Dvouspojková převodovka: geniální řešení

Dvouspojková převodovka opravdu jedinečným způsobem spojuje přednosti mechanické a samočinné převodovky.

V současné konstrukci osobních vozů se uplatňuje několik základních druhů převodovek. Kromě klasické mechanické převodovky s manuálním řazením existují samočinné převodovky planetové a plynulé (CVT). Ty jsou zpravidla vybaveny kapalinovým měničem momentu, který zhoršuje účinnost přenosu hnací síly, a tím zvyšuje spotřebu paliva.

Tuto nevýhodu se snaží odstranit automatizované mechanické převodovky, které zachovávají účinnou konstrukci mechanické převodovky s jednokotoučovou suchou spojkou, ale řidiči odnímají práci s řadicí pákou a pedálem spojky.

Spotřeba paliva se v tomto případě sice vyrovná klasické mechanické převodovce, nicméně nezbytné přerušení toku hnací síly během řazení má především při akceleraci nepříznivé dopady na jízdní komfort. Definitivní řešení tohoto problému nabídl od roku 2003 jako první koncern Volkswagen v podobě dvouspojkové převodovky.

Dvě převodovky v jedné skříni

Princip dvouspojkové převodovky není novým objevem a s prvními převodovkami tohoto druhu experimentovaly značky Audi a Porsche již v 80. letech ve svých soutěžních a závodních vozech. Nicméně tehdejší stav elektroniky ještě nasazení do sériové výroby neumožnil.

Dvouspojková převodovka je v podstatě složena ze dvou dílčích převodovek, z nichž každá má vlastní spojku. Spojky mohou být buď vícelamelové v olejové lázni, nebo suché. Jedna spojka přísluší dílčí převodovce s lichými převodovými stupni, zatímco druhá obsluhuje sudé převodové stupně ve druhé dílčí převodovce.

V obou převodovkách je vždy zařazen jeden převodový stupeň, takže při řazení převodovka vlastně neřadí, nýbrž jen souběžně rozepne jednu spojku a sepne druhou spojku. Díky tomu nedochází k přerušení toku hnací síly, veškeré řazení probíhá bleskurychle (cca 0,03 s) a bez nepříjemných rázů. Převodovka přitom přenáší hnací sílu s velmi vysokou účinností.

V současnosti jsou na trhu různými značkami nabízeny šestistupňové a sedmistupňové dvouspojkové převodovky. Nejčastěji se lze s touto technikou setkat v nabídce koncernu Volkswagen, který ji před osmi lety zavedl do sériové výroby.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
 

 

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků