Dopravní nehoda: kdo zaplatí půjčovné?

Kvůli dopravní nehodě obvykle po nějakou dobu nemůžete používat své auto. Buď si nějaké půjčíte nebo to nějak přežijete. Jenže - kdo vám to zaplatí? Kdyby vás nikdo nenaboural, žádné auto jste si nemuseli půjčovat...
Dopravní nehoda: kdo zaplatí půjčovné?
Poškozený má ze zákona nárok na úhradu skutečné škody. Ta se, kromě samotného poškození vozidla, může skládat z několika dalších položek, mimo jiné i půjčovného. Příčinná souvislost se vzniklou škodou je u půjčovného celkem jasná, takže zbývá jediná věc - prokázat nutnost a účelnost vynaložených finančních prostředků. A to není jen tak.

Podnikatelé to mají jednodušší

U vozidel sloužících k podnikání si majitel musí vést knihu jízd. Tento doklad je dostačující k prokázání nutnosti a účelnosti půjčení vozidla po dobu opravy (pokud majitel nemá ve svém vozovém parku k dispozici jiné, momentálně nevytížené vozidlo). Někdy sice pojišťovny požadují další doklady, např. objednávky, faktury za zboží, doklady z pošty apod., ale to již není nutné. Koneckonců by jim mělo stačit prohlášení, že kniha jízd havarovaného vozidla před nehodou koresponduje s knihou jízd půjčeného vozidla, protože nahlížet do knihy jízd mají pouze v opodstatněných případech např. finanční úřady.

Částka, kterou poškozený za půjčovné zaplatí, se nebude shodovat s tím, co dostane od pojišťovny. Ta totiž odečte tzv. pevné náklady, tedy to, co by poškozený „zaplatil“ při provozu vlastního vozidla - opotřebení pneumatik, běžná údržba apod. Jejich výše závisí na typu vozidla, běžná sazba se pohybuje okolo 3 Kč/km. Další snížení pojistného plnění čeká plátce DPH - ti totiž mají nárok pouze na půjčovné bez DPH.

Fyzické osoby nemají šanci

V současné době nemají fyzické osoby prakticky šanci dosáhnout proplacení svých nákladů na půjčovné po dobu opravy. Příčinná souvislost takto vzniklé škody (tedy půjčovného) se zaviněním pojištěného je nasnadě. Zásadní problém tkví v tom, že fyzická osoba nemá povinnost vést si knihu jízd, a tím by pojišťovně vlastně poškozený mohl prokázat pouze dobu, po kterou měl vozidlo půjčeno, a počet ujetých kilometrů. Pojišťovna pak argumentuje, že není dostatečně prokázána nutnost a účelnost půjčení vozidla.

Souhlasím s tím, že u fyzických osob je problematické prokázat nutnost např. ujetí konkrétního počtu kilometrů půjčeným vozidlem. Neznamená to však, že by poškozený automaticky ztrácel nárok na uhrazení půjčovného. Existuje totiž ještě jedna možnost, jež se v zahraničí běžně používá. Nárok se nazývá nemožnost použití vozidla. Tento termín dokonce používají i české pojišťovny, ale pouze v podmínkách havarijního pojištění s poznámkou, že se tento nárok z havarijního pojištění nehradí. Výjimku tvoří připojištění na několik dnů půjčovného. Ovšem v podmínkách odpovědnostního pojištění tento nárok nenajdete, ačkoliv je součástí skutečné škody.

Ani nemožnost použití vozidla nemusí znamenat, že půjčovné bude celé proplacené, protože tato položka má formu paušálu a na faktuře za půjčovné není závislá. Nicméně by poškozený dostal odškodnění, na které má nárok. Na faktu, že viník dopravní nehody způsobil škodu, by nemělo nic měnit to, jestli majitelem poškozeného vozidla je právnická nebo fyzická osoba.

Jak si náhradní vozidlo půjčit

Vozidlo si nemusíte půjčovat od půjčovny, ale od kohokoliv, kdo má auto srovnatelné s vaším (třída, výkon apod.). Stačí s ním uzavřít smlouvu o nájmu dopravního prostředku. Ta musí obsahovat údaje o nájemci i pronajímateli (jméno, adresu, rodné číslo nebo IČO), identifikaci auta (typ, SPZ, č. karoserie), sjednanou cenu nájmu (denní a kilometrová sazba) a stav vozidla (počet najetých km, poškození...) při převzetí a vrácení, jež nájemce i pronajímatel stvrdí svým podpisem. Dále by ze smlouvy mělo být jasné, jak dlouho bylo vozidlo půjčené a kolik kilometrů během této doby najelo a celkovou cenu nájmu včetně DPH. Takovým způsobem se prokazuje výše a rozsah nároku, popř. se přiloží kopie knihy jízd.

Pokud vozidlo není z půjčovny, pak cena za jeho půjčení nesmí přesáhnout cenu obvyklou v regionu za půjčení stejného typu, protože tím by takové půjčení ztrácelo na účelnosti. Pojišťovny poškozeného odškodní jen v rozsahu nutném k odstranění následků tzv. skutečné škody způsobené pojištěným.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků