Tři roky po ukončení výroby se vrací DS 4 ve druhé generaci. Jak jezdí, jsme vyzkoušeli v zemi, kde je tenhle kompaktní model s nádechem luxusu doma: ve Francii.
S auty s logem DS – tedy značkou, která se v roce 2014 vyčlenila z Citroënu – se poslední týdny roztrhl ve Světě motorů pytel. Ve vydání 34 jsme ve velkém testu představili zbrusu nový velký sedan DS 9, před týdnem pak v bazaru rozebrali celý život kompaktního hatchbacku DS 4. Ten v roce 2018 skončil, letos se po delší odmlce dočkal druhé generace.
Důkaz stylu 4
Můžeme ji dál nazvat kompaktním hatchbackem, ale zároveň koketuje se stylem čím dál populárnějších SUV-kupé. Tenhle směr ještě podtrhuje jedna ze tří verzí novinky: odnož Cross. Díky nové „4“ se rozrostla rodina aktuálních modelů značky na 4.
A stejně jako crossovery DS 3 Crossback, DS 7 Crossback a zmíněný sedan DS 9 jde o čtvrtý důkaz nové automobilky, že co se týče stylovosti, ví, co dělá. Celé pojetí auta je o ostrých hranách a linkách ve tvaru souznících s logem DS: z kulatých věcí zůstaly jen kola a volant – ani budíky v kruhu nenajdete…
Benzin, nafta, hybrid
I když DS mluví o tom, jak se brzy stane čistě elektrickou značkou, novinka nabízí všechny motorické verze: tři benzinové motory, diesel a hybrid.
V okolí slavného zámku v Chantilly usedáme nejprve do nejsilnější zážehové verze PureTech 225. Na půldruhé tuny vážící auto stačí bohatě, má kultivovaný chod, příjemně plynulý zátah z nízkých otáček, k tomu je výborně utlumená a podobně jako u nedávno testovaného modelu DS 9 se nám moc líbí sladění s osmistupňovým automatem. Ten řadí intuitivně, motor zbytečně nevytáčí. Výrobce slibuje spotřebu 7,9 litru, my jsme ve Francii, kde je mimo obec povolená jen osmdesátka, jezdili za sedm a půl.
Plug-in hybridní verze E-Tense 225 spojuje šestnáctistovku o výkonu 132 kW a elektromotor s 81 kW napájený baterií s celkovou kapacitou 12,4 kWh. Podle tabulek ujede v kombinovaném cyklu až 55 kilometrů čistě na elektřinu. My jsme byli ve Francii ještě lepší: zvládli jsme v elektrickém režimu 57 kilometrů. V Česku by se měla novinka objevit ještě letos. Startovací cenu odhadujeme na 750.000 Kč.
DS 4: Rozměry |
Délka [mm] |
4400 |
Šířka [mm] |
1866 |
Výška [mm] |
1470 |
Rozvor [mm] |
2675 |
Objem kufru [l] |
390 (E-Tense), 430 |
Čalounická symfonie
Čalouničtí mistři se v interiéru předvedli: skryté švy, kde je každý steh neviditelně ukončen, zvýrazňují kvalitu kůže na výplních dveří. Jedná se o jeden z mnoha „hand-made“ zásahů do interiéru. Stejné je to s dekory z hnědého jasanového dřeva nebo ručně šitým koženým potahem volantu. Nám jeden z čalouníků na vlastní oči ukázal, jak jde stylově přetvořit do několika verzí i takovou drobnost jako klíček…
Světelný podpis DS
Světlomety Matrix LED Vision se stále skládají ze tří modulů. Vnitřní se používá pro funkci potkávacích světel. Středový, rotující se může otočit do úhlu 33°. Osvětluje okraje vozovky a doprovází proud světla v zatáčkách. Jde o odkaz na natáčecí světlomety vozu DS z roku 1967. Vnější modul pak plní funkci dálkových světel, sám je rozdělen do patnácti samostatných segmentů, jež se rozsvěcují a zhasínají postupně podle podmínek v okolí vozu.
Víte, že...
… model DS 4 je z 95 % sestaven z opakovaně použitelných materiálů a z 85 % z recyklovatelných dílů? Části palubní desky jsou z 20 % vyrobeny z konopí.
Další verze
DS 4 Cross
Vizuálně ještě víc evokuje SUV-kupé, spodní část nárazníků má matně černý odstín a je zdůrazněna specifi ckým krytem. Celek dotvářejí leskle černé horní rámy bočních oken, lesklá černá maska chladiče, výrazné ráfky, střešní nosiče a střecha v barvě karoserie. V rámci příplatkové výbavy může být vůz vybaven systémem Advanced Traction Control s režimy písek, sníh a bláto pro lepší přilnavost a funkcí Hill Assist Descent Control pro jízdu ze svahu.
DS 4 Performance
Sází na sportovní, dynamickou stránku. Kromě černého interiéru nabízí černé prvky i zvenčí, a to s paketem Black. Zahrnuje lištu mezi zadními světly, masku chladiče, rámy
bočních oken a výrazně černá kola.
La Première
Jde o limitovanou edici 2021 při uvedení na trh, tvořící vrchol nabídky. Zdobí ji i znak „1“ a černý podpis mezi zadními světly, na spodní části karoserie a rámu bočních oken.
Motory pro DS 4 |
Motor |
PT130 |
PT 180 |
PT225 |
BlueHDI 130 |
E-Tense 225 |
Zdvihový objem [cm3] |
1199 |
1199 |
1199 |
1499 |
1598 |
Max. výkon [kW/min] |
95/5500 |
133/5500 |
165/5500 |
96/3750 |
132+81 |
Toč. moment [N.m/min] |
230/1750 |
250/1650 |
300/1900 |
300/1750 |
360 |
Převodovka |
8A |
8A |
8A |
8A |
8A |
Max. rychlost [km/h] |
210 |
230 |
235 |
203 |
233 |
Zrychl. 0-100 km/h [s] |
neudáno |
8 |
7,9 |
10,9 |
7,7 |
Spotřeba [l/100 km] |
5,1 |
5,4 |
5,4 |
3,8 |
1,4 |
Plusy
- Hodnotné materiály a zpracování
- Logické rozmístění ovladačů
- Nabídka motorů
Minusy
- Méně místa vzadu nad hlavou
- Jediná převodovka
Článek vyšel v aktuálním čísle časopisu Svět motorů. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz.
Značka DS Automobiles vznikla v roce 2015 a opírá o odkaz vozu DS z roku 1955. Jde o prémiovou značku koncernu Stellantis a prostřednictvím svých vozů chce mimo jiné ztělesnit francouzský luxus.
DS 3 Crossback ● DS 4 ● DS 7 Crossback ● DS 9