Dotykové displeje jsou v módě. První byl ale Buick už v roce 1986

Dotykové displeje jsou v módě. První byl ale Buick už v roce 1986

Dotykové displeje vládnou automobilovým interiérům. Některé automobilky dokonce jdou tak daleko, že na dotykovém displeji sdružují již většinu funkcí. A není to vyhrazeno jen luxusním a drahým vozům. Vzpomeňme například na nový Peugeot 308.

Jenže kdo s tím vlastně přišel úplně první? O dotykovém displeji se začalo teoretizovat v polovině šedesátých let dvacátého století a na počátku let sedmdesátých už vnikly první prototypy. Jeden například postavilo evropské výzkumné centrum CERN.

Audi se chystá na budoucnost bez tlačítek v interiéru

Audi se chystá na budoucnost bez tlačítek v interiéru

V roce 1986 představila automobilka Buick dotykový displej v modelu Riviera. Přes obrazovku s úhlopříčkou 9 palců se ovládaly funkce palubního počítače, zobrazovala se třeba teplota oleje a vody či otáčky motoru, ladilo se rádio a nastavovala klimatizace.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sken dobového prospektu ukazuje různé funkce dotykového displeje. Po kritice novinářů a zákazníků značka po čtyřech letech tento objev z trhu stáhla

Jenže už tehdy motorističtí novináři kritizovali mizernou ergonomii a především nebezpečnost systému v tom, že jste museli na delší dobu spouštět zrak ze silnice. Automobilka v roce 1990 od systému upustila, neboť si stěžovali i zákazníci, že je příliš obtížný na ovládání a že je rozptyluje při řízení. V přiloženém videu můžete vidět, jak se systém ovládal.

Od té doby uběhla spousta času a moderní dotykové displeje jsou samozřejmě rychlejší, hezčí a efektivnější. Přesto jim jedna vlastnost zůstala. Dokážou být otravné a rozptylují řidiče víc než systémy, které lze alespoň částečně obsluhovat na základě hmatové zpětné vazby.

Test Renaultu Clio R.S. po faceliftu: Je to opravdu ztracená generace?

Renault Clio R.S. 2017

Někteří odklon od jednoduššího pohonného ústrojí Renaultu neodpustí. Není to ale škoda? Jaké je Clio R.S. po faceliftu?

včera | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh manažerských sedanů vstupuje jako černý kůň. Je dobré se rozhodnout právě pro tento model?

21.  7.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Test: Nissan Micra zpět na vrcholu své třídy! Má ale jednu zásadní vadu

Nissan Micra

Po předchozí nevýrazné generaci je Nissan Micra zpátky v plné síle. Vyzkoušeli jsme jej s motorem 0,9 I-GT.

13.  7.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků