Dostane Německo kvůli VW pokutu ve výši 1,3 miliardy korun?

Německo přijalo před lety zákon o automobilovém koncernu Volkswagen, který popudil Brusel. Evropská komise (EK) ho za to zažalovala. Nyní se ale zdá, že se karta ve sporu obrací a Německo se trestu možná vyhne.
Dostane Německo kvůli VW pokutu ve výši 1,3 miliardy korun?

Jeden z klíčových mužů, generální advokát soudního dvora EU v Lucemburku Nils Wahl, totiž v písemném prohlášení uvedl, že by soud v Lucemburku měl žalobu Evropské komise na Německo zamítnout. Zdůvodnil to tím, že Německo již na výtky ohledně takzvaného „zákona VW“ zareagovalo a provedlo požadované právní změny.

Oč v celém sporu, který se táhne již od roku 2007, jde?

Podle Evropské komise zákon o automobilovém koncernu Volkswagen chrání státní zájmy, porušuje pravidla Evropské unie pro volný pohyb kapitálu a odrazuje investory. Brusel je s tímto zákonem nespokojený i přesto, že ho Německo přepracovalo.

Evropské komisi vadí hlavně to, že v něm zůstala zachována podmínka stanovující, že zásadní rozhodnutí v automobilce musí schválit více než 80procentní většina.

A v tom tkví jádro sporu.

Dolní Sasko totiž vlastní v automobilce více než 20 procent. Takže bez souhlasu této spolkové země, se nestane v koncernu nic, její představitelé mají právo veta. Zákon Německo přijalo, aby koncern nemohl být „nepřátelsky převzat“.   

Evropská komise požaduje po Německu zaplacení pokuty, která k dnešnímu dni dosáhla částky 1,3 miliardy korun.

Chantal Hughesová, jedna z mluvčích EK, odmítla poslední vývoj komentovat a řekla, že vyčkají rozhodnutí soudu. 

Konečný verdikt v případu C-95/12 Evropská komise proti Německu se očekává za několik měsíců. Podle agentury Reuters se ale soudci takovými nezávislými právními stanovisky, jaké nyní vydal Nils Wahl, většinou řídí.  
 

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků