Economy Run 2003: živé zpravodajství ze soutěže o nejnižší spotřebu

Letos se už potřetí účastníme soutěže o nejnižší spotřebu, kterou pořádá Autoklub Škoda. Na startu, kde mohou objevit pouze automobily značky Škoda, budeme stát i my, s Fabií 1.4 16V 55 kW. Podaří se nám překonat čtyřlitrovou hranici? Sledujte naše zpravodajství (doplněny fotografie z první a druhé etapy).
Economy Run 2003: živé zpravodajství ze soutěže o nejnižší spotřebu
Seznam kapitol
  1. Základní informace o soutěži
  2. První etapa, výsledky po první etapě
  3. Druhá etapa, fotografie, celkový výsledek

Škoda Economy Run je zajímavá soutěž se skutečně dlouholetou tradicí. Posádkám, kterých je letos 62, nejde o to, dojet do cíle jako první, ale dojet do cíle v časovém limitu a s co nejnižší spotřebou. Tratě mívají dvě etapy a celkem je nutné ujet vzdálenost okolo tří set kilometrů, průměrná rychlost se pohybuje okolo 55 km/h. Kdo nedojede v limitu, je diskvalifikován.

Posádka musí mít minimálně dva členy a automobil, s nimiž startuje, nesmí obsahovat žádné nepovolené úpravy, musím mít standardní tlak v pneumatikách, povinnou výbavu apod. Na to se dohlíží při technické přejímce vozidla, která bude zítra, tj. v sobotu od půl sedmé v místě startu - letos je to polské město Dzierzionow. První etapa končí ve Špindlerově mlýně v Krokonoších, druhá se pak jede v neděli do Kosmonos u Mladé Boleslavi, kde autoklub sídlí.

Člěnění vozů

Vozy Škoda (Felicia, Octavia, Fabia a Superb) se dělí do několika základních kategorií:

Základní skupina dle typu motoru:

  • vozy s motory benzínovými (B)
  • vozy s motory naftovými (D)

Každá tato skupina se dále dělí na tyto kategorie:

  • amatér (AM)
  • novinář (PRESS)

Vozy se pak dělí ještě dle typu objemu motoru; benzínové:

  • do 1300 ccm (B1300)
  • 1300 - 1400 ccm (B1400)
  • 1400 - 1600 ccm (B1600)
  • nad 1600 ccm (B3000)

Naftové:

  • do 1500 ccm (B1500)
  • nad 1500 ccm (B3000)

Kompletní přehled přihlášených posádek podle kategorií a motorů najdete na webu soutěže.

Jak se hodnotí spotřeba?

V jednotlivých třídách vítězí posádka s nejnižší spotřebou pohonných hmot. V případě stejné spotřeby PHM rozhoduje kratší čas potřebný k projetí celé tratě tj. vyšší celková průměrná rychlost.

Pro stanovení pořadí v jednotlivých skupinách (absolutní pořadí vozů s benzínovými motory, absolutní pořadí vozů s naftovými motory) a kategoriích, bude místo celkové spotřeby použit index poměrné spotřeby - FEI (Fuel Efficiency Index), který se vypočítá jako aritmetický průměr dosažené spotřeby a spotřeby vztažené na 1 tunu hmotnosti vozidla dle následujícího vzorce: (N + N/m)/2, kde N - dosažená průměrná spotřeba v litrech a m - pohotovostní hmotnost vozidla (nižší hodnota ze zjištěné startovní a cílové hmotnosti - váženo bez posádky při technické přejímce a v cíli soutěže, vždy po doplnění pohonných hmot včetně zavazadel).

Vítězí posádka jejíž index poměrné spotřeby dosáhne nejnižší hodnoty. V případě stejné hodnoty rozhoduje vyšší hmotnost, vyšší zdvihový objem motoru a kratší čas potřebný k projetí celé tratě tj. vyšší celková průměrná rychlost. Tento způsob hodnocení je relativně nový a byl poprvé použit loni. Naše Fabia combi tehdy vážila 1168 kg, doufáme, že letos moc „nenabobtnala“. 

Pokud vás zajímá, s jakými výsledky a kudy se jelo loni, přečtěte si článek z loňského ročníku. A nezapoměňte zítra sledovat AutoRevue, během odpoledne se objeví zpráva z první etapy.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Základní informace o soutěži
  2. První etapa, výsledky po první etapě
  3. Druhá etapa, fotografie, celkový výsledek
Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků