Vzhledem k tomu že nejvyšší rychlosti dosahují vozidla takové, při které je výkon motoru roven aktuální hodnotě jízdních odporů a ty tvoří zejména valivé tření pneumatik, ztráty v ústrojí přenosu síly na kola a aerodynamický odpor a ten je roven kvadrátu rychlosti násobenému součinitelem odporu vzduchu x velikost čelní plochy, troufám si tvrdi, že při Cw 0,2 a čelní ploše něco přes jeden metr čtvereční nemůže 112 koní ani náhodou stačit na dosažení rychlosti 250km/h. Spotřeba 2,5 je naopak reálná ale rozhodně ne při rychlosti 250. Opět lze spočítat že energie obsažená v palivu krát tepelná účinnost motoru (když bude špičková, tak 0,55) je množství mechanické práce, kterou lze na kola poslat, pak to ponižte o tření ostatní odpory...no a dostaneme se k reálným číslům zcela odlišným od těch v článku. Opel si evidentně honí triko.
No nevím, ale Opel určitě neříká že to žere 2,5 litru při rychlosti 250 km/h, nebo jste už někde viděl spotřebu uváděnou při maximální rychlosti. Buď to bude kombinace podle normy nebo třeba při 90km/h. To jestli to může jet 250 při 112 koních nevím, vy říkáte že ne Opel že jo.
No mně to jede při 160 koních 220kmh. Váží mi to 1200 kg a je to krabice. Myslím, že 112 koní a příslušnej točák by to s tak lehkou a aerodynamickou károu, mohl zvládnout.
Hmotnost nehraje podstatnou roli.
Pokud má tohle auto Cw 0,2, čelní plochu 1,4m2, mechanickou převodovku s účinností cca 0,75, hmotnost 660kg + palivo a hmotnost řidiče a má nepříliš široké pneumatiky s velmi nízkým odporem valení, pak dosazením těchto hodnot do příslušných rovnic lze spočítat že pro udržení rychlosti 250km/h při teplotě vzduchu 20°C a relativní vlhkosti 70% potřebuje na rovině teoreticky výkon 116kW, tedy necelých160 koní. Podotýkám že udržení rychlosti není totéž co dosažení rychlosti.
Promin, nic ve zlem, ale s mechanickou prevodovku s ucinnosti 75 %, to bys musel na strese vozit chladirenskou vez z elektrarny. Muzes psat o vlhkosti vzduchu a ja nevim co jeste, ale kdyz tomu nerozumis tak se ze sebe technickymi vyrazy nesnaz delat machra.
Pan V. K. to spočítal docela správně, nepochybně dosadil do vzorce P =F.v=1/2 x ró x c(x) x S x v^3. A potom to vydělil předpokládanou mechanickou účinností. Vlhkost vzduch a jeho teplotu potřeboval, aby zjistil přesnou hustotu (za normálního tlaku). Mechanickou účinnost bych volil vyšší, ale jinak tomu nelze nic vytknout.
Ale jiste sam uznate, ze ucinnost prevodovky bude mit nesrovnatelne vetsi vliv nez presnost urceni hustoty vzduchu
V běžných podmínkách určitě. Ovšem i při 100% mechanické účinnosti vychází panu V. K. 120 koní, motor má ale 112. Leda, že by ta čelní plocha byla menší, jenže 1,4 m není už tak příliš mnoho. Zdá se tedy, že to auto jezdilo přeci jen trochu z kopce . Ale i kdyby jelo jen 230, je to celkem dobrý výsledek.
Vidite, ale uz se to blizi. Jiste uznate, ze vychazite jen z predpokladu a ne z opravdovych technickych udaju auta.
Realna mechanicka prevodovka ma ucinnost tak 98%, takze se k rychlosti 250 km/h snad da priblizit. Uznavam, ze je asi trochu nadhodnocena, ale uz je to uplne neco jineho nez podle puvodniho vypoctu, ktery provedl pan V.K. Muzete pocitat spravne, ale kdyz vychazite z pomylenych predpokadu, tak se nedostanete nikam.
Zdravim
p0etrik
Proboha, kde jste to vzal? Jednak nejde o účinnost samotné převodovky ale celého převodového ústrojí včetně rozvodovky a hnacích hřídelů a te je skutečně v citovaných dimenzích (zeptejte se například v ÚSMD nebo na kterékoli válcové zkušebně, například Autojarov nebo v Srbaservisu). 98% je hodnota zcela iluzorní, 75% velmi reálná, spíše bude ještě o pár procent nižší.
Mate pravdu na to jsem nepomyslel. Uznavam a hluboce se stydim (a omlouvam se panu V.K, jehoz prispevek jsem tudiz napadl neopravnene)
Nestahujte kalhoty před brodem, mechanická účinnost hnacího ústrojí ani náhodou není 68%. Určitě je minimálně 90 %! Důkazem nechť je můj ubohý FIAT UNO: max. výkon 32 kW, dle technického průkazu max. rychlost 150 km/h, fakticky dosažitelná rychlost po rovině cca 145 dle tachometru, tj. cca 135 km/h v reálu. Čelní plocha 2m čtvereční, koeficient čelního odporu je 0,34. Teplota 20 stupňů Celsia, tlak normální. Kdo to umí, ať si spočítá výkon potřebný k překonání odporu vzduchu při uvedené rychlosti a vydělí to maximálním výkonem. Komu vyjde 68%, ať počítá znovu .
Takže válcové zkušebny produkují hausnumera? To těžko.
To asi ne, ale je třeba přesně definovat, co je ztrátový výkon při měření na brzdě, při jaké "rychlosti" se provádí měření, jaký to byl automobil, jak těžký, (což má vliv na valivý odpor). Přiznám se, že měření na brzdě jsem nikdy neviděl a proto o něm nic moc nevím.
omluva za chybu ve jméně........
Pardon, nejak mi tam vlitnul spatny nick
To souhlasí. Převodovka sama o sobě má kolem 0,95, rozvodovka maximálně 0,9, kloubové hřídele ještě méně a nezapomínejte na třecí ztráty v ložiskách kol a hodně dělá propérování s rozklady silových vektorů bůhvíkam. Koukám na zkušební protokoly z Mahy 2000 a příklad (vyberu nejmenovaný automobil obdobné koncepce pohonu):
výkon na kolech hnací nápravy: 38,6kW
ztrátový výkon : 17,7 kW
Výkon motoru: 56,3kW
No a tady už je výpočet vééélice jednoduchý i když lehce zkreslený valivým odporem kol hnací nápravy: 38,6/56,3= 68%
v sprave je napisane toto: During initial testing the 112hp concept car reached maximum speed of more than 250kmh, while fuel consumption in the MVEG cycle was a miserly 2.5liters per 100km. Ja si myslim, ze mohol ten speedster dosiahnut 250kmh, nikde nie je napisane na akej trati, dostatocne klesanie by mu tiez mohlo pomoct. MVEG cyklus tiez asi nebude pri 250kmh :) Predpokladam, ze tak ako tu uvazujeme my uvazuje vacsina rozumne rozmylsajucich ludi a v opeli nie su az tak na hlavu padnuti (aspon dufam :))) a maju nejaky rukolapny dokaz tohto vykonu. A vobec si nemyslim, ze 1.3CDTI motor vydrzi nejak extremne dlho pri tychto jazdnych vykonoch. Urcite coskoro pride na trh aj nejaka nie_250_kmh verzia tohto motoru :)
Zatím jsem nikde neslyšel, že by měl jít do výroby. Je to prototyp, takový technický koncept, který je spíše marketingovým tahem, jenž by měl předcházet nové vlně vznětových jednotek od Opelu.
Co se týče spotřeby, ta je samozřejmě průměrná, nevšiml jsem si, že by někdo uváděl spotřebu při určité rychlosti, to je hloupost.
Myslím, že jsou ty hodnoty reálné. Není to otázka motoru, ale aerodynamiky a hmotnosti. Uvědomme si, že ten Eco-Speedster váží 660 kg (!).
:) tento speedster urcite do vyroby nepojde, ten motor bude coskoro (marec '03) v corse, v merive bude 1.7cdti (parametrovo to vyzera na honda/isuzu) a mozno aj 1.3cdti. Pockajme na parizsky autosalon, opel sa vyhraza :) diesel ofenzivou :) Sice neviem co obsahuje mveg cyklus ale na prvy raz som pochopil, ze nejde o spotrebu pri 250kmh :)))
Já jsem si ta čísla nevymyslel, uvádí je oficiálně Opel.
Já vás neobviňuji. Nasal jsem že triko si honí Opel, ne vy, ten článek je OK. A trošku níž někdo píše o hmotnosti 660kg. Ta při dosažení nejvyšší rychlosti hraje roli jen zcela minimální, ovlivňuje jen valivý odpor ale limitující je odpor vzduchu a tam hmotnost nefiguruje vůbec.
Mel jsem driv taky Fiata a myslim, ze nebyl tak spatnej. Mel svoje mouchy, ale pokud bych do neho cpal tolik penez na pravidelnych prohladkach jako ted treba do Mazda 626, tak by to auto bylo lepsi nez BMW :))) ... to asi urcite ne ...
Ale chci rict, ze bez Fiatu a vubec bez Italu by byl automobilovy prumysl hodne ochuzen!! Prineseji zpoustu novych napadu a vubec vzruchu do nekdy velmi nudnych konceptu jako prinasi VW a dalsi!
Jéje, Opel plus Fiat, dobrá dvojka, tak tomu se obloukem vyhnu.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.