Kapitoly článku:
S ubývajícím sluncem a benzínem v nádrži přichází čas na konečné zúčtování. Obě auta okolo sebe šíří vůni zahřátých brzd i pneumatik. Sálají horkem, jak jsou po náročném letním odpoledni rozpálená. A zase je to Renault, který na sebe upozorňuje víc. Zatímco Leon Cupra chladne tiše a způsobně, v Méganu R.S. to cinká, prská a křupe, jako když zaparkujete do garáže zahřátou motorku. Je těžké nepropadnout kouzlu stroje s tak živočišnými manýry.
Mělo by to ale stačit k vítězství nad soupeřem tak schopným?
Těžkost rozhodování
Už dlouho předtím, než jsem začal o autech psát, jsem nesnášel srovnávací testy bez vítěze. Později jsem zjistil, že ve valné většině případů se za takovými „nevýsledky“ schovává alibismus redakcí, které si to nechtějí rozházet s žádným inzerentem. Sám jsem srovnávacích testů dělal už hezkou řádku a vždycky mě překvapovalo, jak rychle a jednoznačně většinou vykrystalizuje pořadí. Jenže dnes mám ale opravdu problém rozhodnout se, které auto je celkově lepší.
Okamžik zúčtování: které z těchto aut je celkově lepší ostrý hatchback?
Kdybychom měli vybrat stroj na dvacetiminutovou projížďku po parádní silnici, snadno bychom dospěli k závěru, že se vyplatí obětovat schopnosti a rychlost Seatu za animální, skoro závodnicky přímočarý charakter Renaultu. Ostrý hatchback ale není třetí až n-té auto v domácnosti, které majitel vytáhne, když si chce zkrátit nedělní odpoledne. Typicky plní roli hlavního dopravního prostředku se všemi z toho vyplývajícími povinnostmi, na které je Leon Cupra připraven daleko lépe. Po kvalitním spánku a dobré snídani bych se možná těšil na cestu do práce v Renaultu. Nejsem si ale jistý, jestli by mě jeho hlučná, tvrdá povaha po těžkém dni v kanceláři a hustém odpoledním provozu nadobro nedorazila. Možná stárnu.
Seat je navíc praktičtější a nezanedbatelně levnější. Chceme-li přistupovat k našemu dnešnímu úkolu aspoň trochu objektivně, musíme ho díky vyváženější kombinaci vlastností vyhlásit vítězem.
Ale není to náhodu tak, že civilní projev při běžné jízdě je ve skutečnosti největší nevýhodou Cupry? Nemá sportovní auto, byť s výklopnou zadní stěnou, řidiče stimulovat, dráždit a ponoukat za všech okolností? Jasně, to předtím byla taková chvilková slabost. Vyhrát přece musí jasně Mégane R.S.
Hmm, ale nezapomněli jsme náhodou, že Seat snese v zatáčkách víc a má daleko lepší motor? To jsou přece pro nadšeného řidiče pádné argumenty…
Leon Cupra má prostě k dokonalosti blíž. Kdyby dostal maličko agresivnější tlumiče, hlasitější výfuk a záměrně tužší ovládací prvky, zůstaly by mu jeho schopnosti a získal by navíc hodně z toho, co dělá z Renaultu tak účinný stimulant krevního oběhu.
(Ne)verdikt
Víte co? Dnes výjimečně remíza. Snažili jsme se popsat vám rozdíly mezi oběma auty, jak nejlépe to dovedeme. Potřebujete-li tedy jasného vítěze, rozhodněte se podle vlastních preferencí a potřeb. Nebo si hoďte korunou. Já bych asi odjel domů Cuprou. Ale vůbec si nejsem jistý, že bych si to potom nevyčítal.
Technické údaje: Renault Mégane R.S.
Rok • stupeň výbavy
2014 • Cup
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 998 cm3
Vrtání • zdvih
82,7 mm • 93,0 mm
Nejvyšší výkon
195 kW (265 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
360 Nm při 3 000 až 5 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
6 s
Nejvyšší rychlost
254 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
344 l
Objem palivové nádrže
60 l
Hmotnost: provozní • celková
1 462 kg • 1 835 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
9,8 • 6,2 • 7,5 l/100 km
Rozměr pneumatik
235/40 R18 (Cup)
Rozměry: délka × šířka × výška
4 312 × 1 804 × 1 423 mm
Technické údaje: Seat Leon Cupra
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 984 cm3
Vrtání • zdvih
82,5 mm • 92,8 mm
Nejvyšší výkon
206 kW (280 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 600 až 6 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
350 Nm při 1 700 až 5 600 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
5,9 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
341 l • 1 166 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 395 kg • 1 890 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
8,7 • 5,5 • 6,6 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 538 mm • 1 508 mm
Rozměr pneumatik
235/35 R19
Rozměry: délka × šířka × výška
4 271 × 1 816 × 1 435 mm