Dual-Ghia: oslovila nejmocnější, přesto dlouho nepřežila

Přesně před 50 lety měl premiéru film Kiss Me, Stupid. Dean Martin se v něm proháněl svým vlastním kabrioletem Dual-Ghia. Neznáte? Tak poslouchejte…
Seznam kapitol
  1. Italsko-americké námluvy v dalším jednání, Dual-Ghia ve společnosti, Videa
  2. Další modely, Případ Dean Martin, Technické údaje
  3. Fotogalerie

Italsko-americké námluvy v dalším jednání

Film natočil Billy Wilder (podepsal se také pod Někdo to rád horké s Marilyn Monroe, Jackem Lemmonem a Tonym Curtisem) a do hlavních rolí v něm obsadil Sinatrova kumpána Deana Martina a krásnou Kim Novakovou. V roce 1964, kdy Kiss Me, Stupid vstoupil do kin, patřila již automobilka Dual-Ghia minulosti. V průběhu několika let, jež jí byly vyměřeny, vyrobila jen něco přes 100 aut, která si oblíbila tehdejší americká smetánka.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Koncepty Chrysleru, zejména pak Fire Arrow a Firebomb, posloužily jako základ produkce nové značky

Značka Dual-Ghia, resp. firma Dual Motors Corporation, byla automobilkou z Detroitu. Přímo navazovala na éru první půle padesátých let, kdy Chrysler pod dozorem šéfstylisty Virgila Exnera tvořil fantastické studie ve spolupráci s italskou karosárnou Ghia. Tyto vozy budily mimořádný zájem, ale do sériové výroby se nakonec nedostaly. Možná i pod tíhou frustrace Virgil Exner v roce 1961 postavil pro Chrysler svůj poslední prototyp, extravagantní Turbo Flite, a odstoupil.

Chrysler Ghia: neuvěřitelný příběh americko-italských námluv

Chrysler Ghia: neuvěřitelný příběh americko-italských námluv

V roce 1955 to však ještě vypadalo, že by kombinace americké mechaniky a italského designu mohla u zákazníků zafungovat. Průmyslník Eugene Casaroll se pro tento nápad nadchnul a od koncernu Chrysler odkoupil práva na výrobu několika Exnerových prototypů. Do projektu se s chutí zapojil i Paul Farago, tehdejší zástupce karosárny Ghia pro USA.

Dual-Ghia ve společnosti

První model značky Dual-Ghia vycházel ze série koncepčních studií Fire Arrow, jež v první půli padesátých let Chrysler prezentoval jak pod značkou Chrysler, tak i jako DeSoto. Casaroll však koupil práva také na Dodge Firebomb, z nějž byl první Dual-Ghia přímo odvozen (pod jménem Firebomb byl dokonce zprvu také prezentován!).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Frank Sinatra u svého Dual-Ghia a dobové reklamy na tento model

Výroba probíhala stejně, jako u Exnerových konceptů: upravený podvozek Dodge byl odeslán do Itálie, kde na něj v karosárně Ghia ušili kabát. Poté se vrátil do Detroitu, aby tam do něj vestavěli osmiválec Hemi 5,2 l a samočinnou převodovku Powerflite. Jistě, nákladný proces, ale vozy Dual-Ghia 5,2 l byl drahé. Hodně drahé. Prodávaly se za 7 646 dolarů, což bylo o 1 000 dolarů více, než tehdy stál okázalý Cadillac Eldorado Biarritz.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zřejmě všechny vozy série L5.2 měly otevřené karoserie

Tento model byl koncepčně veskrze konvenční a stylisticky nikterak převratný, přesto u americké smetánky zabodoval. A možná právě tím, že byl tak drahý. Stroje Dual-Ghia si koupili takřka všichni členové „krysí smečky“ (Rat Pack) včetně Franka Sinatry a Deana Martina, jezdili jimi též herecké hvězdy Lucille Ball či Glenn Ford i američtí prezidenti Richard Nixon, Ronald Reagan a Lyndon Johnson. Traduje se, že Johnson jediný si Dual-Ghia nekoupil, ale vyhrál jej na Reaganovi v pokeru…

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Italsko-americké námluvy v dalším jednání, Dual-Ghia ve společnosti, Videa
  2. Další modely, Případ Dean Martin, Technické údaje
  3. Fotogalerie
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 4 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků