Dramatické VC Belgie kraloval Schumacher

Michael Schumacher se nejlépe vypořádal s nástrahami okruhu ve Spa a dojel si pro dvaapadesáté vítězství své kariéry.
Dramatické VC Belgie kraloval Schumacher

Nejdelší okruh celého seriálu mistrovství světa v belgickém Spa-Francorchamps se i letos ukázal být pro jezdce formule 1 velmi náročnou zkouškou, ve které obstojí jen ti nejlepší. Samotný, téměř sedm kilometrů dlouhý okruh je velmi náročný nejen pro jezdce, ale i pro mechaniky, neboť nabízí jak dlouhé rovinky a rychlé zatáčky, tak i velmi pomalé šikany. Jeho geografická poloha navíc obvykle přináší chladné, vlhké počasí, nezřídka doprovázené dešťovými přeháňkami.

Doslova magický význam má belgická grand prix pro čtyřnásobného mistra světa Michaela Schumachera. Ten zde před deseti lety absolvoval svůj vůbec první závod za volantem vozu formule 1, vyhrál zde svou první velkou cenu a tento úspěch dokázal doposud zopakovat ještě třikrát. Letos zde navíc mohl vyhrát svou dvaapadesátou velkou cenu a stát se v tomto ohledu nejlepším jezdcem historie.

Sobotní kvalifikace mu však příliš dobrou výchozí pozici nepřinesla. Většinu času se držel na první příčce s jasně nejlepším časem, ale v závěru se přes něj přehnaly oba Williamsy, díky lepší volbě pneumatik. Do první řady se tak postavili Montoya s Ralfem Schumacherem, do druhé Michael Schumacher s Frentzenem, do třetí Barrichello s Villeneuvem a až do čtvrté Hakkinen s Fisichellou. Do tolerance 107% nejlepšího času se nevešli Verstappen, Alonso, Bernoldi a Marques, ale účast v závodě jim byla vcelku moudrým a očekávaným rozhodnutím umožněna. Jejich odstup od nejlepších jezdců byl dán velmi výrazným zlepšením nejlepšího času v posledních okamžicích kvalifikace, dosaženém již na suchých pneumatikách, na kterých by se i zmiňovaná čtveřice jistě s přehledem kvalifikovala.

Na startu závodu přivítalo jezdce chladné počasí s teplotami okolo 17 stupňů Celsia a zamračenou oblohou, avšak trať byla netradičně zcela suchá. První start musel být kvůli technickým problémům Heinze-Haralda Frentzena zastaven. Frentzen tím samozřejmě přišel o svou výbornou čtvrtou pozici a musel startovat až z posledního místa.

Druhý start byl naplánován na 14 hodin a 9 minut a ani ten se neobešel bez problémů. Vítězi kvalifikace, Juanu Pablu Montoyovi, se nepodařilo odstartovat do zahřívacího kola, ztratil tím pádem  pole-position a i on musel startovat z chvostu startovního pole.

Opakovaný start do závodu výrazně změnil pořadí dané kvalifikací. Za první zatáčkou byl na prvním místě Ralf Schumacher, následovaný Michaelem Schumacherem, Rubensem Barrichellem, Giancarlem Fisichellou, Mikou Hakkinenem, Jacquesem Villeneuvem a Davidem Coulthardem. Michael Schumacher jel od prvních metrů velmi ostře. Svého bratra předjel hned na první dlouhé rovince a okamžitě mu začal ujíždět. Po prvním kole činil jeho náskok již celé dvě vteřiny. Ani Giancarlo Fisichella si svou čtvrtou pozici dlouho neudržel. Záhy se přes něj přehnaly oba McLareny a dotírat na něj začal i Villeneuve. Před Villeneuva se však ještě dříve dostal Kimi Raikkonen a usadil se na sedmém místě. V nájezdu do pátého kola tak první osmička měla pořadí 1. Michael Schumacher, 2. Ralf Schumacher, 3. Barrichello, 4. Hakkinen, 5. Coulthard, 6. Fisichella, 7. Raikkonen a 8. Villeneuve. Michael Schumacher měl v té době na prvním místě již sedmivteřinový náskok.

V průběhu pátého kola došlo k ostrému souboji mezi Eddiem Irvinem a Lucianem Burtim. Oba jezdci si nic nedarovali a Irvine tlačil Brazilce levou částí vozu mimo trať. Burti nebyl schopen Irvinovi více uhnout a o jeho vůz si urazil přední, přítlačné křídlo. Jaguar Eddieho Irvina skončil po kontaktu s Burtim v hodinách mimo trať, ale Ir z vozu vystoupil nezraněn. Vůz Luciana Burtiho se však stal, díky ztrátě přítlačného křídla, prakticky neovladatelným a ve vysoké rychlosti čelně narazil do ochranné bariéry. Nehoda vypadala velmi ošklivě, Burti nebyl schopen sám vystoupit a po dlouhém vyprošťování musel být převezen do nemocnice. Ihned po nehodě vyjel na trať safety car a o pár okamžiků později byl závod zcela zastaven.

Poslední zprávy hovoří o tom, že Burti byl po nehodě při vědomí a testy, které absolvoval v univerzitní nemocnici v Lutychu neidentifikovaly žádná závažná zranění.

Další, již třetí start byl naplánován na 14 hodin a 45 minut. Na roštu se jezdci seřadili v pořadí, v jakém vjeli do pátého kola. Závod byl díky časové prodlevě způsobené Burtiho nehodou zkrácen na 36 kol. Ani třetímu startu se problémy nevyhnuly. Do zaváděcího kola nevyjel druhý Williams Ralfa Schumachera a i on si vyzkoušel start z posledního místa. Samotný start proběhl hladce - první místo si udržel Michael Schumacher, ale na druhé místo se ze třetí řady posunul Giancarlo Fisichella. Třetí jel Rubens Barrichello, čtvrtý Coulthard, pátý další Benetton Jensona Buttona a šestý Mika Hakkinen.

Fisichellovi se napodruhé dařilo držet krok se svými konkurenty a ačkoli se na něj Barrichello brzy dotáhl, tak ho nebyl schopen předjet. Smůla naopak neopustila Juana Pabla Montoyu, kterému po dvou kolech vypověděl službu motor a ze závodu musel odstoupit. Michael Schumacher se na prvním místě nadále vzdaloval svým soupeřům a po pěti kolech vedl před druhým Fisichellou o 13 sekund. Na dalších místech jeli Barrichello, Coulthard, Hakkinen, Villeneuve, Button a Ralf Schumacher.

V sedmém kole zajel k první výměně pneumatik Mika Hakkinen a na trať se po 8,5 sekundy trvající zastávce vrátil na sedmém místě. O dvě kola později ho následovali i Barrichello s Villeneuvem a o další kolo později i vedoucí Michael Schumacher a druhý McLaren Davida Coultharda. Fisichella se tím dostal na první místo, ale i on se v 10. kole odporoučel do boxů. Po jeho návratu se na prvních sedmi místech utvořilo pořadí 1. Michael Schumacher, 2. Fisichella, 3. Coulthard, 4. Hakkinen, 5. Barrichello, 6. Trulli a 7. Alesi, ale oba Jordany ještě čekala zastávka v boxech. Náskok Michaela Schumachera na Fisichellu v tu chvíli činil již 21 sekund.

Tento stav trval až do doby, kdy do konce závodu zbývalo 20 kol, pouze rozestupy mezi jezdci se zvýšily. O kolo později přišel v zatáčce bus stop o přední přítlačné křídlo Rubens Barrichello a než stačil zajet do boxů k jeho výměně, tak se propadl až na deváté místo. Osmnáct kol před koncem přišel o přední křídlo ve stejném místě i Jenson Button, ale neměl tolik štěstí jako Barrichello a ze závodu odstoupil. V dalších třech kolech zajely do boxů oba vozy Jordan a první osmička tak nabrala podobu 1. Michael Schumacher, 2. Fisichella, 3. Coulthard, 4. Hakkinen, 5. Ralf Schumacher, 6. Trulli, 7. Alesi a 8. Barrichello.

Třináct kol před koncem začali jezdci zajíždět k druhým zastávkám do boxů. První se odvážil Giancarlo Fisichella a v dalších kolech ho následovali Mika Hakkinen, David Coulthard, Michael Schumacher a Ralf Schumacher. Druhé zastávky na pořadí na prvních místech příliš mnoho nezměnily - devět kol před koncem závodu jezdil první Michael Schumacher s náskokem 30 vteřin před druhým Fisichellou, kterého těsně následoval David Coulthard. Čtvrtý jezdil Hakkinen, pátý Trulli, šestý Alesi a sedmý Barrichello. Osm kol před koncem zaútočil David Coulthard na Giancarla Fisichellu a celkem bez problémů ho na konci nejdelší rovinky trati předjel.

Na bodované příčky se chtěli dostat i Rubens Barrichello a Ralf Schumacher, kteří jezdili na sedmém resp. osmém místě. Šesté, tedy poslední bodované místo hájil všemi silami Jean Alesi na Prostu. Alesi se bránil opravdu statečně, ale Barrichellovu útoku pět kol před koncem neodolal. Horší problémy postihly druhý Jordan Jarna Trulliho. Ve stejném kole mu vypověděl službu motor a musel odstoupit z dobrého pátého místa. Jeho pozici tak převzal Barrichello a na body se opět posunul Alesi, který však musel nadále odolávat útokům Ralfa Schumachera. Jeho útokům se nakonec ubránil a až do konce závodu si udržel šesté místo.

Klepněte pro větší obrázek

Do cíle tak na bodovaných příčkách dorazili Michael Schumacher, David Coulthard, Giancarlo Fisichella, Mika Hakkinen, Rubens Barrichello a Jean Alesi. Michael Schumacher tak popáté v životě zvítězil ve velké ceně Belgie a definitivně překonal rekord Alaina Prosta v počtu vyhraných velkých cen. David Coulthard se druhým místem opět o něco přiblížil druhému místu v konečném pořadí šampionátu jezdců. Příjemným překvapením je jistě třetí místo Giancarla Fisichelly, který alespoň mírně oživil zašlou slávou Benettonů. Hakkinen ani Barrichello jistě nebudou na své čtvrté resp. páté místo rádi vzpomínat, naopak Jeana Alesiho určitě potěšil první, těžce vydřený bod v barvách Jordanu.

Zde jsou kompletní výsledky:

1. M. Schumacher Ferrari 1:08:05.002
2. D. Coulthard McLaren-Mercedes +10.098
3. G. Fisichella Benetton-Renault +27.742
4. M. Hakkinen McLaren-Mercedes +36.087
5. R. Barrichello Ferrari +54.521
6. J. Alesi Jordan-Honda +59.684
7. R. Schumacher BMW-Williams +59.986
8. J. Villeneuve BAR-Honda +64.970
9. H. Frentzen Prost-Acer + 1 kolo
10. J. Verstappen Arrows-Asiatech + 1 kolo
11. O. Panis BAR-Honda + 1 kolo
12. E. Bernoldi Arrows-Asiatech + 1 kolo
13. T. Marques European-Minardi + 4 kola
Nejrychlejší kolo:
v M. Schumacher Ferrari 1:49.758

Šampionát jezdců:

1. M. Schumacher 104
2. D. Coulthard 57
3. R. Barrichello 48
4. R. Schumacher 44
5. M. Hakkinen 24
6. J. Montoya 15
7. J. Villeneuve 11
8. N. Heidfeld 11
9. J. Trulli 9
10. K. Raikkonen 9
11. G. Fisichella 8
12. H. Frentzen 6
13. O. Panis 5
14. J. Alesi 5
15. E. Irvine 4
16. J. Button 2
17. J. Verstappen 1
18. P. de la Rosa 1

Pohár konstruktérů:

1. Ferrari 152
2. McLaren-Mercedes 81
3. Williams-BMW 59
4. Sauber-Petronas 20
5. BAR 16
6. Jordan 16
7. Benetton 10
8. Jaguar 5
9. Prost 4
10. Arrows 1






Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků