Peugeot e-308/Opel Astra

Peugeot e-308/Opel Astra

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Peugeot e-308

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric

Peugeot e-308
Peugeot e-308
Peugeot e-308
Peugeot e-308
99
Fotogalerie

DVOJTEST Peugeot e-308 a Opel Astra Electric: Raději bagetu, nebo wurst?

Stojí na stejné technice a najdete v nich i stejné prvky, ale každý má svůj osobitý styl. Osloví vás Francie, nebo Německo?

Aktuální generace Peugeotu 308 i Opelu Astra jsou na trhu tři roky. I když sdílejí techniku na platformě EMP2, na silnici si je těžko spletete. Francouz nabídne líbivou příď s úzkými světly, doplněnými vertikálními světelnými pásy v čelní masce, Němec pak nasadil tvář s poněkud technokratickým motivem Vizor. Na zádi Peugeotu se u zadních světel podobně jako u předních vyjímá motiv lvích drápů, Opel vsadil na jednoduché rovné linie zadního osvětlení.

Zcela subjektivně to oběma vozům sluší – a jak se můžete podívat v galerii, od provedení se spalovacími motory se liší jen v drobných detailech. Nabíjecí zdířky čistě elektrických verzí se nachází vzadu na boku, pro zajímavost plug-in hybridní verze má „klapky“ v obou zadních blatnících. Proporce obou vozů jsou velmi podobné, ale vizuálně se je oběma značkám podařilo dostatečně odlišit. Uvnitř je ale příbuzenství patrnější, i když v mnoha důležitých ohledech jsou rozdíly stále velmi markantní.

Interiér: Moderna vs. konzerva

Aniž byste zkoumali detaily, sedněte do Peugeotu, pak do Opelu – a máte jasno. Pozice za volantem je  jiná. Zatímco v 308 sedíte stejně jako u jiných vozů značky s malým volantem „v klíně“ a na přístrojový štít koukáte přes něj, v Astře je rozložení i poloha za volantem  konvenční. Stejně jako u většiny ostatních Peugeotů vám to buď sedne nebo ne, záleží na stavbě těla řidiče a jeho proporcích. Mě osobně s výškou 175 centimetrů, normálně dlouhýma rukama a kratšíma nohama podobné sezení nevadí, ale znám lidi, kteří jej nesnesou. U obou vozů je nastavení sedadla a volantu možné v dostatečném rozsahu, ale v Opelu najde správnou polohu úplně každý.

Pojďme na další rozdíly – Peugeot má svůj digitální přístrojový štít uložený v kapličce, která se nachází celkem vysoko v palubní desce (aby na něj bylo vidět přes volant), obrazovka infozábavního systému je pak položena níže. Opel pak nabízí jednodílný zakřivený panel, v němž jsou v jedné výškové úrovni uloženy displeje přístrojového štítu i infotainmentu. Za jízdy tak máte vše vedle sebe a nemusíte tak sklánět zrak, což je možná pohodlnější.

Obě auta  zcela jinak přistupují k ovládacím prvkům. Francouzi nasadili lištu i-Toggles, což je vlastně malý dotykový displej pod hlavní obrazovkou infozábavního systému. Vypadá to hi-tech, šik, elegatně a hodnotně. Můžete si sem poskládat zkratky k oblíbeným funkcím, které jsou díky své velikosti snadno dostupné a hned po ruce. Mini-obrazovka se sice poměrně rychle upatlá (hodil by se čistič v podobném duchu, jako mají nejnovější Škodovky), ale obecně jde o originální řešení.

V německém vozu najdeme klasická tlačítka, doplněná ploškami pro aktivaci výhřevu sedadel, skla a volantu. A zatímco oba modely mají hezky velký kulatý čudlík regulace hlasitosti, klimatizace se ovládá u každého zcela jinak. U 308 nastavujete teplotu přes displej, Astra má normální přepínače – v tomto ohledu je Opel výrazně uživatelsky vstřícnější, zatím mi ještě nikdo rozumně nevysvětlil, proč bych měl kvůli změně teploty udělat mezikroky ve formě vyvolání menu na obrazovku, kde se pak musím strefit do piktogramů.

Palubní systémy obou vozů jsou až na barvičky a podobu konkrétního modelu u ukazatele toku energie vlastně stejné – různé prvky obsluhujete skrze hezky velké dlaždice, oba mají velmi příjemné rozlišení, u obou zaznamenáte pomalejší start, než je můžete plnohodnotně používat. U přístrojových štítů je rozdíl velký, Peugeot nabídne elegantní minimalismus, Opel konzervativnější přehlednost. U obou si můžete vcelku snadno nastavit, co potřebujete vidět. Skoro to samé se dá říci i o volantech – malý dvouramenný šišatý v 308, větší tříramenný kulatý v Astře. U prvního jmenovaného je když se nesoustředíte občas problém rychle poznat, zda je v normální poloze, nebo otočený o 180 stupňů. Na obou ale najdete normální tlačítka a kolébkové voliče, s jejichž obsluhou není sebemenší problém.

Pátrání po podobnostech pokračuje na středovém tunelu – v obou vozech najdeme identické voliče jízdních režimů, Peugeot zde má i startovací tlačítko. U Opelu si můžete věci v odkládacích schránkách schovat pod dvěma roletkami, v 308 pod jednou – vždy se zde najde místo na telefon, peněženku, drobnosti, s tím není žádný problém. Francouzský vůz v této vrcholné výbavě GT nabídne hezky tvarované bočnice sedadel, které v zatáčkách podrží, čistě subjektivně jsou ale v oblasti sedáku o chlup užší, než v Opelu, což může být výhoda i nevýhoda dle typu postavy. Obecně pak palubní deska 308 působí luxusněji a propracovaněji, u Astry  budí dojem přehlednosti. Výtka k německému vozu se ale najde – ovládání směru foukání na výdechu klimatizace u řidiče má oddělená šoupátka pro horizontální a vertikální nastavení – jedno vespod a druhé po straně. Zbytečně složité.

Pojďme dozadu, sem se v obou případech vejdou normální dospělí s dostatkem místa pro nohy i hlavy. Opěradla jsou dělená v poměru 60:40, mimochodem kombíkové verze mají automaticky 40:20:40, ale hatchbacky zase mají průvlak pro přepravu delších předmětů. Po sklopení sice nevznikne úplná rovina, ale díky velkému vstupnímu otvoru do kufru sem nacpete i větší náklad. Pod podlahou obou modelů pak najdete schránku z tvarovaného polystyrenu. Zavazadelníky mají objem 361 (Peugeot) a 352 (Opel) litrů.

Pokračování 2 / 3

Jízda: Kopečkům se raději vyhněte

Stejná platforma, stejná technika, téměř totožné jízdní výkony: Oba vozy pohání elektromotor s výkonem 115 kW a s 270 Nm točivého momentu. Podle tabulek je ve zrychlení marginálně lepší Opel, 100 km/h má zvládat za 9,2 sekundy, zatím co Peugeot potřebuje 9,8 sekundy.

Na silnici a v provozu ani jednomu síla nechybí, když se potřebujete zařadit do provozu, auta čiperně zrychlují s dobrou pružností a bez zbrklosti na plynovém pedálu. Překvapivě dobrý cit je v brzdách, oproti plug-in hybridům se chovají konzistentně při pomalení do úplného zastavení. Rekuperaci můžete posílit stisknutím tlačítka B na středových tunelech – je tedy jen jednoúrovňová, což je docela škoda. Hledat za jízdy tlačítko také není úplně šťastné.

Po stránce jízdy se auta chovají způsobně, baterie jsou uloženy pod podlahou, takže snižují těžiště a nekazí rozložení hmotnosti. V zatáčkách nikam neutíkají a dobře drží stopu, předek pak ani pod plynem nevykazuje větší sklony k nedotáčivosti. U Peugeotu si můžete všimnout o něco aktivnějšího posilovače, což je ještě umocněno malým volantem, řízení ale není zbrklé ani u jednoho modelu.

Akumulátor (400 V) má využitelnou kapacitu 51 kWh a slibuje dojezd necelých 420 kilometrů u 308 i Astry. Toho lze skutečně dosáhnout, akorát ne v členitějším terénu, kdy spotřeba stoupá nad deklarovaných necelých 15 kWh na sto kilometrů. Kombinovaně můžete počítat s necelými 17 kWh, aniž byste se příliš krotili. Stejnosměrné nabíjení je možné až 100 kW, přiblížíte se k němu zhruba mezi 10 až 30 procenty kapacity baterie, do nějakých 60 procent pak nabíjíte zhruba 70 kW až do přibližně 80 procent – tam pak nabíjení klesá zhruba ke 30 kW. Pro běžné ježdění je tedy nabíjecí křivka naprosto v pohodě. Doma pak dobíjíte třífázově 11 kW.

Pokračování 3 / 3

Verdikt: Na silnici problém není, v ceníku ano

Pokud volíte mezi Peugeotem a Opelem, z hlediska jízdních vlastností, nabíjení i dojezdu dostáváte to samé. Obě auta jsou na českých silnicích pohodlná, dobře sedí a v jejich jízdních vlastnostech není žádná záludnost. Pro většinu zákazníků tak bude předmětem rozhodování pozice za volantem (v 308 poněkud netypická) a obsluha – u Opelu v klasickém formátu, u Peugeotu modernější, ale například s absencí normálního nastavení teploty.

Obě auta mají solidně zpracovaný interiér a v elektrické verzi pěknou výbavu: metalízu, 18palcová litá kola, LED světla, digitální přístrojový štít, u Peugeotu vyhřívaná sedadla a volant, u Opelu zase parkovací senzory nejen vzadu, ale i vpředu. Starostí je jen několik – v členitém terénu dojezd celkem rychle klesá, hodilo by se vícestupňové nastavení rekuperace, infotainment u obou startuje pomaleji. Ale ten skutečný problém?

Ceník – 308 stojí v akční nabídce minimálně 975 tisíc korun, krátká elektrická Astra 1.049.990 Kč. Pro zajímavost, Tesla Model 3 v základní verzi s pohonem zadních kol a dojezdem dle WLTP až 513 kilometrů je nyní nabízena za 1.041.990 Kč. Základní BMW iX1 eDrive20 pak najdete v ceníku od 1.068.600 Kč...

Základní technické údaje a cena
Model Peugeot e-308 Opel Astra Electric
Kapacita baterie 54 kWh (užitečná kapacita 51 kWh)
Dojezd (WLTP) [km] až 416 až 418
Výkon [kW] 115
Točivý moment [Nm] 270
Maximální rychlost [km/h] 170
Zrychlení (0-100 km/h) 9,8 9,2
Spotřeba [kWh/100 km] 14,9 14,8–15,5
Doba nabíjení (DC 20-80%) [min] cca 30
Objem kufru [l] 361 352
Pohon Přední
Cena od 975 000 Kč 1 049 990 Kč

Doporučujeme

Články odjinud