Dozvuky podivného závodu F1 v USA: zná se viník

Paul Stoddart, odkryl informace, které pravděpodobně rozluští celou situaci, která nastala v Grand Prix USA - BAR bude v celé situaci zřejmě posuzován jinak, je totiž stále v podmínce - BMW oficiálně prohlásilo, že koupilo tým formule 1, švýcarský Sauber.
Dozvuky podivného závodu F1 v USA: zná se viník

GP USA: zná se viník

Paul Stoddart, šéf stáje Minardi, odkryl důležité informace, které pravděpodobně rozluští celou situaci, která nastala v Grand Prix USA. Na Indianapolis se v zatáčce č. 13 měla vybudovat zpomalovací šikana a do závodu mohlo nastoupit 18 vozů, vyjma Ferrari, které s tímto krokem nesouhlasilo. Byly už zahájeny přípravné práce na vybudování esíčka, ale v tu chvíli se ozval Max Mosley, prezident FIA.

Mosley ze své pozice pohrozil, že pokud dojde ke změnám na okruhu nebo se závod pojede mimo šampionát, velkou cenu USA zruší a stejně tak všechny motoristické akce v Americe pod patronací FIA. Po tomto telefonátu ztratil prezident Mosley veškerou důvěru od většiny týmů a Paul Stoddart jej vyzval k rezignaci. Na závěr dodal: „Všichni byli bezmocní, včetně Bernieho Ecclestonea. Viníkem šesti vozů na startu GP USA je Max Mosley, FIA a částečně i Jean Todt.“

Sir Frank Williams, šéf stejnojmenné stáje, k vyjádření Paula Stoddarta dodal, že samotná stáj Ferrari je bez viny, protože konečné rozhodnutí bylo stejně na straně FIA.

Co na to FIA?

Na obhajobu FIA bych rád použil citaci z článku Rozhovor s Maxem Mosleym o situaci v Indianapolis, ze serveru formule.cz: FIA nabídla Michelinu, aby vyměnil levou zadní pneumatiku kdykoli to bude třeba, protože by šlo evidentně o výměnu z bezpečnostních důvodů. Druhou možností bylo nasadit zcela nové pneumatiky a třetí jezdit zatáčkou č. 13 úměrně možnostem jejich vozů a pneumatik. „Dělá se to tak pořád, když máte problém s brzdami, jedete pomaleji, když máte problém s vyfouklou pneumatikou, jedete pomaleji, dokud ji nevyměníte,“ řekl Mosley. „To patří k základnímu umění závodního pilota.“

FIA nabídla Michelinu spolupráci instalací radaru do zatáčky č. 13, kde by hlídala maximální rychlost doporučenou Michelinem. Jezdec by se to dozvěděl udáním rychlostního stupně a otáček, které má v dané zatáčce držet. Nainstalovat šlo i softwarový omezovač rychlosti. „Bridgestone by měl samozřejmě výhodu - oprávněnou v důsledku nasazení správné pneumatiky na okruhu, na kterém se odsouhlasilo startovat. A týmy na michelinkách by na tom byly stejně,“ řekl Mosley.

Dalším řešením bylo také při každém průjezdu použít pitlane, která je součástí dráhy. „Nechápu, proč to neudělali alespoň jednu z variant, sedmé a osmé místo bylo volné. Mězi těmi čtrnácti vozy by se o závod určitě jednalo. Po většinu okruhu by stejně jely naplno a diváci by se bavili - určitě lépe než v neděli. Týmy na michelinkách se dopustily chyby tím, že neupozornily o své neschopnosti startovat.“

***

BAR bude v celé situaci zřejmě posuzován jinak, než zbývající šestice týmů s pneumatikami Michelin. Stáj BAR má totiž po odpykání trestu v podobě stopky na dva závody také stále platnou podmínku, ke které se bude v hodnocení penalizace za odstoupení z GP USA přihlížet. Max Mosley dodává: „Myslím si, že firma Michelin a sedm stájí, které odstoupily ze závodu, by měly odškodnit znepokojené fanoušky.“

Krátké zprávy

V týdnu německá automobilka BMW oficiálně prohlásila, že koupila tým formule 1, švýcarský Sauber. BMW odkoupila velkou část podílu Petera Saubera a do konce roku 2008 by měla odkoupit a akcie, které v současné době kontroluje Credit Suisse. Peter Sauber zůstal menšinovým podílníkem firmy a bude v týmu pracovat jako odborný poradce. BMW dále ve svém tiskovém prohlášení sdělilo, že i nadále hodlá pokračovat ve spolupráci s týmem Williams, kterému již šestou sezónu dodává závodní motory.

***

Valentino Rossi definitivně zavrhl možnost přesedlat z motocyklu do kokpitu formule 1 nebo za volant vozidel šampionátu WRC. „Jsem u Yamahy spokojený, rád vítězím a podílím se na vývoji motorky,“ řekl Rossi italskému tisku.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků