Dvacáté narozeniny systému quattro

Právě před dvaceti roky představila automobilka Audi model, který změnil celou automobilovou branži. V březnu roku 1980 se na tradičním ženevském autosalonu objevilo Audi quattro.
Dvacáté narozeniny systému quattro
Právě před dvaceti roky představila automobilka Audi model, který změnil celou automobilovou branži. V březnu roku 1980 se na tradičním ženevském autosalonu objevilo Audi quattro – první sériově vyráběný osobní automobil se stálým pohonem všech kol!

Automobilka Audi začala s myšlenkou pohonu všech kol u svých modelů koketovat v zimě roku 1976, kdy se její konstruktéři zúčastnili ve Švédsku armádních testů terénního vozu Volkswagen Iltis. Jeho vynikající vlastnosti na zasněžených a zledovatělých silnicích inspirovaly vývojové specialisty ke stavbě pokusného vozu na bázi Audi 80, který využíval stejné komponenty podvozku jako terénní Volkswagen Iltis. Vzápětí poté byly zahájeny intenzivní práce na vývoji vlastního systému pohonu všech kol, jejichž výsledkem bylo sportovní kupé Audi quattro, poháněné přeplňovaným pětiválcem o objemu 2,2 l a výkonu 147 kW/200 k.

Sériový vůz se stálým pohonem všech kol se stal hvězdou ženevského autosalonu roku 1980, skutečnou slávu a renomé mu však přinesly sportovní úspěchy, které následovaly. Soutěžní verze s motorem o výkonu asi 300 k, hned ve své první sezóně roku 1981 vyhrála tři světové rally. Za volanty vozů Audi quattro usedaly takové hvězdy, jako Hannu Mikkola, Stig Blomqvist, Michele Moutonová, Walter Röhrl nebo Hans-Joachim Stuck, kteří pro značku Audi a její pohon “quattro” získali řadu světových titulů.

První modely Audi quattro byly vybavované mechanickou uzávěrou mezinápravového a zadního diferenciálu, kterou obsluhoval řidič pomocí kabelových táhel. V roce 1983 konstruktéři připravili pneumatický systém blokování diferenciálů. V modelovém roce 1988 však vozy Audi 80, 90, 100, 200 a Coupé vyjely s mechanickým mezinápravovým diferenciálem Torsen, který rozděloval přenášený výkon mezi přední a zadní kola samočinně bez zásahu řidiče. To byl skutečný průlom k masovému nasazení pohonu všech kol do sériových vozů!
Dalším vývojovým stupněm bylo nahrazení mechanické závěrky diferenciálu samočinným elektronickým systémem EDS, který se poprvé objevil v roce 1995 v modelu Audi A4.

Pro vozy modelových řad Audi A3 a Audi TT s napříč uloženými motory připravili konstruktéři automobilky Audi systém pohonu všech kol s elektronicky řízenou lamelovou spojkou Haldex, která se stará o optimální rozdělování přenášeného výkonu na přední a zadní kola.

Pohon všech kol proslavil automobilku Audi po celém světě a její ochranná značka “quattro” se v řadě zemí stala synonymem pro vozy 4x4. Z montážních linek závodů Audi do dnešních dnů sjelo více než 820 000 modelů s pohonem všech kol, z toho téměř 35 procent jich bylo vyrobeno v posledních dvou letech. Pohon všech kol je dnes v nabídce nejenom sportovně laděných modelů Audi “S” a Audi TT, ale i v “civilních” verzích všech ostatních modelových řad od A3, přes A4, A6 až po luxusní Audi A8. V nabídce automobilky Audi figuruje celkem 66 modelů a verzí s pohonem všech kol quattro. Tyto vozy jsou poháněné čtyř-, šesti- a osmiválcovými zážehovými a vznětovými TDI motory. Podle statistik prodejců v České republice volí více než polovina zákazníků verzi quattro.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 38 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků