Dynamika: Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra vs. Honda Civic Type R

Vyzkoušeli jsme hned tři ostré hatchbacky najednou. Všechno to jsou zajímavá auta, ale kdo z nich je fakticky nejrychlejší? A kdo nejlépe brzdí?

V neděli se můžete těšit na srovnávací test, ve kterém jsme proti sobě postavili Peugeot 308 GTi, Seat Leon Cupra 290 a Hondu Civic Type R. Než se k němu dostaneme, pojďme se blíže podívat na to, jak který automobil zrychluje a jak kdo brzdí. Ať víme, co nás v neděli čeká. 

Samozřejmě. Stejně jako v testu Mazdy MX-5 vs. Subaru BRZ jde i zde primárně o zábavu za volantem a pocit z řízení, nicméně srovnání základní dynamiky a brzdění je přinejmenším dost zajímavé. Kromě jiného také proto, že výsledky nemusí dopadnout tak, jak vám napovídají vaše subjektivní pocity. A to byl také případ testované trojice. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Peugeot jde do tohoto souboje s benzinovou šestnáctistovkou (200 kW/270 k, 330 Nm), Seat i Honda mají dvoulitry. Španělský hatchback disponuje parametry 213 kW (290 k) a 350 Nm, Civic nabídne 228 kW (310 k) a 400 Nm

Podle tabulkových údajů (i našich dojmů) mělo jít při měření především o to, zda se Cupra, která na brzdě vykázala dokonce vyšší výkon, než je ten udávaný pro Civic Type R, dokáže při sprintu dostat před Hondu, respektive jak moc Peugeot vybavený menším a slabším motorem bude pomalejší.

Na brzdě: Opravdu má Seat Leon Cupra 290 vyšší výkon než 280?

Na brzdě: Opravdu má Seat Leon Cupra 290 vyšší výkon než 280?

Jenže tak to nakonec nebylo, což vám naznačí první graf. Ten ukazuje sprint z nuly na 170 km/h, kdy modrá křivka patří Hondě, zelená Peugeotu a červená Seatu Leon. 

Klepněte pro větší obrázek
Měření dynamiky přineslo překvapení. Honda (modrá křivka) je nejrychlejší, ale Peugeot (zelená) také umí být hodně svižný. Posílená Cupra (červená) překvapivě dosprintovala na 100 km/h jako poslední

Je překvapivé, jak dlouho dokáže slabší Peugeot držet krok s podstatně výkonnější Hondou Civic. V redakci jsme si tohle vyložili dvěma důvody. Za prvé Peugeot získal něco málo hned při rozjezdu. To může být dáno pneumatikami (každá automobilka nasadila jiné pláště), ale také prostou skutečností, že méně výkonu dostane jedna náprava na silnici snáze, respektive je pro řidiče jednodušší potenciál motoru využít. 

Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 vs. Honda Civic Type R: odchylka rychloměru 
Zobrazovaná rychlost Skutečná rychlost
  Peugeot 308 GTi Seat Leon Cupra 290 Honda Civic Type R
50 km/h 47,3 km/h 49 km/h 48,4 km/h
90 km/h 88,5 km/h 87,5 km/h 87,1 km/h
130 km/h 128,2 km/h 125,5 km/h 126,0 km/h
 

Druhá věc je patrná i ze samotného grafu. Peugeot 308 GTi má kratší převody. Zatímco při sprintu s ním jsme řadili trojku při rychlosti 85 km/h, oba soupeři se dostali přes 90 km/h. A stejně tak čtyřka, která přišla v Peugeotu ke slovu kousek nad 125 km/h, zatímco soupeři řadili zhruba při 132 km/h. Peugeot nakonec musel před 170 km/h přeřadit ještě jednou. Ve vyšších rychlostech pak už není co řešit, Cupra i Honda Peugeotu ujedou, ale v nižších rychlostech je Peugeot velmi schopný. Na větším okruhu by asi šanci neměl, ale na okreskách dynamicky určitě moc ztrácet nebude. 

V grafu je vidět nejlepší pokus každého vozu, níže v tabulce najdete průměr dvou nejlepších pokusů v každém směru. I zde se ukazuje, že Peugeot překvapivě přesprintuje Seat. Civic je jednoznačně nejrychlejší. 

Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 vs. Honda Civic Type R: Zrychlení
  Peugeot 308 GTi Seat Leon Cupra 290 Honda Civic Type R
Použité pneumatiky Michelin Pilot Super Sport Continental ContiSportContact Dunlop Sport Maxx
Rozměr pneumatik 235/35 ZR19 235/35 R19 235/35 ZR19
0-50 km/h (s) 2,84 2,96 2,55
0-100 km/h (s) 6,33 6,62 5,66
0-130 km/h (s) 9,63 9,39 8,27
0-150 km/h (s) 12,28 12,03 10,74
0-170 km/h (s) 16,09 14,72 13,56
       
30-50 km/h (s) 1,35 1,37 1,04
50-70 km/h (s) 1,10 1,31 1,06
80-120 km/h (s) 3,64 3,45 3,12
130-150 km/h (s) 2,66 2,64 2,47
       
80-120 km/h na 3° (s) 3,59 3,30 3,03
80-120 km/h na 4° (s) 4,56 4,51 3,90

Níže v grafu ještě pro zajímavost najdete znázorněné pružné zrychlení 80-120 km/h na třetí rychlostní stupeň. I v této disciplíně drží Peugeot s Cuprou krok, Honda znovu potvrzuje, že má pod svou nízkou kapotou nejdynamičtější motor. 

Klepněte pro větší obrázek
Pro zajímavost ještě pružné zrychlení 80 - 120 km/h na trojku. Nejdynamičtější je Civic (modrá křivka), Peugeot (zelená) a Cupra (červená) jsou na tom téměř stejně

S brzdami to bylo trochu složitější. Civic už na okreskách pocitově nevypadal, že má brzdy v nejlepší kondici a na letišti se to projevilo naplno. Standardně měříme brzdění z rychlosti 150 km/h, nicméně Honda při této disciplíně vykazovala tak velké vibrace, že jsme raději měření brzdné dráhy ukončili. Proto v tabulce naměřených hodnot týkajících se brzdění Civic nenajdete. 

Jinak ale toto brzdění překvapení nepřineslo, protože Peugeot se prezentoval už dříve na mosteckém okruhu jako auto s perfektními brzdami a na letišti to potvrdil. Nejlepší pokus brzdění ze 150 km/h najdete opět níže v grafu. 

Klepněte pro větší obrázek
Peugeot (červená křivka) má parádní brzdy. Jak je vidět v grafu, z rychlosti 150 km/h zastaví dříve, než Seat Leon Cupra 290 (modrá křivka) osazený standardními kotouči. Seat ale nabízí také lepší příplatkové brzdy Brembo
A zde ještě přesné naměřené hodnoty, které představují průměr nejlepších výsledků v každém směru. Při rychlosti 150 km/h činí rozdíl více než pět metrů ve prospěch Peugeotu. 
 
Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290: Brzdy
  Peugeot 308 GTi Seat Leon Cupra 290
50-0 km/h (s) 1,28 1,32
50-0 km/h (m) 8,55 9,12
100-0 km/h (s) 2,49 2,60
100-0 km/h (m) 33,55 35,93
130-0 km/h (s) 3,24 3,39
130-0 km/h (m) 57,57 61,19
150-0 km/h (s) 3,72 3,92
150-0 km/h (m) 76,22 81,53

Závěr měření je jednoduchý. Civic potvrdil, že je nejrychlejší. Jen je škoda, že nebyl v trochu lepší kondici (na letišti totiž motor také několikrát upadl do nouzového režimu...). Naopak Peugeot jednoznačně překvapil, zatímco Cupra po stránce faktických hodnot trochu zklamala. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

 
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 31 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků