Doprava ve městech by se měla vyvíjet i podle potřeb cyklistů

Doprava ve městech by se měla vyvíjet i podle potřeb cyklistů

Znáte to možná z návštěvy některých západoevropských měst. Auta se v klidu posouvají po širokých bulvárech, vedle proudí ve svém koridoru cyklisté a samozřejmě nechybí ani místo na klasické chodníky. To je asi ideál, který se v Česku hned tak nepodaří vytvořit. Jednak česká a moravská města většinou nemají takové parametry, zástupci samospráv se snaží dohnat hlavně výstavbu komunikací pro motorovou dopravu a pak také někde panují proticyklistické nálady. Přesto existuje snaha, aby došlo ke zlepšení.

Motoristé nadávají na cyklisty třeba proto, že v posledních letech vznikly na silnicích a ulicích cyklopruhy, které někde zaberou čtvrtinu prostoru vozovky, což znemožňuje vzájemné předjíždění aut. „Tento názor motoristické veřejnosti známe, ale mělo by se zároveň říct, že není celoplošný. Obecně platí hlavně v Praze, která určitě není cyklistickým městem,“ řekl AutoRevue.cz koordinátor rozvoje cyklistické dopravy Jaroslav Martinek.

Za cyklistická města jsou naopak považována třeba Pardubice nebo Uherské Hradiště. „To jsou naše laboratoře a na nich chceme ukazovat principy splynutí všech druhů dopravy. Nepotřebují akce typu „Na kole do práce“. Tam na kolech do zaměstnání lidé skutečně jezdí. V místech, kde lidé používají zároveň auta a bicykly problémy prakticky neexistují, protože skoro každý za chvíli přesedne ze čtyř na dvě kola. Prahu nechceme zvelebovat. Začít hodláme jinde, kde řidiči aut berou cyklisty jako normální součást hromadné dopravy,“ pokračoval Martinek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek


Na to, jak má vypadat moderní město se všemi druhy dopravy, se stačí podívat jen pár kilometrů za hranice. „Nemusí to být až do vyhlášených cyklistických rájů, jako jsou Nizozemsko, Dánsko nebo bavorský Mnichov. Příkladem může být i východní Německo, které na tom bylo podobně jako my, ale za dvacet udělali zejména v Drážďanech a v Lipsku takový kus práce, že od nich můžeme opisovat. Nechceme preferovat cyklisty, naším cílem je, aby se česká města začala podobat tomu, co funguje venku,“ přiznal koordinátor.

Vedle východoněmeckých zkušeností má ke koncepci bezmotorové dopravy v Česku přispět i nový evropský projekt Central MeetBike. Jenže českým problémem je veřejný prostor. „Mezi dvěma hranami proti sobě stojících domů je třeba jen dvacet metrů. Tam je potřeba dostat auta, městskou dopravu, cyklisty, chodce včetně maminek s kočárky a ještě nějakou tu zeleň. To je pro projektanta docela tvrdý oříšek. Na padesáti metrech si může něco dovolit, ale takhle je to boj o každý centimetr. Řešit se to však musí, protože potřeby obyvatel nesouvisí jen s jízdami automobilů,“ dodal.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků