Dražší nafta může snížit zájem o auta s dieselovými motory

Po prvním lednu vzrostly v důsledku zvýšení spotřebí daně ceny pohonných hmot. Nafta zdražila v průměru o necelé dvě koruny, benzín o korunu. Ceny nafty a nejběžnějšího benzínu, Naturalu 95, se tak hodně přiblížily; na některých čerpacích stanicích je rozdíl jen v desítkách haléřů, většinou pak okolo koruny padesát. Přitom dříve to byly tři až čtyři koruny. Nafta nyní stojí 24-25 korun za litr, benzín 25-26 korun za litr, záleží na lokalitě; ostatně srovnat ceny můžete sami v aplikaci serveru iDNES.

V současné době je spotřební daň na naftu 9,90 Kč, na benzín 11,80 Kč; stále je zde tedy rozdíl téměř dvě koruny. Kdyby se daň srovnala, je patrné, že by se nafta stala dražší než benzín. Spotřební daň ale není v Česku oproti zemím EU nijak vysoká, nafta je v ní zatížena daní 9,70 Kč, benzín 11,50 Kč. Podle deníku MF DNES bude spotřební daň v EU opět zvýšena až v roce 2010.

Kvůli menšímu rozdílu mezi naftou a benzínem očekávají prodejci aut a autobazary snížený zájem o vozy s dieselovými motory. Největší pokles tyto vozy se očekává v nejnižších cenových kategoriích, kde je cenový rozdíl mezi stejně výkonným benzínem a naftou relativně největší. Např. Fabia 1.2 47 kW stojí 294 900 Kč, model s motorem 1.9 SDI 47 kW stojí 356 900 Kč. Rozdíl 62 tisíc korun je vzhledem k pořizovací ceně opravdu hodně. U dražších modelů není relativní cenový rozdíl tak výrazný, proto se zde snížení prodejů neočekává.

Dnešní ceny benzínu a nafty jsou vzhledem k výhodnému kurzu koruny a dolaru poměrně výhodné; kdyby se kurz dostal na hranici třicet korun, jak tomu bylo na konci léta, platili bychom za palivo podstatně více. Ostatně cena ropy na světových trzích roste, takže lze očekávat, že se ceny paliva budou v dalších měsících pohybovat stejným směrem. Ostatně každý si asi pamatuje na dobu někdy před třemi lety, kdy benzín stál okolo 32 Kč za litr.

TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Minitest Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line: Důstojné stáří

Ford Kuga 1.5 EB ST-Line (minitest)

Ačkoli je Kuga průběžně modernizována, nic to nemění na skutečnosti, že patří k nejstarším SUV na trhu. Má ve svém věku, a navíc s malým benzínovým čtyřválcem pod kapotou, ještě co nabídnout?

5.  11.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků