Dostane Německo kvůli VW pokutu ve výši 1,3 miliardy korun?

Německo přijalo před lety zákon o automobilovém koncernu Volkswagen, který popudil Brusel. Evropská komise (EK) ho za to zažalovala. Nyní se ale zdá, že se karta ve sporu obrací a Německo se trestu možná vyhne.
Dostane Německo kvůli VW pokutu ve výši 1,3 miliardy korun?

Jeden z klíčových mužů, generální advokát soudního dvora EU v Lucemburku Nils Wahl, totiž v písemném prohlášení uvedl, že by soud v Lucemburku měl žalobu Evropské komise na Německo zamítnout. Zdůvodnil to tím, že Německo již na výtky ohledně takzvaného „zákona VW“ zareagovalo a provedlo požadované právní změny.

Oč v celém sporu, který se táhne již od roku 2007, jde?

Podle Evropské komise zákon o automobilovém koncernu Volkswagen chrání státní zájmy, porušuje pravidla Evropské unie pro volný pohyb kapitálu a odrazuje investory. Brusel je s tímto zákonem nespokojený i přesto, že ho Německo přepracovalo.

Evropské komisi vadí hlavně to, že v něm zůstala zachována podmínka stanovující, že zásadní rozhodnutí v automobilce musí schválit více než 80procentní většina.

A v tom tkví jádro sporu.

Dolní Sasko totiž vlastní v automobilce více než 20 procent. Takže bez souhlasu této spolkové země, se nestane v koncernu nic, její představitelé mají právo veta. Zákon Německo přijalo, aby koncern nemohl být „nepřátelsky převzat“.   

Evropská komise požaduje po Německu zaplacení pokuty, která k dnešnímu dni dosáhla částky 1,3 miliardy korun.

Chantal Hughesová, jedna z mluvčích EK, odmítla poslední vývoj komentovat a řekla, že vyčkají rozhodnutí soudu. 

Konečný verdikt v případu C-95/12 Evropská komise proti Německu se očekává za několik měsíců. Podle agentury Reuters se ale soudci takovými nezávislými právními stanovisky, jaké nyní vydal Nils Wahl, většinou řídí.  
 

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků