Economy Run 2003: živé zpravodajství ze soutěže o nejnižší spotřebu

Letos se už potřetí účastníme soutěže o nejnižší spotřebu, kterou pořádá Autoklub Škoda. Na startu, kde mohou objevit pouze automobily značky Škoda, budeme stát i my, s Fabií 1.4 16V 55 kW. Podaří se nám překonat čtyřlitrovou hranici? Sledujte naše zpravodajství (doplněny fotografie z první a druhé etapy).
Economy Run 2003: živé zpravodajství ze soutěže o nejnižší spotřebu
Seznam kapitol
  1. Základní informace o soutěži
  2. První etapa, výsledky po první etapě
  3. Druhá etapa, fotografie, celkový výsledek

Škoda Economy Run je zajímavá soutěž se skutečně dlouholetou tradicí. Posádkám, kterých je letos 62, nejde o to, dojet do cíle jako první, ale dojet do cíle v časovém limitu a s co nejnižší spotřebou. Tratě mívají dvě etapy a celkem je nutné ujet vzdálenost okolo tří set kilometrů, průměrná rychlost se pohybuje okolo 55 km/h. Kdo nedojede v limitu, je diskvalifikován.

Posádka musí mít minimálně dva členy a automobil, s nimiž startuje, nesmí obsahovat žádné nepovolené úpravy, musím mít standardní tlak v pneumatikách, povinnou výbavu apod. Na to se dohlíží při technické přejímce vozidla, která bude zítra, tj. v sobotu od půl sedmé v místě startu - letos je to polské město Dzierzionow. První etapa končí ve Špindlerově mlýně v Krokonoších, druhá se pak jede v neděli do Kosmonos u Mladé Boleslavi, kde autoklub sídlí.

Člěnění vozů

Vozy Škoda (Felicia, Octavia, Fabia a Superb) se dělí do několika základních kategorií:

Základní skupina dle typu motoru:

  • vozy s motory benzínovými (B)
  • vozy s motory naftovými (D)

Každá tato skupina se dále dělí na tyto kategorie:

  • amatér (AM)
  • novinář (PRESS)

Vozy se pak dělí ještě dle typu objemu motoru; benzínové:

  • do 1300 ccm (B1300)
  • 1300 - 1400 ccm (B1400)
  • 1400 - 1600 ccm (B1600)
  • nad 1600 ccm (B3000)

Naftové:

  • do 1500 ccm (B1500)
  • nad 1500 ccm (B3000)

Kompletní přehled přihlášených posádek podle kategorií a motorů najdete na webu soutěže.

Jak se hodnotí spotřeba?

V jednotlivých třídách vítězí posádka s nejnižší spotřebou pohonných hmot. V případě stejné spotřeby PHM rozhoduje kratší čas potřebný k projetí celé tratě tj. vyšší celková průměrná rychlost.

Pro stanovení pořadí v jednotlivých skupinách (absolutní pořadí vozů s benzínovými motory, absolutní pořadí vozů s naftovými motory) a kategoriích, bude místo celkové spotřeby použit index poměrné spotřeby - FEI (Fuel Efficiency Index), který se vypočítá jako aritmetický průměr dosažené spotřeby a spotřeby vztažené na 1 tunu hmotnosti vozidla dle následujícího vzorce: (N + N/m)/2, kde N - dosažená průměrná spotřeba v litrech a m - pohotovostní hmotnost vozidla (nižší hodnota ze zjištěné startovní a cílové hmotnosti - váženo bez posádky při technické přejímce a v cíli soutěže, vždy po doplnění pohonných hmot včetně zavazadel).

Vítězí posádka jejíž index poměrné spotřeby dosáhne nejnižší hodnoty. V případě stejné hodnoty rozhoduje vyšší hmotnost, vyšší zdvihový objem motoru a kratší čas potřebný k projetí celé tratě tj. vyšší celková průměrná rychlost. Tento způsob hodnocení je relativně nový a byl poprvé použit loni. Naše Fabia combi tehdy vážila 1168 kg, doufáme, že letos moc „nenabobtnala“. 

Pokud vás zajímá, s jakými výsledky a kudy se jelo loni, přečtěte si článek z loňského ročníku. A nezapoměňte zítra sledovat AutoRevue, během odpoledne se objeví zpráva z první etapy.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Základní informace o soutěži
  2. První etapa, výsledky po první etapě
  3. Druhá etapa, fotografie, celkový výsledek
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků