Dopravní nehoda: a pojišťovna zaplatí méně…

Představte si situaci, kdy pojišťovně dáváte proplatit fakturu za opravené auto, které vám někdo naboural. Co se může (u starších vozidel skoro musí) stát? Pojišťovna si odečte takovou položku – amortizaci. Chcete vědět, co to znamená, kdy na to má pojišťovna nárok a proč si vůbec něco takového odečítá? Pak čtěte dál.
Dopravní nehoda: a pojišťovna zaplatí méně…
Podle zákona nemá poškozený právo na náhradu škody, jež by zvětšila jeho majetkový stav oproti stavu před nehodou. V praxi by se o to měli zajímat hlavně poškození, kteří vlastní vozidlo starší 5 let, protože u takových aut může výměnou důležitých částí za nové, např. motoru nebo karoserie dojít ke zhodnocení vozidla, takže se pojistné plnění amortizuje. O kolik se zvýšila cena vozidla lze zjistit pouze jediným způsobem (i když to pojišťovny praktikují trochu jinak) – rozdílem tzv. obecných cen vozidla před nehodou a po opravě.

Na zjišťování obecných cen, resp. zvýšení hodnoty vozidla, si můžete pořídit znalecký posudek. Ale to něco stojí. A pojišťovna vám to nemusí zaplatit, protože i likvidátor to umí spočítat, i když občas „po svém“.

Zásadním problémem zhodnocení je, že pojišťovny při jeho výpočtu postupují dosti zvláštním způsobem. Při opravě starších vozidel může dojít ke zhodnocení skupiny dílů (např. již zmíněný motor nebo karoserie), což pojišťovně stačí k tomu, aby pojistné plnění amortizovala až 60% z ceny použitého materiálu. Vypadá to celkem rozumně, až na jednu drobnost – skutečné zhodnocení vozidla lze určit pouze rozdílem obecných cen vozidla před nehodou a po opravě. Nezřídka se totiž stává, že zvýšení ceny skupiny dílů nemá vliv na zvýšení ceny vozidla. Pokud byste místo auta vlastnili sadu náhradních dílů, pak by postup pojišťoven byl na místě. Jenže jedno auto není to samé, co hromada náhradních dílů… A podle zákona nemáte nárok pouze na zvýšení ceny celého vozidla.

Způsob, jakým s amortizací zacházejí pojišťovny, by se dal nazvat plošnou amortizací. Jinými slovy by pak každý šroubeček, který do svého staršího auta dáte nový, zhodnotí celé vozidlo. A to už je pořádně postavené na hlavu.

Ale abych nemluvila pouze obecně, dám vám konkrétní příklad. Při malé dopravní nehodě došlo k poškození čelního skla u staršího auta. Odpovědnostní pojišťovna viníka „vzala v potaz“ stáří vozidla a vesele si výměnu čelního skla amortizovala 60%. Částka, o kterou by tak poškozený přišel, se pohybovala okolo 5.000 Kč. Ovšem představa, že nové čelní sklo zvýší hodnotu vozidla… Tento případ se podařilo vyřešit a pojišťovna musela ustoupit, ale kolik je takových, kdy pojišťovna „vyhrála“?

Na druhou stranu u nových vozidel nemůže dojít ke zhodnocení opravou, ke které se použijí nové originální díly, naopak při větším poškození dochází ke znehodnocení vozidla. A tato položka je součástí skutečné škody, na jejíž úhradu má poškozený nárok. Jeho výše se spočítá podobně jako u zhodnocení – rozdílem obecných cen. Jediné, co musí poškozený udělat, je požádat o proplacení znehodnocení pojišťovnu. A to se dělá těžko, pokud nevíte, že si o to můžete požádat…

Problematika zhodnocení a znehodnocení je poměrně komplikovaná a rozhodně ne každý ví, o co tam jde. Pojišťovna nemá povinnost cokoliv vám vysvětlit, takže pokud nevíte, co po ní můžete chtít, dostanete jen to základní. A co dělat, když si naopak pojišťovna vezme z vašeho? Těžko říct obecně, to spíš případ od případu. Ale ne vždy to je v pořádku.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků