy a celkem je nutné ujet vzdálenost okolo tří set kilometrů, průměrná rychlost se pohybuje okolo 55 km/h. Kdo nedojede v limitu, je diskvalifikován.
Posádka musí mít minimálně dva členy a automobil, s nimiž startuje, nesmí obsahovat žádné nepovolené úpravy, musím mít standardní tlak v pneumatikách, povinnou výbavu apod. Na to se dohlíží při technické přejímce vozidla, která bude zítra, tj. v sobotu od půl sedmé v místě startu - letos je to polské město Dzierzionow. První etapa končí ve Špindlerově mlýně v Krokonoších, druhá se pak jede v neděli do Kosmonos u Mladé Boleslavi, kde autoklub sídlí.
Člěnění vozů
Vozy Škoda (Felicia, Octavia, Fabia a Superb) se dělí do několika základních kategorií:
Základní skupina dle typu motoru:
- vozy s motory benzínovými (B)
- vozy s motory naftovými (D)
Každá tato skupina se dále dělí na tyto kategorie:
- amatér (AM)
- novinář (PRESS)
Vozy se pak dělí ještě dle typu objemu motoru; benzínové:
- do 1300 ccm (B1300)
- 1300 - 1400 ccm (B1400)
- 1400 - 1600 ccm (B1600)
- nad 1600 ccm (B3000)
Naftové:
- do 1500 ccm (B1500)
- nad 1500 ccm (B3000)
Kompletní přehled přihlášených posádek podle kategorií a motorů najdete na webu soutěže.
Jak se hodnotí spotřeba?
V jednotlivých třídách vítězí posádka s nejnižší spotřebou pohonných hmot. V případě stejné spotřeby PHM rozhoduje kratší čas potřebný k projetí celé tratě tj. vyšší celková průměrná rychlost.
Pro stanovení pořadí v jednotlivých skupinách (absolutní pořadí vozů s benzínovými motory, absolutní pořadí vozů s naftovými motory) a kategoriích, bude místo celkové spotřeby použit index poměrné spotřeby - FEI (Fuel Efficiency Index), který se vypočítá jako aritmetický průměr dosažené spotřeby a spotřeby vztažené na 1 tunu hmotnosti vozidla dle následujícího vzorce: (N + N/m)/2, kde N - dosažená průměrná spotřeba v litrech a m - pohotovostní hmotnost vozidla (nižší hodnota ze zjištěné startovní a cílové hmotnosti - váženo bez posádky při technické přejímce a v cíli soutěže, vždy po doplnění pohonných hmot včetně zavazadel).
Vítězí posádka jejíž index poměrné spotřeby dosáhne nejnižší hodnoty. V případě stejné hodnoty rozhoduje vyšší hmotnost, vyšší zdvihový objem motoru a kratší čas potřebný k projetí celé tratě tj. vyšší celková průměrná rychlost. Tento způsob hodnocení je relativně nový a byl poprvé použit loni. Naše Fabia combi tehdy vážila 1168 kg, doufáme, že letos moc „nenabobtnala“.
Pokud vás zajímá, s jakými výsledky a kudy se jelo loni, přečtěte si článek z loňského ročníku. A nezapoměňte zítra sledovat AutoRevue, během odpoledne se objeví zpráva z první etapy.