Dvojtest ojetin: Opel Vectra vs. Mazda 626

V dnešním duelu sedanů se utkala německá Vectra s japonskou „šestdvašestkou“. Vítězí starý kontinent, nebo dálný východ?
Seznam kapitol
  1. Interkontinentální souboj, Německý matador, Japonský decenťák
  2. Elegance na úkor funkčnosti, V jednoduchosti je síla, Zkoušené vozy
  3. Uvnitř, Za volantem Vectry
  4. Za volantem šestdvašestky, Spolehlivost a závady, Na silnici
  5. Překvapení na obou stranách, A vystupujeme
  6. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  7. Kompletní fotogalerie

Interkontinentální souboj

K našemu dvojtestu jsme zvolili dva zástupce obou modelových řad, kteří byli srovnatelní svým věkem, modelovými roky, původem, kilometrovým náběhem a stříprostorovou karosérií sedan. V obou případech se jednalo vlastně o poslední, faceliftované  typy v daných řadách. Mazda se od Opelu odlišovala výkonnějším, byť rovněž zážehovým čtyřválcem, ale také mírně rozsáhlejší výbavou. 150 000 najetých kilometrů a sedm let provozu, to jsou již slušné hodnoty k tomu, abychom oba vozy mohli porovnat s patřičným časovým odstupem. Můžete srovnávat s námi, a to nejen v textu, ale také podle přiložených snímků a obvyklých tabulek s výbavou, technickými údaji a námi naměřenými hodnotami.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Německý matador

Když koncem roku 1998 prodělala Vectra druhé generace (B) facelift, jezdilo po světě již 1,2 milionu jejích exemplářů. A to se představila teprve v roce 1995. Zcela přesvědčivě se jí podařilo navázat na prodejní úspěchy své předchůdkyně z roku 1988 a na řadě evropských trhů se ve své třídě umístila na první pozici. Na první pohled se facelift projevil pouze v drobnostech, zejména v upravené masce a světlometech s širou optikou, dílčí úpravy na její technice však vedly především ke zvýšení komfortu, zlepšení jízdních vlastností a snížení spotřeby. Všechny motory Ecotec byly odlehčeny, „dvoulitr“ s výkonem 100 kW dostal k potlačení vibrací a hlučnosti dva protiběžné vyvažovací hřídele. Postupně nabíhala nová pětistupňová převodovka s řazením lanovody, cestující na zadních sedadlech dostali navíc 30 mm prostoru před koleny díky vybrání v předních opěradlech. Nově odladěn byl podvozek DSA (Dynamic Safety), který stále spočíval na vzpěrách McPherson vpředu a dvojitých příčných ramenech vzadu, ale nabídnul omezené naklánění v zatáčkách.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Standardně montované patnáctipalcové ráfky umožnily instalovat na přední kola zvětšené kotouče o průměru 288 mm. Rozšířila se nabídka standardních a příplatkových výbav, kam se zařadily i xenonové světlomety nebo multimediální systémy Philips s navigací či telefonem, aktivní opěrky hlav vypůjčené od bratrského Saabu se podílí na zvýšení pasivní bezpečnosti. Faceliftovaná Vectra B modelového roku 1999 se nabízela s karosériemi pětidvéřový hatchback, kombi a čtyřdvéřový sedan. Naším testem prošel právě sedan v kombinaci se standardní výbavou a základním zážehovým čtyřválcem 1,6i. Náročnější uživatelé mohli vybírat ještě ze čtyřválců 1,8i/92 kW a 2,0i/100 kW, později nahrazeného novým 2,2i/108 kW. Zážehový šestiválec měl zprvu objem 2,5 a později 2,6 l, přičemž výkon zůstal na hodnotě 125 kW. K dispozici byly též vznětové, přímovstřikové čtyřválce 2,0 a 2,2 DTI, jež nahradily letité jednotky 1,7 D. Bez výjimky všechny motory pro Vectru přitom disponovaly šestnáctiventilovými rozvody.

Japonský decenťák

Až do příchodu řady 6 nepůsobily vozy Mazda střední třídy nikdy příliš dravým dojmem, a to ani přes proklamace výrobce o jeho sportovním akcentu. Model 626 z roku 1991 (generace GE) však patřil zvenčí k nejvyváženějším a nejelegantnějším vozům střední třídy ve své době, třeba pětidvéřové provedení vynikalo zdařile integrovaným zadním spoilerem, a fanoušci značky jen s rozpaky přijímali hranatější vzezření nové generace GF z roku 1997, která přišla s novým logem Mazdy a příliš sterilním vzezřením. Ta již byla vyvíjena s důsledným akcentem na evropského zákazníka, ačkoli zvláště koncepcí interiéru si zachovala asijský charakter. To se příliš nezměnilo ani s nástupem faceliftované verze z roku 2000, jejíhož zástupce jsme pro vás otestovali. V rámci modernizace byl vzhled vozu osvěžen použitím výraznější masky chladiče či světel s čirou optikou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Drobných změn doznal interiér, zvláště s ohledem na rozšíření spektra odkládacích prostorů, a volant byl také nový. Výbavové stupně byly tři, Exclusive, Touring a Sporting, a byly vesměs lépe vybaveny. Již ten základní disponoval třeba výškově stavitelným volantem a sedadlem řidiče, ABS a TCS (kromě vznětového motoru), klimatizací s pylovým filtrem dle patentu Mazda či elektrickým ovládáním předních oken a zpětných zrcátek. Zachována byla paleta nabízených karosérií, jež byla tvořena čtyř a pětidvéřovým sedanem a pětidvéřovým kombíkem. Také v nabídce pohonných jednotek se takřka nic nezměnilo. Základem tedy byl 1,8i/74 kW a následoval dvoulitr ve výkonových verzích 85 a 100 kW. Zájemci o „naftu“ měli možnost zvolit jen přímovstřikový čtyřválec 2,0 DiTD o výkonu 74 kW. Šestiválec byste pod kapotou Mazdy 626 bohužel již hledali marně.    

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Interkontinentální souboj, Německý matador, Japonský decenťák
  2. Elegance na úkor funkčnosti, V jednoduchosti je síla, Zkoušené vozy
  3. Uvnitř, Za volantem Vectry
  4. Za volantem šestdvašestky, Spolehlivost a závady, Na silnici
  5. Překvapení na obou stranách, A vystupujeme
  6. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  7. Kompletní fotogalerie
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků