78
Fotogalerie

Duel na okruhu: Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia RS 230 Combi

Kapitoly článku:


A už je tu zase nájezd na cílovou rovinku. Přidávám, Seat se okamžitě nadechuje a neuvěřitelně silně táhne. Ano, papírový rozdíl je 50 koní, ale pocitově je to veliký skok. Kde motor Octavie RS230 už trochu funěl, Seat zabírá, jako když bičem mrská. Motor letí otáčkoměrem do 6200 ot./min., kde automat DSG přesně a rychle zařadí další kvalt.

Ani se nenaděju, jsem u cedule 100 a přišel čas brzdit z rychlosti 200,68 km/h. Jenže ouha! Pedál má sice mechaničtější odezvu než brzdy v Octavii, ale Seat se jakoby kousne, povyskočí a roztancuje se. Tohle auto je na brzdách velmi neklidné a s vypnutou stabilizací (ano, s úplně vypnutou) docela náročné.

_DSC0876.jpg_DSC0877.jpg_DSC0882.jpg
Octavia RS230 je sice celkově klidnější a jednodušší na řízení, ale ani Seat není vyloženě zákeřný a na okruhu působí jako auto z jiné kategorie. Leon má v sobě geny skutečného sporťáku, jako by měl nějaký koncernový kombík tajný románek s Méganem RS Cup

Je ale ochotnější v nájezdu do apexu. Seat snad i díky jiným pneumatikám mnohem ochotněji namíří i na brzdách dovnitř první vracečky, rychle změní směr a při výjezdu ochotně zrychluje. Ta síla motoru se ale musí dávkovat opatrně, na dvojku Cupra snadno protočí kola. Lepší je tam nechat trojku a spolehnout se na mocný točivý moment, který auto vytáhne ven.

graf okruh.jpg
Graf rychlosti z okruhu ukazuje, jak velký výkonový rozdíl Seat (modrá křivka) proti Škodě (červená křívka) představuje. Nezískává ale jen na rovinkách

I řazení je rychlejší, ale stejně si raději na výjezdech ze zatáček řadím sám. Podřazování však zvládá automat v Seatu mnohem lépe a ochotněji než ten ve škodovce.

Nervozita na brzdách se opakuje i v zatáčce 7, kde je potřeba brzdit, a především ve velmi nepříjemné zatáčce 9 v dolíčku před „matadorem“. Seat se tu lehce rozvlní a trvá mu, než se uklidní. To možná bude stát nějaký čas na kolo. Před matadorem v zatáčce 11 je auto znovu neklidné, ale jakmile ho usadíte do oblouku, jede přesně a jistě, navíc má mnohem lepší a komunikativnější řízení. Lépe se odhaduje hranice přilnavosti a volant více mluví s vašimi dlaněmi a konečky prstů. Skvělé!

Cílem proletěl Seat v neuvěřitelném čase 1:59,9 a já vím, že snese ještě jedno rychlé kolo! Tentokrát brzdím trošku dříve a sílu na pedál postupně přidávám. Zdrženlivý přístup sklízí ovoce a druhé kolo zvládá Seat Leon ST Cupra za 1:59,8 s tím, že měl na konci cílové rovinky maximální rychlost 201,39 km/h.

Nechávám auto vychladnout, trochu se vydýchám a zkusím to ještě jednou. V tomhle rodinném kombíku s automatem je hodně potenciálu, tak schválně, jestli se mi podaří čas ještě srazit dolů. Trať je úplně prázdná, pneumatiky jsou zahřáté a brzdy si odpočinuly. Na konci rovinky dalšího ostrého kola ukazuje Seat 202,8 km/h (nejvyšší rychlost Octavie byla 189,24 km/h).

_DSC0799.jpg_DSC0808.jpg_DSC0851.jpg
Zajímavé by bylo srovnání obou aut na stejných pneumatikách, ale i tak má Seat díky vyššímu výkonu a dravějšímu nájezdu do zatáčky šanci Octavii porazit za všech okolností

S autem se velmi snadno člověk sžije, cítí ho pod sebou, snadno pozná jeho hranice a přesně ví, kdy se dostává za limit. Navíc se dá krásně řídit plynem na hranici mezi neutralitou a jemnou nedotáčivostí, která tady a teď tolik nevadí. Důležitá je ale jemná práce s volantem. Agresivní tahání auta přes přední kola času nepomůže. Výsledek? 1:59,2, což je nejlepší čas, jaký jsem ze Seatu (a ze sebe) dostal.

Tři nejrychlejší měřená kola na Autodromu Most
sucho, teplota vzduchu 7-8°C, teplota dáhy 9-11°C
     Seat Leon ST Cupra       Škoda Octavia RS230 Combi 
1:59,2 2:04,2
1:59,8 2:05,0
1:59,9 2:05,1

Dávám Seatu ještě jednu šanci a mám z tohoto posledního ostrého kola velmi dobrý pocit. Seat je jednoznačně skvělý! Drží se stopy, jde ochotně k apexu a má neutuchající sílu, která ho táhne kupředu. I brzdy, ať trochu nervózní, drží mnohem déle než brzdy Octavie RS230 a i tohle čtvrté ostré kolo odevzdávají pořád velmi dobrý výkon.

Jenže pak přichází poslední zatáčka a... No, asi jsem byl moc optimistický. V nájezdu do ní mi Seat utíká po tečně mimo ideální stopu, mírně ubírám, auto se přitáhne zpět a jemně se přetáčí, ale ztrácím cenný čas. Výsledkem je 2:00,7, což je rozhodně škoda, protože Cupra měla jinak potenciál dostat se možná někam k 1:58. Až tak neuvěřitelné tohle auto je. Ani nechci domýšlet, jak rychlý by mohl být na skvělých Michelinech Pilot Supersport a na dráze, která nebude mít teplotu jen 9°C, ale vyšší.

Octavia RS230 vs Leon Cupra: Okruhový verdikt

Nenechte se zmást, Škoda Octavia RS230 Combi je výborné a rychlé auto, ale při přímém srovnání s fenomenálním Seatem Leon ST Cupra bledne. Nemá tak nadšený motor, nemá tak dobré řízení a je trochu sterilní, moc opatrná. Octavii nefunguje tak dobře šestistupňové DSG. Působí, jako by byla na okruhu z donucení, zatímco Seat tu skutečně ožil. Jediné, co bylo na Octavii lepší, je kalibrace a odezva brzd a stabilita auta při intenzivním bzdění. Nicméně Seat zas ukázal, že i přes nervozitu na brzdách si nechá na okruhu líbit víc.

_DSC0883.jpg_DSC0886.jpg_DSC0887.jpg
Seat Leon ST Cupra je fenomenální auto. Nejen, že je lepší než Octavia RS230 Combi, ale jako celek působí velice kompletně. Je rychlý, použitelný, praktický a hlavně zábavný

Octavia RS230 je skvělé auto na silnici, ale jestli chcete rodinnou předokolku s karosérií kombi, které se neztratí ani na okruhu, je vaší morální povinností koupit si Seat Leon ST Cupra. Upřímně, nečekal jsem, že s ním budu takhle rychlý. Je to neuvěřitelné auto. 

Toto okruhové srovnání by nemohlo vzniknout bez ochotného přístupu Autodromu Most. Děkujeme!

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud