Druhá etapa elektronického mýta tvrdě narazila

Druhá etapa výstavby systému elektronického mýta, která se týká silnic první třídy, tvrdě narazila. I když se to může zdát zvláštní, teprve nyní získal stát kompletní analýzu druhé etapy, kterou zpracovávala Vysoká škola ekonomická v Praze. Analýza se zabývala ekonomickou stránkou tohoto systému a druhá etapa dostala nemalý políček.

Z výsledků vyplývá, že původně navrhovaných 1000 kilometrů zpoplatněných silnic první třídy pokrytých hybridním systémem satelit + mikrovlnka, se prostě ekonomicky nevyplatí. Stát tak bude nucen výrazně omezit původně navrhovaný rozsah a jak vyplynulo z prvních rozhovorů ministerstva dopravy s provozovatelem systému, společností Kapsch, zpoplatňovat se zřejmě bude jen 240 kilometrů silnic nejvyšší třídy..

Závěry analýzy nyní zkoumá další strana, která se má k výsledku vyjádřit a definitivně jej potvrdit, nebo vyvrátit. Pokud jej ovšem potvrdí, stát si bude moci ušetřit práci i peníze spojené s výstavbou vše podprůrných projektů pro tento megalomanský systém.

Pokud je komplexní pokrytí mýtem ekonomický nevýhodné, naskýtá se otázka, zda by nebylo lepší mýto na silnicích prvních tříd zrušit zcela. Přínos do státní kasy bude tak jako tak zanedbatelný, a tak jedinou fakticky spokojenou stranou by zůstal Kapsch.

Otázkou také je, zda by oněch 240 kilometrů bylo pokryto současným mikrovlnným systémem, nebo by se zde byl použit hybridní model. Doufejme, že nakonec zůstane u jednoho, protože mít dva systémy kvůli několika stvokám kilometrů silnic by postrádalo logiku.

Každopádně se naskýtá ještě třetí možnost, v našich podmínkách nikoli nepravděpodobná. A to že bude i přes ekonomickou nevýhodnost prosazeno pokrytí mýtem na celých 1000 km českých okresek první třídy. Jistě se najdou způsoby (a také patřičná motivace), jak tuto výstavbu prosadit. Již v minulosti jsme zažili jeden „zajímavý” tendr s vítězným Kapschem, nyní bychom si to mohli celé zopakovat...

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 6 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků