Dopravní nehoda: Alkohol za volantem

Že se řízení pod vlivem alkoholu nevyplácí, je obvyklá mentorská poučka. Takového řidiče v lepším případě policie odhalí při běžné kontrole, napaří mu pokutu za přestupek a nejspíš na nějakou dobu zabaví i řidičák. V horším případě způsobí dopravní nehodu a může se dostat do velkých problémů.
Dopravní nehoda: Alkohol za volantem

Škodu, kterou způsobí, poškozenému uhradí pojišťovna, u které má povinné ručení. Podle §826 Občanského zákona (OZ) po něm pak může požadovat přiměřené náklady k úhradě, to znamená, že má právo chtít škodu, kterou vyplatila poškozenému. Stejně tak je ošetřená §809 odst. 2 OZ povinnost náhrady škody pro havarijní pojišťovny, ty mají právo pojistné plnění poměrně snížit.

V pojistných podmínkách jednotlivých pojišťoven se v případě odpovědnostního pojištění obvykle píše, že pojišťovna má nárok na náhradu toho, co za pojištěného plní, jestliže se prokáže, že pojištěný porušil základní povinnosti týkající se provozu na pozemních komunikacích v příčinné souvislosti se škodou, za kterou pojišťovna odpovídá. Tím se, mimo jiné, myslí i řízení pod vlivem alkoholu, předání řízení jiné osobě pod vlivem alkoholu, ale také nepodrobení se lékařskému vyšetření na přítomnost alkoholu v krvi. Pojišťovna Zürich ve svých podmínkách uvádí, že v případě škody vyplacené z povinného ručení má právo na náhradu od pojištěného, pokud má více než 0,3 promile alkoholu v krvi.

Havarijní pojištění může část škody na vozidle, které řídil člověk pod vlivem alkoholu, uhradit, ale také ne vždy. Například pojišťovna Generali má ve svých pojistných podmínkách výslovně uvedeno, že pojištění se nevztahuje na případ, kdy vozidlo řídil řidič pod vlivem alkoholu, popř. pokud se nepodrobil lékařskému vyšetření na zjištění jeho přítomnosti v krvi. U většiny ostatních se hovoří o právu na snížení pojistného plnění, ale již málokterá pojišťovna určuje přesné podmínky. Výjimkou je například Kooperativa, která u prokázaného zavinění nebo částečného zavinění dopravní nehody řidičem pod vlivem alkoholu, který měl v krvi více než 0,8 promile, může pojistné plnění snížit až o 50%. Tato formulace sice dává prostor pro jednání o menší části, ale pojištěný, resp. viník si musí dobře rozmyslet, čím chce argumentovat.

Ze statistik nehodovosti v letošním roce vyplývá, že podíl zranění a usmrcení při nehodách způsobených pod vlivem alkoholu na všech nehodách daleko převyšuje podíl počtu nehod na všech nehodách. Porovnání se dvěmi nejčastějšími příčinami dopravních nehod nevypadá zrovna optimisticky (viz grafy). Daleko častěji při nich dojde ke zranění nebo usmrcení.

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Co k tomu dodat? Snad jen obligátní – nesedejte za volant pod vlivem alkoholu. Na závěr přidávám ještě jeden graf, který mapuje vývoj v této oblasti od počátku roku. Dubnový výkyv v počtu nehod směrem nahoru způsobily Velikonoce. Ale stoupající tendence je evidentní…

Klepněte pro větší obrázek


TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků