Dopravní předpisy v Řecku (dovolená)

Do této balkánské země se vydává vlastním autem jen málo cestujících, většinou se létá. Pokud se někdo vydá po ose, využívá především trajektů z Itálie. Odlišnosti dopravních předpisů v cílové zemi jsou ale důležité pro všechny.
Dopravní předpisy v Řecku (dovolená)

V Aténách si moc nezajezdíte

V souvislosti se znečištěním ovzduší a pro usnadnění dopravní situace mají vozidla na pokusnou dobu zakázáno jezdit v komerčním a historickém centru Athén. Opatření platí od pondělí do čtvrtka vždy od sedmi do dvaceti hodin a v pátek od sedmi do patnácti hodin. Tato plocha je ohraničena silnicemi Stadiou, Mitropoleos a Athinas. Po tomto území jezdí bezplatně minibusy - linka 150, a to každých 7 minut. Hranice této zóny je značena dopravními značkami.

V případě zvýšeného výskytu smogu je centrum Atén pro auta uzavřeno. Stává se tak příležitostně a je to vždy hlášeno v médiích. Tento zákaz platí i pro zahraniční vozy s výjimkou těch, jejichž pobyt v Řecku nepřesáhne 40 dnů.

Pozor na špatné parkování

Pro mopedy a motocykly platí v obci rychlostní limit 40 km/h, pro osobní a obytné automobily 50 km/h. Mimo obec smějí jezdit mopedy opět jen 40 km/h, motocykly 70 km/h, osobní auta bez karavanu 110 km/h a s karavanem 90 km/h. Na dálnici platí pro motocykl limit 90 km/h, pro automobil bez přívěsu 120 km/h a s přívěsem 80 km/h.

Všechny hlavní i vedlejší silnice jsou značeny řecky a anglicky. Žluté čáry na straně silnice značí omezení parkování.

Parkování je zakázáno do vzdálenosti 5 m od křižovatky, do vzdálenosti 15 m od úrovňového přejezdu, do vzdálenosti 15 m od autobusové nebo tramvajové zastávky, do vzdálenosti 3 m od hydrantu a do vzdálenosti 5 m od značky Stop nebo od semaforu. Speciální místa k parkování jsou rezervována pro turisty v Aténách. Na těchto místech mohou na krátký čas parkovat také karavany. Poplatky za parkování jsou v každém městě odlišné. Parkovací hodiny fungují pro intervaly od půl hodiny do dvou hodin.

V Řecku se nepoužívají tzv. botičky. Při chybném parkování může být vozidlo policií odtaženo. Řidič potom musí zaplatit pokutu ve výši 45 + 38 € na pokrytí nákladů na transport a na odtah. V Aténách policie odstraňuje ze špatně zaparkovaných vozidel poznávací značky.

Pokuty jsou opravdu vysoké

Osoby pod vlivem alkoholu nebo toxických látek mají zakázáno řídit motorové vozidlo. Hladina alkoholu v krvi řidiče 0,05 % a více se posuzuje za kriminální čin a uděluje se pokuta. Policie může při podezření požadovat na řidiči dechový test na zjištění hladiny alkoholu v krvi. Na základě tohoto testu může policie uložit pokutu, odebrat řidičské oprávnění, či řidiče uvěznit.

Je zakázáno používat během jízdy v ruce držené mobilní telefony.

Policie nemůže vymáhat pokutu na místě. Za překročení povolené rychlosti může být uložena pokuta do 20 km/h 30 €, od 20 do 40 km/h 60 €, přes 40 km/h 150 €. Jízda pod vlivem alkoholu může být pokutována až 600 €, hrozí 1-2 měsíce vězení a odebrání řidičského průkazu na 3-6 měsíců. Při projetí křižovatky na červenou může být udělena pokuta až 300 €, za nepřipoutání se bezpečnostními pásy až 150 €.

V případě, že při dopravní nehodě vznikne pouze materiální škoda, není třeba volat policii a sepisovat protokol o nehodě. V ostatních případech je nutno zavolat nejbližší policejní stanici a dopravní nehodu popsat úřadům. V případě dopravní nehody u cizince je třeba informovat ohledně pojistných formalit řecký automotoklub ELPA.

Nouzová telefonní čísla: policie 100 (v okolí Atén 109), hasiči 199, první pomoc 166.

Připásejte se

Motocyklista a jeho spolujezdec musí mít ochranou přilbu. U automobilů je na předních sedadlech povinné používat bezpečnostní pásy. Pokud je někdo ze zdravotních důvodů osvobozen od používání bezpečnostních pásů musí mít při sobě lékařské potvrzení s překladem do řečtiny. Dětem do 10 let je zakázáno sedět při jízdě na předním sedadle.

Všechna vozidla musejí být vybavena výstražným trojúhelníkem, který musí být v případě poruchy umístěn 100 m za vozidlem. Všechna vozidla (tedy registrovaná v Řecku nebo v zahraničí) musejí být vybavena výstražným trojúhelníkem a hasicím přístrojem.

Silnice nejsou zadarmo

Celková silniční síť v Řecku je 130 000 km, z toho 9 158 km jsou hlavní silnice a 116 km dálnice. Běžné dopravní předpisy jsou stejné jako v jiných zemích.

Mýtné se platí na úsecích uvedených v tabulce podle skupin vozidel, poplatky jsou uvedeny v €:

  • 1. skupina: motocykly, skútry
  • 2. skupina: osobní automobily, náklad. vozidla do 3,5 t, minibusy do 10 sedadel; vozidla táhnoucí karavan jsou zatížena dvojnásobným poplatkem
  • 3. skupina: nákladní vozy.se dvěmi nápravami, autobus, motorový karavan, minibus
  • 4.skupina: autobusy a nákladní vozidla se třemi nápravami
  • 5.skupina: nákladní vozidla se čtyřmi a více nápravami, kloubová vozidla

Úsek silnice Sk 1 Sk 2 Sk 3 Sk 4 Sk 5
Atény - Korinth 0,74 1,47 2,35 2,93 2,93
Korinth - Patras 0,74 1,76 2,93 2,93 3,52
Korinth - Tripoli 1,47 2,64 3,52 4,4 5,28
Korinth - Artemission Tunnel 0,74 1,32 1,76 2,2 2,64
Atény - Afidnes 0,88 1,47 2,35 2,35 2,93
Lamia - Afidnes 0,88 1,47 2,35 2,64 2,93
Lamia - Inofita 0,74 1,17 1,76 2,05 2,35
Lamia - Larissa 0,74 1,47 2,35 2,93 3,52
Larissa-Katerini 0,74 1,47 2,35 2,93 3,52
Katerini - Soluň 0,74 1,47 2,35 2,93 3,52

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků