Dotykové displeje jsou v módě. První byl ale Buick už v roce 1986

Dotykové displeje jsou v módě. První byl ale Buick už v roce 1986

Dotykové displeje vládnou automobilovým interiérům. Některé automobilky dokonce jdou tak daleko, že na dotykovém displeji sdružují již většinu funkcí. A není to vyhrazeno jen luxusním a drahým vozům. Vzpomeňme například na nový Peugeot 308.

Jenže kdo s tím vlastně přišel úplně první? O dotykovém displeji se začalo teoretizovat v polovině šedesátých let dvacátého století a na počátku let sedmdesátých už vnikly první prototypy. Jeden například postavilo evropské výzkumné centrum CERN.

Zajímavosti | Technika | Luxusní auta | Audi

Audi se chystá na budoucnost bez tlačítek v interiéru

V roce 1986 představila automobilka Buick dotykový displej v modelu Riviera. Přes obrazovku s úhlopříčkou 9 palců se ovládaly funkce palubního počítače, zobrazovala se třeba teplota oleje a vody či otáčky motoru, ladilo se rádio a nastavovala klimatizace.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sken dobového prospektu ukazuje různé funkce dotykového displeje. Po kritice novinářů a zákazníků značka po čtyřech letech tento objev z trhu stáhla

Jenže už tehdy motorističtí novináři kritizovali mizernou ergonomii a především nebezpečnost systému v tom, že jste museli na delší dobu spouštět zrak ze silnice. Automobilka v roce 1990 od systému upustila, neboť si stěžovali i zákazníci, že je příliš obtížný na ovládání a že je rozptyluje při řízení. V přiloženém videu můžete vidět, jak se systém ovládal.

Od té doby uběhla spousta času a moderní dotykové displeje jsou samozřejmě rychlejší, hezčí a efektivnější. Přesto jim jedna vlastnost zůstala. Dokážou být otravné a rozptylují řidiče víc než systémy, které lze alespoň částečně obsluhovat na základě hmatové zpětné vazby.

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků