Důchodci za volantem: všeobecné ohrožení (diskuse)

Dnes se zaměříme na důchodce za volantem. Ze statistik zjistíme, jak se podílí na celkovém počtu nehod, připomeneme si, v jakých situacích jsou nebezpeční. Zeptáme se také na názory mladých řidičů a nakonec i samotných seniorů. Zapojte se do diskuse.
Důchodci za volantem: všeobecné ohrožení (diskuse)
Seznam kapitol
  1. Špatné zkušenosti, co říkají statistiky
  2. Názory mladých řidičů, názory seniorů

Snad každý řidič zažil někdy situaci, kdy pospíchal a do cesty se mu připletl splašený Wartburth omezující provoz svou neskutečně pomalou jízdou, navíc nepochopitelně zabírající oba jízdní pruhy. Na takovýto vůz můžete blikat, troubit. On neuhne. Za volantem totiž s velkou pravděpodobností sedí starý pán v klobouku, špatně slyšící a vidící.

Uhání poloviční rychlostí než dovolují předpisy v daném místě. Pokud budete mít štěstí, podaří se vám ho předjet již po několika minutách. Za volantem spatříte důchodce sedícího vzpřímeně s naraženým kloboukem zaklíněným o střechu vozu, díky kterému nemůže sledovat provoz v levém zpětném zrcátku, natož v pravém, které stejně nemá.

Zkušenosti

Z vyprávění přátel, všeobecného mínění a statistik můžeme soudit, že právě důchodci patří do nejrizikovější skupiny řidičů. Svým občas nesmyslným chováním na silnici vytvářejí krajně nebezpečné situace. Není výjimkou vidět vesele jedoucího seniora v protisměru na červenou,  pozorovat ho při nesprávném odbočování, nedání přednosti v jízdě, dále při brždění provozu příliš pomalou jízdou, popř. zabírání více jízdních pruhů.

Nejhorší je léto

Nejvíce kolizí se seniory můžete zažít paradoxně v létě, jelikož přes zimu mají svá auta uskladněná v garážích a celou zimu vyčkávají až opadne první sníh, aby mohli vyrazit jako sváteční jezdci na chalupu, nákup či na návštěvu lékaře. Pokud člověk nejezdí pravidelně, první jízda není nikdy to pravé ořechové. Reflexy jsou zpomalené (u starších lidí dvojnásobně), jízda bývá neohrabá a reakce neadekvátní. 

Zdravotní stav

Dalším nebezpečným faktorem je zdravotní stav. V letních měsících dosahuje teplota ve vozech velmi vysokých hodnot, v jejichž důsledku dochází k únavě, která vede k nepozornosti a zpomaleným reflexům. U starších osob může zapříčinit i náhlou srdeční příhodu, omdlení, nevolnost atd.

Pozor na dálnici

Vysoce nebezpeční jsou starší občané na dálnicích a rychlostních komunikacích. Svou přehnaně opatrnou a pomalou jízdou vytvářejí nebezpečné momenty. Na dálnici občas začnou předjíždět ještě pomalejší kamion do stoupání, aniž by se podívali do zpětného zrcátka. Pokud jedete v levém pruhu povolených sto třicet, máte s náhle vybočeným vozidlem co dělat, aby jste do něj nevrazili.

Co říkají statistiky ?

Za uplynulý rok 2002 se stalo celkem 174 789 dopravních nehod. Z toho 8 973 nehod zavinili lidé starší 60 let (5,14 % z celk. počtu). Za letošní pololetí se událo 85 564 nehod a na 4 689 (5,48 %) se podíleli opět lidé starší 60 let. Zde pozorujeme nepatrný nárůst oproti minulému pololetí.
Dalším zajímavým ukazatelem je rozdělení přímo dle věkové kategorie.

  rok 2002 ½ 2003
věk.kategorie počet nehod %  z celk. počtu počet nehod % z celk. počtu
60-64 let 3 764 2,16 % 2 087 2,44 %
65-69 let 2 133 1,22 % 1 055 1,23 %
nad 70 let 3 076 1,76 % 1 547 1,81 %

Zdroj:Ředitelství služby dopravní policie Policejního pre­zidia ČR

Relativní nehodovost

Bylo by zajímavé porovnat počty nehod způsobené lidmi starších 60 let v přepočtu na 1000 účastníků. Možná bychom se dostali na 10 krát vyšší číslo v počtu zavinění než u osob mladších. Když se např. v dopravní zácpě v hlavním městě podíváte kolem sebe, seniora za volantem prakticky neuvidíte. A když ano, tak je z toho dopravní kolaps. Vyjíždějí spíše na silnice spojující vesnici s městečkem.

Nic proti důchodcům

Tento článek není zaměřen proti důchodcům, jak by se na první pohled mohlo zdát. Přesto je k nim velice negativní. Bohužel taková je realita. Pochybuji, že se najde senior, který řídí lépe než průměrný řidič. Jelikož s přibývajícím věkem se všem zpomalují reflexy, ubývá  pohotového jednání, zhoršuje se zrak atd. Je na nás mladších, abychom své babičky a dědy bezpečně vozili z bodu A do bodu B.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Špatné zkušenosti, co říkají statistiky
  2. Názory mladých řidičů, názory seniorů

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Skoda Octavia 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 108 423 km
Cena: 230 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků