Dopravních nehod stále přibývá. Kde je chyba?

Dopravních nehod stále přibývá. Kde je chyba?

Zhruba před rokem vstoupil v platnost nový silniční zákon, který nejen změnil několik pravidel, ale zavedl i zcela nové tresty v čele s tzv. bodovým systémem.

Od nového zákona si mnozí politici slibovali, že přinese radikální změnu na silnicích. Že mávnutím proutku klesne počet dopravních nehod, klesne úmrtnost o desítky procent a všem se bude dobře dýchat.

Prvních pár dnů nové epochy české dopravy vypadalo z tohoto pohledu velmi pozitivně a příznivci nulové odpovědnosti za své chování si tak mohli jásat. Jenže...

To vše platilo jen velmi krátkou dobu a již od podzimu se začalo ukazovat, že kýžený efekt jaksi není a situace se naopak začíná zhoršovat. A řeč čísel to začala pomalu dokazovat.

Díky oficiálním zdrojům a také mnohým periodikům jsme se dovídali, jak dramaticky klesá počet dopravních nehod, jak klesá počet usmrcených a jakékoli výkyvy, které nešly v trendu počátečních dnů, byly přehlíženy.

Tvůrci silničního zákona se při svém chlubení zcela zapomněli zmínit, že pokles dopravních nehod byl způsoben jen tím, že se začaly počítat nehody dle jiné metodiky. Změna limitu pro zavolání policie z 20 000 Kč na 50 000 Kč totiž z oficiálních čísel odstranila tisíce drobných kolizí, které se původně počítaly.

Jenže druhá polovina loňského roku mohla být, i přes tyto nesrovnalosti, označována za úspěšnou. Jeden z hlavních sledovaných bodů statistik, počet usmrcených, poklesl.

Měsíc

Počet nehod

Počet usmrcených

 

 

 

ROK 2006

ROK 2005

ROK 2006

ROK 2005

Změna

Změna v %

Červenec

11 721

15 937

73

120

-47

39,2

Srpen

13 566

17 065

79

103

-24

23,3

Září

13 878

16 536

94

103

-9

8,7

Říjen

15 803

16 721

101

124

-23

18,5

Listopad

15 604

17 693

100

110

-10

9,1

Prosinec

14 806

18 745

75

99

-24

24,2

Trend se otočil

Letošní první půlrok ovšem všechno zcela změnil. Za prvních šest měsíců zemřelo na českých, moravských a slezských silnicích 504 osob, tedy o 74 více, než ve stejném období loňského roku.

Trend, který započal ihned po novém roce je příznivci nového zákona připisován hlavně dobrému počasí. Je samozřejmě jasné, že pokud by počasí bylo špatné, tak by se připisovalo tomuto.

Naopak počet dopravních nehod opět (nečekaně) klesl a to z loňských 102 587 na letošních 85 985. Tedy pokud budeme používat údaje policie. Pojišťovny hlásí v prvním pololetí nárůst dopravních nehod zhruba o 9 procent.

Více usmrcených v letošním roce evidují téměř všechny kraje a v Jihomoravském vzrostl počet usmrcených dokonce na dvojnásobek.

Dobré počasí má na počet dopravních nehod určitý podíl, protože při špatném nebude tolik řidičů vyjíždět, ovšem přisuzovat tento vysoký nárůst jen tomuto by bylo dost přízemní.

Doufejme tedy, že osoby, které stojí za současnou podobou silničního zákona, stojí za tresty, které plynou z porušování předpisů a stojí za tím, jak funguje v současnosti dopravní policie, vyvodí z této situace závěry. Nejlépe logickým trestem v podobně dobrovolného nástupu na psychiatrickou kliniku.

Další zákony mnoho nevyřeší

Pokud s ptáme, kde je chyba, je s trochou nadsázky možné říci, že nikde. Intenzita dopravy stále roste a v přímé úměře (korigované jen vývojem techniky a dalšími vedlejšími faktory) s ní se určitý počet nehod s neblahými následky bude odehrávat vždy a všude. Pokud si nějaký politik myslí, že za pár let bude na silnicích dvakrát více aut a současně bude počet obětí nehod proti dnešnímu dni poloviční, je to buď neskutečný optimista, nebo naprostý diletant. Musíme vycházet ze dvou předpokladů: lidé nebourají schválně a neodpovědně se nechovají proto, že by se nebáli trestu za své jednání. O tom druhém jsme mohli (u slaboduchých jedinců, rozumný člověk takto neuvažuje nikdy) uvažovat před pár lety, rozhodně ne několik poslední roků a už vůbec ne od loňského července. Tresty jsou u nás extrémně vysoké, shovívavost zákona nulová a prakticky jakékoli odhalení většího porušení pravidel vede k okamžitému zákazu činnosti. Ti, kteří opravdu jezdili podle toho, jak vysoké jsou tresty, už své chování dávno korigovali, nebo je dnes na silnicích prostě neuvidíme. Řešit tedy situaci dalším zvyšováním trestů nepřinese žádný zásadně potivní vývoj. Takže jsme skončili a můžeme to zabalit? Ne tak docela, pár možností k alespoň nějakému zlepšení tu přece jen je.

Doufejme, že současné politická moc připraví nejen novelu celého silničního zákona, včetně jeho represivní části, ale zmodernizuje dopravní policii, naučí ji novým postupům a naučí ji opravdu cíleně hledat na silnici ty, kteří ohrožují svou jízdou ostatní. Nemluvíme tedy o kvantitě policejní práce, policistů je na našich silnicích vidět přinejmenším stejně jako kdekoli jinde v Evropě (opak je jen hloupou lží neznalých kritiků policie), ale o její kvalitě. Doufejme tedy, že jednou přestane éra prošlého obvazu v lékárničce a začne éra, kdy policie třeba vykáže méně hříšníků, ale daleko nebezpečnějších. To je ve výsledku jediná cesta, řidiče nebezpečné pro své okolí je třeba ze silnic „vylovit” pomalu jednoho po druhém, ne po stovkách v nesmyslných akcích. Místo jednotek nebezpečných žraloků chytá policie stovky takřka bezzubých sleďů...

Policie sice argumentuje, že místa, kam umístí hlídky konzultuje s příslušnými představiteli měst a obcí, ale tomuto lze jen těžko uvěřit. Těžko může být v zájmu obce, aby omezené množství hlídek stály na přehledných úsecích, místo toho, aby stáli tam, kde může provoz ohrožovat obyvatele nejvíce.

Těžko také uvěřit, že by policisté neměli zájem na tom, vymáhat dodržování zákona tam, kde by bodovali velmi málo a kde by jednoduše nachytali na švestkách méně hříšníků. Těžko se bude totiž chtít chlubit tím, že během Kryštofa zadrželi jen deset řidičů, kteří jeli rychle před školou, místo toho, když se mohou pochlubit stovkou hříšníků, které odhalili v noci na Jižní spojce.

Po roce fungování zákona je velmi pěkné říci, že ze silnic zmizelo pár set těch, kteří jsou prý pro nás nebezpeční, protože nasbírali 12 bodů. Lze s velkou pravděpodobností říci, že mezi nimi bude drtivá většina těch, kteří spáchali drobnosti a měli jen smůlu, že na jejich cestě stála policejní hlídka.

Je to v hlavě každého z nás

Na závěr je třeba zopakovat, že je zcela liché spoléhat na to, že nějaký zákon či represivní orgán zajistí menší počet nehod či zmírnění jejich následků. Žádný bodový systém a žádný silniční zákon nezajistí, aby řidiči začali při jízdě používat mozek. I řidič, který bezhlavě dodržuje všechny předpisy a je tedy z pohledu zákona ten hodný a dobrý, ale nedokáže rychle vyhodnotit situaci je pro ostatní daleko nebezpečnější, než ten, který pojede třeba o pět kilometrů v hodině rychleji, zapomene si zapnout světla a má prošly v lékárničce obvaz.

Za většinu dopravních nehod může právě to, že řidič nedokázal odhadnout situaci a své schopnosti a toto nezlepší ani ten sebelepší silniční zákon.

Bohužel, podstata práce vedoucí ke zlepšení situace spočívá v autoškolách, školách, rodinách, i společnosti obecně.

Bohužel, na práci na tomto poli všichni zainteresovaní z vysoka kašlou a spoléhají na to, že po všech předchozích selháních vše vyřeší zákonem, represivním složkami a zastrašující kampaní.

Bohužel...

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků