Dvacáté narozeniny systému quattro

Právě před dvaceti roky představila automobilka Audi model, který změnil celou automobilovou branži. V březnu roku 1980 se na tradičním ženevském autosalonu objevilo Audi quattro.
Dvacáté narozeniny systému quattro
Právě před dvaceti roky představila automobilka Audi model, který změnil celou automobilovou branži. V březnu roku 1980 se na tradičním ženevském autosalonu objevilo Audi quattro – první sériově vyráběný osobní automobil se stálým pohonem všech kol!

Automobilka Audi začala s myšlenkou pohonu všech kol u svých modelů koketovat v zimě roku 1976, kdy se její konstruktéři zúčastnili ve Švédsku armádních testů terénního vozu Volkswagen Iltis. Jeho vynikající vlastnosti na zasněžených a zledovatělých silnicích inspirovaly vývojové specialisty ke stavbě pokusného vozu na bázi Audi 80, který využíval stejné komponenty podvozku jako terénní Volkswagen Iltis. Vzápětí poté byly zahájeny intenzivní práce na vývoji vlastního systému pohonu všech kol, jejichž výsledkem bylo sportovní kupé Audi quattro, poháněné přeplňovaným pětiválcem o objemu 2,2 l a výkonu 147 kW/200 k.

Sériový vůz se stálým pohonem všech kol se stal hvězdou ženevského autosalonu roku 1980, skutečnou slávu a renomé mu však přinesly sportovní úspěchy, které následovaly. Soutěžní verze s motorem o výkonu asi 300 k, hned ve své první sezóně roku 1981 vyhrála tři světové rally. Za volanty vozů Audi quattro usedaly takové hvězdy, jako Hannu Mikkola, Stig Blomqvist, Michele Moutonová, Walter Röhrl nebo Hans-Joachim Stuck, kteří pro značku Audi a její pohon “quattro” získali řadu světových titulů.

První modely Audi quattro byly vybavované mechanickou uzávěrou mezinápravového a zadního diferenciálu, kterou obsluhoval řidič pomocí kabelových táhel. V roce 1983 konstruktéři připravili pneumatický systém blokování diferenciálů. V modelovém roce 1988 však vozy Audi 80, 90, 100, 200 a Coupé vyjely s mechanickým mezinápravovým diferenciálem Torsen, který rozděloval přenášený výkon mezi přední a zadní kola samočinně bez zásahu řidiče. To byl skutečný průlom k masovému nasazení pohonu všech kol do sériových vozů!
Dalším vývojovým stupněm bylo nahrazení mechanické závěrky diferenciálu samočinným elektronickým systémem EDS, který se poprvé objevil v roce 1995 v modelu Audi A4.

Pro vozy modelových řad Audi A3 a Audi TT s napříč uloženými motory připravili konstruktéři automobilky Audi systém pohonu všech kol s elektronicky řízenou lamelovou spojkou Haldex, která se stará o optimální rozdělování přenášeného výkonu na přední a zadní kola.

Pohon všech kol proslavil automobilku Audi po celém světě a její ochranná značka “quattro” se v řadě zemí stala synonymem pro vozy 4x4. Z montážních linek závodů Audi do dnešních dnů sjelo více než 820 000 modelů s pohonem všech kol, z toho téměř 35 procent jich bylo vyrobeno v posledních dvou letech. Pohon všech kol je dnes v nabídce nejenom sportovně laděných modelů Audi “S” a Audi TT, ale i v “civilních” verzích všech ostatních modelových řad od A3, přes A4, A6 až po luxusní Audi A8. V nabídce automobilky Audi figuruje celkem 66 modelů a verzí s pohonem všech kol quattro. Tyto vozy jsou poháněné čtyř-, šesti- a osmiválcovými zážehovými a vznětovými TDI motory. Podle statistik prodejců v České republice volí více než polovina zákazníků verzi quattro.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků