Pídili jsme se po příčinách tristního stavu v okolí moravské metropole. Jsou vlastně banální: oč překotněji se úřady snaží utratit dotace v termínu, o to méně mluví mezi sebou. Na zachování průjezdnosti jako kdyby nikomu nezáleželo.
Kdo byl v posledních týdnech nucen projíždět Brnem či jen po hlavních tazích okolo, zjistil, jak vypadá motoristický očistec. „Výjezd z parkoviště u nákupního centra trvá až pět hodin,“ informovala třeba média. Na jižní straně města se protínají důležité dopravní tepny – dálnice D1 s „bratislavskou“ D2 a frekventovaným tahem R52 na Vídeň. V blízkém okolí dálničních křižovatek se navíc nacházejí velká nákupní střediska, do kterých se sjíždějí lidé ze vzdálenosti i desítek kilometrů. Souběh stavebních prací ale dokázal proměnit frekventovaný dopravní uzel v nepropustný špunt.
Už pohled do online map naznačuje, že řidičům přojíždějícím Brnem a okolím není v těchto dnech co závidět (Zdroj: Mapy.cz)
V okolí Brna totiž postupuje rekonstrukce dálnice D1, která komplikuje řidičům život i na dalších úsecích poddimenzované a zanedbané páteřní dálnice. K tomu se přidaly opravy D2 v úseku bezprostředně přiléhajícím k D1 a aby toho nebylo málo, silničáři zavřeli i mosty na silnici 152 mezi dé-dvojkou a R52. Tím dramaticky poklesla propustnost komunikací v severojižním směru, odkud se komplikace přelévaly na už tak vytíženou D1 a dál do města i jeho okolí.
ŘSD drží bobříka mlčení
Zajímalo nás, jak mohla situace zajít tak daleko a proč nebyly rekonstrukce plánovány s větším ohledem na zachování průjezdnosti. Oslovili jsme zástupce brněnského magistrátu, Jihomoravského kraje, Policie České republiky a Ředitelství silnic a dálnic. Všichni reagovali poměrně promptně a ochotně – všichni až na ŘSD, které nepovažovalo za nutné se k věci vůbec vyjádřit. (Tiskové oddělení je patrně zaneprázdněno tvorbou důvodové zprávy k veřejné zakázce na úsekové měření, na kterou marně čekáme už tři týdny.)
Tiskové středisko Magistrátu města Brna nás odkázalo na prohlášení, které shodou okolností právě v době přípravy článku zveřejnil náměstek primátora Richard Mrázek na Facebooku: „Doprava je oblastí, která občany Brna aktuálně trápí, ale to, co se odehrálo minulý víkend v okolí obchodního centra Olympia, byla opravdu výjimečná situace (...) Veškeré dopravně stavební práce na dálnicích, výpadovkách, nájezdech atd. probíhají pod vedením Ředitelstvím silnic a dálnic a tedy Ministerstva dopravy, další jsou v gesci Jihomoravského kraje, nikoliv však města Brna – to je bohužel odsunuto do role diváka.“
Kraj: ŘSD špatně komunikuje
Kraj má „na svědomí“ rekonstrukci silnice 152 v nedlouhém úseku, který ale – jak jsme už zmínili – plní roli klíčové spojnice mezi oběma hlavními tahy na jih. „Oprava začala před rokem a žádné vážně dopravní problémy jsme nezaznamenali. Až teď. Komplikace začaly ve chvíli, kdy Ředitelství silnic a dálnic začalo s opravou dálnice D2 a D1,“ říká náměstek hejtmana Zdeněk Pavlík. „Chci vyzvat ŘSD, aby komunikovalo a dojednávalo věci, protože objížďky, které plánují po krajských komunikacích II. a III. třídy, nám pouze oznamují, a to v nejkratší možné době před zahájením jejich akcí.“
Plán rekonstrukce mostů na silnici 152, která spojuje R52 s D2 (Zdroj: Krajský úřad Jihomoravského kraje)
ŘSD však zjevně není jediným z dotčených subjektů, který má v komunikaci rezervy. Citujme tiskovou zprávu policie z 22. října: „Policisté od rána řešili nedostatky v dopravním značení a plné ruce práce měli také po zjištění, že situaci komplikuje stavba mezi mostem nad R 52 a Želešicemi, o které jsme ještě včera neměli tušení.“ Ano, to je úsek, jehož opravu má v kompetenci kraj – ten kraj, který si stěžuje, že s ním ostatní subjekty nekomunikují.
Chybějí objížďky
Policie se vyjadřuje opatrně, ale je zřejmé, že i ona spatřuje příčinu v necitlivém plánování uzavírek a nedostatečné komunikaci mezi orgány veřejné správy. Upozorňuje však i na další rozměr dopravních komplikací – při plánování uzavírek nikdo nemyslel na vhodné objížďky.
„Hlavní příčinou dopravních komplikací v Brně je velké množství vozidel, množství uzavírek a omezení a kolize objízdných tras, případně neexistence alternativních objížděk, které by rozptýlily vozidla na různé silnice,“ upozorňuje Pavel Šváb z oddělení tisku a prevence krajského ředitelství Policie Jihomoravského kraje.
Situaci se podle něj dalo aspoň částečně předejít lepší komunikací zainteresovaných úřadů a dodržováním naplánovaných termínů dokončení staveb.
Pavel Šváb také upozornil, že policie nemá ze zákona možnost ovlivnit termíny, realizaci a návaznost dopravních staveb. „Náš hlas je pouze poradní. Nastane-li nečekaná situace, přímo na místě řídíme dopravu a vyvoláváme dodatečná jednání a ‚dopravně-inženýrsky‘ odstraňujeme nejhorší kolizní dopravní situace.“
Je tedy zjevné, že aktuální stav dopravy v Brně a okolí mohl být méně žalostný, kdyby spolu kraj, město a ŘSD uměly lépe komunikovat. Proč se ale vůbec sešlo tolik dopravních staveb na jednom místě v jednom termínu? Kvůli dotacím.
Hlavní je dočerpat
„V letošním roce končí možnost čerpání dotací z fondů EU, a to jak v oblasti nadregionální dopravní infrastruktury (Operační program doprava), tak i regionální dopravní infrastruktury z Regionálního operačního programu. Vzhledem ke stavu krajských silnic bylo rozhodnuto, že nedočerpané prostředky budou soustředěny mimo jiné na podporu silniční infrastruktury. Dále se vzhledem k nutnosti dočerpat prostředky i z Operačního programu doprava, určeného primárně pro státní silnice a železnice, uvolnily prostředky ve Státním fondu dopravní infrastruktury, které byly rozhodnutím centrálních orgánů z letošního ledna nabídnuty krajům na rekonstrukce silnic II. a III. třídy,“ popisuje situaci náměstek hejtmana.
Podle něj tak vznikla náhlá a neobvyklá kumulace staveb na dopravní infrastruktuře nejen v Jihomoravském kraji, ale i v celé České republice.
Zlepšení snad na dohled
Situace by se měla zlepšit už tento týden. Tři a půl kilometru dlouhý silniční úsek mezi Chrlicemi, Modřicemi a Želešicemi včetně opravy šesti mostů se brzy dočká plného zprůjezdnění. Část u nákupního centra bude podle Kraje otevřena ve čtvrtek 29. října 2015 odpoledne, celá stavba pak v pondělí 2. listopadu.
Do věci se mezitím vložil i hejtman. Michal Hašek (ČSSD) chce řešit koordinaci dopravních staveb s ministerstvem dopravy.
„Kauza souběhu dopravních akcí v Brně povede nejen mne, ale i Asociaci krajů k debatě s ministrem dopravy, jak vymezit pravidla ke koordinaci významných dopravních staveb, aby žádná území v České republice nebyla dotčena tak velkou investiční činností, respektive tím, že nedojde k úplné koordinaci mezi jednotlivými veřejnými investory,“ sdělil hejtman v tiskovém prohlášení. Řidiči bez ohledu na politické preference nepochybně ocení, když bude jeho úsilí v tomto směru korunováno úspěchem.