Dostanou autonomní vozy více lidí na silnice? Toyota si myslí, že ano

Dostanou autonomní vozy více lidí na silnice? Toyota si myslí, že ano

Dnešní společnost se snaží všemi možnými prostředky omezovat individuální dopravu, rozuměj jízdu autem. Ať už se jedná o jakýkoli úmysl (tu vybrat více daní, jinde zase snížit spotřebu paliva a emise), ten tlak musíme cítit všichni. Jenže Toyota, respektive někteří její představitelé, se domnívají, že plně autonomní auta naopak hustotu provozu a celkovou spotřebu paliva ještě zvýší.

Zpravodajský server Bloomberg cituje vědeckého pracovníka automobilky Toyota, který tvrdí, že plně autonomní vozidla dostanou na silnice ještě více lidí a zvýší závislost na palivu. Ken Laberteaux z Toyoty vyslovil pro Bloomberg poměrně zajímavé teze.

Bjorn Lomborg: Zelená auta skrývají černé tajemství

Bjorn Lomborg: Zelená auta skrývají černé tajemství

„Vždycky, když uděláte jízdu autem jednodušší a pohodlnější, vzroste v lidech potřeba jezdit více a na delší vzdálenosti.“ Dokládá to příklady z americké historie a určitě nemusíme zůstat jen u aut. Podobnou revoluci zaznamenalo třeba letectví s příchodem proudových motorů.

Laberteaux také řekl, že ho překvapuje chování lidí, kteří ušetřený čas při rychlejší a pohodlnější přepravě neinvestují třeba do času s rodinou, ale právě do cestování na delší vzdálenosti. Statistika ve Spojených státech ukazuje, že průměrný Američan dojíždí (nebo dochází) do práce necelou půl hodinu, ale to se týká naprosto všech.

Nissan 360 živě: Jeli jsme Leafem, ve kterém řidič jen překáží

Nissan 360 živě: Jeli jsme Leafem, ve kterém řidič jen překáží

Existují extrémnější případy. Například 1,7 milionu Američanů každý den tráví v autě více než 90 minut při cestě do práce, 2,2 milionu lidí zase dojíždí za prací na vzdálenost větší než 80 km.

Automobilky se snaží prosadit autonomní vozidla především v zájmu snížení nehodovosti. Jen ve Spojených státech se ročně zabije při dopravních nehodách 33 000 lidí. Nejtragičtější byl rok 1972, kdy na amerických silnicích zemřelo 54 589 lidí.

Zatímco autonomní vozy už fungují, je nyní nejsložitější vymyslet legislativu, kdo bude odpovídat za případnou nehodu. Auto? Řidič, který vlastně neřídil? Automobilka? Toyota prý pracuje na systému, který by vyžadoval aspoň částečné zapojení řidiče do činnosti řízení vozidla.

bazar

Toyota Land Cruiser 3
Rok výroby: 2004
Stav: 161 758 km
Cena: 330 000 Kč
Toyota RAV 4 2,2
Rok výroby: 2008
Stav: 112 219 km
Cena: 202 000 Kč
Toyota RAV 4 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 132 965 km
Cena: 264 000 Kč
Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2014
Stav: 130 394 km
Cena: 300 000 Kč
Toyota Aygo 1
Rok výroby: 2006
Stav: 118 684 km
Cena: 75 000 Kč
Toyota Auris 1,2
Rok výroby: 2016
Stav: 22 728 km
Cena: 350 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků