Drogy jsou stejně nebezpečné jako alkohol

Není pochyb o tom, že alkohol je a zůstane v České republice v silničním provozu nejnebezpečnější a nejrozšířenější drogou. Zatímco dopravní nehody pod vlivem alkoholu jsou u nás dlouhodobým a relativně známým problémem, u nealkoholových drog je situace složitější a je zde více nejasností.
Drogy jsou stejně nebezpečné jako alkohol

Jak časté jsou dopravní nehody pod vlivem drog u nás, není jasné. Do statistik se dostanou pouze nehody, u nichž byla droga prokázána. Jenže toxikologické vyšetření moči nepatří k rutinním vyšetřením při dopravních nehodách ani ve zdravotnických zařízeních, kde postižený vyhledá pomoc. Tím méně se přítomnost drogy zjišťuje v případech, kdy nedošlo k vážnějšímu zranění. A naprosto nelze očekávat, že by ovlivnění drogou (např. marihuanou) viník dopravní nehody spontánně přiznal (dokonce si tuto souvislost často ani neuvědomí).

Jaké jsou hlavní vlivy jednotlivých drog?

Alkohol vede k poruchám zrakového vnímání (tunelové vidění, zhoršené vnímání barev), roste tendence nebezpečně riskovat, zhoršuje se odhad vzdálenosti, prodlužuje reakční čas, při vyšších koncentracích má vliv na poruchy rovnováhy.

Marihuana zhorší schopnost řídit motorové vozidlo minimálně na 10 hodin. Prodlužuje reakční čas. Hašiš obsahuje stejnou účinnou látku jako marihuana, ale ve vyšší koncentraci.

Halucinogeny (tripy) vyvolávají halucinace, tedy poruchy vnímání. Poměrně často se škodlivě užívají na diskotékách. Schopnost řídit motorové vozidlo pronikavě zhoršují. LSD působí 12 i více hodin.

Stimulancia (budivé látky) někdy užívají dálkoví řidiči, aby si dlouho udrželi bdělost. Jenže tyto látky mohou vést k poruchám myšlení, ukvapenostem a podrážděnosti. Navíc působí dvoufázové. V první fázi aktivují, ve druhé nastává hluboký útlum, kdy může řidič usnout nebo reagovat opožděně. Do této skupiny patří relativně málo rizikový kofein i extrémně nebezpečná droga jako je pervitin.

Kokain - jeho škodlivé užívání v silničním provozu patrně nebude u nás tak časté. Hladiny v krvi a vylučování drogy jsou velmi individuální. V dopravě může být velmi nebezpečná nadměrná sebedůvěra pod vlivem drogy. Podobně jako stimulancia, k níž má blízko, působí kokain dvoufázově. V období útlumu tedy opět riziko spánku a zpomalených reakcí.

Opiáty působí tlumivě a prodlužují reakční čas. Jejich škodlivé užívání v silničním provozu není patrně příliš časté. Ovšem některé látky této třídy (nejčastěji kodein) bývají součástí relativně běžně užívaných přípravků (např. Alnagonu). Rovněž léčba methadonem by měla být považována za kontraindikaci řízení motorového vozidla.

Mezi další tlumivé léky patří různé léky na spaní, proti bolestem i na uklidnění, jež jsou často nadměrně a nevhodně užívány. Snižují hladinu bdělosti a prodlužují reakční čas. Do jisté míry působí podobně jako alkohol (zejména barbiturany). Těkavé látky jsou typické pro dětství a dospívání, s jejich škodlivým užíváním se lze ale setkávat i v pozdějších letech. Účinky závisí na druhu látky. Mohou působit mimo jiné i poruchy vnímání. U řidičů jsou patrně užívány vzácně.

Drogy jsou nebezpečné právě svou těžkou zjistitelností. Každý řidič, který je na některé droze závislý, by měl být sledován. Závislost na alkoholu, pokud je řádně léčena a dotyčný abstinuje, ještě sama o osobě nepředstavuje důvod k odebrání řidičského průkazu. Na druhé straně je správné odebrat řidičské oprávnění tomu, kdo je při řízení opakovaně pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky, i když není závislý. Řidičské oprávnění by také neměl vlastnit člověk, který je závislý a léčbu odmítá nebo v ní nespolupracuje.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků