Druhá etapa elektronického mýta tvrdě narazila

Druhá etapa výstavby systému elektronického mýta, která se týká silnic první třídy, tvrdě narazila. I když se to může zdát zvláštní, teprve nyní získal stát kompletní analýzu druhé etapy, kterou zpracovávala Vysoká škola ekonomická v Praze. Analýza se zabývala ekonomickou stránkou tohoto systému a druhá etapa dostala nemalý políček.

Z výsledků vyplývá, že původně navrhovaných 1000 kilometrů zpoplatněných silnic první třídy pokrytých hybridním systémem satelit + mikrovlnka, se prostě ekonomicky nevyplatí. Stát tak bude nucen výrazně omezit původně navrhovaný rozsah a jak vyplynulo z prvních rozhovorů ministerstva dopravy s provozovatelem systému, společností Kapsch, zpoplatňovat se zřejmě bude jen 240 kilometrů silnic nejvyšší třídy..

Závěry analýzy nyní zkoumá další strana, která se má k výsledku vyjádřit a definitivně jej potvrdit, nebo vyvrátit. Pokud jej ovšem potvrdí, stát si bude moci ušetřit práci i peníze spojené s výstavbou vše podprůrných projektů pro tento megalomanský systém.

Pokud je komplexní pokrytí mýtem ekonomický nevýhodné, naskýtá se otázka, zda by nebylo lepší mýto na silnicích prvních tříd zrušit zcela. Přínos do státní kasy bude tak jako tak zanedbatelný, a tak jedinou fakticky spokojenou stranou by zůstal Kapsch.

Otázkou také je, zda by oněch 240 kilometrů bylo pokryto současným mikrovlnným systémem, nebo by se zde byl použit hybridní model. Doufejme, že nakonec zůstane u jednoho, protože mít dva systémy kvůli několika stvokám kilometrů silnic by postrádalo logiku.

Každopádně se naskýtá ještě třetí možnost, v našich podmínkách nikoli nepravděpodobná. A to že bude i přes ekonomickou nevýhodnost prosazeno pokrytí mýtem na celých 1000 km českých okresek první třídy. Jistě se najdou způsoby (a také patřičná motivace), jak tuto výstavbu prosadit. Již v minulosti jsme zažili jeden „zajímavý” tendr s vítězným Kapschem, nyní bychom si to mohli celé zopakovat...

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků