Holandský výrobce sportovních vozů Donkervoort se na delší dobu zavřel do dílny a nebylo o něm moc slyšet. Zdroj: Donkervoort    

Holandský výrobce sportovních vozů Donkervoort se na delší dobu zavřel do dílny a nebylo o něm moc slyšet. | Zdroj: Donkervoort    

Denis Donkervoort nejen že vyvíjel nový model, ale ještě se mu stihla 22. května  narodit dcera Filippa. Zdroj: Donkervoort

Denis Donkervoort nejen že vyvíjel nový model, ale ještě se mu stihla 22. května  narodit dcera Filippa. | Zdroj: Donkervoort

Nyní Denis slaví příchod nového vozu, a i když vypadá jako léta prodávaný model D8 GTO věřte, že jde do poslední matice o úplně nové auto. Zdroj: Donkervoort

Nyní Denis slaví příchod nového vozu, a i když vypadá jako léta prodávaný model D8 GTO věřte, že jde do poslední matice o úplně nové auto. | Zdroj: Donkervoort

Je totiž stvořeno pro novou éru značky. Zdroj: Donkervoort

Je totiž stvořeno pro novou éru značky. | Zdroj: Donkervoort

Jmenuje se F22 a než začnete hledat podobnosti s americkým stíhacím letounem, prozradím, že jde o odkaz právě na jméno a rok narození Donkervoortovi dcery. Zdroj: Donkervoort

Jmenuje se F22 a než začnete hledat podobnosti s americkým stíhacím letounem, prozradím, že jde o odkaz právě na jméno a rok narození Donkervoortovi dcery. | Zdroj: Donkervoort

Pravděpodobně to bude pěkný „ďáblík“, protože Donkervoort F22 se pyšní poměrem výkonu a hmotnosti 666 koní na tunu. Zdroj: Donkervoort

Pravděpodobně to bude pěkný „ďáblík“, protože Donkervoort F22 se pyšní poměrem výkonu a hmotnosti 666 koní na tunu. | Zdroj: Donkervoort

To je teritorium vrcholných supersportů, ale ještě pozoruhodnější je, že k těmto hodnotám mu stačí pouze přeplňovaný pětiválec Audi o objemu 2.5 litru s výkonem 367 kW. Zdroj: Donkervoort

To je teritorium vrcholných supersportů, ale ještě pozoruhodnější je, že k těmto hodnotám mu stačí pouze přeplňovaný pětiválec Audi o objemu 2.5 litru s výkonem 367 kW. | Zdroj: Donkervoort

Ten je posílá skrze pětistupňovou manuální převodovkou a samosvorný diferenciál Torsen pouze na zadní kola.   Zdroj: Donkervoort

Ten je posílá skrze pětistupňovou manuální převodovkou a samosvorný diferenciál Torsen pouze na zadní kola.   | Zdroj: Donkervoort

Dalším klíčovým prvkem je hmotnost pouhých 750 kg. Zdroj: Donkervoort

Dalším klíčovým prvkem je hmotnost pouhých 750 kg. | Zdroj: Donkervoort

Toho se podařilo dosáhnout navržením extra tuhého rámu z dvojitých trubek tvořených ocelí a karbonovým vláknem. Zdroj: Donkervoort

Toho se podařilo dosáhnout navržením extra tuhého rámu z dvojitých trubek tvořených ocelí a karbonovým vláknem. | Zdroj: Donkervoort

Výsledkem je dvojnásobná tuhost ve srovnání s D8 GTO. Zdroj: Donkervoort

Výsledkem je dvojnásobná tuhost ve srovnání s D8 GTO. | Zdroj: Donkervoort

Zkušený řidič s F22 dokáže pokořit 100 km/h za 2.5 sekundy a pokud má dost odvahy, dostane se na maximální rychlost 290 km/h. Zdroj: Donkervoort

Zkušený řidič s F22 dokáže pokořit 100 km/h za 2.5 sekundy a pokud má dost odvahy, dostane se na maximální rychlost 290 km/h. | Zdroj: Donkervoort

Po celou dobu je vůz dokonale ovladatelný díky širokým pneumatikám Nankang, které mají průměr 18 palců vpředu a 19 palců vzadu. Zdroj: Donkervoort

Po celou dobu je vůz dokonale ovladatelný díky širokým pneumatikám Nankang, které mají průměr 18 palců vpředu a 19 palců vzadu. | Zdroj: Donkervoort

Donkervoort tvrdí, že novinka dokáže vyvinout v zatáčce přetížení 2,15 g. Zdroj: Donkervoort

Donkervoort tvrdí, že novinka dokáže vyvinout v zatáčce přetížení 2,15 g. | Zdroj: Donkervoort

Stejně působivé je také přetížení 1,2 g při brzdění. Zdroj: Donkervoort

Stejně působivé je také přetížení 1,2 g při brzdění. | Zdroj: Donkervoort

Musíte mít ale sílu v noze, protože soustava s ocelovými kotouči a čtyřpístkovými třmeny nemá posilovač. Zdroj: Donkervoort

Musíte mít ale sílu v noze, protože soustava s ocelovými kotouči a čtyřpístkovými třmeny nemá posilovač. | Zdroj: Donkervoort

Pro pohodlné nastupování v zúžených parkovacích místech mají dveře vertikální otevírání. Zdroj: Donkervoort

Pro pohodlné nastupování v zúžených parkovacích místech mají dveře vertikální otevírání. | Zdroj: Donkervoort

Obecně jde o velmi jednoduché a analogové auto. Zdroj: Donkervoort

Obecně jde o velmi jednoduché a analogové auto. | Zdroj: Donkervoort

Ano, můžete mít posilovač hřebenového řízení, hydraulické tlumiče nezávislého zavěšení se zdvihem 35 mm pro překonávání retardérů a nějakou kontrolu trakce, ale žádné jiné stabilizační systémy zde nehledejte. Zdroj: Donkervoort

Ano, můžete mít posilovač hřebenového řízení, hydraulické tlumiče nezávislého zavěšení se zdvihem 35 mm pro překonávání retardérů a nějakou kontrolu trakce, ale žádné jiné stabilizační systémy zde nehledejte. | Zdroj: Donkervoort

Multimediální zařízení před spolujezdcem je za příplatek, ale reálně jde o iPad. Zdroj: Donkervoort

Multimediální zařízení před spolujezdcem je za příplatek, ale reálně jde o iPad. | Zdroj: Donkervoort

Skrze malý volant hledí řidič na skromný displej zastupující přístrojový panel. Zdroj: Donkervoort

Skrze malý volant hledí řidič na skromný displej zastupující přístrojový panel. | Zdroj: Donkervoort

Najdeme zde výdechy ventilace a pár tlačítek kolem kulisy řazení. Zdroj: Donkervoort

Najdeme zde výdechy ventilace a pár tlačítek kolem kulisy řazení. | Zdroj: Donkervoort

Sedadla Recaro tvoří karbonová skořepina s polštářky doplněná šestibodovými pásy, jež vyhovují silničním i okruhovým předpisům. Zdroj: Donkervoort

Sedadla Recaro tvoří karbonová skořepina s polštářky doplněná šestibodovými pásy, jež vyhovují silničním i okruhovým předpisům. | Zdroj: Donkervoort

Střecha se sundává ručně a lze ji umístit do zadního úložného prostoru. Zdroj: Donkervoort

Střecha se sundává ručně a lze ji umístit do zadního úložného prostoru. | Zdroj: Donkervoort

Denis Donkervoort nejen že vyvíjel nový model, ale ještě se mu stihla 22. května  narodit dcera Filippa. Zdroj: Donkervoort
Nyní Denis slaví příchod nového vozu, a i když vypadá jako léta prodávaný model D8 GTO věřte, že jde do poslední matice o úplně nové auto. Zdroj: Donkervoort
Je totiž stvořeno pro novou éru značky. Zdroj: Donkervoort
Jmenuje se F22 a než začnete hledat podobnosti s americkým stíhacím letounem, prozradím, že jde o odkaz právě na jméno a rok narození Donkervoortovi dcery. Zdroj: Donkervoort
24
Fotogalerie

Donkervoort F22 dokáže s relativně malým pětiválcem a muší váhou kosit věhlasné supersporty. I cenou se může dostat na jejich úroveň

Donkervoort ukázal model nové éry. Poměr 666 koní na tunu je nic ve srovnání s přetížením, které vyvine v zatáčkách a při brzdění.

Holandský výrobce sportovních vozů Donkervoort se na delší dobu zavřel do dílny a nebylo o něm moc slyšet. Denis Donkervoort nejen že vyvíjel nový model, ale ještě se mu stihla 22. května  narodit dcera Filippa. Nyní Denis slaví příchod nového vozu, a i když vypadá jako léta prodávaný model D8 GTO věřte, že jde do poslední matice o úplně nové auto. Je totiž stvořeno pro novou éru značky.

Jmenuje se F22 a než začnete hledat podobnosti s americkým stíhacím letounem, prozradím, že jde o odkaz právě na jméno a rok narození Donkervoortovi dcery. Pravděpodobně to bude pěkný „ďáblík“, protože Donkervoort F22 se pyšní poměrem výkonu a hmotnosti 666 koní na tunu. To je teritorium vrcholných supersportů, ale ještě pozoruhodnější je, že k těmto hodnotám mu stačí pouze přeplňovaný pětiválec Audi o objemu 2,5 litru a výkonu 367 kW. Ten je posílá skrze pětistupňovou manuální převodovkou a samosvorný diferenciál Torsen pouze na zadní kola.  

Dalším klíčovým prvkem je hmotnost 750 kg. Toho se podařilo dosáhnout navržením extra tuhého rámu z dvojitých trubek tvořených ocelí a karbonovým vláknem. Výsledkem je dvojnásobná tuhost ve srovnání s D8 GTO. Zkušený řidič s F22 dokáže pokořit 100 km/h za 2,5 sekundy a pokud má dost odvahy, dostane se na maximální rychlost 290 km/h. Po celou dobu je vůz ovladatelný díky širokým pneumatikám Nankang, které mají průměr 18 palců vpředu a 19 palců vzadu. Donkervoort tvrdí, že novinka dokáže vyvinout v zatáčce přetížení 2,15 g. Stejně působivé je také přetížení 1,2 g při brzdění. Musíte mít ale sílu v noze, protože soustava s ocelovými kotouči a čtyřpístkovými třmeny nemá posilovač.

Obecně jde o velmi jednoduché a analogové auto. Můžete mít posilovač hřebenového řízení, hydraulické tlumiče nezávislého zavěšení se zdvihem 35 mm pro překonávání retardérů a kontrolu trakce, ale žádné jiné stabilizační systémy zde nehledejte.

Stejně účelně se přistupovalo i k interiéru. Skrze malý volant hledí řidič na skromný displej zastupující přístrojový panel. Dále zde najdeme výdechy ventilace a pár tlačítek kolem kulisy řazení. Multimediální zařízení před spolujezdcem je za příplatek, ale reálně jde o iPad. Sedadla Recaro tvoří karbonová skořepina s polštářky doplněná šestibodovými pásy, jež vyhovují silničním i okruhovým předpisům. Střecha se sundává ručně a lze ji umístit do zadního úložného prostoru. Pro pohodlné nastupování v zúžených parkovacích místech mají dveře vertikální otevírání.

Za unikátní okruhové náčiní si Donkervoort v Evropě řekne v přepočtu o 6.125.000 korun. To je základní sestava, ale pozor na ceny příplatků. Pokud si F22 vymazlíte, může cena poskočit o dalších skoro 2,5 milionu korun. Původně výrobce plánoval sérii 50 kusů, ale ty se vyprodaly ještě před premiérou, a tak přidá ještě dalších 25 kusů. Ono se není čemu divit, když výrobce přijímal objednávky z celého světa. Překvapivý je termín dodání prvních vozů už v lednu příštího roku.

Doporučujeme

Články odjinud