Dopravci: Mýta na silnicích nižších tříd jsou ekonomická sebevražda

Dopravci: Mýta na silnicích nižších tříd jsou ekonomická sebevražda

Plánované rozšíření mýtného pro vozy nad 3,5 tuny na zhruba pět tisícovek kilometrů českých silnic prvních tříd a dalších stovek na „dvojky a trojky“ se nesetkává s všeobecným pochopením. Naopak Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia to považuje za nepřijatelné a pozastavuje se nad tím, proč Ministerstvo dopravy spěchá s tendrem na nová mýta. Upozorňuje také, že takový postup může nejen snížit konkurenceschopnost české ekonomiky, ale dostat stát do sporu s Evropskou unií.

Sdružení požaduje, aby vznikla seriozní studie, která by vyčíslila nejen cenu budoucího mýta, ale i to, jaké bude mít plánované zpoplatnění silnic vliv na makroekonomiku a v regionech na místní dopravce. „Ono to vypadá, že na malých silnicích se motá spousta náklaďáků, ale podle našich zjištění jich není zase tolik a v případě zavedení mýtného se na nich nedá moc vybrat. Z valné většiny se nejedná o vozy, které by kvůli šetření kopírovaly dálnice, ale dojíždějí do podniků, které tam sídlí, nebo zásobují místní firmy. Nejsou to vždycky klasické kamiony, často jde o rozvoz pečiva, masa nebo zeleniny, a na tyto malé dopravce by mýtné hlavně dopadlo,“ říká AutoRevue.cz Martin Felix z Česmad Bohemia.

Hrozí všeobecné zdražení

Nové mýto prý už nejspíš nebude fungovat na bázi bran, které na dálnicích vystavěla firma Kapsch, ale půjde o satelitní technologii. „Ta vypadá na první pohled laciněji, protože se nebudou stavět klasické brány, ale ve skutečnosti to bude mnohem dražší, neboť obrovské náklady spolyká přenos GSM. Jednotka v autě musí neustále komunikovat s centrem, kde se účtuje poplatek, a s kontrolními mechanismy, takže na tom vydělají hlavně provozovatelé a mobilní operátoři. Neví se, jestli tento systém vůbec sám sebe ufinancuje, a není náhodou, že kromě Slovenska, kde vykazují minimální zisky, mýto na silnicích nižších tříd nikdo v Evropě nezavedl,“ pokračuje.

Podle Felixe takový systém přinese do státního rozpočtu málo prostředků. „Mýtné je taková zakuklená daň, kterou pro stát vybírají dopravci. Jde o jednu z jejich nákladových položek, a to se po rozšíření mýtného projeví na cenách zboží, které budou rozvážet. Z toho dopravci nemají žádnou radost. Druhá věc je to, že by peníze, které za mýtné zaplatí, rádi viděli, jak se vrací do státního fondu dopravní infrastruktury, a použily se třeba na opravy rozbitých silnic,“ poukazuje Felix.

Klepněte pro větší obrázek

Česmad Bohemia se snaží vyvolat jednání, aby se myšlenka mýtného na silnicích nižších tříd přehodnotila. „Je to ekonomická sebevražda. Konkrétnímu řidiči, který se živí rozvážením potravin, vyjde cesta na hromadu peněz. Tím pádem se všechno zdraží. Proto vysvětlujeme jednotlivým hejtmanům, kteří se domnívají, že by z mýtného pro kraje mohly vyplynout nějaké peníze, že to tak nebude, protože z toho vytěží jen ti, kteří mýto postaví a budou ho provozovat. Naši zástupci jednají s hejtmany i s politiky na úrovni ministerstva, parlamentu, senátu i regionů,“ uvedl Felix s tím, že ministerstvo dopravy se chová lehkovážně i ve vztahu k Evropské unii. „Rozšíření mýtného musí schválit evropská komise, ale s ní zatím nikdo nejednal,“ dodal.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Coupe 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků