Dopravní nehoda: Když se na silnici „potkáte“ s cizincem…

Dopravní nehoda s cizincem znamená pro poškozeného o něco větší komplikace při jejím odškodňování. Je viníkem cizinec? Pak má poškozený několik možností, jak si přijít na své peníze. Chcete vědět, jak na to? Tak čtěte dál.
Dopravní nehoda: Když se na silnici „potkáte“ s cizincem…
Jako nejjednodušší možnost se jeví obrátit se s problémem na pojišťovnu, u níž má poškozený havarijní pojištění. Sice to je asi nejrychlejší způsob, ale poškozený tak přijde o tzv. spoluúčast, již má zakotvenou ve smlouvě. V případě, že škoda na vozidle nebyla zrovna malá a spoluúčast se počítá ve formě procent, může jít o poměrně vysokou sumu. Pokud však poškozený potřebuje vozidlo opravit rychle a může si dovolit doplatit chybějící částku opravujícímu servisu, je to nejlepší řešení. Stanovení výše pojistného plnění (sestávajícího pouze z věcné škody, pokud není ve smlouvě uvedeno jinak) probíhá běžným způsobem, jak jsem o tom již psala v jiných článcích. Spoluúčast a další případné škody (půjčovné, bolestné, ušlý zisk/výdělek) pak může požadovat buď na České kanceláři pojistitelů, nebo přímo na zahraniční pojišťovně.

Standardním postupem při nehodě s cizincem je obrátit se na Českou kancelář pojistitelů (ČKP). Ta obvykle náhradou škody pověří některou z českých pojišťoven a ta si vyplacené pojistné plnění nechá od zahraniční pojišťovny viníka nahradit. Stejně tak se na ČKP mohou obracet poškození, kteří dali nejprve přednost své havarijní pojišťovně, a žádat proplacení spoluúčasti. K tomu by mělo stačit doložit pouze podrobný položkový výpočet výše pojistného plnění od havarijní pojišťovny, kde je jasně určeno, kolik spoluúčast činí. Pro ostatní škody je třeba doložit další doklady (viz další články). Ostatní potřebné podklady by si v případě potřeby měla pojišťovna pověřená ČKP vyžádat přímo od havarijní pojišťovny. Nicméně není na škodu si zkontrolovat, jestli pověřená pojišťovna ještě něco nepotřebuje.

Cesta přes ČKP se může trochu protáhnout, protože pověření pojišťovny může trvat několik dnů, ale také několik týdnů. Ovšem poškozeným, kteří nemají své vozidlo havarijně pojištěné, nezbývá než počkat, nebo se obrátit přímo na zahraniční pojišťovnu. Zároveň vás musím upozornit, že pokud poškozený zlikviduje svou pojistnou událost nejprve u havarijní pojišťovny, nesmí požadovat totéž od ČKP, jinak by to byl pojišťovací podvod. A to platí i v případě, že si poškozený zvolí poslední variantu – likvidaci pojistné události přímo u zahraniční pojišťovny viníka.

Základem pro posledně jmenovaný způsob je vědět, kam se mají doklady o dopravní nehodě poslat. Poškozený k tomu samozřejmě potřebuje znát přesnou adresu pojišťovny viníka, což obvykle není problém na místě nehody zjistit. Jinak by dokumenty mohly putovat po zahraniční pojišťovně, resp. jejích pobočkách, dlouho. Pak je alfou a omegou rychlého vyřízení dodání všech potřebných dokladů. Doporučuji ověřit e-mailem, co všechno likvidátor potřebuje dříve, než se veškerá dokumentace pošle poštou. Požadované dokumenty se příliš neliší od těch, které musíte doložit na české pojišťovně. Základem je také prohlídka, provedená pracovníkem některé české pojišťovny, je dobré také přiložit fotodokumentaci, kopii řidičského průkazu, kopii technického průkazu, pokud poškozený nárokuje některé další škody, např. půjčovné, bolestné či ztrátu na výdělku, tak smlouvu o nájmu dopravního prostředku, pokladní doklad od zaplaceného půjčovného, lékařskou zprávu na speciálním formuláři, účet za její vystavení, v případě ušlého zisku nebo výdělku potvrzení o výši platu nebo kopii daňového přiznání, potvrzení o výši nemocenských dávek, slouží-li vozidlo k podnikání, potvrzení o zaplacení silniční daně a pro půjčovné takového vozidla kopii knihy jízd. Důležité je také čestné prohlášení, že poškozený neuplatňuje právo na odškodné zároveň u jiné pojišťovny. Samozřejmostí jsou potom kontaktní údaje včetně čísla účtu (nezapomeňte na tzv. SWIFT CODE vaší banky – je potřeba pro mezinárodní platební styk).

U všech těchto dokladů není nezbytně nutné pořizovat jejich překlad, stačí, když průvodní dopis je v některém ze světových jazyků, nejlépe samozřejmě v angličtině. V něm se žádá o registraci pojistné události a o náhradu jednotlivých škod (věcná škoda, bolestné, půjčovné, ušlý zisk/výdělek, náhrada nákladů za odtah a za vystavení potřebných dokladů, některé země fyzickým osobám místo půjčovného proplatí tzv. nemožnost použití – paušální náhrada za dny, kdy stojí vozidlo v servisu, je to taková obdoba půjčovného u právnických osob, proplácí se např. v Německu). Likvidátor pojišťovny musí vědět přesně, co všechno od něj požadujete, aby mohl spočítat výši pojistného plnění.

Záleží jen na poškozeném, jaký způsob likvidace pojistné události, resp.jejich kombinaci zvolí. Závisí to na časových, ale i jazykových dispozicích. A ještě jedna zkušenost na závěr: pojišťovna Allianz obvykle likvidací pojistné události pověřuje některou svou českou pobočku, i když se obrátíte přímo na tu zahraniční, takže je v tomto případě lepší obrátit se rovnou na ČKP.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků