Dopravní předpisy ve Francii (dovolená)

Chystáte se na dovolenou do Francie? Připravili jsme pro vás nejdůležitější dopravní předpisy, přehled pokut, limity na silnicích a mnoho dalších zajímavých informací.
Dopravní předpisy ve Francii (dovolená)

Ve Francii jsou silnice rozděleny na dvě kategorie. Jde o silnice národní (28 500 km) a místní (420 tisíc km). Jsou zde dálnice (na většině z nich se platí mýto) a rychlostní silnice. Vedlejší silnice jsou pro usnadnění provozu během prázdnin značeny zelenými a bílými šipkami. Tyto silnice vedou souběžně s hlavními silnicemi.

Obecně platí předjíždění vlevo, pokud je však doprava vedena ve více pruzích, pak je možné předjíždění vozidel jedoucích v pomalém pruhu i zprava. V prudkém stoupání musejí dát vozidla jedoucí dolů přednost vozidlům jedoucím nahoru. Pokud je pro bezproblémový průjezd nutné, aby se zde jedno z vozidel otočilo, pak to činí vozidlo bez přívěsu proti nákladní soupravě nebo lehké vozidlo proti těžkému nákladnímu vozidlu. V případě, že jde o dvě vozidla stejné kategorie, pak se vždy obrací vozidlo jedoucí dolů. Vozidlo, které je těžší než 3,5 tuny nebo delší než 7 metrů musí dodržovat vzdálenost mezi ostatními vozidly minimálně 50 metrů.

Předjíždění na stanici tramvaje je zakázáno při nastupování nebo vystupování cestujících. Předjíždění tramvají je běžně dovoleno po pravé straně, vlevo je dovoleno pouze v případě jednosměrné ulice, kde není na pravé straně dostatek místa.

Jak jezdit rychle

V obci platí obecně rychlostní limit 50 km/h. Mimo obec smí jet moped 45 km/h,  motocykl do 80 cm3 75 km/h, nad 80 cm3, osobní auto, auto s karavanem do 3,5 t 90 km/h. Na dálnici motocykl nad 80 cm3, osobní auto a auto s karavanem do 3,5 t 130 km/h.  

Maximální rychlost pro vozidlo táhnoucí karavan závisí na celkové hmotnosti. Jestliže je menší než 3,5 t, rychlostní limit je stejný jako u osobních automobilů. Jestliže hmotnost přívěsu je větší než hmotnost automobilu, rychlostní limity jsou následující: při rozdílu menším než 30 procent 65 km/h, jestliže jde o rozdíl větší než 30 procent 45 km/h. V těchto případech musí být na zadní části karavanu nebo přívěsu umístěno označení, vyznačující maximální rychlost. Tyto vozy nesmějí jezdit v nejrychlejším pruhu na tříproudové dálnici. 

Za špatného počasí (déšť) platí odlišné rychlostní limity: na dálnicích 110 km/h, na dálnicích v obci a na dvouproudých silnicích 100 km/h a na ostatních silnicích 80 km/h. Za mlhy, kdy je viditelnost menší než 50 m, je maximální rychlost omezena na 50 km/h na všech silnicích včetně dálnic.

Řidiči, kteří nemají řidičský průkaz déle než dva roky, musejí dodržovat následující limity: 80 km/h na silnicích, 100 km/h na dálnicích ve městě, 110 km/h na dálnicích. Dále musí mít na zadní části vozidla disk s červeným písmenem A. Tento disk se nevyžaduje u zahraničních turistů, zmíněné rychlostní limity však mají dodržovat také a při nedodržení mohou být pokutováni. Minimální rychlost na dálnicích pro vozidla v levém pruhu je 80 km/h. V Andoře je limit pro všechna vozidla 40 km/h v obci a 70 km/h mimo obec. Maximální i minimální rychlostní limity platí také v tunelech (nejsou jednotné).  

Jak parkovat

Modré značení na vozovce znamená, že parkování je omezeno. Žluté čáry na okraji vozovky značí, že zastavení nebo parkování, popř. oboje, je zakázáno.

Má-li silnice tři a více pruhů v jednom směru, pak vozidlo přesahující váhu 3,5 tuny nebo délku 7 metrů nesmí použít jiný pruh, než dva pruhy nejbližší pravé straně vozovky.

Zastavení a parkování je dovoleno na pravé straně dvouproudé vozovky. V jednosměrné ulici je parkování povoleno na obou stranách vozovky, pokud je dosti široká. Různá omezení jsou vyznačena značkami nebo žlutou čárou na okraji vozovky. Nepřerušovaná žlutá čára znamená zákaz zastavení a stání, přerušovaná žlutá čára znamená zákaz stání.

Ve Francii jsou tzv. modré zóny, kde je parkování kontrolováno parkovacími disky. Tyto zóny jsou vyznačeny značkami a modrým značením na vozovce. Parkování je limitováno mezi 9.00-19.00 (kromě 11.30-14.30) na 1 hod. a 30 min. Parkovací disky nejsou povinné o nedělích a svátcích. Parkovací disky lze získat na policejních stanicích, v turistických kancelářích a v některých obchodech. Místa, kde se za parkování musí platit (buď pomocí parkovacích hodin nebo automatů), jsou výrazně označena.

V Paříži jsou vytvořeny tzv. červené cesty, kde je zastavení a parkování absolutně zakázáno. Východozápadní cesta zahrnuje levý břeh Seiny a Quai de la Mégisserie, severojižní cesta zahrnuje Avenue du Général Leclerc, část Boulevardu St-Michel, Rue de Rivoli, Boulevard Sébastopol, Strasbourg, Barbes a Ornano, Rue Lafayette a Avenue Jean Jaures.

V Paříži je zakázáno parkovat na jednom místě déle než 24 hodin. Toto opatření platí také v blízkém okolí Paříže. V některých městech je zakázáno parkovat na jednom místě déle než 7 dní (či méně, podle místních regulací). Při špatném parkování může být vozidlo odtaženo. Majitel potom musí zaplatit pokutu, která se zvyšuje za každých 24 hodin, kdy je vozidlo odtaženo. V Paříži a dalších velkých městech se používají botičky. Invalidní motoristé mohou parkovat i na místech, kde není parkování povoleno, pokud tím nezpůsobí závažnou překážku běžnému provozu.

Máte na pokuty?

Francouzští policisté jsou oprávněni k udělení pokuty na místě až do výše 400 €. Minimální a maximální pokuty v €:

Přestupek Standardní pokuty Redukované pokuty* Maximální pokuty
Porušení času na park. hodinách 11 € - 40 €
Špatné parkování 35 € 23 € 152 €
Nepoužívání bezpečnostních pásů 35 € 23 € 152 €
Parkování v prostoru pro autobusy 137 € 90 € 800 €
Nerespektování značky Stop 137 € 90 € 800 €

* jestliže je pokuta zaplacena na místě nebo do 3 dnů

Pokuty za překročení rychlostního limitu:

Do 30 km/h Od 137 do 800 €   
Od 30 km/h do 50 km/h Od 137 do 800 € (řidičský průkaz může být odebrán maximálně na 3 roky)
Více než 50 km/h Do 1500 € (řidičský průkaz může být odebrán maximálně na 3 roky)

Za některé obzvláště nebezpečné přestupky může být vozidlo dokonce zabaveno a stává se majetkem francouzského státu. K zabavení vozidla může dojít např. při jízdě pod vlivem alkoholu, při ujetí z místa dopravní nehody a při nezastavení na příkaz policie. Za jízdu pod vlivem alkoholu lze uložit celkem vysoké pokuty, např. při množství mezi 0,05 a 0,08 % vám může policie uložit pokutu do 800 €, odebrat řidičský průkaz do 3 let nebo uvěznit až na 2 roky. Maximální množství alkoholu v krvi je 0,05 %.

Řidič i jeho spolujezdec musejí používat bezpečnostní pásy (děti do 10 let nesmí sedět na předním sedadle). Řidič i spolujezdec na mopedu a motocyklu musí používat přilbu.

Účastníci dopravní nehody jsou povinni prokázat vzájemně svoji totožnost. V případě, že dojde ke zranění, musí být k nehodě zavolána policie. Záznam o dopravní nehodě musí být kompletní a podepsán všemi stranami, které se účastnily na dopravní nehodě. Nepodepisujte nic, čemu nerozumíte.

Poplatky na dálnici

Dálniční poplatky jsou vybírány v EUR podle následujících kategorií vozidel:

  • 1. skupina: vozidla s výškou do 2 metrů a celkovou hmotností do 3,5 tuny, s nebo bez přívěsu či karavanem;
  • 2.skupina: vozidla s výškou od 2 do 3 metrů s celkovou hmotností nepřesahující 3,5 tuny;
  • 3.skupina: vozidla s 2 nápravami vyšší než 3 metry, nebo hmotností přesahující 3,5 tuny;
  • 4.skupina: vozidla nebo soupravy se 3 a více nápravami, vyššími než 3 metry a hmotnosté přes 3,5 tuny;
  • 5.skupina: motocykly, tříkolky.

Průměrný poplatek za použití dálnic ve Francii je 6 eur na 100 km. Pro případ nouze jsou na dálnicích a podél hlavních cest každé dva km nouzové telefony, z nichž je možné volat policii nebo jinou potřebnou pomoc. Poplatky za pomoc jsou pevné a jsou určené vládou. V tom je zahrnuta oprava vozidla na místě (do 30 minut) nebo odtažení do vzdálenosti 5 km k nejbližšímu výjezdu z dálnice. Cena se zvyšuje o 25 procent při pomoci v noci a o víkendech.

Motoristé v nouzi mohou volat o víkendu na telefonní číslo 0200 8080 od 18.00 v pátek do 22.00 v neděli. Během týdne mohou využívat telefonní číslo 09 774 76400 po celých 24 hodin. Některé části dálnic jsou vybaveny signálními značkami, které podávají informace o provozu a podmínkách na dálnici.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků