Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 vs. Honda Civic Type R - teoreticky by mělo být vše jasné. Nejrychlejší bude Honda, za ní dojede Seat a poslední bude Peugeot

Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 vs. Honda Civic Type R - teoreticky by mělo být vše jasné. Nejrychlejší bude Honda, za ní dojede Seat a poslední bude Peugeot

Oficiálně umí Peugeot sprint na 100 km/h za šest sekund, Cupra za 5,8 s a Honda má být ještě o desetinu rychlejší

Oficiálně umí Peugeot sprint na 100 km/h za šest sekund, Cupra za 5,8 s a Honda má být ještě o desetinu rychlejší

Měřili jsme také brzdy, nicméně bez Hondy Civic. Její brzdy už totiž měly znatelně své nejlepší kilometry za sebou

Měřili jsme také brzdy, nicméně bez Hondy Civic. Její brzdy už totiž měly znatelně své nejlepší kilometry za sebou

Takhle by vypadal drag race. Modrá křivka patří Hondě, červená Seatu a zelená Peugeotu. Ten se i díky kratším převodům ukázal jako překvapivě rychlý

Takhle by vypadal drag race. Modrá křivka patří Hondě, červená Seatu a zelená Peugeotu. Ten se i díky kratším převodům ukázal jako překvapivě rychlý

Pro zajímavost ještě pružné zrychlení 80-120 km/h na trojku. Honda (modrá křivka) akceleruje nejlépe, což není vzhledem k parametrům motoru překvapení. Zelená křivka opět patří Peugeotu, červená Cupře

Pro zajímavost ještě pružné zrychlení 80-120 km/h na trojku. Honda (modrá křivka) akceleruje nejlépe, což není vzhledem k parametrům motoru překvapení. Zelená křivka opět patří Peugeotu, červená Cupře

Civic brzdění vzdal, takže jsme zkoušeli jenom Peugeot a Seat. Francouzský hatchback (červená) vykázal lepší brzdění. Leon ale měl standardní brzdy, zájemci si mohou za výkonnější brzdy Brambo připlatit

Civic brzdění vzdal, takže jsme zkoušeli jenom Peugeot a Seat. Francouzský hatchback (červená) vykázal lepší brzdění. Leon ale měl standardní brzdy, zájemci si mohou za výkonnější brzdy Brambo připlatit

Škoda opotřebovaných brzd. Civic jinak při tomto měření ukázal, že je vážně hodně rychlým hatchbackem

Škoda opotřebovaných brzd. Civic jinak při tomto měření ukázal, že je vážně hodně rychlým hatchbackem

Naopak Seat trochu zklamal. Těžko říci, zda za to mohou pneumatiky. Každopádně jsme po stránce dynamiky čekali spíše to, že bude šlapat na paty Hondě

Naopak Seat trochu zklamal. Těžko říci, zda za to mohou pneumatiky. Každopádně jsme po stránce dynamiky čekali spíše to, že bude šlapat na paty Hondě

Peugeot naopak překvapil. Má skvělé brzdy a dynamicky navzdory menšímu objemu motoru neztrácí

Peugeot naopak překvapil. Má skvělé brzdy a dynamicky navzdory menšímu objemu motoru neztrácí

Oficiálně umí Peugeot sprint na 100 km/h za šest sekund, Cupra za 5,8 s a Honda má být ještě o desetinu rychlejší
Měřili jsme také brzdy, nicméně bez Hondy Civic. Její brzdy už totiž měly znatelně své nejlepší kilometry za sebou
Takhle by vypadal drag race. Modrá křivka patří Hondě, červená Seatu a zelená Peugeotu. Ten se i díky kratším převodům ukázal jako překvapivě rychlý
Pro zajímavost ještě pružné zrychlení 80-120 km/h na trojku. Honda (modrá křivka) akceleruje nejlépe, což není vzhledem k parametrům motoru překvapení. Zelená křivka opět patří Peugeotu, červená Cupře
9
Fotogalerie

Dynamika: Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra vs. Honda Civic Type R

Vyzkoušeli jsme hned tři ostré hatchbacky najednou. Všechno to jsou zajímavá auta, ale kdo z nich je fakticky nejrychlejší? A kdo nejlépe brzdí?

V neděli se můžete těšit na srovnávací test, ve kterém jsme proti sobě postavili Peugeot 308 GTi, Seat Leon Cupra 290 a Hondu Civic Type R. Než se k němu dostaneme, pojďme se blíže podívat na to, jak který automobil zrychluje a jak kdo brzdí. Ať víme, co nás v neděli čeká. 

Samozřejmě. Stejně jako v testu Mazdy MX-5 vs. Subaru BRZ jde i zde primárně o zábavu za volantem a pocit z řízení, nicméně srovnání základní dynamiky a brzdění je přinejmenším dost zajímavé. Kromě jiného také proto, že výsledky nemusí dopadnout tak, jak vám napovídají vaše subjektivní pocity. A to byl také případ testované trojice. 

_DSC1940.jpg_DSC1942.jpg_DSC1944.jpg
Peugeot jde do tohoto souboje s benzinovou šestnáctistovkou (200 kW/270 k, 330 Nm), Seat i Honda mají dvoulitry. Španělský hatchback disponuje parametry 213 kW (290 k) a 350 Nm, Civic nabídne 228 kW (310 k) a 400 Nm

Podle tabulkových údajů (i našich dojmů) mělo jít při měření především o to, zda se Cupra, která na brzdě vykázala dokonce vyšší výkon, než je ten udávaný pro Civic Type R, dokáže při sprintu dostat před Hondu, respektive jak moc Peugeot vybavený menším a slabším motorem bude pomalejší.

Jenže tak to nakonec nebylo, což vám naznačí první graf. Ten ukazuje sprint z nuly na 170 km/h, kdy modrá křivka patří Hondě, zelená Peugeotu a červená Seatu Leon. 

cupra vs. peugeot vs. honda.jpg
Měření dynamiky přineslo překvapení. Honda (modrá křivka) je nejrychlejší, ale Peugeot (zelená) také umí být hodně svižný. Posílená Cupra (červená) překvapivě dosprintovala na 100 km/h jako poslední

Je překvapivé, jak dlouho dokáže slabší Peugeot držet krok s podstatně výkonnější Hondou Civic. V redakci jsme si tohle vyložili dvěma důvody. Za prvé Peugeot získal něco málo hned při rozjezdu. To může být dáno pneumatikami (každá automobilka nasadila jiné pláště), ale také prostou skutečností, že méně výkonu dostane jedna náprava na silnici snáze, respektive je pro řidiče jednodušší potenciál motoru využít. 

Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 vs. Honda Civic Type R: odchylka rychloměru 
Zobrazovaná rychlost Skutečná rychlost
  Peugeot 308 GTi Seat Leon Cupra 290 Honda Civic Type R
50 km/h 47,3 km/h 49 km/h 48,4 km/h
90 km/h 88,5 km/h 87,5 km/h 87,1 km/h
130 km/h 128,2 km/h 125,5 km/h 126,0 km/h
 

Druhá věc je patrná i ze samotného grafu. Peugeot 308 GTi má kratší převody. Zatímco při sprintu s ním jsme řadili trojku při rychlosti 85 km/h, oba soupeři se dostali přes 90 km/h. A stejně tak čtyřka, která přišla v Peugeotu ke slovu kousek nad 125 km/h, zatímco soupeři řadili zhruba při 132 km/h. Peugeot nakonec musel před 170 km/h přeřadit ještě jednou. Ve vyšších rychlostech pak už není co řešit, Cupra i Honda Peugeotu ujedou, ale v nižších rychlostech je Peugeot velmi schopný. Na větším okruhu by asi šanci neměl, ale na okreskách dynamicky určitě moc ztrácet nebude. 

V grafu je vidět nejlepší pokus každého vozu, níže v tabulce najdete průměr dvou nejlepších pokusů v každém směru. I zde se ukazuje, že Peugeot překvapivě přesprintuje Seat. Civic je jednoznačně nejrychlejší. 

Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 vs. Honda Civic Type R: Zrychlení
  Peugeot 308 GTi Seat Leon Cupra 290 Honda Civic Type R
Použité pneumatiky Michelin Pilot Super Sport Continental ContiSportContact Dunlop Sport Maxx
Rozměr pneumatik 235/35 ZR19 235/35 R19 235/35 ZR19
0-50 km/h (s) 2,84 2,96 2,55
0-100 km/h (s) 6,33 6,62 5,66
0-130 km/h (s) 9,63 9,39 8,27
0-150 km/h (s) 12,28 12,03 10,74
0-170 km/h (s) 16,09 14,72 13,56
       
30-50 km/h (s) 1,35 1,37 1,04
50-70 km/h (s) 1,10 1,31 1,06
80-120 km/h (s) 3,64 3,45 3,12
130-150 km/h (s) 2,66 2,64 2,47
       
80-120 km/h na 3° (s) 3,59 3,30 3,03
80-120 km/h na 4° (s) 4,56 4,51 3,90

Níže v grafu ještě pro zajímavost najdete znázorněné pružné zrychlení 80-120 km/h na třetí rychlostní stupeň. I v této disciplíně drží Peugeot s Cuprou krok, Honda znovu potvrzuje, že má pod svou nízkou kapotou nejdynamičtější motor. 

cupra vs. peugeot vs. honda 3_80120.jpg
Pro zajímavost ještě pružné zrychlení 80 - 120 km/h na trojku. Nejdynamičtější je Civic (modrá křivka), Peugeot (zelená) a Cupra (červená) jsou na tom téměř stejně

S brzdami to bylo trochu složitější. Civic už na okreskách pocitově nevypadal, že má brzdy v nejlepší kondici a na letišti se to projevilo naplno. Standardně měříme brzdění z rychlosti 150 km/h, nicméně Honda při této disciplíně vykazovala tak velké vibrace, že jsme raději měření brzdné dráhy ukončili. Proto v tabulce naměřených hodnot týkajících se brzdění Civic nenajdete. 

Jinak ale toto brzdění překvapení nepřineslo, protože Peugeot se prezentoval už dříve na mosteckém okruhu jako auto s perfektními brzdami a na letišti to potvrdil. Nejlepší pokus brzdění ze 150 km/h najdete opět níže v grafu. 

cupra vs. peugeot vs. brzdy.jpg
Peugeot (červená křivka) má parádní brzdy. Jak je vidět v grafu, z rychlosti 150 km/h zastaví dříve, než Seat Leon Cupra 290 (modrá křivka) osazený standardními kotouči. Seat ale nabízí také lepší příplatkové brzdy Brembo
A zde ještě přesné naměřené hodnoty, které představují průměr nejlepších výsledků v každém směru. Při rychlosti 150 km/h činí rozdíl více než pět metrů ve prospěch Peugeotu. 
 
Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290: Brzdy
  Peugeot 308 GTi Seat Leon Cupra 290
50-0 km/h (s) 1,28 1,32
50-0 km/h (m) 8,55 9,12
100-0 km/h (s) 2,49 2,60
100-0 km/h (m) 33,55 35,93
130-0 km/h (s) 3,24 3,39
130-0 km/h (m) 57,57 61,19
150-0 km/h (s) 3,72 3,92
150-0 km/h (m) 76,22 81,53

Závěr měření je jednoduchý. Civic potvrdil, že je nejrychlejší. Jen je škoda, že nebyl v trochu lepší kondici (na letišti totiž motor také několikrát upadl do nouzového režimu...). Naopak Peugeot jednoznačně překvapil, zatímco Cupra po stránce faktických hodnot trochu zklamala. 

_DSC1970.jpg_DSC1978.jpg_DSC2030.jpg

 

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud