Dražší nafta může snížit zájem o auta s dieselovými motory

Po prvním lednu vzrostly v důsledku zvýšení spotřebí daně ceny pohonných hmot. Nafta zdražila v průměru o necelé dvě koruny, benzín o korunu. Ceny nafty a nejběžnějšího benzínu, Naturalu 95, se tak hodně přiblížily; na některých čerpacích stanicích je rozdíl jen v desítkách haléřů, většinou pak okolo koruny padesát. Přitom dříve to byly tři až čtyři koruny. Nafta nyní stojí 24-25 korun za litr, benzín 25-26 korun za litr, záleží na lokalitě; ostatně srovnat ceny můžete sami v aplikaci serveru iDNES.

V současné době je spotřební daň na naftu 9,90 Kč, na benzín 11,80 Kč; stále je zde tedy rozdíl téměř dvě koruny. Kdyby se daň srovnala, je patrné, že by se nafta stala dražší než benzín. Spotřební daň ale není v Česku oproti zemím EU nijak vysoká, nafta je v ní zatížena daní 9,70 Kč, benzín 11,50 Kč. Podle deníku MF DNES bude spotřební daň v EU opět zvýšena až v roce 2010.

Kvůli menšímu rozdílu mezi naftou a benzínem očekávají prodejci aut a autobazary snížený zájem o vozy s dieselovými motory. Největší pokles tyto vozy se očekává v nejnižších cenových kategoriích, kde je cenový rozdíl mezi stejně výkonným benzínem a naftou relativně největší. Např. Fabia 1.2 47 kW stojí 294 900 Kč, model s motorem 1.9 SDI 47 kW stojí 356 900 Kč. Rozdíl 62 tisíc korun je vzhledem k pořizovací ceně opravdu hodně. U dražších modelů není relativní cenový rozdíl tak výrazný, proto se zde snížení prodejů neočekává.

Dnešní ceny benzínu a nafty jsou vzhledem k výhodnému kurzu koruny a dolaru poměrně výhodné; kdyby se kurz dostal na hranici třicet korun, jak tomu bylo na konci léta, platili bychom za palivo podstatně více. Ostatně cena ropy na světových trzích roste, takže lze očekávat, že se ceny paliva budou v dalších měsících pohybovat stejným směrem. Ostatně každý si asi pamatuje na dobu někdy před třemi lety, kdy benzín stál okolo 32 Kč za litr.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků