Druhá etapa elektronického mýta tvrdě narazila

Druhá etapa výstavby systému elektronického mýta, která se týká silnic první třídy, tvrdě narazila. I když se to může zdát zvláštní, teprve nyní získal stát kompletní analýzu druhé etapy, kterou zpracovávala Vysoká škola ekonomická v Praze. Analýza se zabývala ekonomickou stránkou tohoto systému a druhá etapa dostala nemalý políček.

Z výsledků vyplývá, že původně navrhovaných 1000 kilometrů zpoplatněných silnic první třídy pokrytých hybridním systémem satelit + mikrovlnka, se prostě ekonomicky nevyplatí. Stát tak bude nucen výrazně omezit původně navrhovaný rozsah a jak vyplynulo z prvních rozhovorů ministerstva dopravy s provozovatelem systému, společností Kapsch, zpoplatňovat se zřejmě bude jen 240 kilometrů silnic nejvyšší třídy..

Závěry analýzy nyní zkoumá další strana, která se má k výsledku vyjádřit a definitivně jej potvrdit, nebo vyvrátit. Pokud jej ovšem potvrdí, stát si bude moci ušetřit práci i peníze spojené s výstavbou vše podprůrných projektů pro tento megalomanský systém.

Pokud je komplexní pokrytí mýtem ekonomický nevýhodné, naskýtá se otázka, zda by nebylo lepší mýto na silnicích prvních tříd zrušit zcela. Přínos do státní kasy bude tak jako tak zanedbatelný, a tak jedinou fakticky spokojenou stranou by zůstal Kapsch.

Otázkou také je, zda by oněch 240 kilometrů bylo pokryto současným mikrovlnným systémem, nebo by se zde byl použit hybridní model. Doufejme, že nakonec zůstane u jednoho, protože mít dva systémy kvůli několika stvokám kilometrů silnic by postrádalo logiku.

Každopádně se naskýtá ještě třetí možnost, v našich podmínkách nikoli nepravděpodobná. A to že bude i přes ekonomickou nevýhodnost prosazeno pokrytí mýtem na celých 1000 km českých okresek první třídy. Jistě se najdou způsoby (a také patřičná motivace), jak tuto výstavbu prosadit. Již v minulosti jsme zažili jeden „zajímavý” tendr s vítězným Kapschem, nyní bychom si to mohli celé zopakovat...

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků