Dnes se zaměříme na důchodce za volantem. Ze statistik zjistíme, jak se podílí na celkovém počtu nehod, připomeneme si, v jakých situacích jsou nebezpeční. Zeptáme se také na názory mladých řidičů a nakonec i samotných seniorů. Zapojte se do diskuse.
Kapitoly článku:
Snad každý řidič zažil někdy situaci, kdy pospíchal a do cesty se mu připletl splašený Wartburth omezující provoz svou neskutečně pomalou jízdou, navíc nepochopitelně zabírající oba jízdní pruhy. Na takovýto vůz můžete blikat, troubit. On neuhne. Za volantem totiž s velkou pravděpodobností sedí starý pán v klobouku, špatně slyšící a vidící.
Uhání poloviční rychlostí než dovolují předpisy v daném místě. Pokud budete mít štěstí, podaří se vám ho předjet již po několika minutách. Za volantem spatříte důchodce sedícího vzpřímeně s naraženým kloboukem zaklíněným o střechu vozu, díky kterému nemůže sledovat provoz v levém zpětném zrcátku, natož v pravém, které stejně nemá.
Zkušenosti
Z vyprávění přátel, všeobecného mínění a statistik můžeme soudit, že právě důchodci patří do nejrizikovější skupiny řidičů. Svým občas nesmyslným chováním na silnici vytvářejí krajně nebezpečné situace. Není výjimkou vidět vesele jedoucího seniora v protisměru na červenou, pozorovat ho při nesprávném odbočování, nedání přednosti v jízdě, dále při brždění provozu příliš pomalou jízdou, popř. zabírání více jízdních pruhů.
Nejhorší je léto
Nejvíce kolizí se seniory můžete zažít paradoxně v létě, jelikož přes zimu mají svá auta uskladněná v garážích a celou zimu vyčkávají až opadne první sníh, aby mohli vyrazit jako sváteční jezdci na chalupu, nákup či na návštěvu lékaře. Pokud člověk nejezdí pravidelně, první jízda není nikdy to pravé ořechové. Reflexy jsou zpomalené (u starších lidí dvojnásobně), jízda bývá neohrabá a reakce neadekvátní.
Zdravotní stav
Dalším nebezpečným faktorem je zdravotní stav. V letních měsících dosahuje teplota ve vozech velmi vysokých hodnot, v jejichž důsledku dochází k únavě, která vede k nepozornosti a zpomaleným reflexům. U starších osob může zapříčinit i náhlou srdeční příhodu, omdlení, nevolnost atd.
Pozor na dálnici
Vysoce nebezpeční jsou starší občané na dálnicích a rychlostních komunikacích. Svou přehnaně opatrnou a pomalou jízdou vytvářejí nebezpečné momenty. Na dálnici občas začnou předjíždět ještě pomalejší kamion do stoupání, aniž by se podívali do zpětného zrcátka. Pokud jedete v levém pruhu povolených sto třicet, máte s náhle vybočeným vozidlem co dělat, aby jste do něj nevrazili.
Co říkají statistiky ?
Za uplynulý rok 2002 se stalo celkem 174 789 dopravních nehod. Z toho 8 973 nehod zavinili lidé starší 60 let (5,14 % z celk. počtu). Za letošní pololetí se událo 85 564 nehod a na 4 689 (5,48 %) se podíleli opět lidé starší 60 let. Zde pozorujeme nepatrný nárůst oproti minulému pololetí.
Dalším zajímavým ukazatelem je rozdělení přímo dle věkové kategorie.
|
rok 2002 |
½ 2003 |
věk.kategorie |
počet nehod |
% z celk. počtu |
počet nehod |
% z celk. počtu |
60-64 let |
3 764 |
2,16 % |
2 087 |
2,44 % |
65-69 let |
2 133 |
1,22 % |
1 055 |
1,23 % |
nad 70 let |
3 076 |
1,76 % |
1 547 |
1,81 % |
Zdroj:Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR |
Relativní nehodovost
Bylo by zajímavé porovnat počty nehod způsobené lidmi starších 60 let v přepočtu na 1000 účastníků. Možná bychom se dostali na 10 krát vyšší číslo v počtu zavinění než u osob mladších. Když se např. v dopravní zácpě v hlavním městě podíváte kolem sebe, seniora za volantem prakticky neuvidíte. A když ano, tak je z toho dopravní kolaps. Vyjíždějí spíše na silnice spojující vesnici s městečkem.
Nic proti důchodcům
Tento článek není zaměřen proti důchodcům, jak by se na první pohled mohlo zdát. Přesto je k nim velice negativní. Bohužel taková je realita. Pochybuji, že se najde senior, který řídí lépe než průměrný řidič. Jelikož s přibývajícím věkem se všem zpomalují reflexy, ubývá pohotového jednání, zhoršuje se zrak atd. Je na nás mladších, abychom své babičky a dědy bezpečně vozili z bodu A do bodu B.