Dovolená: jak bez problému jezdit v Itálii

Itálie je země, kam naši turisté jezdí velmi často. Pravidla v souladu s evropskými konvencemi jsou velmi podobná těm našim, takže se zaměříme jen na odlišnosti a na skutečnost, s níž se na našich silnicích nesetkáme – například placení na dálnici mýtným.
Dovolená: jak bez problému jezdit v Itálii

Silniční síť má celkově velmi vysoký standard. Provinční a místní silnice jsou celkově na dobré úrovni. Tramvaje mají přednost v jízdě, soukromý odtah vozidel je zakázán na dálnici, jinak je povolen. Nově platí povinnost mít helmu i pro řidiče mopedu. Bílé čáry po stranách a uprostřed vozovky, zastávky autobusů, taxíků, cyklistické cesty apod. jsou značeny dvěma souběžnými čárami, z nichž jedna je bílá a jedna žlutá. Parkovací místa jsou značena bílými čárami pro parkování zdarma, modrými čárami pro parkování s poplatkem a žlutými čárami jsou značena místa rezervovaná. Pravá strana vozovky je vybavena červenými odrazkami, levá strana bílými.

Rychlostní limity

V obci moped 45 km/h
vozidla s nebezpečným nákladem 30 km/h
ostatní vozidla 50 km/h
Mimo obec moped 45 km/h
motocykl 90 km/h
vozidla s nebezpečným nákladem 50 km/h
obytná vozidla, nákladní vozidla nad 12 t, os. auta s přívěsem 70 km/h
kloubová vozidla 70 km/h
autobusy nad 8 t, obytná auta, komerční auta od 3.5 do 12 t 80 km/h
motocykly do 149 ccm 90 km/h
Dálnice motocykly nad 150 ccm, os. auta, obytná auta do 3.5 t, autobusy do 8 t 130 km/h
autobusy nad 8 t, obytná vozidla od 3.5 do 12 t 100 km/h
obytná vozidla, nákladní vozidla nad 12 t 80 km/h
auta s přívěsem 80 km/h

Minimální rychlost v tunelu Font-Glanc je 50 km/h, maximální 70 km/h, v tunelu Fréjus je min. rychlost 60 km/h a maximální 80 km/h. Řidiči mající řidičský průkaz kratší dobu než 3 roky musejí na dálnici dodržovat rychlost 100 km/h a na rychlostních a hlavních silnicích 90 km/h. Doprava je omezena a zakázána v určité doby v historických centrech některých měst v závislosti na stavu ovzduší a hustoty provozu. Podobně mohou další velká města uvalit zákaz jízdy na motorová vozidla (s výjimkou elektrických vozidel) o nedělích mezi 8.00-20.00 hod. od února do května. Na ostrovech se v určitých obdobích nesmějí pohybovat některá motorová vozidla.

Jak a kde parkovat

Na křižovatkách nerozlišených dopravními značkami platí přednost pro vozidla přijíždějící zprava. Mimo uzavřené obce se musí dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím po státní silnici (Strade Stratali).

Parkování je zakázáno na dálnicích, v křižovatkách, zatáčkách, tunelech, autobusových a tramvajových stanicích, na tramvajové dráze, na přechodech pro chodce, blízko dopravních značek, vedle již zaparkovaného vozidla. Modré zóny bývají ve městech, jsou vyznačeny a řidiči na nich smějí parkovat maximálně jednu hodinu mezi 9.00 a 14.30 a mezi 16.00 a 20.00, pokud vyznačí čas příjezdu na parkovacím disku, který lze získat na turistických úřadech. V Římě je zakázáno stání v historických čtvrtích v pracovní dny od 7,00 do 20,00 hod. V některých městech jsou také zelené zóny. V pracovní dny je na nich od 8.00 do 9.30 a od 14.30 do 16.00 zakázáno parkovat.

Ve Florencii je v pracovní dny od 7.30 do 18.30 zakázáno na ulicích parkovat. Turista, který má rezervovaný hotel, může přivézt svá zavazadla, ale pak musí vůz odvézt ze zakázané zóny. Vozy označené mezinárodní nálepkou pro invalidní osoby mohou parkovat v místech zvlášť označených žlutými čarami a žlutým mezinárodním symbolem invalidního vozíčku, v místech, kde je parkování zakázáno, mají tato vozidla výjimku. I když se italský zákon výslovně nezmiňuje o zahraničních držitelích tohoto označení, měla by jim italská policie poskytovat stejné zvýhodnění, jako příslušným italským invalidním osobám.

Neplaťte pokuty

V Itálii jsou používány botičky místo odtažení v případě, že auto stojí např. na chodníku. Odtažení se praktikuje, jestliže vůz vyvolává potíže v dopravě. V obou případech se musí zaplatit pokuta 20 - 55 €. Obsah alkoholu v krvi řidiče nesmí přesáhnout 0,8 promile. Jinak je považován za osobu pod vlivem alkoholu a může zaplatit pokutu ve výši 280-1100 €.V krajním případě může být odsouzen až na 6 měsíců do vězení.

Příklady pokut:

Druh přestupku Min.výše pokuty Max.výše pokuty
Překročení rychlosti do 10 km/h* 32 € 125 €
Překročení rychlosti o 10-40 km/h* 125 € 500 €
Překročení rychlosti o více než 40 km/h * 500 € 1300 €

* + odebrání řidičského průkazu

Ohlášení dopravní nehody je povinné pokud došlo ke ztrátám na životech nebo k vážnému zranění. Nouzová telefonní čísla: policie 112, první pomoc 118, hasiči 115, Automobile Club d’Italia (ACI) 116. V případě dopravní nehody je třeba sepsat podrobný protokol o nehodě a nechat ho podepsat druhé straně a informovat svoji pojišťovnu.

Pokud bude do Itálie převáženo jízdní kolo na zadním nosiči obytného automobilu, musí být opatřeno varovnou značkou: červeným čtvercem o rozměrech 50 x 50 cm se čtyřmi červenými odrazovými sklíčky v rozích. Jinak hrozí pokuta. Použití bezpečnostních pásů je povinné. Nerespektování tohoto nařízení se postihuje pokutou až 110 €. Děti do 12 let a do 150 cm výšky musejí používat ochranný systém (bezpečnostní pás nebo sedačku). Děti mladší 3 let mohou cestovat v zadní části automobilu bez ochranného systému, pokud jím automobil není vybaven, pouze pokud jsou doprovázeny osobou starší 16 let. Motocyklista i jeho spolujezdec musí mít ochrannou přilbu. Je zakázáno přivážet benzín v náhradních kanystrech.

Na dálnicích se platí

V Itálii je velmi dobrá dálniční síť, která spojuje důležitá centra na severu a sever s jihem. Na některých dálnicích se neplatí žádné poplatky, na jiných je poplatek zahrnut do celkové sumy za používání dálnic nebo se platí samostatný poplatek. Dálniční poplatky lze hradit kromě € také kartami VIACARD. Karty VIACARD nemohou být použity na sicilských dálnicích. Karty VIACARD lze získat v cestovní kanceláři Autoturist. Ve všech pobočkách CK Autoturist si lze zakoupit dálniční karty, které vystačí pro osobní vozy na cca 600 km dálnic. Průměrná dálniční poplatek za 100 km je v Itálii 5 €. Dálniční poplatky lze hradit na řadě dálničních úsecích i platebními kartami Aura, Visa, American Express nebo Dinners´ Card. Odpočívadla jsou na dálnicích umístěna cca každých 25 km a mají nepřetržitý provoz. Na všech parkovištích jsou čerpadla a občerstvení. Stopování je na italských dálnicích a čtyřproudých silnicích zakázáno.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků