Téměř šest milionů prodaných kusů za šest dekád – na rodinné auto velmi slušný úspěch. Pojďme si připomenout, jak šel čas praktickými modely německé značky.
Opel si pro označení generací svých vozů už kdysi dávno zvolil písmena. Od prvního Kadettu A jsme se nyní posunuli k Astře L, přičemž aut této řady celkem vzniklo přibližně pětadvacet milionů. Z nich připadá zhruba 5,8 milionu vozů na karosářské provedení kombi. Historie této řady se začala psát už v roce 1957, kdy dostal tehdejší produktový ředitel Karl Stief od mateřského koncernu General Motors za úkol vyvinout „dokonalý anti-Volkswagen.“ Práce na novince probíhaly v maximálním utajení a pro její výrobu byla postavena zcela nová továrna v Bochumi v Severním Porýní – Vestfálsku. A tak se zrodil…
Opel Kadett A
Vůz se představil v roce 1962, jeho název byl zrecyklován z kompaktního vozidla, které značka vyráběla v letech 1936 až 1940. Pikantní je, že tento původní model byl z velké části dílem tehdejšího obchodně technického ředitele Opelu Heinricha Nordhoffa, který se později stal hlavním strůjcem úspěchu Volkswagenu Typu 1 v poválečných letech – tedy hlavního konkurenta Kadettu A. Vůz stál na rozvoru 2325 mm a na délku měl necelé čtyři metry. Poháněl ho řadový čtyřválec s rozvodem OHV o objemu 993 ccm s výkonem 29 kW (40 k), resp. 35 kW (48 k).
Hmotnost činila přibližně 700 kilogramů a silnější verze zrychlila na 100 km/h za (tehdy velmi slušných) 19 sekund. Kombi s označením Caravan přišlo na trh v březnu roku 1963. Dovnitř se vešlo šest pasažérů ve třech řadách sedadel. Oproti svému hlavnímu konkurentovi bodoval praktičností, vzduchem chlazeným motorem vpředu a Opel si v propagačních materiálech neodpustil narážku na víčko nádrže na vnějšku karoserie (na rozdíl od Brouka.) „V kufru vám už nikdy nebude páchnout benzín,“ dozvěděli se v reklamě. Kadett A vydržel ve výrobě do roku 1965, vznikl v téměř 650.000 kusech.
Opel Kadett B
Nová generace délkou překonala čtyřmetrovou hranici, kombík Caravan měřil 4,1 metru. Nabídl ložnou plochu o délce až 1,57 metru a k dostání byl v třídveřovém i pětidveřovém provedení. U původního motoru došlo k nárůstu vrtání o tři milimetry a zdvihový objem stoupnul na 1078 ccm.
Výkon tak poskočil na 33 kW nebo 40 kW, později se základem stalo 37 kW. Během výroby byly nasazeny i dvanáctistovky, později pak jednotky 1.5, 1.7 a 1.9. Béčková generace měla velký úspěch na zahraničních trzích, už rok po uvedení na trh šlo 50 procent výroby na export a dostala se do 120 zemí světa.
Opel Kadett C
Třetí vydání přišlo na trh v roce 1973, kombi bylo v nabídce od začátku do konce výroby. Jako první šla na trh verze s jedním párem dveří, druhý pár přišel v roce 1976. Vůz byl poslední kompaktní zadokolkou značky, vpředu se u něj poprvé objevilo zavěšení s dvojitými lichoběžníky.
Poháněly ho lidovější motory 1.0 a 1.2, později přibyly jednotky 1.6, 1.9 a 2.0. Dobový test v magazínu Auto motor und sport uváděl, že „Kadett nejen mimořádně dobře jezdí, ale je také svědomitě navržen a dobře vyroben. Nevyžaduje náročnou údržbu, dá se snadno opravit a jeho provoz je hospodárný.“ Vzniklo celkem 1.701.076 kusů, z nichž šlo 52 procent na export mimo SRN.
Pokračování 2 / 3
Opel Kadett D
S čtvrtou generací, představenou na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1979, se dostavily velké změny. Vůz měl poprvé pohon předních kol a motor napříč, což velmi prospělo vnitřnímu prostoru. Do kombíku s délkou 4,2 metru se vešlo až 1425 litrů nákladu. Novinkou byly kotoučové přední brzdy. Benzinové motory měly objem od 1,0 do 1,8 litru, v nabídce se poprvé objevila naftová jednotka 1.6, která vznikla úpravou zážehového čtyřválce. Ta byla představena na autosalonu v Bruselu v roce 1982. Vzniklo 2,1 milionu kusů.
Opel Kadett E
Zde se to automobilce velmi povedlo. Pátá generace po technické stránce navázala na svého předchůdce, ale přišla s velmi moderní kapotáží, pečlivě laděnou v aerodynamickém tunelu. Součinitel odporu činil 0,32 (u Kadettu D to bylo 0,39) a Caravan se mohl pochlubit 0,35. Do kufru se vešlo až 1800 litrů nákladu! Představila se v roce 1984 a obratem se stala evropským autem roku. Paleta objemů motorů sahala od dvanáctistovky s 40 kW přes jednotky 1.3, 1.4, 1.6 a 1.8 až k dvoulitrům, z nichž ty určené pro sportovní provedení GSi nabídly přes 110 kW. Naftu jste mohli dostat bez přeplňování jako 1.6 a 1.7 nebo s turbem o objemu 1,5 či 1,7 litru.
V roce 1987 mimochodem dvojice kombíků s nejslabším 40kW dieselem zvládla 30.000 km dlouhou cestu z Aljašky až do Ohňové země. A další zajímavost – katalog Tuzexu z roku 1988 uvádí, že Kadett s motorem 1.3S a 55 kW stál 39.000 tuzexových korun, čili bonů. Vznikla i řada odznakových verzí – kromě tradičního britského Vauxhallu se vůz prodával i jako Bedford, Pontiac nebo Chevrolet, licenční výroba probíhala u Daewoo (model Racer/Le Mans), Isuzu (v Nigérii), či pod exotickými výrobci Asüna či Passport. Vzniklo úctyhodných 3.779.289 kusů, ale titul nejprodávanějšího Opelu všech dob patří modelu…
Opel Astra F
Velká změna v názvu bestselleru není jen tak – oficiálním důvodem bylo sjednocení do podoby, kdy všechny končily písmenem A. Proto tedy Vectra, Omega, Calibra a také Astra. Cílem byla pozitivní image a v průzkumech se ukázalo, že si zákazníci název spojují s cestami do vesmíru a obecně moderní technikou. Tří a pětidveřový hatchback šly na trh v srpnu 1991 a v říjnu se objevil Caravan, následovaný sedanem. Automobilka důkladněji zaměřila na bezpečnost – Astra dostala například předpínače pásů (výškově nastavitelných) nebo dvojité ocelové výztuhy ve dveřích.
Kombík nabídl 500 litrů základního objemu v kufru a 1630 litrů se sklopenými opěradly. Šesté generaci se sice nevyhnulo několik problémů (nadměrná koroze díky výrobním vadám, konstrukční vady nádrže, slabé rozvodové řemeny), ale i tak se stala nejprodávanějším Opelem všech dob – 4,13 milionu kusů do roku 1998.
Pokračování 3 / 3
Opel Astra G
Nová verze šla na trh na jaře 1998 s téměř dvakrát větší torzní tuhostí a hlavně plně galvanizovanou karoserií. Kufr kombíku narostl na 1630 litrů a rozvor se zvětšil o zhruba jedenáct centimetrů, což prospělo kolenům pasažérů v druhé řadě sedadel. Zajímavou specialitou byla Astra OPC Caravan z roku 2002 se 147kW přeplňovaným dvoulitrem, stovkou za 7,1 sekundy a maximální rychlostí 240 km/h. Výroba probíhala až do roku 2009 v polských Gliwicích ve formě modelu Astra Classic, zatímco již byl na trhu…
Opel Astra H
Pětidveřové provedení šlo na trh v březnu 2004 a Caravan následoval v srpnu. V nabídce se objevilo dvanáct motorů, vůz mohl dostat elektronicky řízené tlumiče a také adaptivní přední světlomety. Také šlo o slušného světoběžníka – v různých částech světa se vůz prodával kromě britského Vauxhallu také pod značkou Saturn v USA, Holden v Austrálii, v Uruguayi jej povýšili na Chevrolet Vectru a vyráběl se i v Petrohradě. I když oficiální konec přišel v září 2010, život tomuto modelu opět prodloužila verze Classic, dostupná do roku 2014.
Opel Astra J
Kombi šlo na trh v roce 2010 s novým kulatým designovým jazykem značky a názvem Sports Tourer. Vyráběno bylo ve Velké Británii, zatímco pětidveřové provedení a třídvířko GTC mělo na starost Polsko. Tato generace využila technické novinky, kterými již disponovala první generace Insignie – například rozpoznávání dopravních značek, varování před opuštěním pruhu, automatické přepínání dálkových světel či přisvětlování do zatáček a tak dále. Kombík mohl dostat adaptivní odpružení FlexRide nebo sedadla s certifikátem AGR, odsouhlasená experty na zdravá záda. Na přání i s masážemi.
Opel Astra K
Výroba byla spuštěna v červenci 2015, tato generace získala nejen Zlatý volant v třídě kompaktních vozů, ale také titul Auto roku 2016. Díky většímu podílu vysokopevnostní oceli byl vůz o 120 až 200 kilogramů lehčí, než srovnatelné kusy předchozí generace. Objevují se zde příplatkové maticové světlomety IntelliLux Matrix a také online služby OnStar. Dále došlo ke zdokonalení bezpečnostních a asistenčních systémů po stránkách automatického brzdění, adaptivního tempomatu, udržení v jízdním pruhu a dalších prvků. Přední sedadla (opět s certifikátem AGR a masážemi) mohla mít nově i chlazení.
Opel Astra L
O šest centimetrů kratší než předchůdce, ale s o sedm centimetrů větším rozvorem, nabídkou benzinových motorů, nafty i plug-in hybridů a od příštího roku také elektrická. Aktuální model vstoupil na trh s novou platformou EMP2, kterou poskytl nový vlastník Opelu – koncern Stellantis. Vše důležité se o něm dozvíte zde.