Dozvuky podivného závodu F1 v USA: zná se viník

Paul Stoddart, odkryl informace, které pravděpodobně rozluští celou situaci, která nastala v Grand Prix USA - BAR bude v celé situaci zřejmě posuzován jinak, je totiž stále v podmínce - BMW oficiálně prohlásilo, že koupilo tým formule 1, švýcarský Sauber.
Dozvuky podivného závodu F1 v USA: zná se viník

GP USA: zná se viník

Paul Stoddart, šéf stáje Minardi, odkryl důležité informace, které pravděpodobně rozluští celou situaci, která nastala v Grand Prix USA. Na Indianapolis se v zatáčce č. 13 měla vybudovat zpomalovací šikana a do závodu mohlo nastoupit 18 vozů, vyjma Ferrari, které s tímto krokem nesouhlasilo. Byly už zahájeny přípravné práce na vybudování esíčka, ale v tu chvíli se ozval Max Mosley, prezident FIA.

Mosley ze své pozice pohrozil, že pokud dojde ke změnám na okruhu nebo se závod pojede mimo šampionát, velkou cenu USA zruší a stejně tak všechny motoristické akce v Americe pod patronací FIA. Po tomto telefonátu ztratil prezident Mosley veškerou důvěru od většiny týmů a Paul Stoddart jej vyzval k rezignaci. Na závěr dodal: „Všichni byli bezmocní, včetně Bernieho Ecclestonea. Viníkem šesti vozů na startu GP USA je Max Mosley, FIA a částečně i Jean Todt.“

Sir Frank Williams, šéf stejnojmenné stáje, k vyjádření Paula Stoddarta dodal, že samotná stáj Ferrari je bez viny, protože konečné rozhodnutí bylo stejně na straně FIA.

Co na to FIA?

Na obhajobu FIA bych rád použil citaci z článku Rozhovor s Maxem Mosleym o situaci v Indianapolis, ze serveru formule.cz: FIA nabídla Michelinu, aby vyměnil levou zadní pneumatiku kdykoli to bude třeba, protože by šlo evidentně o výměnu z bezpečnostních důvodů. Druhou možností bylo nasadit zcela nové pneumatiky a třetí jezdit zatáčkou č. 13 úměrně možnostem jejich vozů a pneumatik. „Dělá se to tak pořád, když máte problém s brzdami, jedete pomaleji, když máte problém s vyfouklou pneumatikou, jedete pomaleji, dokud ji nevyměníte,“ řekl Mosley. „To patří k základnímu umění závodního pilota.“

FIA nabídla Michelinu spolupráci instalací radaru do zatáčky č. 13, kde by hlídala maximální rychlost doporučenou Michelinem. Jezdec by se to dozvěděl udáním rychlostního stupně a otáček, které má v dané zatáčce držet. Nainstalovat šlo i softwarový omezovač rychlosti. „Bridgestone by měl samozřejmě výhodu - oprávněnou v důsledku nasazení správné pneumatiky na okruhu, na kterém se odsouhlasilo startovat. A týmy na michelinkách by na tom byly stejně,“ řekl Mosley.

Dalším řešením bylo také při každém průjezdu použít pitlane, která je součástí dráhy. „Nechápu, proč to neudělali alespoň jednu z variant, sedmé a osmé místo bylo volné. Mězi těmi čtrnácti vozy by se o závod určitě jednalo. Po většinu okruhu by stejně jely naplno a diváci by se bavili - určitě lépe než v neděli. Týmy na michelinkách se dopustily chyby tím, že neupozornily o své neschopnosti startovat.“

***

BAR bude v celé situaci zřejmě posuzován jinak, než zbývající šestice týmů s pneumatikami Michelin. Stáj BAR má totiž po odpykání trestu v podobě stopky na dva závody také stále platnou podmínku, ke které se bude v hodnocení penalizace za odstoupení z GP USA přihlížet. Max Mosley dodává: „Myslím si, že firma Michelin a sedm stájí, které odstoupily ze závodu, by měly odškodnit znepokojené fanoušky.“

Krátké zprávy

V týdnu německá automobilka BMW oficiálně prohlásila, že koupila tým formule 1, švýcarský Sauber. BMW odkoupila velkou část podílu Petera Saubera a do konce roku 2008 by měla odkoupit a akcie, které v současné době kontroluje Credit Suisse. Peter Sauber zůstal menšinovým podílníkem firmy a bude v týmu pracovat jako odborný poradce. BMW dále ve svém tiskovém prohlášení sdělilo, že i nadále hodlá pokračovat ve spolupráci s týmem Williams, kterému již šestou sezónu dodává závodní motory.

***

Valentino Rossi definitivně zavrhl možnost přesedlat z motocyklu do kokpitu formule 1 nebo za volant vozidel šampionátu WRC. „Jsem u Yamahy spokojený, rád vítězím a podílím se na vývoji motorky,“ řekl Rossi italskému tisku.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků