EcoMotors OPOC: úspornější než diesel?

Sílící tendence ekologicky smýšlejících politiků vedou nyní k zajímavým konstrukcím. Jednou z nich je OPOC od firmy EcoMotors.
EcoMotors OPOC: úspornější než diesel?

Řešením problému tenčících se zásob fosilních paliv i často nehorázných požadavků těch, kteří si z ochrany přírody udělali vlastní lukrativní byznys, mají být především elektromobily. I přes dlouholeté sliby automobilových producentů však zatím elektromobily či vozy na palivové články naše silnice zatím jaksi nedobyly, první vlaštovkou by tak příští rok mohl být alespoň Nissan LEAF, který jsme vám představili na tomto místě.

Ne každý je však ochoten smířit se s tím, že by měl co nevidět klasický motor s vnitřním spalováním přenechat své místo elektřině. Proto se v posledních letech objevují často zajímavé snahy o zásadní modifikaci pístového motoru či používaných paliv. Za příklad poslouží přivstřikování vodíku či jednotka s proměnným zdvihem, německá společnost EcoMotors však přichází s dalším nápadem. Pravděpodobně také on zapadne v propadlišti dějin, nicméně „něco na něm bude“.

Klepněte pro větší obrázek

Za zrodem motoru označovaného OPOC (opposed-piston opposed-cylinder) stojí společnost EcoMotors, v jejímž čele figuruje uznávaný profesor Peter Hofbauer. Ano, je to ten muž, který posledních dvacet let vyvíjel pro Audi a Volkswageny vznětové motory. Jeho novinka sice zachovává základní rysy běžné jednotky s vnitřním spalováním, ale zásadním způsobem zlepšuje její účinnost.

Ta přitom závisí na škále faktorů, mezi něž patří především hmotnost a rozměry součástí, tření či tepelná výměna, přičemž Peter Hofbauer všechny tyto složky podrobil důslednému zlepšování. Podle Hofbauera je tak jeho motor OPOC o 30 % lehčí a menší a nabízí až o polovinu hospodárnější provoz v porovnání se současnými moderními turbodiesely. OPOC se na první pohled podobá dvouválcovému motoru boxer s protiběžnými písty, ale na každé straně jsou vsazeny do spalovacího prostoru další písty. Všechny písty mají vlastní ojnice, celkové řešení má zaručit vždy jeden expanzní zdvih na jednu otáčku klikového hřídele. Odpadá nutnost instalace běžných hlav válců s komplikovanými ventilovými rozvody (ty jsou nahrazeny kanály mezi protiběžnými písty na každé straně klikového hřídele), celá jednotka je tak kompaktní, lehká a relativně jednoduchá.  Hofbauerův tým vyvinul elektricky poháněné turbodmychadlo, jež má odstranit „turboefekt“, neboť tato turbína reaguje na požadavky řidiče takřka okamžitě, a to i v případě, že ve výfukovém traktu není dostatečný tlak.

Uvidíme, zda se tento koncept dočká alespoň nezávislých testů, každopádně je dalším argumentem k tvrzení, že motor s vnitřním spalováním ještě do starého železa nepatří...

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků