Dovoz ojetin se zvyšuje na úkor prodaných vozů

Dovoz ojetin se zvyšuje na úkor prodaných vozů

Sdružení automobilového průmyslu: Ze souhrnných údajů CRV (Centrální registr vozidel) o prvních registracích v základních kategoriích vozidel vyplývá, že oproti stejnému období roku 2004 došlo v souhrnu za motorová vozidla ke zvýšení počtu prvních registrací.

Mnohem větší nárůst (téměř o 32 %) byl zaznamenán u registrací ojetých motorových vozidel než u vozidel nových (necelých 6 %). To mimo jiné ukazuje na to, že prostředí v České republice je asi vůči dovozům ojetin značně liberální a umožňuje, vzhledem k poměru a počtům registrací nových vozů, zřejmě nijak nediskriminující přihlašování ojetých vozidel z dovozu do provozu v ČR.

Zde je třeba v souvislosti s dopisem Evropské komise (ve kterém je českým úřadům vytýkán nesprávný /údajně diskriminující/ postup v oblasti registrací vozidel dovezených individuálně ze zahraničí) položit otázku, zda byl předmětný dopis motivován skutečně jen obdrženou stížností (českých dovozců ojetin) nebo zda jde o lobby některých zemí EU (či zájmových skupin Evropské komise) s cílem získat ještě větší prostor pro co největší vývoz ojetin ze svých zemí před plným uplatněním (od roku 2007) nákladné povinnosti zpětného odběru vozů dle směrnice EU 2000/53 (ekologická likvidace starých vozidel - autovraků - po ukončení provozu).

Je snad zájmem České republiky, tedy vlády, ministerstev a dalších úřadů:

  • snížit ještě více technické a ekologické požadavky na možnost uvedení dovezených ojetých vozů do provozu v ČR? 
  • umožnit přesun problematiky likvidace autovraků z jiných zemí EU na své území (když např. na Slovensku či v Maďarsku jsou podmínky přísnější než u nás)? 
  • konzervovat dovozem ojetých vozidel již tak neúměrně vysoké stáří vozového parku v ČR?

Jediná odpověď na tyto otázky je dle našeho názoru NE. Pokud nastane opak, do ČR by bylo opět možno (po případném zrušení časových limitů) dovážet neomezeně staré vozy, tedy i TRABANTy a WARTBURGy, jejichž dovoz do ČR byl zakázán již v roce 1985.   

Jak ukazuje současný vývoj v jednotlivých základních kategoriích vozidel, dovoz ojetých vozidel do ČR trvale (již několik let) vzrůstá.

Osobní automobily

V průběhu ledna až dubna 2005 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 40 512 ks nových osobních automobilů (kategorie M1). Oproti stejnému období roku 2004 je to o 0,46  % (to je o 187 ks) méně.

Ve stejném období roku 2005 bylo v ČR přitom poprvé zaregistrováno celkem 40 699 ks ojetých osobních automobilů. Oproti lednu až dubnu 2004 byl zde zaznamenán nárůst registrací o 32,32 % (to je o 9 976 vozů). Podíl prvních registrací ojetých osobních automobilů z dovozu na celkových registracích osobních automobilů v ČR dosáhl v souhrnu za leden až duben 2005 hodnoty 50,20 % (v roce 2004 to bylo 43,13 %). Průměrný věk poprvé registrovaných ojetých osobních automobilů (tedy ojetých z dovozu) se pohybuje těsně pod hranicí 7 let. 

Z údajů předchozích let lze odhadnout, že dalších min. 7 000 ks (spíše však více) ojetých vozů bylo letos dovezeno tzv. „na náhradní díly“ a jejich průměrný věk značně přesahoval zmíněnou sedmiletou hranici.

Užitková vozidla N1 (do 3 500 kg celkové hmotnosti)

V průběhu ledna až dubna 2005 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 10 167 ks nových vozidel kat. N1, což oproti stejnému období roku 2004 představuje nárůst o 29,40 %. Zvýšil se rovněž dovoz ojetých vozidel této kategorie a to o 18,57 %.

Souhrn za kategorii osobních automobilů a N1

V souhrnu za tyto kategorie byl u nových vozidel zaznamenán nárůst o 4,37 % a u ojetých vozidel (z dovozu) pak o 31,53 %. Podíl ojetých vozidel se tak v souhrnu oproti stejnému období minulého roku zvýšil téměř o 6 %. 

Nákladní automobily (nad 3 500 kg celkové hmotnosti = kat. N2 + N3)

I u této kategorie vozidel byl podchycen vyšší nárůst u prvních registrací ojetých vozidel než u vozidel nových. Podíl ojetých na celkovém trhu se však zvýšil jen o cca  1,5 %. 

Souhrn registrací za za leden až duben 2005

Mimo výše uvedené kategorie (motorová vozidla) bylo v ČR poprvé zaregistrováno dalších 8 398 ks vozidel. Celkově tedy bylo za první čtyři měsíce roku 2005 v ČR poprvé zaregistrováno 112 315 ks vozidel (nových + ojetých), což je o 15,41 % více než ve stejném období roku 2004. Bohužel však více než 42 % z toho počtu vozidel tvoří ojeté vozy z dovozu.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků