Dopravní policie o Velikonocích opět předvedla, že je k ničemu

[Komentář] Pokud počty obětí dopravních nehod stoupají zrovna v době, kdy dopravní policie vykonává svoji činnost s maximální intenzitou, něco je špatně. Můžeme debatovat nanejvýš o tom, co přesně.
Dopravní policie o Velikonocích opět předvedla, že je k ničemu

Provoz o prodlouženém velikonočním víkendu se opět odehrával podle podobně neveselého scénáře jako v minulých letech: Dopravní policie vyhlásí div ne mobilizaci a vyrazí na silnice, dálnice i do městských ulic v hojných počtech. Přesto po víkendu počítáme mrtvé, jichž letos během Velikonoc přibylo ve statistikách dvakrát víc než v roce 2013.

V pátek zahynul na českých silnicích jeden člověk, v sobotu tři, v neděli pět, další dva přibyli v pondělí.

Přičiny s otazníkem, výsledek jasný

Smutnou skutečnost můžeme interpretovat různými způsoby na základě vlastní životní zkušenosti i představ o fungování světa. Lze se domnívat, že vysoký počet obětí nehod přes velikonoční svátky svědčí o beznadějné nezodpovědnosti českých řidičů. Můžete motoristy podezřívat z jakési osudové poťouchlosti, která je vede riskovat a bourat jinde a jindy, než zrovna policisté konají svoji záslužnou činnost.

Policejní statistika: Rychlost NENÍ nejčastější příčinou nehody

Policejní statistika: Rychlost NENÍ nejčastější příčinou nehody

A jistě je možné interpretovat počet obětí jako statistickou nahodilost – stačí, aby v některém z těžce havarovaných aut sedělo víc lidí, a statistiky za dané období to může dramaticky vychýlit.

O skutečných příčinách zvýšené velikonoční nehodovosti si zkrátka můžeme všichni myslet, co chceme. Pořád tu ale zůstává onen nápadný rozpor: počty obětí stoupající zrovna v období, kdy se dopravní policie  tolik snaží. Z toho nelze než vyvodit závěr, že snažení dopravní policie se míjí účinkem.

Belgická policie si pořídila Škodu Octavia RS v provedení Big Brother

Belgická policie si pořídila Škodu Octavia RS v provedení Big Brother

Zase: Můžeme spekulovat o tom, čím to asi je. Jestli policie dělá svoji práci špatně. Jestli je to jen tím, že nemůže být vždycky a všude. Nebo třeba jestli opravdu zjišťuje a trestá právě ty přestupky, které vedou k těžkým dopravním nehodám. Potažmo si můžeme zafilozofovat, jestli je vůbec principiálně možné, aby dopravní policie dokázala jakkoliv předejít čelní srážce dvou aut, vyjetí ze zatáčky ve vysoké rychlosti a podobným situacím, při nichž v autech typicky umírají lidé.

Výsledek ale zůstává stále stejný: nápadné zvýšení počtu obětí nehod zrovna v době, na kterou policie ohlásila velkou dopravní akci. Všechny ty Superby, Passaty, motorky a dokonce i vrtulníky nezmohly optikou statistik nehodovosti, jimž se investice do nich vždy zdůvodňují, zhola nic.

Vedení policie bude na tuto skutečnost patrně reagovat jediným způsobem, který umí: skuhrat, že potřebuje víc Superbů, víc vrtulníků, víc lidí a víc peněz. Stejně jako například v případě střelby v Uherském Brodě.

Policie poprvé použila v akci zastavovací pásy. Moc úspěšná nebyla  

Policie poprvé použila v akci zastavovací pásy. Moc úspěšná nebyla  

Pokud se tak stane, měl bych pro ministra vnitra radu: Vzpomenout si, že do úřadu ho poslali voliči, aby jejich jménem kontroloval jemu podřízený bezpečnostní aparát, a nikoliv obráceně; nechat si předložit analýzu vztahu investic do služby dopravní policie a vývoje tragických nehod v posledních letech; a pokud se ukáže, že počty vážných nehod neklesají tím rychleji, čím víc policie za boj s „piráty silnic“ utrácí, jednoduše dopravní policii pro slabé výsledky zrušit. Velikonoční statistiky nasvědčují, že na počtu tragických nehod by se to příliš neprojevilo.  

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků