Dopravní předpisy v Řecku (dovolená)

Do této balkánské země se vydává vlastním autem jen málo cestujících, většinou se létá. Pokud se někdo vydá po ose, využívá především trajektů z Itálie. Odlišnosti dopravních předpisů v cílové zemi jsou ale důležité pro všechny.
Dopravní předpisy v Řecku (dovolená)

V Aténách si moc nezajezdíte

V souvislosti se znečištěním ovzduší a pro usnadnění dopravní situace mají vozidla na pokusnou dobu zakázáno jezdit v komerčním a historickém centru Athén. Opatření platí od pondělí do čtvrtka vždy od sedmi do dvaceti hodin a v pátek od sedmi do patnácti hodin. Tato plocha je ohraničena silnicemi Stadiou, Mitropoleos a Athinas. Po tomto území jezdí bezplatně minibusy - linka 150, a to každých 7 minut. Hranice této zóny je značena dopravními značkami.

V případě zvýšeného výskytu smogu je centrum Atén pro auta uzavřeno. Stává se tak příležitostně a je to vždy hlášeno v médiích. Tento zákaz platí i pro zahraniční vozy s výjimkou těch, jejichž pobyt v Řecku nepřesáhne 40 dnů.

Pozor na špatné parkování

Pro mopedy a motocykly platí v obci rychlostní limit 40 km/h, pro osobní a obytné automobily 50 km/h. Mimo obec smějí jezdit mopedy opět jen 40 km/h, motocykly 70 km/h, osobní auta bez karavanu 110 km/h a s karavanem 90 km/h. Na dálnici platí pro motocykl limit 90 km/h, pro automobil bez přívěsu 120 km/h a s přívěsem 80 km/h.

Všechny hlavní i vedlejší silnice jsou značeny řecky a anglicky. Žluté čáry na straně silnice značí omezení parkování.

Parkování je zakázáno do vzdálenosti 5 m od křižovatky, do vzdálenosti 15 m od úrovňového přejezdu, do vzdálenosti 15 m od autobusové nebo tramvajové zastávky, do vzdálenosti 3 m od hydrantu a do vzdálenosti 5 m od značky Stop nebo od semaforu. Speciální místa k parkování jsou rezervována pro turisty v Aténách. Na těchto místech mohou na krátký čas parkovat také karavany. Poplatky za parkování jsou v každém městě odlišné. Parkovací hodiny fungují pro intervaly od půl hodiny do dvou hodin.

V Řecku se nepoužívají tzv. botičky. Při chybném parkování může být vozidlo policií odtaženo. Řidič potom musí zaplatit pokutu ve výši 45 + 38 € na pokrytí nákladů na transport a na odtah. V Aténách policie odstraňuje ze špatně zaparkovaných vozidel poznávací značky.

Pokuty jsou opravdu vysoké

Osoby pod vlivem alkoholu nebo toxických látek mají zakázáno řídit motorové vozidlo. Hladina alkoholu v krvi řidiče 0,05 % a více se posuzuje za kriminální čin a uděluje se pokuta. Policie může při podezření požadovat na řidiči dechový test na zjištění hladiny alkoholu v krvi. Na základě tohoto testu může policie uložit pokutu, odebrat řidičské oprávnění, či řidiče uvěznit.

Je zakázáno používat během jízdy v ruce držené mobilní telefony.

Policie nemůže vymáhat pokutu na místě. Za překročení povolené rychlosti může být uložena pokuta do 20 km/h 30 €, od 20 do 40 km/h 60 €, přes 40 km/h 150 €. Jízda pod vlivem alkoholu může být pokutována až 600 €, hrozí 1-2 měsíce vězení a odebrání řidičského průkazu na 3-6 měsíců. Při projetí křižovatky na červenou může být udělena pokuta až 300 €, za nepřipoutání se bezpečnostními pásy až 150 €.

V případě, že při dopravní nehodě vznikne pouze materiální škoda, není třeba volat policii a sepisovat protokol o nehodě. V ostatních případech je nutno zavolat nejbližší policejní stanici a dopravní nehodu popsat úřadům. V případě dopravní nehody u cizince je třeba informovat ohledně pojistných formalit řecký automotoklub ELPA.

Nouzová telefonní čísla: policie 100 (v okolí Atén 109), hasiči 199, první pomoc 166.

Připásejte se

Motocyklista a jeho spolujezdec musí mít ochranou přilbu. U automobilů je na předních sedadlech povinné používat bezpečnostní pásy. Pokud je někdo ze zdravotních důvodů osvobozen od používání bezpečnostních pásů musí mít při sobě lékařské potvrzení s překladem do řečtiny. Dětem do 10 let je zakázáno sedět při jízdě na předním sedadle.

Všechna vozidla musejí být vybavena výstražným trojúhelníkem, který musí být v případě poruchy umístěn 100 m za vozidlem. Všechna vozidla (tedy registrovaná v Řecku nebo v zahraničí) musejí být vybavena výstražným trojúhelníkem a hasicím přístrojem.

Silnice nejsou zadarmo

Celková silniční síť v Řecku je 130 000 km, z toho 9 158 km jsou hlavní silnice a 116 km dálnice. Běžné dopravní předpisy jsou stejné jako v jiných zemích.

Mýtné se platí na úsecích uvedených v tabulce podle skupin vozidel, poplatky jsou uvedeny v €:

  • 1. skupina: motocykly, skútry
  • 2. skupina: osobní automobily, náklad. vozidla do 3,5 t, minibusy do 10 sedadel; vozidla táhnoucí karavan jsou zatížena dvojnásobným poplatkem
  • 3. skupina: nákladní vozy.se dvěmi nápravami, autobus, motorový karavan, minibus
  • 4.skupina: autobusy a nákladní vozidla se třemi nápravami
  • 5.skupina: nákladní vozidla se čtyřmi a více nápravami, kloubová vozidla

Úsek silnice Sk 1 Sk 2 Sk 3 Sk 4 Sk 5
Atény - Korinth 0,74 1,47 2,35 2,93 2,93
Korinth - Patras 0,74 1,76 2,93 2,93 3,52
Korinth - Tripoli 1,47 2,64 3,52 4,4 5,28
Korinth - Artemission Tunnel 0,74 1,32 1,76 2,2 2,64
Atény - Afidnes 0,88 1,47 2,35 2,35 2,93
Lamia - Afidnes 0,88 1,47 2,35 2,64 2,93
Lamia - Inofita 0,74 1,17 1,76 2,05 2,35
Lamia - Larissa 0,74 1,47 2,35 2,93 3,52
Larissa-Katerini 0,74 1,47 2,35 2,93 3,52
Katerini - Soluň 0,74 1,47 2,35 2,93 3,52

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků