Dražší nafta může snížit zájem o auta s dieselovými motory

Po prvním lednu vzrostly v důsledku zvýšení spotřebí daně ceny pohonných hmot. Nafta zdražila v průměru o necelé dvě koruny, benzín o korunu. Ceny nafty a nejběžnějšího benzínu, Naturalu 95, se tak hodně přiblížily; na některých čerpacích stanicích je rozdíl jen v desítkách haléřů, většinou pak okolo koruny padesát. Přitom dříve to byly tři až čtyři koruny. Nafta nyní stojí 24-25 korun za litr, benzín 25-26 korun za litr, záleží na lokalitě; ostatně srovnat ceny můžete sami v aplikaci serveru iDNES.

V současné době je spotřební daň na naftu 9,90 Kč, na benzín 11,80 Kč; stále je zde tedy rozdíl téměř dvě koruny. Kdyby se daň srovnala, je patrné, že by se nafta stala dražší než benzín. Spotřební daň ale není v Česku oproti zemím EU nijak vysoká, nafta je v ní zatížena daní 9,70 Kč, benzín 11,50 Kč. Podle deníku MF DNES bude spotřební daň v EU opět zvýšena až v roce 2010.

Kvůli menšímu rozdílu mezi naftou a benzínem očekávají prodejci aut a autobazary snížený zájem o vozy s dieselovými motory. Největší pokles tyto vozy se očekává v nejnižších cenových kategoriích, kde je cenový rozdíl mezi stejně výkonným benzínem a naftou relativně největší. Např. Fabia 1.2 47 kW stojí 294 900 Kč, model s motorem 1.9 SDI 47 kW stojí 356 900 Kč. Rozdíl 62 tisíc korun je vzhledem k pořizovací ceně opravdu hodně. U dražších modelů není relativní cenový rozdíl tak výrazný, proto se zde snížení prodejů neočekává.

Dnešní ceny benzínu a nafty jsou vzhledem k výhodnému kurzu koruny a dolaru poměrně výhodné; kdyby se kurz dostal na hranici třicet korun, jak tomu bylo na konci léta, platili bychom za palivo podstatně více. Ostatně cena ropy na světových trzích roste, takže lze očekávat, že se ceny paliva budou v dalších měsících pohybovat stejným směrem. Ostatně každý si asi pamatuje na dobu někdy před třemi lety, kdy benzín stál okolo 32 Kč za litr.

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

TEST BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

dnes | Miro Mihálik | 1 příspěvek
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků