DSG: sekvenční řazení se dvěma spojkami (jak to funguje)

Měřili jste si někdo, jak dlouho vám trvá, než přeřadíte? Tedy než sešlápnete krajní pedál, zalomíte další kvalt a zase povolíte spojku? A pak zkuste docela vážného soupeře pro vaši svalovou soustavu: přivítejte vyzyvatele, který si říká DSG.
DSG: sekvenční řazení se dvěma spojkami (jak to funguje)

Nejprve je čas na rekonstrukci původního názvu před zkracovací kůrou. Vyzyvatelovo plné jméno je Direct Shift Gear, ale některé zdroje uvádí i germánský ekvivalent Direktschaltgetriebe. U názvu však hledejte zradu. Ačkoliv v materiálech Volkswagenu, který spolupracoval s BorgWagnerem na vývoji, se dočtete o převodovkách DSG, BorgWagner svému výrobku říká DualTronic. Ten by se měl časem rozšířit i mimo VW.

Celá konstrukce dvouspojkové převodovky je relativně jednoduchá. Byla už použita v různých závodních speciálech, třeba i v průkopnickém Audi Quattro, ale nikdy se neosvědčila. V pravěku se technici nebyli schopni vyrovnat s některými problémy, které tato konstrukce sebou nesla a dvouspojková převodovka byla zavrhnuta jako příliš nespolehlivá. Pravěk pominul a přišla řada nových technologií, které umožnily exhumaci starého nápadu a jeho uvedení do praxe. Celý vývoj trval rovných pět let a v sériové podobě byl prvně představen v rychlých šestiválcích koncernu VW, v Golfu a Audi TT.

Dvě spojky jsou základ

Konstrukci převodovky měl na starosti Volkswagen. Ten sáhnul do vlastních řad a použil důvěrně známou tříhřídelovou šestistupňovou převodovku, která posloužila jako základ. Byla přepracována do podoby dvojité převodovky s dvěma vstupními a dvěma výstupními hřídelemi (což je dobře vidět na přiloženém obrázku), ale vzhledem k nutnosti zachování rozměrů je jedna ze vstupních hřídelí dutá a druhá je vložená do ní. Výstupní hřídele jsou samozřejmě „plnohodnotné“. Spojka je dílem BorgWagnera. Vícelamelové kotouče jsou vloženy do šesti litrů oleje, který se mimochodem rozpálí až 140 stupňů Celsia. Problémem jsou ztráty této konstrukce kvůli nutnosti použití olejového čerpadla.

Princip je jednoduchý. První spojka ovládá sudé stupně, druhá zase liché. Pokud například stojíte a chcete se rozjet, jsou zařazeny dva převody: jednička a dvojka. Pouze jednička však má sepnutou spojku. Ve chvíli, kdy motor dosáhne otáček vhodných k řazení, pouze se souběžně pohnou obě spojky, přičemž se jedna rozpojí a druhá sepne a zařadí se do té doby neaktivní spojka. Při dalším řazení se cyklus opakuje („předřadí“ se trojka), zatímco při zpomalování se pouze převrací. Pozoruhodná je i možnost řazení o libovolný počet stupňů, vždy se musí vystřídat lichý a sudý cyklus. Pokud se řadí ze čtyřky na dvojku, musí se mezi tím sepnout trojka.

Za šedesát tisíc

To nejdůležitější, proč byste si, alespoň podle výrobce a dodavatele, měli DSG koupit, je rychlost. Na celý proces řazení potřebuje jen tři až čtyři desetiny sekundy, ale protože nikdy není úplně rozpojena spojka a vždy jde na kola určitá část výkonu, vy, jakožto řidiči, byste změnu bez pohledu na otáčkoměr postřehnout neměli. Plynulejší změnu stupňů by měly přinášet už jen převodovky s plynule měnitelným převodem, ale o tom zase někdy jindy… Převodovka DSG se ovládá stejně jako běžný automat, zařadíte déčko, případně zvolíte režim sekvenčního řazení - buď pádly pod volantem nebo voličem na středovém tunelu (viz obrázek). Režim S pak umožňuje sportovní jízdu a zajišťuje, aby automat nezařadil při průjezdu zatáčkou. DSG umožňuje také velmi efektní a rychlý rozjezd. Stačí sešlápnout brzdu a plynem nastavit ideální otáčky; po vyšlápnutí brzdy se auto rozjede s maximální možnou rychlostí, kterou přilnavost pneumatik povolí. Ačkoliv DSG nemá hydrodynamický měnič točivého momentu, jsou rozjezdy plynulé, bez škubání a podobných negativních efektů.

Nyní se podíváme na papírové rozdíly převodovek. Vzal jsem z oficiálních materiálů údaje pro Audi TT 3.2 s DSG a bez ní. První rozdíl najdete v hmotnosti. DSG je o 30 kg obéznější než běžný manuál. Zbytek už je jen lepší, protože zrychlení z klidu na stovku se odehraje o jednu desetinku rychleji, spotřeba se sníží o 0,8 litru a emise oxidu uhličitého klesnou o 19 g/km na hodnotu 238. Horší je to potom už jen s cenou, Audi se DSG cení na 62 tisíc v TT a na 66 tisíc v A3. U Volkswagenu je příplatek kolem šedesáti tisíc v Golfu a Touranu. A pokud vás zajímá Octavia, vězte že za DSG zaplatíte navíc 55 tisíc. V Octávii se DSG dodává s nafťáky 1.9 TDI a 2.0 TDI.

Sekvence pro sportovní jízdu

S převodovkami tohoto typu to vypadá dobře. Snad všichni přední výrobci jsou za jedno v tom, že dvouspojková převodovka je krok správným směrem a podle toho také ubírají své zájmy a především zájmy svých výzkumných center. Stejně tak se všichni shodují na nutnosti použití suché spojky a nutnosti vývoje vzhledem k většímu točivému momentu, který dokáže spojka přenést. DSG totiž umí jenom 350 Nm, což překoná leckterý moderní turbodiesel. A hlavně – rychlé převodovky jsou nejvíce vítány v dražších sportovních vozech a vyslovených supersportech, kde hraje rychlost tu největší roli.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

bazar

VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 241 592 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 240 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Touran 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 128 565 km
Cena: 309 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků