Drahý benzin nahrává růstu obliby biopaliva E85

Drahý benzin nahrává růstu obliby biopaliva E85

Kvůli drahé naftě a benzinu roste mezi motoristy zájem o vozidla poháněná levnějšími biopalivy. Loni se prodalo 345 nových vozidel na biopalivo E85, o rok dříve to bylo jen 32 těchto vozů. Růst prodeje takzvaných Flexi Fuel Vehicles (FFV) na alternativní palivo by měl pokračovat i letos, uvedli zástupci Českého sdružení pro biomasu CZ Biom.

Biopaliva jsou levnější, protože jsou kvůli nižší produkci emisí osvobozena od spotřební daně. Jeden litr biopaliva E85 je o osm až deset korun levnější než klasický benzin. Aktuální průměrná cena paliva E85 činí 26,50 koruny za litr.

Palivo E85 je směs skládající se z 85 procent bioetanolu a 15 procent Naturalu 95. Automobily na biopaliva nabízí již například Ford, Škoda, Renault, Dacia či Volvo. Na biopaliva je možné také přestavět běžné vozy.

„V současnosti nabízí přestavby kolem deseti firem a cena se pohybuje mezi třemi až deseti tisíci. Množství realizovaných přestaveb by se nyní dalo hodnotit v řádech stovek a poptávka stále roste,“ uvedl Ludvík Drápela ze společnosti Biopowers, která se specializuje na přestavby na FFV vozy.

Jiří Trnka z CZ Biom očekává, že se prodej vozidel na biopaliva letos zvýší na 600 až 800. Celkem v Česku nyní podle něj jezdí na E85 zhruba dva tisíce vozů. 

10 korun na litru.

Až o tolik je levnější biopalivo E85 oproti daní zatíženému benzinu. Část odborníků ale upozorňuje na vyšší spotřebu o deset až 30 procent.


Marek Trešl z automobilky Ford ale upozornil, že u vozů FFV je vyšší spotřeba paliva o deset až 30 procent proti běžnému benzinu. Komplikace mohou také nastat při technické kontrole auta přestavěného na FFV, neboť na palivo E85 není homologováno.

Palivo E85 lze v Česku v současnosti natankovat u zhruba 180 čerpacích stanic. To je podle zástupců CZ Biom zatím málo v poměru k celkovému počtu zhruba 3700 veřejných pump.

Zdroj: E15.cz 

Foto: profimedia.cz
 
TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků