Dozvuky podivného závodu F1 v USA: zná se viník

57 komentářů

bdx
26. června • 15:28

jsou GOGO !

Milan
24. června • 22:17

Nechapu ty keci o tom, ze ma ferrari na tom nejakou vinu. Jako kazdymu tymu z f1 jim slo jedine o body a vuz meli nastaveny na zavod bez nejake sikany a prece se nebudou nekomu prispusobovat, kdyz michelin je neschopnej dodat gumy. Kazdej na jejich miste by vsechny zmeny vetoval, udelal by to uplne kazdy. Stojim za nima a vinu ma jen a jen michelin. Ale vazim si jejich gesta, ze na vadu pneumatik upozornili

Petr
24. června • 15:19

Všichni byly bezmocní, včetně Bernie Ecclestonea.
Prosimvas opravte si hrubky v clanku, takhle se to ti lidi nikdy nenaucej jak se to pise, kdyz to ani tady neni spravne
S pozdravem
Petr

DR@k
24. června • 9:34

Pan Stoddart si nad tim hezky umyl ruce... Zajimaly by me jeho pohnutky, ktere ho nuti se drzet na strane "viniku"? V tomhle pripade je nejvice postizeny sport a to je nejvetsi ostuda, ktera se stala. At uz najdou viniky kdekoli, tak spravedlnosti uz nemuze byt ucineno zadost.

honza
24. června • 11:38

taky ho moc nechapu..zavod odjeli..a penizky za body jiste venuje na charitu:)

Dusan
24. června • 9:30

1. vlastnik okruhu respektive jeho dodavatel, ktery dodal povrch neodpovidajici standardu zavodnich trati a zaroven na tento fakt vcas neupozornil
2. Bridgestone, ktery pro uspech svych neprilis uspesnych staji nevahal vyuzit informaci sve partnerske firmy (ve svete financi se tomu rika insider's information trading a jsou za to docela velke tresty )
3. FIA svym lpenim na nerovnych podminkach pro zavodici
4. Ferrari, ze se nebyla schopna dohodnout v touze alespon jednou byt nefer letos vyhrat

Karel
25. června • 17:52

Ad 2. Delas chytreho, ale pletej si pojmy s dojmy. "Insider´s information trading" je neco uplne jineho a s uvedenou situaci nema spolecneho zhola nic. Coz taky vysvetluje, proc - ackoli za insider trading skutecne jsou mimoradne tvrde tresty - Bridgestone nikdo nevysetruje, nesoudi, vysetrovat nebude a soudit nebude.

Dusan
25. června • 19:17

To bylo samozrejme jenom prirovnani. Jde proste o to, ze Brigdestone ziskal navrh diky informacim ke kterym konkurence nemela pristup.

Yaroukh
24. června • 9:46

pokud jsi to myslel vazne, tak hitparadu nejpitomejsich prispevku muzem rovnou vyhodnotit (a pro cenu za 1. misto se stav u doc. Chocholouska)

Dusan
24. června • 9:51

Vskutku precizni argumentace.

Pete
24. června • 10:00

Ad 3 a 4 - to je samozřejmě nesmysl. Podmínky mají všichni stejné a Ferrari přece nebude platit za chyby soupeřů. Zase jeden, který neví, o co běží

Dusan
24. června • 10:09

Jake chyby souperu? Bylo chybou, ze prijeli na zavod s gumami se kterymi se jezdi bez problemu na celem svete? Bylo chybou Michelinu, ze nema zadnou spratelenou firmu v USA, ktera by ho upozornila na prusvih ke kteremu pri oprave trati doslo?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
DR@k
24. června • 10:15

Ne, bylo chybou Michelinu, ze se nedokazalo pripravit jakymkoli zpusobem, proste to byla neprofesionalni chyba, kterou jen tezko omluvi, myslim, ze tohle tady neobhajis.

Ňouma
24. června • 10:24

Co je spatneho na tom povrchu v USA? Ja myslel ze je to jen o namahani pneumatik ...

Dusan
24. června • 10:37

Ne oni tam polozili takove struhadlo na pneumatiky, ze to svlekalo plaste nejenom F1ckam, ale i dalsim zavodnim vozum co tam jezdi. Problem byl v tom, ze nehoda Ralfa Schumachera ukazala, ze pri rychlostech jakymi F1cky jezdi na tom okruhu je jizda bez specialne pripravenych odolnejsich gum prilis riskantni.

DR@k
24. června • 10:41

Souhlasim, ale proc je tedy Michelin nezvladl pripravit, kdyz vedel ty same informace jako vsichni? Podcenil situaci a vysledek se dostavil. Opravdu nevidim zpusob jak Michelin obhajit...

DR@k
24. června • 10:47

Vi tady nekdo jake jsou podminky nebo pravidla pro testovani pneumatik na tratich mimo zavodni vikendy? Porad dumam nad tim, proc Michelin to testovani tak podcenil, kdyz bylo znamo, jak agresivni ten povrch v USA je? Jestlize v tom hraly roli finance, pak to Michelin se svym ucinkovanim v F1 asi nemuze myslet mco vazne. Pokud v tom hraji roli pravidla, pak by bylo treba se mozna pozastavit nad regulernosti ziskavani informaci firmou Bridgestone.

Dusan
24. června • 11:12

Bridgestone ty informace ziskal diky tomu, ze jeho sesterska firma Firestone je vyhradnim dodavatelem pneumatik pro IRL serii, ktera se tam jela predtim. Tem se gumy strouhaly uplne stejne, takze Bridgestone dopredu vedel k cemu dochazi a mohl se na tento problem specialne zamerit. Michelin samozrejme nic takoveho necekal a tudiz ty informaci ziskal jiz prilis pozde na to aby se dalo rozumne zareagovat.

DR@k
24. června • 11:36

A dodavatelem pro NASCAR je Goodyer, ten mel ty same problemy... Vazne me zajima, kde udelali soudruzi z Michelinu chybu, ze brali vsechny tyto udalosti na lehkou vahu a tyto informace od Firestonu, Goodyeru a kdovi koho jeste, kdo to vsechno vedel ho uspesne minuly.

Petr
24. června • 12:03

Problém je v tom, že:

1) v indy se netestuje
2) okruh se staví do podoby pro F1 jen před závody F1
3) bridgestone měl vlastní informace, michelin jen z druhé ruky

-> tzn. Michelin sice mohl vědět to, že je tam struhadlo, ale šanci připravit vhodnou směs neměl. To, že nepřivezl tvrdší pro jistotu, stejně jako to, že vlastně neměl žádné vhodné, je věc jiná a za rámeček si ji určitě nedají... Ze strany stájí to taky bylo spíš takové trucgesto, ale můžeme hodnotit leda formu a ne faktický výsledek.

Pro fanoušky Ferrari - buďte rádi, že máte 18 bodů zadarmo a doufejte, že jedinou věcí, na které se FIA usnese, bude zrušení tohoto paskvilu s pneu. A paranoia ohledně "antiferrari" pravidel - mě třeba pravidlo motoru na dva závody zrovna jako nevýhodné pro červené nepřipadá (naopak), gumy jsou blbost (ale pro všechny bez rozdílu, problémy mají všichni), stejně jako peníze od Berineho a informace o změnách v pravidlech (resp. testování novinek) dříve, než se to dozví ostatní stáje.

Yaroukh
24. června • 14:00

Tak me napada: on je asi Michelin v F1 prvni sezonu, ze nevi, ze vsude neni jeden asfalt a ze zalezi i na smeru, kterym se jezdi, vid? :o))

Dusan
24. června • 14:47

To uz zklouzavas do puste demagogie. Pravdou je, ze povrch na okruhu byl nestandardni a vymykal se vsemu co se bezne na podobne trate dava. Michelin dokazal bez problemu odjezdit vsechny zatim probehnuvsi zavody a nemel na ostatnich okruzich zadne problemy.

Yaroukh
24. června • 15:17

A? To ma byt ten Argument? (On se prvni trestny cin kazdemu take 100% promiji?)
Bridgestone to dokazal zatim na vsech; nekde pomaleji, nekde rychleji, ale dokazal to.

A prosim, co je na mem prispevku demagogickeho?

Yaroukh
24. června • 15:22

A tech "100%" je zasadni, protoze tymy Michelinu odmitly COKOLI, co by obsahovalo i jen slaby naznak jejich znevyhodneni.

"Mame problem, za ktery nemuze ani nas protihrac ani FIA ani vlastnik okruhu Indy, ale kdyz to nezaridite tak, abychom za podceneni situace nezaplatili byt i zlamanou gresli, tak nepojedeme."
A podle tebe je tohle v poradku.

Dusan
24. června • 16:40

Znovu opakuji Bridgestone dokazal odject jenom diky tomu, ze predem pripravil zcela specialni smes pro tento konkretni okruh se zmrvenym povrchem na zaklade informaci od sve sesterske spolecnosti, ktera tam nahodou jela predtim. Kdyby k tomuhle nedoslo a B. prijel se standardnimi gumami tak by dopadl uplne stejne jako Michelin.
Ten argument, ze zatim nemel Michelin jinde problemy jsem uvadel proto, aby bylo jasne ze Michelin na beznych povrsich je schopen bez problemu jezdit (a na rozdil od B. i vyhravat ). Vinikem teto situace byl spatne pripraveny povrch, ktery se vymykal tomu na cem se bezne jezdi s cimz Michelin bez informace predem nemohl pocitat a zareagovat.
"Navrhy" predkladane FIA a F1ckou nemohly byt brany vazne. Pritom jake jsou minimalni rozdily mezi vozy na okruhu (par vterin na kolo znamena beznadejny propad na konec), navrhovana opatreni znamenala, ze teamy jezdici s Micheliny by nemely proti Ferrari a dalsim naprosto zadnou sanci. To ze odmitly teamy delat stafaz a proste to zapichly do boxu bylo jedine rozumne reseni.

Yaroukh
25. června • 8:40

Proc to Micheiln nesvedl a Bridgestone ano, je vedlejsi. Ty budes tvrdit, ze Michelin to proste zvladnout nemohl, ja tvrdim, ze 1) mohl 2) je to irelevantni.
Michelin to proste nezvladl, a kdyz na to nema, muze z Formule1 odejit. Byl to on, kdo v lonskem roce navrhnul omezeni pneu.

Reseni se nabizela, jenze tymy nebyly ochotne nest nasledky pochybeni jejich dodavatelu -coz by bylo naprosto fair- takze se sekli a nejeli.

A nechapu, kde jsi poslednich nekolik VC byl, kdyz tu tvrdis, ze Michelin jinak problemy s penu nema. /:o)

Dusan
25. června • 19:22

Vycitat a trestat pochybeni lze jen tam kde dotycny mel nejakou sanci se zachovat jinam. Pokud neprijemna situace byla neodvratitelna, tezko lze nekoho kritizovat nerkuli trestat za to, ze neodvratil to co odvratit neslo.
Teamy akceptovaly vysledky s tim, ze nemaji zadne body. Tim samozrejme byly za svou "vinu" potrestany. Jenom odmitly delat saskarnu s jezdenim po okruhu aby se nereklo.
Kdyz vidim vysledky teamu co jezdi na Michelinech, tak bych rekl, ze Michelin dokaze problemy docela dobre resit.

Slaughter
24. června • 22:23

ja bych to videl tak ze na kazdej okruch se pripravuje specialni smes...
cim mekci, tim lepsi prilnavost a mensi vydrz- jde tedy o to nasadit co nejmekci s dostatecnou zivotnosti...
a michelin pouzitelne urcite mohl dodat- nabidl ze je doveze druhy den...
 
dale je pravda ze staje mohly projizdet sikanu pomaleji, cimz by ztratily sanci na prvnich sest mist, ale porad by bojovaly o sedme a osme bodovane misto, urcite by divaci byli radi napriklad za souboj Montoya-Trulli o osmou pozici a loga sponzoru by alespon krouzila po okruhu...
 
me osobne ted ale hlavne zajima jak to bude se staji BAR :(((

Jouda.II
24. června • 15:11

A neměl náhodou Michelin letos problémy s gumama už několikrát?

Yaroukh
24. června • 13:50

A to si jako myslis, ze by to tomu Michelinum mel nekdo hlasit obeznikem? Nemyslis si, ze to je "tak trochu" NA NICH??? Ze to je "tak trochu i" jejich starost, zjistit informace o povrchu, na kterem se pojede, v takovem predstihu, aby byli schopni dodat pneu??? Nemyslis si to?
A kdyz ty pneu schopni dodat nejsou, PAK JE TU PRECE ZALOZNI SADA PNEUMATIK. I kdyby to mely byt super-bezpecne (coz by spravne mely) & super-pomale pneu - porad je to naprosto prirozene reseni. "Tenhle okruh je blbej, takze aby tam gumy vydrzely, pojede vam to trochu pomalejc." No problemo.

Dusan
24. června • 10:24

Jakym "jakymkoli zpusobem" se meli pripravit? Bridgestone na to mel dva mesice kdy mohl vyrobit zcela nove gumy, Michelin nikoliv. Navic mel Bridgestone data z testovani, tj. potrebne nastaveni gum mel jiz zjistene svou sesterskou firmou. Michelin proste nemel sanci jakkoliv zareagovat. Tezko mohl pocitat s tim, ze misto bezneho povrchu tam nekdo polozil struhadlo na gumy se kterym mely problemy vsichni vyrobci gum i pusobici v jinych seriich. Kdyby nedostal Bridgestone insider's informace, tak by tam cumely obe dve gumarny jak tele na nova vrata a pak by se tam ta sikana samozrejme udelala. Takhle mohl Bridgestone beze zbytku vyuzit svou nefer vyhodu.

DR@k
24. června • 10:29

Byla to vyhoda, ale jiste ne nefer. Dost tezko si dovedu predstavit, ze kdyz ten asfalt polozili koncem munuleho (!!!) roku, tak ze si Michelin nenasel cas a prostredky k tomu, aby si ten povrch odtestoval a ziskal nejaka upotrebitelna data. Bridgetstone mel jiste vyhodu v tom, ze je mel od sve dcery, ale to neospravedlnuje Michelin v tom, ze si je nedokazal sehnat vubec.

Dusan
24. června • 10:40

Ale to preci nikdo necekal! Dodavatele pneumatik maji sve testovaci okruhy (v Evrope) kde pripravuji gumy, ale pak se vychazi z toho, ze jiny okruh bude mit stejny povrch. Nejezdi se s F1ckami po celem svete kde se jezdi jednotlive zavody. Zadna firma nemuze predpokladat uplne vsechno. Kdyby Bridgestone nedostal ty informace tak by tam stal s otevrenou pusou presne stejne jako Michelin, jenze info mel takze ted dela chytreho.

DR@k
24. června • 10:59

Ale to je prece hloupost, ze to nikdo necekal. Vzdyt s povrchem na Indianapolis meli problemy vozy IRL, Nascar... Tak rikat, ze to nikdo necekal je obrovsky alibismus. Navic kazdy vi, ze kazdy okruh ma sva specifika, co se jejich povrchu tyce. A pokud se na nich nic nemeni, tak se pouzivaji data z predchozich rocniku... Ale myslis si, ze kdyby v Britanii polozili novy koberec, tak by si rekli pneumatikari: "jo, dobry, to bude podobne jako minule, asi tam bude podobny asfalt jako jinde v Evrope, kde testujeme." To by pak ta pneumatikarska valka mela opravdu smysl.

honza
24. června • 10:54

ja myslim ze by Renault mel vsem pekne vylozit na stul tajemstvi jejich dobrych startu:) pac je to evidentne NEFER vyhoda co ma nad ostatnimi..a vubec meli by si vsichni vcetne dodavatelu predat vsechny informace, aby nekdo nebyl znevyhodnen..jinak to budou porad NEFEROVY zavody

Dusan
24. června • 11:15

Je rozdil mezi know-how, ktere jsem ziskal diky svym schopnostem a vyvoji a know-how, ktere jsem ziskal diky insider's informacim ke kterym nema nikdo jiny pristup. Jak jsem jiz psal za podobne ziskavani informaci je ve svete akciovych obchodu statni zaopatreni na deset let.

Permon
24. června • 13:38

prosim Te, uz jsem si vsimli, ze vis co je insider info, tak uz nas s tim neotravuj. Michelin je celosvetova firma, pusobi i v USA. JE TO JEN A JEN JEJI CHYBA, ZE SI NEPRONAJALA OKRUH NA TESTOVANI. Tim veskera debata konci! Neni se o cem dal bavit. Proste Michelin posral, konec, tecka!

Dusan
24. června • 14:45

Jasne, takze Michelin pred kazdym zavodem zaplati nekolik milionu dolaru (pronajem okruhu, prevezeni automobilu + vybaveni, dalsi naklady) pro pripad, ze nahodou nekdo pod*lal pokladani asfaltoveho koberce? Teda to by byl hodne vyhodny business.

honza
24. června • 11:32

myslim ze to insiders info stejne nebyly... pochybuju, ze ten okruh je uzavrenej celej rok a nesmi na nej nikdo vkrocit. Urcite se da pronajmout na den atd..testovat se na nem nebude samo F1 ale neco jineho s podobnymi vlastnostmi treba IRL, F3000:)ale to jsou spekulace, neznam presne pravidla o testovani, a jestli tahle moznost vubec je legalni. Osobne bych v tom nevidel problem, zakaz testovani se pravdepodobne vztahuje pouze na vozy F1. Dal ten povrch tam nekdo musel polozit(nejspis nejaka firma:) a ta take musi znat technologii a slozeni toho povrchu, ktere nebudou nutne supertajne..proste cas a moznosti jak ziskat alespon nejake poznatky tu rozhodne byly

Dusan
24. června • 11:42

... ovsem za predpokladu, ze vis ze k necemu doslo. Pak si muzes ziskavat informace.

DR@k
24. června • 11:52

Pockej, tim chces rict, ze Michelinu se ani nemusela donest informace, ze je v USA novy povrch? Cha, tak to uz je mazec.

DR@k
24. června • 11:07

tak tak

Pete
24. června • 10:44

Jak říkám, chyba Michelinu. Koho jiného je to chyba? Pepíčka Nováka z Horní Dolní?

Chaos
24. června • 11:08

to nebyla chyba michelinu

Yaroukh
24. června • 13:58

A kdo mel Michelinu dodat informace o tom, ze jeho pneu jsou s povrchem v Indy neslucitelne?
Ja si myslim, ze to je starost Michelinu, ale asi mas duvod domnivat se, ze neni. Tak kdybys byl tak hodnej a odpovedel na mou otazku. (A podlozil ji treba nejakym argumentem: proc si myslis, ze dotycna osoba/organizace mela Michelin o potencialnim problemu informovat.)

Diky!

P.S.: A mozna kdybys zkusil sesmolit nejakou teorii o tom, proc Michelin dotycnou osobu/organizaci dosud nejmenoval. (Nejspis to bude FIA, a Michelin se boji, vid? :o))

Yaroukh
24. června • 9:40

jako fór skoro dobry (i kdyz i na for je to za vlasy pritazeny az moc)

Ňouma
24. června • 7:39

Proc by se mela delat sikana jen kvuli nejakym neschopnym pneumatikam? Nebo neschopnym tymum a jezdcum jet v teto zatacce pomaleji?
Kvuli zabave divakum?
A co sport? Ten by sikanou dostal teda zabrat...

Haya
24. června • 8:31

no jo, ale pokud ta šikana byla slíbena už dříve, tak Michelin přivezl pneu s ní počítající, že jo? Stejně to směřuje k tomu, že si automobilky vytvoří vlastní šampionát, Ecclestone i Mosley mají nahrabáno dost

Kaja
24. června • 20:23

?? Jak slibena, to nechapu.

m
24. června • 7:37

FIA - od slova fiasko :D mno to je hruza. Mosley ven ! třeba to konečně načne éru rozumnejch rozhodnutí a né tyhle nesmysly....

Yaroukh
24. června • 9:08

A nemas pocit, ze Mosley nabidl Michelinum DOST reseni?
Prece nemuze Michelin (a jeho tymy) ocekavat, ze se budou prijimat reseni, ktera naprosto vynuluji jeho POCHYBENI. (Podle tebe asi ano.)
Takze znovu: co udelal Mosley spatne??? (Pravidla neurcuje jenom FIA, ale I TYMY!)
Mam dojem, ze si nevidis do huby.

Na vine je v prvni rade Michelin; v druhe rade jeho tymy, ktere s nebetycnou drzosti odmitaly reseni, ktera by je (naprosto prirozene) nezbavila nutnosti zaplatit za chyby sveho dodavatele.

Nothing
25. června • 10:56

FIA dela akorat bordel. Jak dost reseni? Jedou tymi nebo nebo nejakej Mosley? Pokus si tymi neco odhlasujou mel by s tim Mosley souhlasit a ne si hrat na exekutora. Vubec pravidlo o vymene pneu, je na palici postavený.

ufi
24. června • 14:43

a není nejednodušší povolit normální výměnu gum podle potřeby? než vymejšlet komplikovaný řešení?
v první řadě je vina FIA, která vymyslela pravidlo zakazující normální výměnu gum. stát se prostě může, že někdo udělá špatnej výrobek a když je prostě něco vadnýho, tak se to nahradí ihned fungujícím výrobkem. tak to funguje v normálním světe, jenže fia bohužel řídí lidi, který spor zajímá až tak na desátým místě a na deviti prvních jsou prachy. mám pocit že to udělal i trochu michelin natruc, ten humbuk, aby donutili fia vrátit se ke starým pravidlům.
když to převedu do praxe, tak kdyby dělala zákony fia, tak by si si koupil v dubnu nový gumy, zjistil že jsou vadný, ale mohl by si si je vyměnit až v červenci a do tý doby musel jezdit pomalu a měnit je jenom když píchneš.

Yaroukh
24. června • 15:10

Ano, je to mozne povolit, ALE!: NE UPROSTRED SEZONY, KDY TO AKUTNE POTREBUJE JEDNA STRANA DIKY SVOJI LIKNAVOSTI.

Ad "na vine je FIA": jenom FIA? A nejsou naaahodou na vine vsichni, kdo ta pravidla odsouhlasili? Kdyz to je problem, ze? Tam jsou i tymy,kterym leckdo fandi, tak na ty se ukazuje o poznani hure, nez na anonymni FIA ...

ufi
24. června • 15:28

ale jde, od tohoto závodu by se do konce sezony mohlo klidně měnit a byl by klid. jenže bafuňář nikdy nepřizná že se mýlil. jinak bridgestone dostal od firestone data od novém povrchu díky závodum indy a měl holt náskok. a data ze závodu jsou prostě data ze závodu. jinak jordan měl zadní gumy taky pěkně ohoblovaný, u bridgestone taky asi do konce závodu trnuli hrůzou co ten novej povrch ještě vyvede.
jenže fia má takov slovo, hlavně moxley, že často to odsouhlasej všichni, ale až po drobných nátlacích toho senily, kterýho nezajímá sport, ale jenom prachy. za chvíli stejně bude většina závodů po světě kvůli sponzorům (ačkoli nejvíc formule stejně baví evropu) a běžnej evropan na to nebude v noci koukat, páč potřebuje dospat pracovní tejden a juchavou sobotu. a záznam mě už netankuje, páč výsledky vždy někde zaslechnu, i když nechci.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Yaroukh
25. června • 8:43

Tezko. Zmena pravidel je dilem vsech zucastnenych. A nemyslim si, ze by pred Indy tymy Bridgestonu pristoupily na zmenu, ktera se prijima proto, ze dodavatel pneu konkurence nezvlada svou praci.
A byli by hloupi, kdyby na ni pristoupili. Jim take nikdo nekompenzoval nedostatky jejich pneu, diky kterym prichazeli (a prichazeji) o body.

honza
24. června • 10:45

PRESNE TAK!! moc nechapu Stodarta o co mu ted jde..zavod odjeli a ted se vehementne stavi proti FIA, ktera zadn pravidlo neporusila navic hleda vinika na spatne strana. A konecne pokud by se mel opravdu prebudovat okruh, muselo by dojit i k jeho bezpecnostimu provereni a to proste v 90 minutach jiste neni mozne.. odpovednost za pripadne havarie by plne nesla FIA.

Doporučujeme

Články odjinud