Drogy jsou stejně nebezpečné jako alkohol

Není pochyb o tom, že alkohol je a zůstane v České republice v silničním provozu nejnebezpečnější a nejrozšířenější drogou. Zatímco dopravní nehody pod vlivem alkoholu jsou u nás dlouhodobým a relativně známým problémem, u nealkoholových drog je situace složitější a je zde více nejasností.
Drogy jsou stejně nebezpečné jako alkohol

Jak časté jsou dopravní nehody pod vlivem drog u nás, není jasné. Do statistik se dostanou pouze nehody, u nichž byla droga prokázána. Jenže toxikologické vyšetření moči nepatří k rutinním vyšetřením při dopravních nehodách ani ve zdravotnických zařízeních, kde postižený vyhledá pomoc. Tím méně se přítomnost drogy zjišťuje v případech, kdy nedošlo k vážnějšímu zranění. A naprosto nelze očekávat, že by ovlivnění drogou (např. marihuanou) viník dopravní nehody spontánně přiznal (dokonce si tuto souvislost často ani neuvědomí).

Jaké jsou hlavní vlivy jednotlivých drog?

Alkohol vede k poruchám zrakového vnímání (tunelové vidění, zhoršené vnímání barev), roste tendence nebezpečně riskovat, zhoršuje se odhad vzdálenosti, prodlužuje reakční čas, při vyšších koncentracích má vliv na poruchy rovnováhy.

Marihuana zhorší schopnost řídit motorové vozidlo minimálně na 10 hodin. Prodlužuje reakční čas. Hašiš obsahuje stejnou účinnou látku jako marihuana, ale ve vyšší koncentraci.

Halucinogeny (tripy) vyvolávají halucinace, tedy poruchy vnímání. Poměrně často se škodlivě užívají na diskotékách. Schopnost řídit motorové vozidlo pronikavě zhoršují. LSD působí 12 i více hodin.

Stimulancia (budivé látky) někdy užívají dálkoví řidiči, aby si dlouho udrželi bdělost. Jenže tyto látky mohou vést k poruchám myšlení, ukvapenostem a podrážděnosti. Navíc působí dvoufázové. V první fázi aktivují, ve druhé nastává hluboký útlum, kdy může řidič usnout nebo reagovat opožděně. Do této skupiny patří relativně málo rizikový kofein i extrémně nebezpečná droga jako je pervitin.

Kokain - jeho škodlivé užívání v silničním provozu patrně nebude u nás tak časté. Hladiny v krvi a vylučování drogy jsou velmi individuální. V dopravě může být velmi nebezpečná nadměrná sebedůvěra pod vlivem drogy. Podobně jako stimulancia, k níž má blízko, působí kokain dvoufázově. V období útlumu tedy opět riziko spánku a zpomalených reakcí.

Opiáty působí tlumivě a prodlužují reakční čas. Jejich škodlivé užívání v silničním provozu není patrně příliš časté. Ovšem některé látky této třídy (nejčastěji kodein) bývají součástí relativně běžně užívaných přípravků (např. Alnagonu). Rovněž léčba methadonem by měla být považována za kontraindikaci řízení motorového vozidla.

Mezi další tlumivé léky patří různé léky na spaní, proti bolestem i na uklidnění, jež jsou často nadměrně a nevhodně užívány. Snižují hladinu bdělosti a prodlužují reakční čas. Do jisté míry působí podobně jako alkohol (zejména barbiturany). Těkavé látky jsou typické pro dětství a dospívání, s jejich škodlivým užíváním se lze ale setkávat i v pozdějších letech. Účinky závisí na druhu látky. Mohou působit mimo jiné i poruchy vnímání. U řidičů jsou patrně užívány vzácně.

Drogy jsou nebezpečné právě svou těžkou zjistitelností. Každý řidič, který je na některé droze závislý, by měl být sledován. Závislost na alkoholu, pokud je řádně léčena a dotyčný abstinuje, ještě sama o osobě nepředstavuje důvod k odebrání řidičského průkazu. Na druhé straně je správné odebrat řidičské oprávnění tomu, kdo je při řízení opakovaně pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky, i když není závislý. Řidičské oprávnění by také neměl vlastnit člověk, který je závislý a léčbu odmítá nebo v ní nespolupracuje.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků