Druhá etapa elektronického mýta tvrdě narazila

Druhá etapa výstavby systému elektronického mýta, která se týká silnic první třídy, tvrdě narazila. I když se to může zdát zvláštní, teprve nyní získal stát kompletní analýzu druhé etapy, kterou zpracovávala Vysoká škola ekonomická v Praze. Analýza se zabývala ekonomickou stránkou tohoto systému a druhá etapa dostala nemalý políček.

Z výsledků vyplývá, že původně navrhovaných 1000 kilometrů zpoplatněných silnic první třídy pokrytých hybridním systémem satelit + mikrovlnka, se prostě ekonomicky nevyplatí. Stát tak bude nucen výrazně omezit původně navrhovaný rozsah a jak vyplynulo z prvních rozhovorů ministerstva dopravy s provozovatelem systému, společností Kapsch, zpoplatňovat se zřejmě bude jen 240 kilometrů silnic nejvyšší třídy..

Závěry analýzy nyní zkoumá další strana, která se má k výsledku vyjádřit a definitivně jej potvrdit, nebo vyvrátit. Pokud jej ovšem potvrdí, stát si bude moci ušetřit práci i peníze spojené s výstavbou vše podprůrných projektů pro tento megalomanský systém.

Pokud je komplexní pokrytí mýtem ekonomický nevýhodné, naskýtá se otázka, zda by nebylo lepší mýto na silnicích prvních tříd zrušit zcela. Přínos do státní kasy bude tak jako tak zanedbatelný, a tak jedinou fakticky spokojenou stranou by zůstal Kapsch.

Otázkou také je, zda by oněch 240 kilometrů bylo pokryto současným mikrovlnným systémem, nebo by se zde byl použit hybridní model. Doufejme, že nakonec zůstane u jednoho, protože mít dva systémy kvůli několika stvokám kilometrů silnic by postrádalo logiku.

Každopádně se naskýtá ještě třetí možnost, v našich podmínkách nikoli nepravděpodobná. A to že bude i přes ekonomickou nevýhodnost prosazeno pokrytí mýtem na celých 1000 km českých okresek první třídy. Jistě se najdou způsoby (a také patřičná motivace), jak tuto výstavbu prosadit. Již v minulosti jsme zažili jeden „zajímavý” tendr s vítězným Kapschem, nyní bychom si to mohli celé zopakovat...

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků