Druhá etapa elektronického mýta tvrdě narazila

Druhá etapa elektronického mýta tvrdě narazila

Druhá etapa výstavby systému elektronického mýta, která se týká silnic první třídy, tvrdě narazila. I když se to může zdát zvláštní, teprve nyní získal stát kompletní analýzu druhé etapy, kterou zpracovávala Vysoká škola ekonomická v Praze. Analýza se zabývala ekonomickou stránkou tohoto systému a druhá etapa dostala nemalý políček.

Z výsledků vyplývá, že původně navrhovaných 1000 kilometrů zpoplatněných silnic první třídy pokrytých hybridním systémem satelit + mikrovlnka, se prostě ekonomicky nevyplatí. Stát tak bude nucen výrazně omezit původně navrhovaný rozsah a jak vyplynulo z prvních rozhovorů ministerstva dopravy s provozovatelem systému, společností Kapsch, zpoplatňovat se zřejmě bude jen 240 kilometrů silnic nejvyšší třídy..

Závěry analýzy nyní zkoumá další strana, která se má k výsledku vyjádřit a definitivně jej potvrdit, nebo vyvrátit. Pokud jej ovšem potvrdí, stát si bude moci ušetřit práci i peníze spojené s výstavbou vše podprůrných projektů pro tento megalomanský systém.

Pokud je komplexní pokrytí mýtem ekonomický nevýhodné, naskýtá se otázka, zda by nebylo lepší mýto na silnicích prvních tříd zrušit zcela. Přínos do státní kasy bude tak jako tak zanedbatelný, a tak jedinou fakticky spokojenou stranou by zůstal Kapsch.

Otázkou také je, zda by oněch 240 kilometrů bylo pokryto současným mikrovlnným systémem, nebo by se zde byl použit hybridní model. Doufejme, že nakonec zůstane u jednoho, protože mít dva systémy kvůli několika stvokám kilometrů silnic by postrádalo logiku.

Každopádně se naskýtá ještě třetí možnost, v našich podmínkách nikoli nepravděpodobná. A to že bude i přes ekonomickou nevýhodnost prosazeno pokrytí mýtem na celých 1000 km českých okresek první třídy. Jistě se najdou způsoby (a také patřičná motivace), jak tuto výstavbu prosadit. Již v minulosti jsme zažili jeden „zajímavý” tendr s vítězným Kapschem, nyní bychom si to mohli celé zopakovat...

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Coupe 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků