Drahý benzin v Německu dráždí politiky

Německá automobilová obec je zase na nohou. Po tahanicích o biopalivo E10 a nápadu Evropské komise zdražit naftu mají Němci další téma: ceny pohonných hmot. Nová průměrná cena benzinu se týden před Velikonocemi vyšplhala na 1,59 eura za litr, diesel se dostal na 1,47.
 
„Jsme opět na rekordní úrovni z léta 2008,“ konstatovala mluvčí Svazu fosilních paliv Karin Retzlaffová. Na zdražování tlačí podle ní rostoucí cena ropy. Cenová hladina rozčilila ministra hospodářství Rainera Brüderleho (FDP). „Nabídka a poptávka musí být v rovnováze. Nic jiného neplatí, ani žádný kalendář svátků,“ uvedl pro deník Welt am Sonntag.

Na tahu je antimonopolní úřad, který předloží příští měsíc analýzu trhu s pohonnými hmotami. Od ní si Brüderle slibuje důkladnější pohled do zákulisí tvorby cen. Ihned poté chce vláda začít diskutovat o možných opatřeních. „Cenové úmluvy mezi provozovateli čerpacích stanic ale půjdou těžko dokázat,“ připomíná soutěžní dohled.

Tankujte v neděli!

Automobilový klub ADAC doporučil mezitím šoférům tankovat v neděli. Rozdíl mezi pátečním a nedělním benzinem dělá skoro čtyři centy.

ADAC se zároveň nelíbí, že stát motoristy obírá, aniž by jim vracel část jejich peněz. Z 53 vybraných miliard eur na spotřební dani jde pouze minimum do budování dopravní infrastruktury. Značný díl, zhruba 16 miliard eur, putuje na výplaty státních důchodů. „Místo úvah o zdražení nafty by se měli politici zabývat kompenzacemi v podobě vyšších náhrad za cestování do zaměstnání či o nižší ekologické dani,“ říká prezident svazu Peter Mayer.

Řidiči v Německu musí navíc počítat se stále větším počtem omezení. Jedním z nich je vjezd do center měst, povolený pouze po koupi speciálního dokladu o nízkých emisích. Finanční přínos toho opatření je větší než ekologický. Ze strachu, že jim biopohon E10 poškodí motor, berou si mnozí Němci raději dražší benzin Super-Plus.

Co den v roce, to jedno euro

Spolková republika, jež má elektronické mýtné pro nákladní auta, uvažuje o poplatku pro osobní auta. Ministr dopravy Peter Ramsauer (CSU) mluví o vícero možnostech. Krajní z nich je o tom, že odpadne daň z registrace a držení vozidla. V takovém případě by mýtné vyšlo na 365 eur za rok. Nejlevnější roční známka by stála 80 eur.

Zdroj: E15.cz
 

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků