Vlajková loď automobilky DS o sobě dala poprvé oficiálně vědět už v únoru loňského roku. Včera konečně dorazila na českou půdu a přináší řadu zajímavostí.
DS, prémiová značka koncernu Stellantis, rozšířila nabídku modelů na českém trhu. Po crossoverech DS 3 Crossback a DS 7 Crossback k nám dovezla první „ne-crossover“ a zároveň vlajkovou loď, na kterou jsme čekali od února loňského roku. Tehdy na sebe vůz prozradil veškeré podrobnosti. Třeba že v základu nabídne motor o výkonu 165 kW, nebude mít turbodiesely a čtyřkolka bude elektrická. Nyní už máme k dispozici i český ceník, pojďme si tedy říci, jaká je situace.
Sedan o délce 4,9 metru podle zástupců automobilky DS zapadá mezi segmenty D a E (střední a vyšší střední třída). Stojí na platformě EMP2 koncernu Stellantis, kterou sdílí třeba s Peugeotem 308, tím ale podobnost s mainstreamovými vozy končí. Interiérům vévodí kůže a Alcantara, dokonce i vzadu mohou být vyhřívaná a ventilovaná sedadla s masážní funkcí a prakticky všude jsou detaily, které vás hned zaujmou. Může to být chromovaný pás táhnoucí se po celé délce kapoty, zapuštěné kliky dveří, směrovky ve sloupcích zadního okna, odkazující na „kornoutky“ Citroenu DS, zadní dekorační lišty ve tvaru šavle, otočné hodiny B.R.M či krystaly na přístrojové desce.
K obdivování je toho hodně a budoucí majitelé se při návrhu svého vozu jistě vyřádí, musejí ale počítat s tím, že za luxusní sedan zaplatí i luxusní balík peněz. Sedan DS 9 je v Česku dostupný ve výbavách Performance Line a Rivoli, přičemž v základu stojí 1.325.000 Kč. Vybavenější verze je vždy dražší o 100.000 Kč. Základním motorem je přeplňovaná benzinová šestnáctistovka PureTech 225 s výkonem 165 kW a točivým momentem 300 N.m a doplňují ji plug-in hybridy E-Tense 225 (od 1.525.000) a E-Tense 360 4x4 (od 1.775.000 Kč).
Právě nejvýkonnější plug-in hybrid je zajímavý nejenom pohonem všech kol, ale také způsobem, jakým se dostane k prodejcům. DS 9 se vyrábí v Číně, teprve ve Francii ale dostane zadní elektromotor (83 kW a 166 N.m), který pohání zadní kola. Vedle toho má vůz i větší přední brzdy a 20palcová kola místo 19palcových. K zhruba 10 týdnům, které zabere přeprava vozu z Číny do Evropy, je nutné připočítat další dny kvůli transformaci z předokolky na čtyřkolku. Čtyřválec 1.6 PureTech je u plug-in hybridů stejný, k navýšení výkonu ze 133 kW (2WD) na 147 kW (4WD) dojde v Evropě úpravou softwaru řídicí jednotky.
Český importér vozu DS neočekává závratné množství prodaných kusů. Obecně se bavíme o nižších desítkách kusů ročně. Sedan DS 9 můžeme srovnávat například s Lexusem ES, kterého se v roce 2019 v Česku prodalo 60 kusů, loni to bylo 49 kusů a v první polovině letošního roku zamířilo k zákazníkům 28 kusů. V případě Jaguaru XF se bavíme o 20, 9 a 10 kusech a Volvo S90, které se stejně jako DS 9 do Evropy dováží z Číny, si v Česku ve zmíněných obdobích pořídilo 47, 43 a 21 zákazníků. Vycházíme z údajů Svazu dovozců automobilů.
Koncem letošního roku značka DS rozšíří nabídku modelů na českém trhu o hatchback DS 4. Vůz jsme na webu Autorevue.cz poprvé představili v únoru.
DS 9: Technická data a ceny |
Motor |
1.6 PureTech |
E-Tense 225 |
E-Tense 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] |
1598 |
1598 |
1 598 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Největší výkon motoru [kW/min-1] |
165/5500 |
133/6000 |
147/6000 |
Točivý moment motoru [N.m/min-1] |
300/1900 |
300/3000 |
300/3000 |
Největší výkon elektromotoru [kW] |
- |
81 |
81/83 |
Točivý moment elektromotoru [N.m] |
- |
320 |
320/166 |
Výkon/toč. mom. systému [kW/N.m] |
- |
165/360 |
265/520 |
Akumulátor [typ/kapacita] |
- |
Li-Ion /11,9 |
Li-Ion /11,9 |
Převodovka |
8A |
8A |
8A |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
8,1 |
8,3 |
5,6 |
Max. rychlost [km/h] |
236 |
240 |
250 |
Max. rychlost – EV mód [km/h] |
- |
135 |
135 |
Dojezd na elektřinu WLTP [km] |
- |
46 – 50 |
47 |
Spotřeba WLTP [l/100 km] |
6,9-7,0 |
1,5 |
neudána |
Provozní hmotnost [kg] |
1615 |
1914 |
1989 |
Cena Performance Line [Kč] |
1.325.000 |
1.525.000 |
1.775.000 |
Cena Rivoli [Kč] |
1.425.000 |
1.625.000 |
1.875.000 |