Dopravní kolaps v Brně. Příčina? Úřady raději „čerpají“ než komunikují

Pídili jsme se po příčinách tristního stavu v okolí moravské metropole. Jsou vlastně banální: oč překotněji se úřady snaží utratit dotace v termínu, o to méně mluví mezi sebou. Na zachování průjezdnosti jako kdyby nikomu nezáleželo.
Dopravní kolaps v Brně. Příčina? Úřady raději „čerpají“ než komunikují

Kdo byl v posledních týdnech nucen projíždět Brnem či jen po hlavních tazích okolo, zjistil, jak vypadá motoristický očistec. „Výjezd z parkoviště u nákupního centra trvá až pět hodin,“ informovala třeba média. Na jižní straně města se protínají důležité dopravní tepny – dálnice D1 s „bratislavskou“ D2 a frekventovaným tahem R52 na Vídeň. V blízkém okolí dálničních křižovatek se navíc nacházejí velká nákupní střediska, do kterých se sjíždějí lidé ze vzdálenosti i desítek kilometrů. Souběh stavebních prací ale dokázal proměnit frekventovaný dopravní uzel v nepropustný špunt.

Klepněte pro větší obrázek
Už pohled do online map naznačuje, že řidičům přojíždějícím Brnem a okolím není v těchto dnech co závidět (Zdroj: Mapy.cz)

V okolí Brna totiž postupuje rekonstrukce dálnice D1, která komplikuje řidičům život i na dalších úsecích poddimenzované a zanedbané páteřní dálnice. K tomu se přidaly opravy D2 v úseku bezprostředně přiléhajícím k D1 a aby toho nebylo málo, silničáři zavřeli i mosty na silnici 152 mezi dé-dvojkou a R52. Tím dramaticky poklesla propustnost komunikací v severojižním směru, odkud se komplikace přelévaly na už tak vytíženou D1 a dál do města i jeho okolí.

ŘSD drží bobříka mlčení

Zajímalo nás, jak mohla situace zajít tak daleko a proč nebyly rekonstrukce plánovány s větším ohledem na zachování průjezdnosti. Oslovili jsme zástupce brněnského magistrátu, Jihomoravského kraje, Policie České republiky a Ředitelství silnic a dálnic. Všichni reagovali poměrně promptně a ochotně – všichni až na ŘSD, které nepovažovalo za nutné se k věci vůbec vyjádřit. (Tiskové oddělení je patrně zaneprázdněno tvorbou důvodové zprávy k veřejné zakázce na úsekové měření, na kterou marně čekáme už tři týdny.)

Stavební sezóna je tady. Podívejte se, kde všude na vás čekají uzavírky

Stavební sezóna je tady. Podívejte se, kde všude na vás čekají uzavírky

Tiskové středisko Magistrátu města Brna nás odkázalo na prohlášení, které shodou okolností právě v době přípravy článku zveřejnil náměstek primátora Richard Mrázek na Facebooku: „Doprava je oblastí, která občany Brna aktuálně trápí, ale to, co se odehrálo minulý víkend v okolí obchodního centra Olympia, byla opravdu výjimečná situace (...) Veškeré dopravně stavební práce na dálnicích, výpadovkách, nájezdech atd. probíhají pod vedením Ředitelstvím silnic a dálnic a tedy Ministerstva dopravy, další jsou v gesci Jihomoravského kraje, nikoliv však města Brna – to je bohužel odsunuto do role diváka.“

Kraj: ŘSD špatně komunikuje

Kraj má „na svědomí“ rekonstrukci silnice 152 v nedlouhém úseku, který ale – jak jsme už zmínili – plní roli klíčové spojnice mezi oběma hlavními tahy na jih. „Oprava začala před rokem a žádné vážně dopravní problémy jsme nezaznamenali. Až teď. Komplikace začaly ve chvíli, kdy Ředitelství silnic a dálnic začalo s opravou dálnice D2 a D1,“ říká náměstek hejtmana Zdeněk Pavlík. „Chci vyzvat ŘSD, aby komunikovalo a dojednávalo věci, protože objížďky, které plánují po krajských komunikacích II. a III. třídy, nám pouze oznamují, a to v nejkratší možné době před zahájením jejich akcí.“

Klepněte pro větší obrázek
Plán rekonstrukce mostů na silnici 152, která spojuje R52 s D2 (Zdroj: Krajský úřad Jihomoravského kraje)

ŘSD však zjevně není jediným z dotčených subjektů, který má v komunikaci rezervy. Citujme tiskovou zprávu policie z 22. října: „Policisté od rána řešili nedostatky v dopravním značení a plné ruce práce měli také po zjištění, že situaci komplikuje stavba mezi mostem nad R 52 a Želešicemi, o které jsme ještě včera neměli tušení.“ Ano, to je úsek, jehož opravu má v kompetenci kraj – ten kraj, který si stěžuje, že s ním ostatní subjekty nekomunikují.

Chybějí objížďky

Policie se vyjadřuje opatrně, ale je zřejmé, že i ona spatřuje příčinu v necitlivém plánování uzavírek a nedostatečné komunikaci mezi orgány veřejné správy. Upozorňuje však i na další rozměr dopravních komplikací – při plánování uzavírek nikdo nemyslel na vhodné objížďky.

„Hlavní příčinou dopravních komplikací v Brně je velké množství vozidel, množství uzavírek a omezení a kolize objízdných tras, případně neexistence alternativních objížděk, které by rozptýlily vozidla na různé silnice,“ upozorňuje Pavel Šváb z oddělení tisku a prevence krajského ředitelství Policie Jihomoravského kraje.

Situaci se podle něj dalo aspoň částečně předejít lepší komunikací zainteresovaných úřadů a dodržováním naplánovaných termínů dokončení staveb.

Podjíždění znovu na scéně: Policie tvrdí opak toho, co ministerstvo

Podjíždění znovu na scéně: Policie tvrdí opak toho, co ministerstvo

Pavel Šváb také upozornil, že policie nemá ze zákona možnost ovlivnit termíny, realizaci a návaznost dopravních staveb. „Náš hlas je pouze poradní. Nastane-li nečekaná situace, přímo na místě řídíme dopravu a vyvoláváme  dodatečná jednání a ‚dopravně-inženýrsky‘ odstraňujeme nejhorší kolizní dopravní situace.“

Je tedy zjevné, že aktuální stav dopravy  v Brně a okolí mohl být méně žalostný, kdyby spolu kraj, město a ŘSD uměly lépe komunikovat. Proč se ale vůbec sešlo tolik dopravních staveb na jednom místě v jednom termínu? Kvůli dotacím.

Hlavní je dočerpat

„V letošním roce končí možnost čerpání dotací z fondů EU, a to jak v oblasti nadregionální dopravní infrastruktury (Operační program doprava), tak i regionální dopravní infrastruktury  z Regionálního operačního programu. Vzhledem ke stavu krajských silnic bylo rozhodnuto, že nedočerpané prostředky budou soustředěny mimo jiné  na podporu silniční infrastruktury. Dále se vzhledem k nutnosti dočerpat prostředky i z Operačního programu doprava, určeného primárně pro státní silnice a železnice, uvolnily  prostředky ve Státním fondu dopravní infrastruktury, které byly rozhodnutím centrálních orgánů z letošního ledna nabídnuty krajům na rekonstrukce silnic II. a III. třídy,“ popisuje situaci náměstek hejtmana.

Podle něj tak vznikla náhlá a neobvyklá kumulace staveb na dopravní infrastruktuře nejen v Jihomoravském kraji, ale i v celé České republice.

Zlepšení snad na dohled

Situace by se měla zlepšit už tento týden. Tři a půl kilometru dlouhý silniční úsek mezi Chrlicemi, Modřicemi a Želešicemi včetně opravy šesti mostů se brzy dočká plného zprůjezdnění. Část u nákupního centra bude podle Kraje otevřena ve čtvrtek 29. října 2015 odpoledne, celá stavba pak v pondělí 2. listopadu.

Ekologie za každou cenu: Jak by se vám líbila cyklostezka na D1? 

Ekologie za každou cenu: Jak by se vám líbila cyklostezka na D1? 

Do věci se mezitím vložil i hejtman. Michal Hašek (ČSSD) chce řešit koordinaci dopravních staveb s ministerstvem dopravy.

„Kauza souběhu dopravních akcí v Brně povede nejen mne, ale i Asociaci krajů k debatě s ministrem dopravy, jak vymezit pravidla ke koordinaci významných dopravních staveb,  aby žádná území v České republice nebyla dotčena tak velkou investiční činností,  respektive tím, že nedojde k úplné koordinaci mezi jednotlivými veřejnými investory,“ sdělil hejtman v tiskovém prohlášení. Řidiči bez ohledu na politické preference nepochybně ocení, když bude jeho úsilí v tomto směru korunováno úspěchem. 

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků