Eaton pracuje na nových kompresorech

Dnešní přeplňovací kompresory jsou účinné, konstruované počítači a tepelně optimalizované. V budoucnu budou ještě lepší.

Současná konstrukce kompresorů stále vychází z osvědčeného konceptu používaného celá desetiletí. Aktuální vývoj se soustředí třeba na proměnnou rychlost jejich obrátek, jež přinese další výhody a umožní využití v maloobjemových hospodárných motorech včetně těch použitých u hybridních soustav. Některé z technologií, jako třeba již zmíněná proměnná rychlost, jsou již blízko sériové produkci, zatímco některé další, včetně dmychadel s elektrickým pohonem, jsou zatím spíše hudbou budoucnosti. Poptávka po kompresorech přitom utěšeně roste.

Jedním z nejvýznamnějších hráčů na trhu s kompresory pro přeplňování spalovacích motorů je společnost Eaton, která však na elektrický pohon dmychadel zatím pohlíží s nedůvěrou. Pracuje však na těchto agregátech, jež ale budou určeny pro vozy s palivovými články. Kompresory mají řadu předností před nejrozšířenějšími turbodmychadly a mezi ty nejvýznamnější patří vysoký účinek již z nízkých otáček. To je činí optimálními při použití u motorů pracujících většinou v konstantních otáčkách, tedy u hybridů. Důvod je jasný: jízda v nižších otáčkách, spojená s nízkými emisemi a spotřebou.

Kompresory Eaton si nedávno vybralo Audi pro svůj nový motor 3,0 TFSI V6, určený také pro model S4. Zde se uplatní jedno z nejvyspělejších dmychadel současnosti s označením Twin Vortices (TVS), jež z tří litrů objemu přinese 290 koní výkonu a 420 Nm točivého momentu. Stejné dmychadlo TVS používá již koncern General Motors, jenž je instaluje do vozů Cadillac CTS-V a Chevrolet Corvette ZR-1.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 


 

Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 9 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků