Donkervoort ukázal model nové éry. Poměr 666 koní na tunu je nic ve srovnání s přetížením, které vyvine v zatáčkách a při brzdění.
Holandský výrobce sportovních vozů Donkervoort se na delší dobu zavřel do dílny a nebylo o něm moc slyšet. Denis Donkervoort nejen že vyvíjel nový model, ale ještě se mu stihla 22. května narodit dcera Filippa. Nyní Denis slaví příchod nového vozu, a i když vypadá jako léta prodávaný model D8 GTO věřte, že jde do poslední matice o úplně nové auto. Je totiž stvořeno pro novou éru značky.
Jmenuje se F22 a než začnete hledat podobnosti s americkým stíhacím letounem, prozradím, že jde o odkaz právě na jméno a rok narození Donkervoortovi dcery. Pravděpodobně to bude pěkný „ďáblík“, protože Donkervoort F22 se pyšní poměrem výkonu a hmotnosti 666 koní na tunu. To je teritorium vrcholných supersportů, ale ještě pozoruhodnější je, že k těmto hodnotám mu stačí pouze přeplňovaný pětiválec Audi o objemu 2,5 litru a výkonu 367 kW. Ten je posílá skrze pětistupňovou manuální převodovkou a samosvorný diferenciál Torsen pouze na zadní kola.
Dalším klíčovým prvkem je hmotnost 750 kg. Toho se podařilo dosáhnout navržením extra tuhého rámu z dvojitých trubek tvořených ocelí a karbonovým vláknem. Výsledkem je dvojnásobná tuhost ve srovnání s D8 GTO. Zkušený řidič s F22 dokáže pokořit 100 km/h za 2,5 sekundy a pokud má dost odvahy, dostane se na maximální rychlost 290 km/h. Po celou dobu je vůz ovladatelný díky širokým pneumatikám Nankang, které mají průměr 18 palců vpředu a 19 palců vzadu. Donkervoort tvrdí, že novinka dokáže vyvinout v zatáčce přetížení 2,15 g. Stejně působivé je také přetížení 1,2 g při brzdění. Musíte mít ale sílu v noze, protože soustava s ocelovými kotouči a čtyřpístkovými třmeny nemá posilovač.
Obecně jde o velmi jednoduché a analogové auto. Můžete mít posilovač hřebenového řízení, hydraulické tlumiče nezávislého zavěšení se zdvihem 35 mm pro překonávání retardérů a kontrolu trakce, ale žádné jiné stabilizační systémy zde nehledejte.
Stejně účelně se přistupovalo i k interiéru. Skrze malý volant hledí řidič na skromný displej zastupující přístrojový panel. Dále zde najdeme výdechy ventilace a pár tlačítek kolem kulisy řazení. Multimediální zařízení před spolujezdcem je za příplatek, ale reálně jde o iPad. Sedadla Recaro tvoří karbonová skořepina s polštářky doplněná šestibodovými pásy, jež vyhovují silničním i okruhovým předpisům. Střecha se sundává ručně a lze ji umístit do zadního úložného prostoru. Pro pohodlné nastupování v zúžených parkovacích místech mají dveře vertikální otevírání.
Za unikátní okruhové náčiní si Donkervoort v Evropě řekne v přepočtu o 6.125.000 korun. To je základní sestava, ale pozor na ceny příplatků. Pokud si F22 vymazlíte, může cena poskočit o dalších skoro 2,5 milionu korun. Původně výrobce plánoval sérii 50 kusů, ale ty se vyprodaly ještě před premiérou, a tak přidá ještě dalších 25 kusů. Ono se není čemu divit, když výrobce přijímal objednávky z celého světa. Překvapivý je termín dodání prvních vozů už v lednu příštího roku.