Dopravci: Mýta na silnicích nižších tříd jsou ekonomická sebevražda

Plánované rozšíření mýtného pro vozy nad 3,5 tuny na zhruba pět tisícovek kilometrů českých silnic prvních tříd a dalších stovek na „dvojky a trojky“ se nesetkává s všeobecným pochopením. Naopak Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia to považuje za nepřijatelné a pozastavuje se nad tím, proč Ministerstvo dopravy spěchá s tendrem na nová mýta. Upozorňuje také, že takový postup může nejen snížit konkurenceschopnost české ekonomiky, ale dostat stát do sporu s Evropskou unií.

Sdružení požaduje, aby vznikla seriozní studie, která by vyčíslila nejen cenu budoucího mýta, ale i to, jaké bude mít plánované zpoplatnění silnic vliv na makroekonomiku a v regionech na místní dopravce. „Ono to vypadá, že na malých silnicích se motá spousta náklaďáků, ale podle našich zjištění jich není zase tolik a v případě zavedení mýtného se na nich nedá moc vybrat. Z valné většiny se nejedná o vozy, které by kvůli šetření kopírovaly dálnice, ale dojíždějí do podniků, které tam sídlí, nebo zásobují místní firmy. Nejsou to vždycky klasické kamiony, často jde o rozvoz pečiva, masa nebo zeleniny, a na tyto malé dopravce by mýtné hlavně dopadlo,“ říká AutoRevue.cz Martin Felix z Česmad Bohemia.

Hrozí všeobecné zdražení

Nové mýto prý už nejspíš nebude fungovat na bázi bran, které na dálnicích vystavěla firma Kapsch, ale půjde o satelitní technologii. „Ta vypadá na první pohled laciněji, protože se nebudou stavět klasické brány, ale ve skutečnosti to bude mnohem dražší, neboť obrovské náklady spolyká přenos GSM. Jednotka v autě musí neustále komunikovat s centrem, kde se účtuje poplatek, a s kontrolními mechanismy, takže na tom vydělají hlavně provozovatelé a mobilní operátoři. Neví se, jestli tento systém vůbec sám sebe ufinancuje, a není náhodou, že kromě Slovenska, kde vykazují minimální zisky, mýto na silnicích nižších tříd nikdo v Evropě nezavedl,“ pokračuje.

Podle Felixe takový systém přinese do státního rozpočtu málo prostředků. „Mýtné je taková zakuklená daň, kterou pro stát vybírají dopravci. Jde o jednu z jejich nákladových položek, a to se po rozšíření mýtného projeví na cenách zboží, které budou rozvážet. Z toho dopravci nemají žádnou radost. Druhá věc je to, že by peníze, které za mýtné zaplatí, rádi viděli, jak se vrací do státního fondu dopravní infrastruktury, a použily se třeba na opravy rozbitých silnic,“ poukazuje Felix.

Klepněte pro větší obrázek

Česmad Bohemia se snaží vyvolat jednání, aby se myšlenka mýtného na silnicích nižších tříd přehodnotila. „Je to ekonomická sebevražda. Konkrétnímu řidiči, který se živí rozvážením potravin, vyjde cesta na hromadu peněz. Tím pádem se všechno zdraží. Proto vysvětlujeme jednotlivým hejtmanům, kteří se domnívají, že by z mýtného pro kraje mohly vyplynout nějaké peníze, že to tak nebude, protože z toho vytěží jen ti, kteří mýto postaví a budou ho provozovat. Naši zástupci jednají s hejtmany i s politiky na úrovni ministerstva, parlamentu, senátu i regionů,“ uvedl Felix s tím, že ministerstvo dopravy se chová lehkovážně i ve vztahu k Evropské unii. „Rozšíření mýtného musí schválit evropská komise, ale s ní zatím nikdo nejednal,“ dodal.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 16 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků