Dodržování povolené rychlosti je nebezpečné, prokázala studie

86 komentářů

lada
20. března • 9:40

Ono je to těžké, chybí:
Slušnost všech zúčastněných a ohleduplnost
Většina řidičů u řízení nepřemýšlí
Ubylo by nehod, kdyby chodci a cyklisté dodržovali pravidla stejně jako řidiči aut, nejezdili/nechodili na červenou v protisměru a tam, kde nemají co dělat a hlavně používali cyklostezky, když vedou podél silnice.
U chodců by pomohlo, kdyby jim někdo vysvětlil, že srážka s jakýmkoliv dopravním prostředkem bude hlavně bolet je a že před přechodem není zeď.
U rychlostí bych nasadil toleranci 10%, každý normální řidič se do ní vejde.
Pokutoval bych řidiče, za zbytečně pomalou jízdu, například, když jede mimo obec 60km/h bez zjevného důvodu nebo v obci 30 na 50, taková jízda, se mi zdá mnohem nebezpečněější, protože řidiči za ním jsou nervozní a chtějí jej objet a to někdy i za každou cenu.
U nových řidičů, bych při 1. nehodě (třeba 3 roky od udělení oprávnění) zavedl kondiční jízdy se zaměřením na zaviněnou nehodu.
Za zaviněnou vážnou dopravní nehodu, bych dával body, tak jako za rychlost nebo jízdu na červenou.
Zavedl bych povinnost u značek 30km/h aby bylo určeno od - do značka platí, protože pochubuji, že děti chodí ve 3 ráno do školy.

M0RGAN
3. listopadu • 10:54

Ta předepsaná rychlost ale není minimální (jak si ji plete většina českých řidičů) nebo doporučená, ale maximální. Nikdo nikomu nebrání jezdit o 10-20% pomaleji, kdy má dostatečnou rezervu, že?
Typicky na opravovaných úsecích dálnice, kde je osmdesátka. Zkuste si tam nastavit na tempomatu 80, tedy MAXIMÁLNÍ povolenou rychlost a sledujte, kolik řidičů vás předjede.

Jan
2. listopadu • 10:39

No jo no, v Australii asi neznaji (adaptivni) tempomat :-P

Jan
2. listopadu • 10:40

A ani HUD :-P

Yarda
2. listopadu • 9:11

S tím čuměním na rychloměr mám zkušenost z pilotního výcviku na větroně. Žáček čumí na rychloměr, snaží se, aby ručička ukazovala 80 a instruktor za ním neměl poznámky. Větroň vletí do nějaké turbulence, rychloměr ukáže 70 a žáček potlačí, aby zrychlil. Jenže zatímco větroň začne zrychlovat, letadlo má nějakou setrvačnost a rychloměr taky. Tak žáček ještě potlačí, větroň nabere rychlost, rychloměr ukáže 90, tak žáček přitáhne, aby zpomalil, větroň začne zpomalovat, ale ne moc rychle, žáček ještě víc přitáhne a když rychloměr ukazuje míň než 80, žáček zase potlačí a situace se opakuje, takže mnohdy i ze země je vidět, jak větroň letí ve vlnovkách.
https://www.stream.cz/uservideo-40931/43364-pil... ...
http://www.planes.cz/cs/photo/1167709/l-13-bla... ...

Edrig
1. listopadu • 22:35

Dobrým hlídačem je GPS která pípnutím varuje řidiče o překročení povolené rychlosti

petr
1. listopadu • 17:54

:-DJde o gesto, které jsme během dlouhé kariéry českého zpěváka ještě nikdy nezažili. Zpěvák Karel Gott (77) oznámil, že se zbaví chaty v hodnotě v řádu miliónů, kterou si staví v severních Čechách. A důvodem má být ohromná mediální štvanice! Je to ale skutečný důvod a není ten údajný hon na zpěváka zbytečně zveličený? Hlasujte v anketě na konci článku!„Těšil jsem se, že budeme mít místo, kde budu moci odpočívat, malovat, číst si a přemýšlet o životě. Tím místem se měla stát obec Doubice v severních Čechách. Koupili jsme zde pozemek a záměrně jsem jej formálně napsal na moji tchyni, abych předešel předčasné mediální publicitě,“ napsal na začátek zpěvák.kdyby to chlapec nezveřejňoval tak by po něm neštěk ani pes!

Yarda
2. listopadu • 9:14

IMHO kdyby o tom nemluvil, je jen otázka času, kdyby to vyčmuchali soudruzi investigativní bulvární žurnalisti a v jednom nejmenovaném plátku byl na titulní straně nápis "Tajný úkryt slavíka".

Jirka_1
1. listopadu • 15:57

Jezdili jsme v obci 60 km/h a nehod s chodci nebylo více, než dnes. Spíš bych si dovolil říct, že velkou chybou bylo zavedení přednosti chodců na přechodech, příliš se na to spoléhá a když pak některý řidič "zaspí", je hodně zle.

Peter
1. listopadu • 17:29

Když se jezdilo v obci 60 tak ještě silnice zely prázdnotou. Dnes i na vsi před každým domem stojí několik auta silnice jsou plné. Dříve lidé jezdili do práce MHD,dnes většina auty. A o tom to všechno je. Jenže to spousta lidí není sto pochopit.

Roman
1. listopadu • 11:57

Myslím si že cela studie je jedna Velká fraška. ....podobnou studii by šlo udělat i na bezpečnou vzdálenost a dopadlo by to stejne. ...proste když se musím soustředit hodně na 1 věc tak holt nemůžu dělat jiný poradne a když mám větší volnost tak se samozrejme mužů věnovat více věcem najednou. ...........PS: dost se tu řešilo jestli jezdit rychle nebo pomalu a ze za to policie dáva nesmyslne pokuty tak bych k tomu taky přispěl. ....nemyslím si že je to přímo o rychlosti jako spíš o přemýšlení-pokud ten přede mnou jede pomalu tak mu asi něco je nebo není dobrý jezdec a tak zpozornim a vemu ho az bude dost mista a vse je v pořádku i kdybych překročil mírně rychlost........ale pokud jezdím rychle tak musím počítat i s tou pokutou a nemůžu se divit ale uprimne kdo dostal pokutu za prekrocenou rychlost o 3 km/h? Jak se Pise v článku. ....Já tedy ne.....vždycky sem mel v bloku 3 čísla a když jsem se zeptal policajta co to je tak mi řekl že se tam Pise povolena rychlost, namerena a po toleranci a ta je do 100km/hod minus 3km/hod a pak jsou to 4 procenta ....... a za min jak za 60 na 50 sem nikdy pokutu nedostal takže si nemam na co ztezovat vím že prekracuju ale taky vím že to nese následky ale ty jsou dost Mírný oproti Rakousku a Nemecku třeba. ......tam se jezdí predpisove a není na tom nic divný ho když se na 90 jede třeba jen 80 v koloně a nikdo nepredjizdi a neohrožuje jako tady-proc to tam jde a tady ne?-protoze jsou pokuty Mírný, mel by se z nich udělat větší strašák a bude se jezdit mnohem líp.

N.
1. listopadu • 18:24

Proč tam to jde? Protože ve většině případů jste za chvíli na dálnici, takže předjíždění může počkat, zatímco u nás se 200 kilometrů jede běžně půl dne, protože dálnice není cestou buď žádná nebo rozkopaná a nebo zasekaná, protože má minimálně o jeden pruh míň, než by měla mít. Další důvod je ten, že tam ta kolona jede 80 nebo i rychleji, už jsem jel v Rakousku v koloně i 110 tacho na stovce, zatímco u nás jede 60 nebo i míň a vysvobození v podobě dálnice prostě není. A ty pokuty, to je vyloženě lež, v Rakousku za 65 na 50 pokuta 20 eur, vzali asi 5 aut, bez ohledu na SPZ, poldové úplně v pohodě, ještě dělali fóry (člověk by s nima skoro zašel na pivo, kdyby jim nemusel dát těch 20 eur), u nás by to bylo minimálně za litr, nemluvě o tom, co je 20 eur pro Rakušana a co znamená 1000,-Kč u nás. Pokuty za tyhle blbosti jsou venku většinou i absolutně nižší, natož vzhledem k platům, naopak za prasárny jako nedodržení vzdálenosti jsou daleko vyšší. Další věc je, že třeba na rakouský dálnici je kolikrát i 130 tacho moc, hlavně v horách, přesto ji tam mají, u nás by tam byla 100 nebo ještě spíš 80, taky tam nemají cedule obce 300 metrů před prvním barákem, 70 nebo i 50 na okresce kvůli každý zapadlý křižovatce, naopak mají dost často v obci 60 nebo i 70 a to často i v případě, že je ještě po straně zástavba. Dodržování limitů s výší pokuty souvisí minimálně, daleko podstatnější je nastavení těch limitů tak, aby odpovídaly skutečnosti. A ne, že se to udělá jako u nás, kde se všechny limity posunou o 20 níž, než by bylo optimální a pak se z peněz na nákup techniky pro hasiče nebo na zabezpečení přejezdů, který jsme všichni zaplatili z povinnýho ručení, nakoupí neoznačený policejní auta a začnou se nahánět "piráti".

Medved Nuladevet
1. listopadu • 11:47

uplně by stačilo postřílet všecky fízly. neměl by kdo měřit a byl by klid.

Frantisek Lampa
1. listopadu • 13:49

Naopak, klid bude, až někdo vymlátí takové debily jako jsi ty.

pch
1. listopadu • 10:45

" I u nás se často říká, že za 2-3 kilometry v hodině nad stanovený limit pokutu nedostanete "Samozrejme, ze nedostanete, protoze rychlomery proste ukazuji min.

Lubomír Němec
1. listopadu • 10:39

Cokoliv striktně posuzované je dikutabilní. Když pojedu na 50 90, ale okolnosti to umožňují, tak o nic nejde, ale orgán mě sejme. Naopak jsou situace, že na 50 je 30 moc. Vyžaduje to cit pro řízení. No jo, ale jak to řešit?

dpcstb
1. listopadu • 13:55

tie rychlosti su maximalne rychlosti. rychlost mas prisposobovat okolnostiam, ak si to situacia vyzaduje, chod 10km/h aj na 90ke

kolemjdoucí 2
1. listopadu • 11:09

Jednoduše, stačí obnovit původní funkci praktických testů v autoškole. Dokud to ty hovada budou dávat každému, i naprostému lemplovi a neumětelovi, tak to na silnicích bude vypadat pořád stejně (a k tomu ještě navíc "svéráz národní povahy", blbá kombinace). Stejně jako nemůže být každý závodníkem, jako nemůže být každý matematikem atd atd, tak nemůže být každý řidičem, neboť některým k tomu prostě nebyly od Boha a přírody dány patřičné vlastnosti. Pokud se takoví lidé dostávají do provozu, pochopitelně že v něm jsou nebezpeční, a vždy budou (naučit se totiž můžete jen něco, na to ostatní potřebujete vlohu). Dále se např. vůbec nehovoří o tom, že některé ženy by neměly usedat za volant v rámci své periody, neboť v tu dobu (cca. 7 dní) jsou jejich schopnosti bezpečně ovládat vozidlo významně ovlivněny směrem k horšímu.Jenže hlavounům nahoře vyhovuje, že se to mezi sebou "mydlí" i v provozu a vzniká chaos, ostatně dost často dělají záměrně některé věci a rozhodnutí právě (a nejen) v tomto zájmu, takže to prostě nikdo neřeší. Změna je na nás, stát selhává ve všech svých funkcích, pro které původně vzniknul, a stává se obyčejnou "megatrafikou" v ekonomických zájmech některých vlivných skupin. Peníze a soukromé zájmy prostě nelze stavět na první místo v žebříčku hodnot, tam nepatří. Důsledky jsou vidět všude okolo.

Jan Štulc
1. listopadu • 10:00

Australané mají 100% pravdu,jezdím po silnicích 50 let,jezdím denně,většinou rychle a podle situace na silnici, do dnešního dne bez bouraček, ale chce to za jízdy jako řidič nekouřit,netelefonovat,nedívat se na spolujezdce,nejíst,atd.,ale naprosto plně se věnovat situaci před vozem i za ním. Ten kdo v plném městském provozu čučí pořád na tachometr a spolujezdce,případně kde jsou schovaní policajti má velké riziko bouračky !!! V silném provozu je největší brzdou ,,slimák" který se táhne jako hustý med, zaviní malou průjezdnost křižovatek, kdy na zelenou místo aspoň 10 aut projedou jen 3, jede kolikrát v rychlém pruhu předepsanou 50 nebo 60 km/hod. a prakticky brzdí auta za ním a opět zmenšuje kapacitní průjezdnost rychlého pruhu menším počtem aut atd.,atd,.!!!

zbysek
1. listopadu • 8:06

V rozmezí 10km/h nad limit nemusíte takřka sledovat tachometr,nehledě na to že je to běžná praxe provozu tudíž nikoho neomezujete. jak tvrdí australští vědci jezdíte i bezpečně ( myslím si to dávno)

Antiautomat
1. listopadu • 7:58

...dodrziavanie rychlosti je jedna vec a nalezite venovanie sa riadeniu druha. Preto okamzite meranie rychlosti (a pripadne prekrocenie) by malo byt brane s rezervou, zavisi od okolnosti. Pokutovat niekoho za 1kmh je poukaz do ustavu.

jarda
1. listopadu • 7:36

můj sedmiletý vnuk vyhrál letos seriál Moravský pohár na motokáře - žádný budík na rychlost nesleduje a přesto měl za celý rok jen dvě drobné kolize - a to jezdí stovkou v kontaktu na milimetry ... rychlost není příčinou nehod ... příčinou je neumění ...
https://www.startovac.cz/projekty/niky-nesmi-zasta... ...

Antiautomat
1. listopadu • 8:00

Kazdopadne gratulujem, ale...potom opatrne az dostane vodicak prosim. Motokara a zavodna trat sa od premavky v nejakych tych par 'nepodstatnych drobnostiach' predsa len odlisuje, ze. ;-)

jarda
1. listopadu • 14:23

pardon vloni byl v MP druhý ...

jarda
1. listopadu • 14:22

jasně - díky za připomínku ... řidičák ale dostane až tak za 10 let ... i když pokud mu to půjde a budou prostředky, tak ve 14-ti může už do první formulky ;-) ...
v mistráku ČR byl letos druhý, vloni v kategorii 50ccm byl v moravském poháru první ...
https://www.facebook.com/nikymusil/... ...

Net
1. listopadu • 4:01

Nejbezpečnější je plynulá jízda. Nepředjíždět a nezdržovat. Problém je, že se současnými limity člověk zdržuje, I když má nastavený tempomat na GPS povolenou rychlost nebo dokonce I mírný nad limit. Navíc se rozmáhá móda padesátek na čtyřproudovkách a třicítek mimo (někde I na nich). Takové rychlosti lze dodržovat ,ale většina řidičů se bude tak nudit, že sledují vše jen ne provoz. Osobně jsem pro neomezenou rychlost a sledování pro bezpečnost mnohem podstatnějších parametrů (dodržování přednosti, pravidla zipu, bezpečného odstupu...)

dpcstb
1. listopadu • 13:54

najbezpecnejsia je plynula jazda a ta sa dosiahne tak ze budu vsetci poctivo dodrzovat predpisy.

N.
1. listopadu • 18:01

Před každým propadlým kanálem všichni poctivě na brzdy a dalších 5 kilometrů k další křižovatce 30. To bude plynulost jak stehno:-D

Kakamil
1. listopadu • 2:37

Překročit rychlost o 1, 5 a 11km, hmmm.
Vtip není v tom, že se nesmí jet víc, podstatné je, že se nemusí jet rovných 50(70,90,110,130)
Ovšem když člověk jede na devadesátce kilem a všichni ho předjíždí, to se pak soudruhům blbě vysvětluje.
Proč je tam, kde se za komančů mohlo 90 dneska 70?!?! Znám tři takové úseky. Byla povolená 90, jezdilo se 110 a víc. Většinou to vycházelo, no, párkrát se nepodařilo. Ve dvou případech bylo mokro a smeklo se to, v tom třetím z tý vedlejší někdo střelcovi neměl šanci dát přednost. A když se scénář párkrát zopakoval, dali tam 70. Ne kvůli těm, co tam jezdili 90, ale kvůli pilotům, co jezdili 110 a víc.
Kam proboha všichni tak spěcháte?!?!

N.
1. listopadu • 17:59

A ta 70 ty piloty, tedy bezpečnost, nějak ovlivní? Ne, že? Ale čas od času se tam dá líp pomáhat a chránit, než na původní 90. Oh, wait...

mpolan
1. listopadu • 14:52

"Proč je tam, kde se za komančů mohlo 90 dneska 70?!?! Znám tři takové úseky" srovnej tehdejší hustotu dopravy a dnešní... To úplně stačí. V dobách, kdy po silnici projelo pár aut a i dálnice vypadala jak po vymření, stačil i traktor vyjet bez problémů na silnici. Dnes zkrátka ta šance je menší.

Karel Bokr
1. listopadu • 1:57

Byl bych rád,kdyby mně někdo vysvětlil jedno.Obchoduji s německou firmou kam jezdím pro zboží již 26 let ,při neomezené rychlosti na dálnici jsem za celou tu dlouhou dobu nezažil ani
jedinou automobilovou havárii,kde provoz je proti naší "nejfrekventovanější" dálnici na Brno sto-
krát větší a za ta léta jsem tam zažil třikrát policejní hlídku. U nás jsou denně jen na dálnici do Brna minimálně tři až pět velmi vážných dopravních nehod, kde počítáme do statistiky mrtvé,ale
zato máme samé radary ,které nemají s bezpečností nic společněho,jak říká odesák Kubera,
že to jsou pasti na řidiče.Já mám jedno vysvětlení proč je u nás nebezpečno jezdit proti Německu.
Jak říkají Němci,že při vážném provinění Tě to sečtou i s úrokama a můžeš mít známého i
ožralu na hradě, tudíž minimální korupce. né-li žádná a v provinění veliké tresty a zaplacení celko-
vé škody a né ,aby soudruzi herci ze Slovenska ve třech případech přejeli a usmrtili čtyři lidi
a nevzali jim ani řidíčák a já překročil rychlost na silnici mimo obec o 10 km/hod a platil jsem
900,.Kč. Pane ministřeŤuku neříkejte nám v televizi nesmysly a konečně se chovejte zodpovědně bez
známosti a korupce pod heslem padni komu padni kterým se dost čato všichni presentujete
s veškerou náhradou škody.
V Německu dopraváci nekmpromisně kontrolují předepsané přestávky u kamionů a žádný
jejich dopravce nenutí pro větší zisk ,aby to řidiči porušovali.Pane ˇˇTuku to až dáte nekompromisně do praxe ,tak nebudete každý týden ve zprávách počítat mrtvé a vo to de.

jogurt
1. listopadu • 23:38

Jenže pan ministr Ťukyťuk ví o čem je kasička Česmadu a tak plácá a plácá a plácá. Bohužel - doprava je oběť, napřed manager kamionové dopravy Prachař, teď Ťukyťuk ze Skansky...no máme to ale smůlu.

Hopp
31. října • 21:24

To je vážně kreténská interpretace. O dodržování rychlosti tu VŮBEC nejde, to samo o sobě nebezpečné jistě není. Jde tu o míru vymáhání nastavených limitů, tj. nucení lidí si toho dodržování příliš všímat. Viz https://goo.gl/Q5DgDj...

Petr Lokvenc
31. října • 22:11

Ono je to vůbec s tou padesátkou zvláštní. Pro dnešní motory byla šedesátka mnohem vhodnější. Pamatuji si argumentaci pro snížení rychlosti - následky případné nehody jsou menší při padesátce, než při šedesátce. To je ale zavádějící. To by se mohlo tvrdit, že ještě nižší by byly následky při rychlosti 40km/hod., pak 30 a nakonec by bylo nejbezpečnější jen se chodit dívat na stojící auta :-). Ale že policie většinou měří tam, kde je vyšší pravděpodobnost výdělku, než tam, kde hrozí opravdové nebezpečí, vidíme stále.

Clark
16. června • 9:33

Ano, zavedla se ,,padesátka" ale stejně v každé vesnici mají ,,místní úpravu" na 30-40, jaký smysl to tedy mělo, jen zbytečné zdržování i tam kde to není nutné.

brk77
1. listopadu • 16:53

"Pro dnešní motory byla šedesátka mnohem vhodnější."
Tenhle argument dával částečně smysl před dvaceti lety, kdy se rychlost snižovala z 60 na 50 km/h. Dnes s tím mají automobilky počítat a když nepočítají, tak je to chyba zákazníka, že se koupil auto, které mu v padesátce na nějaký kvalt točí moc a na vyšší zase málo.Co se týče toho snižování rychlosti, tak tady nejde ani tak o těch 10 km/h, ale o kinetickou energii a ona ta mrcha roste s druhou mocninou rychlosti. Rozdíl mezi kinetickou energii auta jedoucí 60 km/h nebo 50 km/h je stejný, je stejný jako mezi stojícím autem a autem jedoucím 33km/h. V praxi to bude ještě víc, protože když je povolených 50, tak skoro všichni jezdí na slabých 60 a dřív to bylo na slabých 70 km/h.

Masunta
31. října • 23:52

Náš ministr dopravy Ťok je ukázka bl...ti v silniční dopravě, například viz jeho změna přednosti v jízdě na kruháči.
Obecně - nebezpeční nejsou řidiči jedoucí trochu rychleji. Nebezpeční jsou ti, kteří jedou až o moc rychleji, stejně jako ti, kteří jedou na padesátce s ručičkou tachometru na padesátce - jedou ve skutečnost rychlostí 43 ani to bl...é nevědí a také proto, že je někteří ostatní řidiči musí předjíždět. Pro policii je jednoduché měřit překročení rychlosti, než postihovat zpomalování nízkou rychlostí - krom toho pomalejší rychlost může louda snadno zdůvodnit. Horší je, že některým řidičům nestojí ostatní řidiči za to, dát najevo úmysl odbočovat (tedy zapnout blinkr PŘED odbočováním). Nekonečná věda pro naše omezence. Čechům není pomoci.

Standa
1. listopadu • 2:56

To se 43km/h je pěkná blbost... Je to hodně závislé na autě. Zkusil jste to někdy změřit, kolik je to v reálu? U většiny aut, se kterými jsem jel, je při tacho 50 reálná rychlost cca 48.

jarda
1. listopadu • 14:43

většinou je to méně - spíš 45 ... problém je také v tom, že pokud jedou auta těsně za sebou a nebo vedle sebe - "radar" to neumí vyhodnotit a pak skáčou rychlosti jako 32, 78 jako na kole štěstí ... vliv na změření má i tvar kapoty - hodnotí se odraz tam-zpět a ještě aspoň jednou - a nemusí se trefit do stejného místa karoserie ... takže u těch měřáků na kraji obce to brat s rezervou ...
výrobci dávají na tachometr rychlost vyšší než je reálná - ať má zákazník pocit, že jede rychleji ... pak ovšem dost "poctivých" jede v obci ve skutečnost 40 ...

kolemjdoucí 2
1. listopadu • 10:52

Záleží na spoustě věcí, třeba na velikosti kol... mám na autě (legálně, dle TP) letní sadu 15" a zimní sadu 14" - se zimní sadou je "tacho 50" 42 km/h a s letní sadou právě "těch vašich" 48 km/h.

REYGNUM
31. října • 23:34

Ja sa pri 50 km/h v meste tak strasne nudim, ze sa pozeram vsade inde(po zenach), len nie na cestu.Takze keby mi niekto skocil do cesty, tak si ho ani nevsimnem.

Martin
31. října • 22:53

Zvláštní je, že vždycky nejvíc lajků má nejdementnější příspěvek diskuze :-)
Vám přijde argument, že následky nehody v 50km/h jsou znatelně menší než v 60km/h jako blbost? A pro info, i bouračka v 30km/h bude mít následky menší než bouračka ve 40km/h. A pokud Vám nedojde, proč to skončilo na 50 a nekleslo to třeba na 10km/h, tak to je proto, že by takové snížení rychlosti přineslo značné zpomalení či zkolabování dopravy. 50ka je prostě takový kompromis mezi rychlostí a bezpečností.
Myslím, že 50ka v městech je optimální. U nás je v celém městě 40ka. Na dlouhých rovných úsecích to je opruz a stejně většina jezdí skoro 50, ale jinak je to tak akorát.

dpcstb
1. listopadu • 13:51

ono celkovo ked sa pozries do diskusii, tak jeden dement vedla druheho. proste nulove znalosti fyziky, nulova logika, nulova moralka. diskusie na autorevue.cz tiez niesu vynimka.

Václav Semerád
1. listopadu • 10:55

Diskuse o tom, zda jsou následky nehody menší při 50km nebo 60km jsou na draka, když nejtěžší následky jsou v obcích při 90-120km/h. Zkrátka - co je platná padesátka, když prasata předjíždějí nejméně 90, přes plnou čáru a do pravé zatáčky, kam navíc pro roh baráku nikdo nevidí?

Rejpal
31. října • 23:10

50 km/h je dostatečně bezpečná tam, kde je chodník oddělený zelený pásem.
40 km/h je dostatečně bezpečná tam, kde je dostatečně široký chodník.
Tam kde je užší chodník, tak se chodci necítí ohroženi u rychlostí pod 35 km/h.
Rychlosti nad 60 km/h patří tam, kde je chodník oddělený pevnou překážkou.
Po silnicích sdílených s cyklisty by se nemělo jezdit víc než 75 km/h.Jeďte Fabií 70 km/h po 5 metrů široké okresce a nechte se předjet autobusem nebo náklaďákem ve 140 km/h (jestli se budete cítit bezpečně, pak je pro Vás 60 km/h v obci bezpečná rychlost).

Kakamil
1. listopadu • 2:24

To aby ta okreska byla z hodně prudkýho svahu, aby to bus nebo náklad rozehnal na 140km/h.
Ono totiž náklad nad 3,5 tuny má omezovač na 80 a bus na 100.Tak hlavně, že sis rejpnul ;-)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Peter
1. listopadu • 7:50

Kecy v kleci. Standardní nastavení omezovače NA je 85, my máme na firmě všechny vozy na 89km/h. Vypnout se dá samozřejmě vše, pak by ten bus ve 140 byl relevantní.
Nezaznamenal jsem,že by se rychlost někde řešila tak jako u nás. Například příjezd do Brna od Vídně za cedulí 80, všichni masti min 100. Ve Vídni je to úplně stejné, s tím rozdílem, že všichni jedou 80. A V TOM JE TEN ROZDÍL!!!!

pch
1. listopadu • 10:50

Ano. Ale u nas mame na to experty a vselijake machry a nejlepsi ridice na svete.

hihihi
31. října • 19:07

Pokud studie prokázala, že "Dodržování povolené rychlosti je nebezpečné", bude ji následovat i opatření typu "Dodržování nebezpečné rychlosti je povolené"? :-))

R
31. října • 17:04

Jestli to není i tím, že s těmi auty jezdí cim dále více lopat, které nemají o tom co dělají nějaký vlastní názor :-D

brk77
31. října • 16:14

Já jezdím hodně na tempomat, takže pokud nejedu z nějakého prudšího kopce, kde by to mohlo začít zrychlovat, tak tachometr neřeším.Ideální to ovšem taky není, protože některé úseky projíždím rychleji, i když předpisově, něž bych normálně projel. Jen se mi to nechce vypínat a zapínat. Úplně "nejraději" mám jednu původem čtyřproudovku, kde se za komančů jezdilo 90. Teď tam je 50 a ve jménu bezpečnosti to přemalovali na klasickou dvouproudou silnici. Tam když jedu předpisově podle značení a s maximální povolenou rychlostí na tempomat, tak to přibližně tak jednou do měsíce někdo nevydrží a předjíždí přes dvojitou plnou. No hlavně, že je to dle orgánů bezpečnější.

pch
1. listopadu • 10:48

Je to bezpecnejsi. To, ze se objevi nejaky idiot, co prejizdi pres dvojitou, na tom nic nemeni.

znalec
31. října • 15:53

suhlasim, obvzlast v neprehladnych usekoch, ked predbieham a zaroven viem, ze tam zvyknu merat, tak sa snazim sustredit zaroven na pomalsie vozidlo a zaroven na neprekracovanie rychlosti a nie je to komfortne.

SHX
31. října • 15:45

jen aby studio nesměřovala jinam, že řidičský element je potřeba odstranit ve prospěch povinných autopilotů ve vymezených úsecích (již dnes technologicky možné). jinak je tu head up displey, tempomat, limiter, asistenti před nárazem, v pruzích ... což vede stejně k tomu, že řidiči méně a méně sledují provoz

Ondřej Veliký
31. října • 17:43

Ne asi, já to říkám pořád.Tempomat, držení pruhu, celkový autopilot a spousta dalších.Kvůli tomu jsou pořád všichni zaneprázdněni telefonováním a dalšíma hovadinama.A potom se všichni diví že nikdo neumí řídit....

trn
31. října • 20:07

Už zbejvá jen očipovat jako čokly, jo a taky zrušit hotovost. Oni vás do toho pekla dovedou, když je tak krásně necháváte... zlu k vítězství stačí, aby dobrý člověk nedělal nic. Je třeba mít svoji čest a hranice a některé věci prostě nepřipustit za žádnou cenu a vzpeřít se. Zatím to lze i bez obětí, ale když se nezačne teď, tak to později tak laciné už nebude, a kdo ví - možná to už nebude později ani možné. Francie je krásný příklad, kam nečinnost a nezájem vede.

Kankunen
31. října • 13:29

Tak nám vědci zjistili, že čím víc čučíš na tachoš, tím méně čumíš na cestu. Ještě nám vědci měli objasnit, jak funguje hlava Ťoka. Tam kde se dá jet bezpečně stovkou práskneme 70, nakoupíme černé Superby a budeme pranýřovat piráty, kteří tam jedou 90. U školy nebo školky fízla nepotkáš, protože tam jede rychle jen skutečné prase a tak by nic nevybrali.
A tak naše policie pokutuje normální lidi a prasata si můžou dál jezdit jako prasata.

Vojta
31. října • 21:28

S tím potkáváním u škol bych si dovolil nesouhlasit. Několikrát jsem je potkal na školní třicítce o prázdninách, kolega platil za nerespektování školní třicítky v jednu hodinu ráno... Vypadá to, že smyslem není trestat piráty, ale vybrat peníze od normálních, slušných řidičů. Bohužel...

Lord Owl
31. října • 15:19

Což teprve byznys našich obcí, posvěcený státem.
Obce si koupí (pronajmou) radar, posílají výzvy k zaplacení určených částek (odpustky), inkasují miliony.
Tady si nepřijde na své ani ta policie.

Marex
31. října • 15:54

Obecní radar je menší zlo než ten policejní, kde automaticky přicházíte i o body a pokuty jsou mnohem drsnější. I když mám ve zvyku v obci dodržovat povolenou rychlost, na okreskách za městem se občas rád, ale s rozumem projedu. Na těch ale zase brousí maskované policejní Octávky, ale i na to je řešení v podobě kvalitního antiradaru, ale bez rušičky. Už mi to několikrát pomohlo a vyhmátli tak jiného nebožáka :-) Nic totiž asi nenaštve více, když rychlost poctivě dodržujete a když se náhodou chcete na pěkné a klidné cestě jednou za čas projet a trochu vymést pavouky z motoru, tak vás zrovna zastaví :-P

Neurotic
31. října • 13:16

To bych vám řekl i bez studie, že se bud dívám na cestu nebo na tachometr:-D

jjilek
31. října • 22:07

Někdo se sice nedívá na tachometr, ale ani pořádně na cestu před sebou, kde se může objevit neočekávaná překážka. Nebo ta překážka je za zatáčkou.

jarda
2. listopadu • 12:47

vždycky je jistá pravděpodobnost, že se situace vymkne z kontroly pilota - ale to museli jet dvacítkou, abychom to eliminovali ... pak nastupují pásy, balóny a ... černá sanitka ;-) ...

Jig
31. října • 14:42

Podobné studie slouží jako argument pro prosazení "čehokoliv". Ne vždy se dá použít "já to prostě vím". V tomto případě je to argument pro větší toleranci při běžném překročení o pár km - ač u nás je prioritní maximalizace výběru peněz než skutečná bezpečnost pod kterou zaštiťují vše co se zrovna hodí.

Masunta
31. října • 23:55

Náš ministr dopravy Ťok je ukázka bl...ti v silniční dopravě, například viz jeho změna přednosti v jízdě na kruháči.
Obecně - nebezpeční nejsou řidiči jedoucí trochu rychleji. Nebezpeční jsou ti, kteří jedou až o moc rychleji, stejně jako ti, kteří jedou na padesátce s ručičkou tachometru na padesátce - jedou ve skutečnost rychlostí 43 ani to bl...é nevědí a také proto, že je někteří ostatní řidiči musí předjíždět. Pro policii je jednoduché měřit překročení rychlosti, než postihovat zpomalování nízkou rychlostí - krom toho pomalejší rychlost může louda snadno zdůvodnit. Horší je, že některým řidičům nestojí ostatní řidiči za to, dát najevo úmysl odbočovat (tedy zapnout blinkr PŘED odbočováním). Nekonečná věda pro naše omezence. Čechům není pomoci.

jarda
1. listopadu • 15:01

jj - je to tak ... a ještě drobnost - kdysi jsem (ve Slovensku) dostal pokutu za to, že jsem při výjezdu z kruháče použil jen trojblik - ono totiž hned za ním je další odbočení a tedy bych spíše mohl zmást řidiče na dalším odbočení ... ten zákon poslanci jen historicky opisují furt dokola - odbočování bylo nastaven v době před padesáti roky, kdy ještě nebylo automatické vypnutí blinkru a už vůbec ne trojblik - ale polišům to nejde do hlavy a trvají na svém - po celou dobu odbočování ... což je problém, protože když v Praze odbočím na Brno - tak budu blikat 200 kiláků ;-) ...

jogurt
1. listopadu • 21:24

Kdekoli můžete padnout na idiota. I u policie. Ale zrovna SK-police se chová docela korektně...proti kolegům z Balkánu rozhodně.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
jarda
2. listopadu • 8:00

jasně - nedělám z jednoho případu statistiku ...

Rejpal
31. října • 19:37

Podobná studie se dá udělat i se sledováním zpětných zrcátek. Rozdělte řidiče na tři skupiny, kde všichni jedou v levém pruhu, první musí vždy uhýbat dojíždějícímu, tak aby ho neomezil, druhý musí uhýbat jen po probliknutí z bezpečné vzdálenosti, třetí musí uhýbat je po zatroubení z bezpečné vzdálenosti. A změřte reakční dobu na mačkání červeného tlačítka po rozsvícení kontrolky nebezpečí.

kolemjdoucí 2
31. října • 15:41

To ale není problém studie jako takové, ale toho kdo tím v nějakém zájmu argumentuje. Je třeba to rozlišovat, samotná studie slouží jen k tomu, abychom něco věděli/zjistili. Že tu vědomost občas hodlá někdo zneužít je věc další.

dpcstb
31. října • 18:09

ono je dobre si vzdy tu studiu precitat ako vlastne prebiehala. ak ulohou testovacich vodicov bolo neprekrocit rychlost nad 1km/h tak logicky sa 70% casu pozerali na tachometer. takze studia je z praktickeho pohladu uplne k hovnu, pretoze si ju nejaku "mudry" vylozi ze je bezpecnejsie ist o 50% rychlejsie ako dodrziavat zakon

pepa
1. listopadu • 10:13

Zdá se, že první kdo tu zneužil výsledky studie k demagogickému výkladu, jsi ty. Asi bych tě nechtěl potkat na silnici.

kolemjdoucí 2
31. října • 19:57

No je hlavně taky potřeba chápat proč to tak stanovili. Ten děj má jistou závislost, a navíc tolerance +1km/h celkem odpovídá realitě, informační radary, co jsou dnes v každé druhé obci, se nastavují od 52km/h, to už blikají.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
jogurt
31. října • 23:34

a právě ty inforadary krásně indikují velký problém.... nespolehlivost měření. Nastavte tempomat a jeďte. Radar bude postupně snižovat indikovanou rychlost , jak se mění úhel vektoru vaší jízdy k ose antény radaru. A to ještě nesmí chytit falešný odraz, pak vám ukáže i slušná hausnumera, například během jediné sekundy bude údaj tančit mezi 96 a 42km/h. Holt dopplerův jev je veselá taškařice ale má své mouchy.... A policejní ramer na tom není o moc líp, sice pracuje v "hájeném" pásmu 34GHz (radarové tabule v nehájeném 24GHz) a má o něco lepší anténu, identifikovat nesmyslný odraz ale rovněž neumí a na úhlu osy radaru ke směru jízdy je závisslý úplně stejně. Policie vám ovšem bude samozřejmě tvrdit, že je přesný a neomylný.... není.
Laser je na tom lépe, ale dá se s ním hezky švindlovat. No a supernovinka v policejních rukách, ultrazvuk, je takový technický nesmysl, že to nemá cenu jakkoli komentovat, tam je takových technických a právních zádrhelů, že to - až se to proflákne - slušně zahltí soudy. Například tím že foto se pořizuje v jiném okamžiku, než se měřilo....nojo ale je to stejné auto?? měření bylo ve vzdálenosti 335m ale fotografie v 70metrech....ajajaj,

kolemjdoucí 2
1. listopadu • 10:37

Ty informativní radary pracují zpravidla na 13,56MHz. Výhody a nevýhody dopplerova jevu jsou mi známy, nicméně nepřesnost měření radarů už jaksi nesouvisí s tématem článku, který pojednával o psychologické stránce omezování rychlosti. Hovořil jsem v komentáři o tom, že limit a hlavně tolerance, které v testu zvolili, byly zvoleny záměrně takto s ohledem právě na dostatečné zviditelnění tohoto psychologického efektu (i pro politiky a úředníky, neboť rozlišovací schopnost těchto individuí se limitně blíží nule).

jogurt
1. listopadu • 15:22

na 13,56MHz by to nic nezměřilo, máte na mysli zřejmě Ku pásmo, tedy 13GHz, že?

kolemjdoucí 2
1. listopadu • 17:06

A proč by to nic nezměřilo?? Víte vůbec, jak ty radary fungují? Dopplerův jev můžete pozorovat klidně i na akustických frekvencích.

jogurt
1. listopadu • 21:21

A vy jste na 13MHz schopen vyzářit na anténě s 5centimetrovým zrcadlem na výkonu jednotek mW paprsek s úzkým hlavním lalokem a dokázat ho na té samé anténě přijmout a dekódovat? Že o tom dost vážně pochybuji. Proto se používají X a K pásma (10-25GHz), kde to jde celkem snadno.

kolemjdoucí 2
2. listopadu • 9:42

No je fakt že pětimetrové antény jsem u toho neviděl a ty radary dokážou měřit za dobrých podmínek někdy i na stovky metrů, tak asi budete mít pravdu, ale pořád to nic nemění na tom, že se tu patláme v offtopic tématu.

Xzeit
31. října • 14:28

A nebo mám periferní vidění....

Driver
1. listopadu • 8:09

A nebo mam tempomat ;-)

Asuan
2. listopadu • 9:22

Souhlas, v případě, že je v místě delší rovný úsek, používám tempomat, jednak nemusím sledovat tachometr a jednak mám připravenou nohu na brzdě, což také zkrátí reakční dobu

st
2. listopadu • 20:26

A co mají dělat Ti co nemají v autě tempomat?
Rešení by bylo jednoduché zavést plošnou toleranci +10 km/h. Při překročení do této rychlosti by se neplatila pokuta. Provoz by se zrychlil a ubyla by spousta stresových situacích na cestě. Jen by policie zvláště pak ta městká moc toho nevydělala.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
martin
3. listopadu • 15:36

Koupit si ho. :-D

jehoVista
31. října • 15:14

Blbost. Kazdy pohled na tachometr znamena, ze chvili jedes poslepu. Kdyz zaostris na ten pul metr na tachometr, tak vsechno co je dal jak dva metry je v perifernim videni jenom barevna mlha. S tim nic neudelas, to je dano stavbou zraku.

Doporučujeme

Články odjinud