Od prvního Kadettu A jsme se nyní posunuli k Astře L, přičemž aut této řady celkem vzniklo přibližně pětadvacet milionů. Z nich připadá zhruba 5,8 milionu vozů na karosářské provedení kombi. Zdroj: Opel

Od prvního Kadettu A jsme se nyní posunuli k Astře L, přičemž aut této řady celkem vzniklo přibližně pětadvacet milionů. Z nich připadá zhruba 5,8 milionu vozů na karosářské provedení kombi. | Zdroj: Opel

Opel Kadett A (1962-1965) Zdroj: Opel

Opel Kadett A (1962-1965) | Zdroj: Opel

Opel Kadett B (1965 - 1973) Zdroj: Opel

Opel Kadett B (1965 - 1973) | Zdroj: Opel

Opel Kadett C (1973 - 1979) Zdroj: Opel

Opel Kadett C (1973 - 1979) | Zdroj: Opel

Opel Kadett D (1979 - 1984) Zdroj: Opel

Opel Kadett D (1979 - 1984) | Zdroj: Opel

Opel Kadett E (1984 - 1993) Zdroj: Opel

Opel Kadett E (1984 - 1993) | Zdroj: Opel

Opel Astra F (1991 - 2000) Zdroj: Opel

Opel Astra F (1991 - 2000) | Zdroj: Opel

Opel Astra G (1998 - 2005) Zdroj: Opel

Opel Astra G (1998 - 2005) | Zdroj: Opel

Opel Astra H (2004 - 2010) Zdroj: Opel

Opel Astra H (2004 - 2010) | Zdroj: Opel

Opel Astra J (2009 - 2018) Zdroj: Opel

Opel Astra J (2009 - 2018) | Zdroj: Opel

Opel Astra K (2015 - 2021) Zdroj: Opel

Opel Astra K (2015 - 2021) | Zdroj: Opel

Opel Astra L (2022) Zdroj: Opel

Opel Astra L (2022) | Zdroj: Opel

Opel Kadett A (1962-1965) Zdroj: Opel
Opel Kadett B (1965 - 1973) Zdroj: Opel
Opel Kadett C (1973 - 1979) Zdroj: Opel
Opel Kadett D (1979 - 1984) Zdroj: Opel
12
Fotogalerie

Dokonalý anti-Volkswagen slaví padesát let! Začalo to Kadettem Caravan, nyní jezdí na elektřinu

Téměř šest milionů prodaných kusů za šest dekád – na rodinné auto velmi slušný úspěch. Pojďme si připomenout, jak šel čas praktickými modely německé značky.

Opel si pro označení generací svých vozů už kdysi dávno zvolil písmena. Od prvního Kadettu A jsme se nyní posunuli k Astře L, přičemž aut této řady celkem vzniklo přibližně pětadvacet milionů. Z nich připadá zhruba 5,8 milionu vozů na karosářské provedení kombi. Historie této řady se začala psát už v roce 1957, kdy dostal tehdejší produktový ředitel Karl Stief od mateřského koncernu General Motors za úkol vyvinout „dokonalý anti-Volkswagen.“ Práce na novince probíhaly v maximálním utajení a pro její výrobu byla postavena zcela nová továrna v Bochumi v Severním Porýní – Vestfálsku. A tak se zrodil…

Opel Kadett A

Vůz se představil v roce 1962, jeho název byl zrecyklován z kompaktního vozidla, které značka vyráběla v letech 1936 až 1940. Pikantní je, že tento původní model byl z velké části dílem tehdejšího obchodně technického ředitele Opelu Heinricha Nordhoffa, který se později stal hlavním strůjcem úspěchu Volkswagenu Typu 1 v poválečných letech – tedy hlavního konkurenta Kadettu A. Vůz stál na rozvoru 2325 mm a na délku měl necelé čtyři metry. Poháněl ho řadový čtyřválec s rozvodem OHV o objemu 993 ccm s výkonem 29 kW (40 k), resp. 35 kW (48 k).

Hmotnost činila přibližně 700 kilogramů a silnější verze zrychlila na 100 km/h za (tehdy velmi slušných) 19 sekund. Kombi s označením Caravan přišlo na trh v březnu roku 1963. Dovnitř se vešlo šest pasažérů ve třech řadách sedadel. Oproti svému hlavnímu konkurentovi bodoval praktičností, vzduchem chlazeným motorem vpředu a Opel si v propagačních materiálech neodpustil narážku na víčko nádrže na vnějšku karoserie (na rozdíl od Brouka.) „V kufru vám už nikdy nebude páchnout benzín,“ dozvěděli se v reklamě. Kadett A vydržel ve výrobě do roku 1965, vznikl v téměř 650.000 kusech.

Opel Kadett B

Nová generace délkou překonala čtyřmetrovou hranici, kombík Caravan měřil 4,1 metru. Nabídl ložnou plochu o délce až 1,57 metru a k dostání byl v třídveřovém i pětidveřovém provedení. U původního motoru došlo k nárůstu vrtání o tři milimetry a zdvihový objem stoupnul na 1078 ccm.

Výkon tak poskočil na 33 kW nebo 40 kW, později se základem stalo 37 kW. Během výroby byly nasazeny i dvanáctistovky, později pak jednotky 1.5, 1.7 a 1.9. Béčková generace měla velký úspěch na zahraničních trzích, už rok po uvedení na trh šlo 50 procent výroby na export a dostala se do 120 zemí světa.

Opel Kadett C

Třetí vydání přišlo na trh v roce 1973, kombi bylo v nabídce od začátku do konce výroby. Jako první šla na trh verze s jedním párem dveří, druhý pár přišel v roce 1976. Vůz byl poslední kompaktní zadokolkou značky, vpředu se u něj poprvé objevilo zavěšení s dvojitými lichoběžníky.

Poháněly ho lidovější motory 1.0 a 1.2, později přibyly jednotky 1.6, 1.9 a 2.0. Dobový test v magazínu Auto motor und sport uváděl, že „Kadett nejen mimořádně dobře jezdí, ale je také svědomitě navržen a dobře vyroben. Nevyžaduje náročnou údržbu, dá se snadno opravit a jeho provoz je hospodárný.“ Vzniklo celkem 1.701.076 kusů, z nichž šlo 52 procent na export mimo SRN.

Pokračování 2 / 3

Opel Kadett D

S čtvrtou generací, představenou na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1979, se dostavily velké změny. Vůz měl poprvé pohon předních kol a motor napříč, což velmi prospělo vnitřnímu prostoru. Do kombíku s délkou 4,2 metru se vešlo až 1425 litrů nákladu. Novinkou byly kotoučové přední brzdy. Benzinové motory měly objem od 1,0 do 1,8 litru, v nabídce se poprvé objevila naftová jednotka 1.6, která vznikla úpravou zážehového čtyřválce. Ta byla představena na autosalonu v Bruselu v roce 1982. Vzniklo 2,1 milionu kusů.

Opel Kadett E

Zde se to automobilce velmi povedlo. Pátá generace po technické stránce navázala na svého předchůdce, ale přišla s velmi moderní kapotáží, pečlivě laděnou v aerodynamickém tunelu. Součinitel odporu činil 0,32 (u Kadettu D to bylo 0,39) a Caravan se mohl pochlubit 0,35. Do kufru se vešlo až 1800 litrů nákladu! Představila se v roce 1984 a obratem se stala evropským autem roku. Paleta objemů motorů sahala od dvanáctistovky s 40 kW přes jednotky 1.3, 1.4, 1.6 a 1.8 až k dvoulitrům, z nichž ty určené pro sportovní provedení GSi nabídly přes 110 kW. Naftu jste mohli dostat bez přeplňování jako 1.6 a 1.7 nebo s turbem o objemu 1,5 či 1,7 litru.

V roce 1987 mimochodem dvojice kombíků s nejslabším 40kW dieselem zvládla 30.000 km dlouhou cestu z Aljašky až do Ohňové země. A další zajímavost – katalog Tuzexu z roku 1988 uvádí, že Kadett s motorem 1.3S a 55 kW stál 39.000 tuzexových korun, čili bonů. Vznikla i řada odznakových verzí – kromě tradičního britského Vauxhallu se vůz prodával i jako Bedford, Pontiac nebo Chevrolet, licenční výroba probíhala u Daewoo (model Racer/Le Mans), Isuzu (v Nigérii), či pod exotickými výrobci Asüna či Passport. Vzniklo úctyhodných 3.779.289 kusů, ale titul nejprodávanějšího Opelu všech dob patří modelu…

Opel Astra F

Velká změna v názvu bestselleru není jen tak – oficiálním důvodem bylo sjednocení do podoby, kdy všechny končily písmenem A. Proto tedy Vectra, Omega, Calibra a také Astra. Cílem byla pozitivní image a v průzkumech se ukázalo, že si zákazníci název spojují s cestami do vesmíru a obecně moderní technikou. Tří a pětidveřový hatchback šly na trh v srpnu 1991 a v říjnu se objevil Caravan, následovaný sedanem. Automobilka důkladněji zaměřila na bezpečnost – Astra dostala například předpínače pásů (výškově nastavitelných) nebo dvojité ocelové výztuhy ve dveřích.

Kombík nabídl 500 litrů základního objemu v kufru a 1630 litrů se sklopenými opěradly. Šesté generaci se sice nevyhnulo několik problémů (nadměrná koroze díky výrobním vadám, konstrukční vady nádrže, slabé rozvodové řemeny), ale i tak se stala nejprodávanějším Opelem všech dob – 4,13 milionu kusů do roku 1998.

Pokračování 3 / 3

Opel Astra G

Nová verze šla na trh na jaře 1998 s téměř dvakrát větší torzní tuhostí a hlavně plně galvanizovanou karoserií. Kufr kombíku narostl na 1630 litrů a rozvor se zvětšil o zhruba jedenáct centimetrů, což prospělo kolenům pasažérů v druhé řadě sedadel. Zajímavou specialitou byla Astra OPC Caravan z roku 2002 se 147kW přeplňovaným dvoulitrem, stovkou za 7,1 sekundy a maximální rychlostí 240 km/h. Výroba probíhala až do roku 2009 v polských Gliwicích ve formě modelu Astra Classic, zatímco již byl na trhu…

Opel Astra H

Pětidveřové provedení šlo na trh v březnu 2004 a Caravan následoval v srpnu. V nabídce se objevilo dvanáct motorů, vůz mohl dostat elektronicky řízené tlumiče a také adaptivní přední světlomety. Také šlo o slušného světoběžníka – v různých částech světa se vůz prodával kromě britského Vauxhallu také pod značkou Saturn v USA, Holden v Austrálii, v Uruguayi jej povýšili na Chevrolet Vectru a vyráběl se i v Petrohradě. I když oficiální konec přišel v září 2010, život tomuto modelu opět prodloužila verze Classic, dostupná do roku 2014.

Opel Astra J

Kombi šlo na trh v roce 2010 s novým kulatým designovým jazykem značky a názvem Sports Tourer. Vyráběno bylo ve Velké Británii, zatímco pětidveřové provedení a třídvířko GTC mělo na starost Polsko. Tato generace využila technické novinky, kterými již disponovala první generace Insignie – například rozpoznávání dopravních značek, varování před opuštěním pruhu, automatické přepínání dálkových světel či přisvětlování do zatáček a tak dále. Kombík mohl dostat adaptivní odpružení FlexRide nebo sedadla s certifikátem AGR, odsouhlasená experty na zdravá záda. Na přání i s masážemi.

Opel Astra K

Výroba byla spuštěna v červenci 2015, tato generace získala nejen Zlatý volant v třídě kompaktních vozů, ale také titul Auto roku 2016. Díky většímu podílu vysokopevnostní oceli byl vůz o 120 až 200 kilogramů lehčí, než srovnatelné kusy předchozí generace. Objevují se zde příplatkové maticové světlomety IntelliLux Matrix a také online služby OnStar. Dále došlo ke zdokonalení bezpečnostních a asistenčních systémů po stránkách automatického brzdění, adaptivního tempomatu, udržení v jízdním pruhu a dalších prvků. Přední sedadla (opět s certifikátem AGR a masážemi) mohla mít nově i chlazení.

Opel Astra L

O šest centimetrů kratší než předchůdce, ale s o sedm centimetrů větším rozvorem, nabídkou benzinových motorů, nafty i plug-in hybridů a od příštího roku také elektrická. Aktuální model vstoupil na trh s novou platformou EMP2, kterou poskytl nový vlastník Opelu – koncern Stellantis. Vše důležité se o něm dozvíte zde.

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud