Postavili jsme proti sobě dva vrcholné představitele žánru ostrých hatchbacků. Uhájí dlouho nepřemožený Renault Mégane R.S. žezlo před ambiciózním Seatem Leon Cupra, který už předvedl, že na Nürburgringu umí být rychlejší?
Kapitoly článku:
Segment ostrých hatchbacků zažívá v posledních letech nebývalý rozkvět. Stále více zákazníků objevuje kouzlo spočívající ve spojení praktické rodinné karoserie a zážitku z jízdy, který byl historicky vyhrazen pouze majitelům násobně dražších sportovních aut. Pravda, v České republice s ekonomicky slabou střední vrstvou nekvete ostrým hatchbackům pšenka tak vydatně jako na jiných trzích, ale když už někdo zájem má, může vybírat z podobně široké nabídky jako v bohatých zemích západní Evropy.
Z nejtvrdšího těsta
Bez ohledu na aktuální skladbu měl tento segment v posledních letech vždy jednoznačného krále: Renault Mégane R.S., nejlépe ve specifikaci Cup. Nekompromisní nastavení mu získalo řadu obdivovatelů a jeden vyhlášený anglicky psaný časopis o sportovních autech dokonce neváhal prohlásit, že Mégane RS z dílen Renaulsport je upečený ze stejného těsta jako Porsche 911 GT3 RS: hardcore auto pro zapálené a zkušené vyznavače sportovní jízdy. Těžko si představit větší chválu.
Proti agresivně stylizovanému Méganu R.S. stojí střízlivý Leon Cupra v nevinné bílé barvě; obě auta ale mají devatenáctipalcová kola a samosvorný diferenciál
Dnes ale přichází vyzyvatel, který chce krále sesadit z trůnu. Bitvu na klíčovém kolbišti dokonce už vyhrál: Seat Leon Cupra zajel na Severní smyčce Nürburgringu čas 7:58,4, čímž sesadil Mégane RS z pozice nejrychlejší předokolky. (Připomeňme, že Renault mezitím dobyl titul zpět, ale za cenu vytvoření poněkud extrémní verze bez zadních sedadel, která popírá raison d'être ostrého hatchbacku.)
S výkonem 280 koní, samosvorným diferenciálem a trofejí z Nürburgringu nenechává Seat nikoho na pochybách, že myslí válku o královské žezlo sportovních hatchbacků smrtelně vážně. Můžete se nám divit, že jsme se na tuhle „práci“ opravdu těšili?
Kontrast přímo symbolický
Nebylo to plánované, ale barva obou soupeřů bezděky vystihuje očekávaný rozdíl v charakteru. Hluboká čerň Renaultu Mégane RS symbolizuje temnou stranu síly – strhující, fyzicky náročný a snad i trochu nebezpečný řidičský zážitek pro zdatné řidiče. Proti tomu stojí běloskvoucí Seat jako učiněný symbol nevinnosti. Platforma MQB a vůbec příslušnost k impériu VW dávají tušit přátelské chování, bezproblémový každodenní komfort a slušnou praktičnost. VW ale mnohdy v minulosti znamenalo řidičskou nudu.
Vnější výbava jakoby chtěla barevný kontrast dnešních rivalů ještě víc zvýraznit. Mégane dává nekompromisně najevo, že zpřetrhal všechny vazby se svými plebejskými příbuznými. Viditelně široký rozchod kol, nepřehlédnutelné červené aerodynamické prvky okolo celé karoserie a centrální koncovka výfuku mu dávají vzhled nefalšovaného sportovního auta, podpořený i sníženou světlou výškou podvozku Cup. A díky nedávnému faceliftu, společnému celé řadě Mégane, byste z některých úhlů těžko poznali, že tahle generace kroutí už šestý rok ve službě.
Seat, jakkoliv agresivně může působit izolovaně, se vedle Renaultu jeví jako učiněná nevinnost. A není to jen andělsky bílou barvou (která mimochodem vypadá vždycky trochu zašle, pokud zrovna nesvítí ostré sluníčko; do našich zeměpisných šířek bychom si uměli představit i atraktivnější odstíny). Ačkoliv na poměry kompaktních hatchbacků je Leon stavěný poměrně atleticky, v této společnosti je to on, kdo má zavalitější postavu a rodinnější proporce.
„Špéru“ mají oba!
Zdrojem hnací síly je v obou případech přeplňovaný benzínový čtyřválec o objemu 2,0 l. Seat má papírovou výhodu patnácti koní, ale desetinewtonmetrový handicap. Poháněna jsou pochopitelně přední kola, a to přes šestistupňovou manuální převodovku a, pozor, samosvorný diferenciál. V obou případech. Kdysi výsada extrémních předokolek jako Ford Focus RS první generace nebo Honda Integra Type-R se s rostoucím výkonem pomalu, ale jistě stává povinnou výbavou hot hatchů.
Renault Sport je už léta synonymem nejlepších ostrých hatchbacků; centrální koncovka a funkčně vypadající difuzor; do bezvíčkového hrdla nádrže patří vysokooktanový benzín
Pokud jde o konstrukci podvozku, je pozoruhodné, že každý soupeř má výhodu na jiném konci. Zadní kola Renaultu Mégane R.S. vede vlečená náprava, avšak vpředu jsou oddělené těhlice, které by měly zamezovat nežádoucímu přenosu točivého momentu do řízení. Lapidárně řečeno, nebude to tolik tahat za volant, když zvláště v podélných kolejích prudce přidáte plyn.
Cupra má LED světlomety, ale její sportovní stylizace není tak výrazná jako u soupeře
Seat Leon Cupra má vpředu standardní vzpěry MacPherson, dozadu však konstruktéři namontovali multilink, společný všem výkonnějším autům na platformě MQB. Od příchodu Octavie III už i průměrný český motorista ví, že víceprvkové zavěšení dokáže zachovat optimální postavení kola vůči vozovce v delším rozsahu zdvihu pérování a také že vytváří potenciál pro účinnější pohlcování nerovností. Renault Sport ale v minulosti opakovaně dokázal, že přinejmenším pro dynamickou jízdu nemusí být dobře naladěná kliková náprava výraznějším hendikepem.
Velká kola nutností
Mimochodem, oba soupeři nastoupili do utkání na kolech o průměru 19 palců, což by ještě nedávno bylo považováno za extrém i ve střední třídě. Velká kola znamenají řadu nevýhod, vyplývajících převážně z vyšší neodpružené hmotnosti, zde je však nelze vnímat jen jako úlitbu konstruktérů designérům. Stále silnější a dynamičtější ostré hatchbacky jednoduše vyžadují stále větší styčnou plochu, má-li se jejich potenciál účinně proměnit v rychlost.
Plán pro dnešek je prostý. Nejdříve několik seznamovacích kilometrů na západ od Prahy, kde jsme já i kolega Dalibor doma, potom cestovní etapa po hlavním tahu na Karlovy Vary a nakonec nějaké to poježdění západně od Kralovic, korunované epickou klikatou silnicí z Bečova nad Teplou do Mnichova. (Ne do TOHO Mnichova, ale sem.)