Dotykové displeje jsou v módě. První byl ale Buick už v roce 1986

Dotykové displeje jsou v módě. První byl ale Buick už v roce 1986

Dotykové displeje vládnou automobilovým interiérům. Některé automobilky dokonce jdou tak daleko, že na dotykovém displeji sdružují již většinu funkcí. A není to vyhrazeno jen luxusním a drahým vozům. Vzpomeňme například na nový Peugeot 308.

Jenže kdo s tím vlastně přišel úplně první? O dotykovém displeji se začalo teoretizovat v polovině šedesátých let dvacátého století a na počátku let sedmdesátých už vnikly první prototypy. Jeden například postavilo evropské výzkumné centrum CERN.

Audi se chystá na budoucnost bez tlačítek v interiéru

Audi se chystá na budoucnost bez tlačítek v interiéru

V roce 1986 představila automobilka Buick dotykový displej v modelu Riviera. Přes obrazovku s úhlopříčkou 9 palců se ovládaly funkce palubního počítače, zobrazovala se třeba teplota oleje a vody či otáčky motoru, ladilo se rádio a nastavovala klimatizace.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sken dobového prospektu ukazuje různé funkce dotykového displeje. Po kritice novinářů a zákazníků značka po čtyřech letech tento objev z trhu stáhla

Jenže už tehdy motorističtí novináři kritizovali mizernou ergonomii a především nebezpečnost systému v tom, že jste museli na delší dobu spouštět zrak ze silnice. Automobilka v roce 1990 od systému upustila, neboť si stěžovali i zákazníci, že je příliš obtížný na ovládání a že je rozptyluje při řízení. V přiloženém videu můžete vidět, jak se systém ovládal.

Od té doby uběhla spousta času a moderní dotykové displeje jsou samozřejmě rychlejší, hezčí a efektivnější. Přesto jim jedna vlastnost zůstala. Dokážou být otravné a rozptylují řidiče víc než systémy, které lze alespoň částečně obsluhovat na základě hmatové zpětné vazby.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků