Dopravní nehoda: a pojišťovna zaplatí méně…

Představte si situaci, kdy pojišťovně dáváte proplatit fakturu za opravené auto, které vám někdo naboural. Co se může (u starších vozidel skoro musí) stát? Pojišťovna si odečte takovou položku – amortizaci. Chcete vědět, co to znamená, kdy na to má pojišťovna nárok a proč si vůbec něco takového odečítá? Pak čtěte dál.
Dopravní nehoda: a pojišťovna zaplatí méně…
Podle zákona nemá poškozený právo na náhradu škody, jež by zvětšila jeho majetkový stav oproti stavu před nehodou. V praxi by se o to měli zajímat hlavně poškození, kteří vlastní vozidlo starší 5 let, protože u takových aut může výměnou důležitých částí za nové, např. motoru nebo karoserie dojít ke zhodnocení vozidla, takže se pojistné plnění amortizuje. O kolik se zvýšila cena vozidla lze zjistit pouze jediným způsobem (i když to pojišťovny praktikují trochu jinak) – rozdílem tzv. obecných cen vozidla před nehodou a po opravě.

Na zjišťování obecných cen, resp. zvýšení hodnoty vozidla, si můžete pořídit znalecký posudek. Ale to něco stojí. A pojišťovna vám to nemusí zaplatit, protože i likvidátor to umí spočítat, i když občas „po svém“.

Zásadním problémem zhodnocení je, že pojišťovny při jeho výpočtu postupují dosti zvláštním způsobem. Při opravě starších vozidel může dojít ke zhodnocení skupiny dílů (např. již zmíněný motor nebo karoserie), což pojišťovně stačí k tomu, aby pojistné plnění amortizovala až 60% z ceny použitého materiálu. Vypadá to celkem rozumně, až na jednu drobnost – skutečné zhodnocení vozidla lze určit pouze rozdílem obecných cen vozidla před nehodou a po opravě. Nezřídka se totiž stává, že zvýšení ceny skupiny dílů nemá vliv na zvýšení ceny vozidla. Pokud byste místo auta vlastnili sadu náhradních dílů, pak by postup pojišťoven byl na místě. Jenže jedno auto není to samé, co hromada náhradních dílů… A podle zákona nemáte nárok pouze na zvýšení ceny celého vozidla.

Způsob, jakým s amortizací zacházejí pojišťovny, by se dal nazvat plošnou amortizací. Jinými slovy by pak každý šroubeček, který do svého staršího auta dáte nový, zhodnotí celé vozidlo. A to už je pořádně postavené na hlavu.

Ale abych nemluvila pouze obecně, dám vám konkrétní příklad. Při malé dopravní nehodě došlo k poškození čelního skla u staršího auta. Odpovědnostní pojišťovna viníka „vzala v potaz“ stáří vozidla a vesele si výměnu čelního skla amortizovala 60%. Částka, o kterou by tak poškozený přišel, se pohybovala okolo 5.000 Kč. Ovšem představa, že nové čelní sklo zvýší hodnotu vozidla… Tento případ se podařilo vyřešit a pojišťovna musela ustoupit, ale kolik je takových, kdy pojišťovna „vyhrála“?

Na druhou stranu u nových vozidel nemůže dojít ke zhodnocení opravou, ke které se použijí nové originální díly, naopak při větším poškození dochází ke znehodnocení vozidla. A tato položka je součástí skutečné škody, na jejíž úhradu má poškozený nárok. Jeho výše se spočítá podobně jako u zhodnocení – rozdílem obecných cen. Jediné, co musí poškozený udělat, je požádat o proplacení znehodnocení pojišťovnu. A to se dělá těžko, pokud nevíte, že si o to můžete požádat…

Problematika zhodnocení a znehodnocení je poměrně komplikovaná a rozhodně ne každý ví, o co tam jde. Pojišťovna nemá povinnost cokoliv vám vysvětlit, takže pokud nevíte, co po ní můžete chtít, dostanete jen to základní. A co dělat, když si naopak pojišťovna vezme z vašeho? Těžko říct obecně, to spíš případ od případu. Ale ne vždy to je v pořádku.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 28 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků