Dražší nafta může snížit zájem o auta s dieselovými motory

Po prvním lednu vzrostly v důsledku zvýšení spotřebí daně ceny pohonných hmot. Nafta zdražila v průměru o necelé dvě koruny, benzín o korunu. Ceny nafty a nejběžnějšího benzínu, Naturalu 95, se tak hodně přiblížily; na některých čerpacích stanicích je rozdíl jen v desítkách haléřů, většinou pak okolo koruny padesát. Přitom dříve to byly tři až čtyři koruny. Nafta nyní stojí 24-25 korun za litr, benzín 25-26 korun za litr, záleží na lokalitě; ostatně srovnat ceny můžete sami v aplikaci serveru iDNES.

V současné době je spotřební daň na naftu 9,90 Kč, na benzín 11,80 Kč; stále je zde tedy rozdíl téměř dvě koruny. Kdyby se daň srovnala, je patrné, že by se nafta stala dražší než benzín. Spotřební daň ale není v Česku oproti zemím EU nijak vysoká, nafta je v ní zatížena daní 9,70 Kč, benzín 11,50 Kč. Podle deníku MF DNES bude spotřební daň v EU opět zvýšena až v roce 2010.

Kvůli menšímu rozdílu mezi naftou a benzínem očekávají prodejci aut a autobazary snížený zájem o vozy s dieselovými motory. Největší pokles tyto vozy se očekává v nejnižších cenových kategoriích, kde je cenový rozdíl mezi stejně výkonným benzínem a naftou relativně největší. Např. Fabia 1.2 47 kW stojí 294 900 Kč, model s motorem 1.9 SDI 47 kW stojí 356 900 Kč. Rozdíl 62 tisíc korun je vzhledem k pořizovací ceně opravdu hodně. U dražších modelů není relativní cenový rozdíl tak výrazný, proto se zde snížení prodejů neočekává.

Dnešní ceny benzínu a nafty jsou vzhledem k výhodnému kurzu koruny a dolaru poměrně výhodné; kdyby se kurz dostal na hranici třicet korun, jak tomu bylo na konci léta, platili bychom za palivo podstatně více. Ostatně cena ropy na světových trzích roste, takže lze očekávat, že se ceny paliva budou v dalších měsících pohybovat stejným směrem. Ostatně každý si asi pamatuje na dobu někdy před třemi lety, kdy benzín stál okolo 32 Kč za litr.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků