Dopravní nehoda: Alkohol za volantem

Že se řízení pod vlivem alkoholu nevyplácí, je obvyklá mentorská poučka. Takového řidiče v lepším případě policie odhalí při běžné kontrole, napaří mu pokutu za přestupek a nejspíš na nějakou dobu zabaví i řidičák. V horším případě způsobí dopravní nehodu a může se dostat do velkých problémů.
Dopravní nehoda: Alkohol za volantem

Škodu, kterou způsobí, poškozenému uhradí pojišťovna, u které má povinné ručení. Podle §826 Občanského zákona (OZ) po něm pak může požadovat přiměřené náklady k úhradě, to znamená, že má právo chtít škodu, kterou vyplatila poškozenému. Stejně tak je ošetřená §809 odst. 2 OZ povinnost náhrady škody pro havarijní pojišťovny, ty mají právo pojistné plnění poměrně snížit.

V pojistných podmínkách jednotlivých pojišťoven se v případě odpovědnostního pojištění obvykle píše, že pojišťovna má nárok na náhradu toho, co za pojištěného plní, jestliže se prokáže, že pojištěný porušil základní povinnosti týkající se provozu na pozemních komunikacích v příčinné souvislosti se škodou, za kterou pojišťovna odpovídá. Tím se, mimo jiné, myslí i řízení pod vlivem alkoholu, předání řízení jiné osobě pod vlivem alkoholu, ale také nepodrobení se lékařskému vyšetření na přítomnost alkoholu v krvi. Pojišťovna Zürich ve svých podmínkách uvádí, že v případě škody vyplacené z povinného ručení má právo na náhradu od pojištěného, pokud má více než 0,3 promile alkoholu v krvi.

Havarijní pojištění může část škody na vozidle, které řídil člověk pod vlivem alkoholu, uhradit, ale také ne vždy. Například pojišťovna Generali má ve svých pojistných podmínkách výslovně uvedeno, že pojištění se nevztahuje na případ, kdy vozidlo řídil řidič pod vlivem alkoholu, popř. pokud se nepodrobil lékařskému vyšetření na zjištění jeho přítomnosti v krvi. U většiny ostatních se hovoří o právu na snížení pojistného plnění, ale již málokterá pojišťovna určuje přesné podmínky. Výjimkou je například Kooperativa, která u prokázaného zavinění nebo částečného zavinění dopravní nehody řidičem pod vlivem alkoholu, který měl v krvi více než 0,8 promile, může pojistné plnění snížit až o 50%. Tato formulace sice dává prostor pro jednání o menší části, ale pojištěný, resp. viník si musí dobře rozmyslet, čím chce argumentovat.

Ze statistik nehodovosti v letošním roce vyplývá, že podíl zranění a usmrcení při nehodách způsobených pod vlivem alkoholu na všech nehodách daleko převyšuje podíl počtu nehod na všech nehodách. Porovnání se dvěmi nejčastějšími příčinami dopravních nehod nevypadá zrovna optimisticky (viz grafy). Daleko častěji při nich dojde ke zranění nebo usmrcení.

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Co k tomu dodat? Snad jen obligátní – nesedejte za volant pod vlivem alkoholu. Na závěr přidávám ještě jeden graf, který mapuje vývoj v této oblasti od počátku roku. Dubnový výkyv v počtu nehod směrem nahoru způsobily Velikonoce. Ale stoupající tendence je evidentní…

Klepněte pro větší obrázek


Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků