Dovoz ojetin se zvyšuje na úkor prodaných vozů

Sdružení automobilového průmyslu: Ze souhrnných údajů CRV (Centrální registr vozidel) o prvních registracích v základních kategoriích vozidel vyplývá, že oproti stejnému období roku 2004 došlo v souhrnu za motorová vozidla ke zvýšení počtu prvních registrací.

Mnohem větší nárůst (téměř o 32 %) byl zaznamenán u registrací ojetých motorových vozidel než u vozidel nových (necelých 6 %). To mimo jiné ukazuje na to, že prostředí v České republice je asi vůči dovozům ojetin značně liberální a umožňuje, vzhledem k poměru a počtům registrací nových vozů, zřejmě nijak nediskriminující přihlašování ojetých vozidel z dovozu do provozu v ČR.

Zde je třeba v souvislosti s dopisem Evropské komise (ve kterém je českým úřadům vytýkán nesprávný /údajně diskriminující/ postup v oblasti registrací vozidel dovezených individuálně ze zahraničí) položit otázku, zda byl předmětný dopis motivován skutečně jen obdrženou stížností (českých dovozců ojetin) nebo zda jde o lobby některých zemí EU (či zájmových skupin Evropské komise) s cílem získat ještě větší prostor pro co největší vývoz ojetin ze svých zemí před plným uplatněním (od roku 2007) nákladné povinnosti zpětného odběru vozů dle směrnice EU 2000/53 (ekologická likvidace starých vozidel - autovraků - po ukončení provozu).

Je snad zájmem České republiky, tedy vlády, ministerstev a dalších úřadů:

  • snížit ještě více technické a ekologické požadavky na možnost uvedení dovezených ojetých vozů do provozu v ČR? 
  • umožnit přesun problematiky likvidace autovraků z jiných zemí EU na své území (když např. na Slovensku či v Maďarsku jsou podmínky přísnější než u nás)? 
  • konzervovat dovozem ojetých vozidel již tak neúměrně vysoké stáří vozového parku v ČR?

Jediná odpověď na tyto otázky je dle našeho názoru NE. Pokud nastane opak, do ČR by bylo opět možno (po případném zrušení časových limitů) dovážet neomezeně staré vozy, tedy i TRABANTy a WARTBURGy, jejichž dovoz do ČR byl zakázán již v roce 1985.   

Jak ukazuje současný vývoj v jednotlivých základních kategoriích vozidel, dovoz ojetých vozidel do ČR trvale (již několik let) vzrůstá.

Osobní automobily

V průběhu ledna až dubna 2005 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 40 512 ks nových osobních automobilů (kategorie M1). Oproti stejnému období roku 2004 je to o 0,46  % (to je o 187 ks) méně.

Ve stejném období roku 2005 bylo v ČR přitom poprvé zaregistrováno celkem 40 699 ks ojetých osobních automobilů. Oproti lednu až dubnu 2004 byl zde zaznamenán nárůst registrací o 32,32 % (to je o 9 976 vozů). Podíl prvních registrací ojetých osobních automobilů z dovozu na celkových registracích osobních automobilů v ČR dosáhl v souhrnu za leden až duben 2005 hodnoty 50,20 % (v roce 2004 to bylo 43,13 %). Průměrný věk poprvé registrovaných ojetých osobních automobilů (tedy ojetých z dovozu) se pohybuje těsně pod hranicí 7 let. 

Z údajů předchozích let lze odhadnout, že dalších min. 7 000 ks (spíše však více) ojetých vozů bylo letos dovezeno tzv. „na náhradní díly“ a jejich průměrný věk značně přesahoval zmíněnou sedmiletou hranici.

Užitková vozidla N1 (do 3 500 kg celkové hmotnosti)

V průběhu ledna až dubna 2005 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 10 167 ks nových vozidel kat. N1, což oproti stejnému období roku 2004 představuje nárůst o 29,40 %. Zvýšil se rovněž dovoz ojetých vozidel této kategorie a to o 18,57 %.

Souhrn za kategorii osobních automobilů a N1

V souhrnu za tyto kategorie byl u nových vozidel zaznamenán nárůst o 4,37 % a u ojetých vozidel (z dovozu) pak o 31,53 %. Podíl ojetých vozidel se tak v souhrnu oproti stejnému období minulého roku zvýšil téměř o 6 %. 

Nákladní automobily (nad 3 500 kg celkové hmotnosti = kat. N2 + N3)

I u této kategorie vozidel byl podchycen vyšší nárůst u prvních registrací ojetých vozidel než u vozidel nových. Podíl ojetých na celkovém trhu se však zvýšil jen o cca  1,5 %. 

Souhrn registrací za za leden až duben 2005

Mimo výše uvedené kategorie (motorová vozidla) bylo v ČR poprvé zaregistrováno dalších 8 398 ks vozidel. Celkově tedy bylo za první čtyři měsíce roku 2005 v ČR poprvé zaregistrováno 112 315 ks vozidel (nových + ojetých), což je o 15,41 % více než ve stejném období roku 2004. Bohužel však více než 42 % z toho počtu vozidel tvoří ojeté vozy z dovozu.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků