Duroplast byl kompozit použitý na výrobu aut v NDR už před 65 lety

Před vynálezem duroplastu němečtí výzkumníci chystali automobilové karosérie například z papíru či dřevěných pilin. Dnes se tento materiál používá například na výrobu záchodových prkének

Také v NDR si již na počátku 50. let uvědomili, že bez osobních automobilů socialismus nevybudují. Měli továrny, zkušenosti, avšak chyběly jim ocelové plechy.

Ve Cvikově, v bývalé továrně Horch, ještě v letech 1953 až 58 vyráběli předválečný malý automobil (nyní ovšem již s označením IFA F8. Kvůli nedostatku hlubokotažných ocelových plechů, které se používají na listování karosářských dílů automobilů, však výroba zdaleka neuspokojovala poptávku.

A tak dostali výzkumníci ve východním Německu úkol vyvinout umělou hmotu, která by byla náhradou za plech.

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Zkušenosti v Německu měli. Už v třicátých letech experimentovali v Chemnitzu vývojáři koncernu Auto Union s karosériemi vyrobenými ze směsi fenolové pryskyřice a kartonu. Výsledky však nebyly příliš uspokojivé, a tak k sériové produkci nedošlo. Už tehdy byly důvodem omezené dodávky plechu. Zbrojní výroba zkrátka dostala přednost před automobilovou.

O čtrnáct let později nastal ale obdobný problém. "V březnu 1951 vznikla pracovní skupina, jejímž úkolem bylo najít za plech náhradu - umělou hmotu," uvádí v knize Trabant publicista Jan Tuček.

Zpočátku se prý experimentovalo s Vinidurem, což je kompozit složený z tvrzeného PVC a papíru, následovaly pokusy se směsí kapalného PVC, dřevěných pilin a bavlněného odpadu. Nakonec se jako spása ukázal až Duroplast. Jedná se o mix granulované fenolové pryskyřice a bavlněného odpadu. Následovalo lisování do forem při teplotě 170 stupňů a po deseti minutách byl jeden díl karosérie hotov. Ještě se však musely oříznout roztřepené okraje. Fenolová pryskyřice je materiál pro výrobu plastické hmoty bakelit, a proto se (nesprávně) vozy značky Trabant označovaly jako "bakeliťáky".

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Nejprve se materiál duroplast uplatnil na kapotách vozu F8, později byl využíván i při konstrukci kabiny nákladního vozu H3A. Jenže, jeho velké časy měly teprve přijít...

Úspěch východoněmeckých soudruhů jsme oceňovali i u nás. "Karoserie z plastické hmoty duroplastu svými vlastnostmi předčí v mnoha směrech plech - je lehčí, odolnější proti poškození nárazem, nemají na ni vliv korosivní účinky povětrnosti, vyniká dobrou isolační schopností vůči teplotě i hluku a snáší stejně dobře vysoké teploty jako mnohastupňový mráz, je pružná a snadno se opravuje," napsal už v roce 1956 časopis Svět motorů.

Strana a vláda v lednu 1954 rozhodla, že IFA musí vyvinout kompletně nový automobil s kompletní karosérií z duroplastu. "Aby byl odstraněn nedostatek aut domácí výroby, má být vyvinut malý vůz s následujícími parametry," stálo v příslušném usnesení.

Tohle je 13 nejhorších aut, tvrdí slavný Top Gear. Souhlasíte?

Tohle je 13 nejhorších aut, tvrdí slavný Top Gear. Souhlasíte?

Auto tedy mělo mít pohotovostní hmotnost do 500 kilogramů, spotřebu paliva 5,5 litru na sto kilometrů a zadní sedadla mohla být pouze přídavná. Projekt dostal označení P50, jenže stanovená osmnáctiměsíční lhůta pro přípravu výroby se ukázala jako příliš krátká.

Nejprve tedy spatřil světlo světa takzvaný mezityp s označením P70.  Auto už skutečně mělo povrchové díly z duroplastu, kostra karosérie byla ovšem ještě dřevěná. Premiéra se odehrála na podzim 1955 na autosalonu v Lipsku. Na karosérii se tehdy skvělo logo výrobce AWZ - neboli Automobilwerk Zwickau.

Kromě dvoudveřové limuzíny v Lipsku vystavovali i kombi se střechou z koženky. V roce 1957 přibylo ještě dvoumístné kupé. Tyto vozy ovšem byly určené především na export. To už však pomalu přicházel čas prvního trabantu.

Ani po skončení výroby slavného typu 601 ovšem duroplast neskončil na smetišti dějin. Naopak, dnes se sním setkáváme denně. Je z něho vyrobena velká část současných záchodových prkének.

Na galerii snímků dokumentujících použití duroplastu na východoněmeckých automobilech se můžete podívat níže:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

Dacia Sandero 1
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 230 000 Kč
Dacia Sandero 1
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 220 000 Kč
Dacia Sandero 1,2
Rok výroby: 2011
Stav: 60 725 km
Cena: 126 000 Kč
Dacia Duster 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 415 km
Cena: 171 000 Kč
Dacia Duster 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 174 980 km
Cena: 183 000 Kč
Dacia Logan 1,2
Rok výroby: 2013
Stav: 17 794 km
Cena: 180 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

včera | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků