Eaton pracuje na nových kompresorech

Dnešní přeplňovací kompresory jsou účinné, konstruované počítači a tepelně optimalizované. V budoucnu budou ještě lepší.

Současná konstrukce kompresorů stále vychází z osvědčeného konceptu používaného celá desetiletí. Aktuální vývoj se soustředí třeba na proměnnou rychlost jejich obrátek, jež přinese další výhody a umožní využití v maloobjemových hospodárných motorech včetně těch použitých u hybridních soustav. Některé z technologií, jako třeba již zmíněná proměnná rychlost, jsou již blízko sériové produkci, zatímco některé další, včetně dmychadel s elektrickým pohonem, jsou zatím spíše hudbou budoucnosti. Poptávka po kompresorech přitom utěšeně roste.

Jedním z nejvýznamnějších hráčů na trhu s kompresory pro přeplňování spalovacích motorů je společnost Eaton, která však na elektrický pohon dmychadel zatím pohlíží s nedůvěrou. Pracuje však na těchto agregátech, jež ale budou určeny pro vozy s palivovými články. Kompresory mají řadu předností před nejrozšířenějšími turbodmychadly a mezi ty nejvýznamnější patří vysoký účinek již z nízkých otáček. To je činí optimálními při použití u motorů pracujících většinou v konstantních otáčkách, tedy u hybridů. Důvod je jasný: jízda v nižších otáčkách, spojená s nízkými emisemi a spotřebou.

Kompresory Eaton si nedávno vybralo Audi pro svůj nový motor 3,0 TFSI V6, určený také pro model S4. Zde se uplatní jedno z nejvyspělejších dmychadel současnosti s označením Twin Vortices (TVS), jež z tří litrů objemu přinese 290 koní výkonu a 420 Nm točivého momentu. Stejné dmychadlo TVS používá již koncern General Motors, jenž je instaluje do vozů Cadillac CTS-V a Chevrolet Corvette ZR-1.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 


 

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

19.  4.  2018 | Jan Mička | 42 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků