EcoMotors OPOC: úspornější než diesel?

Sílící tendence ekologicky smýšlejících politiků vedou nyní k zajímavým konstrukcím. Jednou z nich je OPOC od firmy EcoMotors.
EcoMotors OPOC: úspornější než diesel?

Řešením problému tenčících se zásob fosilních paliv i často nehorázných požadavků těch, kteří si z ochrany přírody udělali vlastní lukrativní byznys, mají být především elektromobily. I přes dlouholeté sliby automobilových producentů však zatím elektromobily či vozy na palivové články naše silnice zatím jaksi nedobyly, první vlaštovkou by tak příští rok mohl být alespoň Nissan LEAF, který jsme vám představili na tomto místě.

Ne každý je však ochoten smířit se s tím, že by měl co nevidět klasický motor s vnitřním spalováním přenechat své místo elektřině. Proto se v posledních letech objevují často zajímavé snahy o zásadní modifikaci pístového motoru či používaných paliv. Za příklad poslouží přivstřikování vodíku či jednotka s proměnným zdvihem, německá společnost EcoMotors však přichází s dalším nápadem. Pravděpodobně také on zapadne v propadlišti dějin, nicméně „něco na něm bude“.

Klepněte pro větší obrázek

Za zrodem motoru označovaného OPOC (opposed-piston opposed-cylinder) stojí společnost EcoMotors, v jejímž čele figuruje uznávaný profesor Peter Hofbauer. Ano, je to ten muž, který posledních dvacet let vyvíjel pro Audi a Volkswageny vznětové motory. Jeho novinka sice zachovává základní rysy běžné jednotky s vnitřním spalováním, ale zásadním způsobem zlepšuje její účinnost.

Ta přitom závisí na škále faktorů, mezi něž patří především hmotnost a rozměry součástí, tření či tepelná výměna, přičemž Peter Hofbauer všechny tyto složky podrobil důslednému zlepšování. Podle Hofbauera je tak jeho motor OPOC o 30 % lehčí a menší a nabízí až o polovinu hospodárnější provoz v porovnání se současnými moderními turbodiesely. OPOC se na první pohled podobá dvouválcovému motoru boxer s protiběžnými písty, ale na každé straně jsou vsazeny do spalovacího prostoru další písty. Všechny písty mají vlastní ojnice, celkové řešení má zaručit vždy jeden expanzní zdvih na jednu otáčku klikového hřídele. Odpadá nutnost instalace běžných hlav válců s komplikovanými ventilovými rozvody (ty jsou nahrazeny kanály mezi protiběžnými písty na každé straně klikového hřídele), celá jednotka je tak kompaktní, lehká a relativně jednoduchá.  Hofbauerův tým vyvinul elektricky poháněné turbodmychadlo, jež má odstranit „turboefekt“, neboť tato turbína reaguje na požadavky řidiče takřka okamžitě, a to i v případě, že ve výfukovém traktu není dostatečný tlak.

Uvidíme, zda se tento koncept dočká alespoň nezávislých testů, každopádně je dalším argumentem k tvrzení, že motor s vnitřním spalováním ještě do starého železa nepatří...

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Dacia Duster II 1.5 dCi 4x4

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné podmínky pro testování nové generace oblíbeného SUV Dacia Duster. Jezdili jsme s ním v hlubokém bahně i na zasněžených silnicích.

včera | Radek Pecák | 11 příspěvků
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

21.  1.  2018 | Jan Mička | 30 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků