Dopravní nehoda: Totální škoda? Zbyl jen vrak...

Podařilo se vám při dopravní nehodě pořádně rozbít auto? Tak se vám taky nejspíš stalo, že vám pojišťovna pojistnou událost likvidovala tzv. totální škodou. V následujícím článků najdete několik tipů, jak nepřijít o to, na co máte v takových případech nárok.
Dopravní nehoda: Totální škoda? Zbyl jen vrak...
Proč pojišťovny hovoří o totální škodě? Podle jejich výpočtu by náklady na opravu poškozeného vozidla přesáhly obecnou cenu vozidla před nehodou, takže by oprava nebyla ekonomická. Ne každý však ví, že to nemusí nutně znamenat konečnou pro jeho autíčko. Jak získat co nejvyšší částku na opravu?

Pokud chcete mermomocí své auto opravit, nikdo vám v tom samozřejmě zabránit nemůže. Pak je ale rozumné znát všechny možnosti. Můžete si počkat na pojistné plnění z totální škody. Tím se ale také připravujete o část použitelných finančních prostředků. Pojistné plnění z totální škody se totiž spočítá rozdílem obecné ceny vozidla před nehodou a zbytků, tedy vraku. Cena vraku se může, v závislosti na stáří a typu vozidla, pohybovat od několika tisíc do několika desítek až stovek tisíc Kč. Zda je takové ocenění vždy reálné, píšu o kousek dále. A o ty se připravíte.

Existuje ovšem možnost, že se s likvidátorem dohodnete, že budete opravovat. Musíte po něm potom chtít obecnou cenu vašeho vozidlo a částku, do které je pojišťovna ochotná akceptovat faktury za opravu. Pojišťovna své výpočty provádí v cenách autorizovaného servisu, takže vy budete muset opravovat v neautorizovaném. To znamená, že náhradní díly (neoriginální nebo již použité) a nejspíš i práce jsou levnější.

Jiným způsobem, než doložením faktur za opravu, to však udělat nejde. Abyste nemuseli opravu platit ze svého a teprve pak dostali pojistné plnění, domluvte se s likvidátorem, aby vám co nejdříve po dodání faktur vystavil krycí dopis na servis, v něm bude řečeno, že na účet servisu odchází taková a taková částka. Potom už nic nebrání tomu, abyste ve svém autě odjeli. Vystavení krycího dopisu může trvat několik dní, ale když se likvidátor opravdu snaží, stihne to i do druhého dne. Pokud se pro tento způsob rozhodnete, tak se samozřejmě nezapomeňte domluvit se servisem, že mu zaplatíte přímo pojistným plněním, případně doplatíte to, co již pojišťovna nehradí.

Chci prodat vrak, ale nikdo mi nedá tolik, co mi odečetla pojišťovna...

Při totální škodě patří stanovení obecné ceny vozidla a ceny zbytků k těm problematičtějším částem. Hlavně zbytky nabízejí prostor pro diskusi. Často totiž odborně stanovená cena neodpovídá reálné situaci na trhu. Zdá se vám, že svůj vrak nikdy neprodáte za cenu, jakou určila pojišťovna? Jediné, co vám můžu poradit, je poptat se v okolních autobazarech, za kolik by váš vrak koupili, a s výsledky svého pátrání jít za likvidátorem a žádat přezkoumání ceny zbytků nebo doporučení, kdo vrak za danou částku koupí. Můžete tak získat až několik desítek tisíc korun.

S obecnou cenou to je o něco složitější, protože na její výpočet existují speciální programy nebo příslušní soudní znalci. Ani jedno však nedostanete zadarmo a nikdo vám nezaručí, že pojišťovna proplatí náklady na pořízení odborného posudku. Zdá-li se vám obecná cena vašeho vozidla příliš nízká, pak opět požádejte o přezkoumání, ale bez pádných argumentů to půjde hůř.

Totální škoda na vozidle v leasingu

V případě, že je vozidlo na leasing, dojde k předčasnému ukončení leasingové smlouvy. U nových vozidel je jejich nájemce povinen opravovat u autorizovaného opravce, takže možnost, že by spravil auto jinde a levněji, je až na výjimečné případy pasé. Jde se sice s leasingovou společností ve výjimečných případech dohodnout, ale potom nemůže nájemce vozidlo reklamovat.

Kromě pojišťovny však musí leasingový nájemce jednat i se svou leasingovou společností o vyúčtování vzájemných závazků a pohledávek. V praxi to vypadá tak, že leasingová společnost vystaví návrh takového vyúčtování a předloží nájemci k odsouhlasení. Vzhledem k tomu, že majitelem vozidla není nájemce, posílá pojišťovna náhradu škody leasingové společnosti. Ta pak disponuje s penězi, se kterými provádí vyúčtování.

Občas se stane, že se v takovém návrhu objeví chyby. Někdy jsou ty chyby docela veliké a znamenají více než stotisícové částky v neprospěch nájemce. Jak takovým nepříjemnostem zabránit? Každá leasingová smlouva má ve svých podmínkách vymezeno, jak takové předčasné vyúčtování leasingové smlouvy vypadá. Jsou tam pojmy, kterým nerozumíte? Tak si je nechejte vysvětlit dříve, než je budete skutečně potřebovat. A jestli už je potřebujete, tak si dejte dobrý pozor, zda návrh vzájemného vypořádání vypadá skutečně tak, jak podle podmínek vypadat má.

Oblast leasingových nájmů ještě není dostatečně průhledná a málokdo tomu skutečně rozumí. Tím hůř se odhalí případné chyby. Tady už si sami moc nepomůžete, k tomu si raději přizvěte odborníka.

Těžko říct, která z nabízených variant se více vyplatí. To už záleží na vás a na tom, jak moc bylo vaše auto rozbité. Nevadí vám jezdit v tak bouraném autě, protože je vaše, nebo si raději pořídíte nové?

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků