Eaton pracuje na nových kompresorech

Dnešní přeplňovací kompresory jsou účinné, konstruované počítači a tepelně optimalizované. V budoucnu budou ještě lepší.

Současná konstrukce kompresorů stále vychází z osvědčeného konceptu používaného celá desetiletí. Aktuální vývoj se soustředí třeba na proměnnou rychlost jejich obrátek, jež přinese další výhody a umožní využití v maloobjemových hospodárných motorech včetně těch použitých u hybridních soustav. Některé z technologií, jako třeba již zmíněná proměnná rychlost, jsou již blízko sériové produkci, zatímco některé další, včetně dmychadel s elektrickým pohonem, jsou zatím spíše hudbou budoucnosti. Poptávka po kompresorech přitom utěšeně roste.

Jedním z nejvýznamnějších hráčů na trhu s kompresory pro přeplňování spalovacích motorů je společnost Eaton, která však na elektrický pohon dmychadel zatím pohlíží s nedůvěrou. Pracuje však na těchto agregátech, jež ale budou určeny pro vozy s palivovými články. Kompresory mají řadu předností před nejrozšířenějšími turbodmychadly a mezi ty nejvýznamnější patří vysoký účinek již z nízkých otáček. To je činí optimálními při použití u motorů pracujících většinou v konstantních otáčkách, tedy u hybridů. Důvod je jasný: jízda v nižších otáčkách, spojená s nízkými emisemi a spotřebou.

Kompresory Eaton si nedávno vybralo Audi pro svůj nový motor 3,0 TFSI V6, určený také pro model S4. Zde se uplatní jedno z nejvyspělejších dmychadel současnosti s označením Twin Vortices (TVS), jež z tří litrů objemu přinese 290 koní výkonu a 420 Nm točivého momentu. Stejné dmychadlo TVS používá již koncern General Motors, jenž je instaluje do vozů Cadillac CTS-V a Chevrolet Corvette ZR-1.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 


 

TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

včera | Milan Lažanský | 49 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 25 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků