Dodge Viper: pěkně jedovatá zmije

Nejnovější model Viperu nese označení SRT-10. Pod kapotou má více než osmilitrový celohliníkový desetiválcový blok, co hřímá silou 507 koní. Na letošním detroitském autosalónu se představila i verze kupé.
Dodge Viper: pěkně jedovatá zmije

První z hadího hnízda

První Dodge Viper s označením RT/10 se světu představil již v roce 1992 a sklidil ohromný ohlas. Historie sahá až do roku 1989, kdy se koncept Chrysler Viper stal hvězdou detroitského autosalónu. Spoluautorem konceptu nebyl nikdo jiný než známý závodník a konstruktér Caroll Shelby. Dvousedadlové kupé mělo pod kapotou monstrozní pohonnou jednotku, jeden z největších sériově vyráběných motorů, desetiválec s objemem osm litrů. S výkonem 305 kW (415 k) v 5 200 ot/min, maximálním kroutícím momentem 662 Nm při 3 600 ot/min a hmotností 1 555 kg vystřelil Viper RT/10 z klidu na stovku za 4,8 s. Nejvyšší rychlost byla elektronicky omezena na 160 mph (256 km/h).

Automobil, určený především pro domácí americký trh, si řidiči pochvalovali pro jeho brutální zátah ve středních otáčkách a celkový klidný chod. První Viper také neoplýval elektronickými systémy, které by vám v extrémních situacích pomohly, proto se ukázaly kvality řidičů do posledního kousku. První verze dokonce neměly ani ABS. Dalším plus byla možnost doplnit plátěnou střechu roadsteru a o hard-top, což se hodí zejména v zemích, kde počasí jízdě s otevřenou střechou příliš nepřeje.

V roce 1996 následovat RT/10 model GTS, který odlišoval nepatrně jiný design, motor byl stejný jako v RT/10. Hlavní odlišností bylo snížení hmotnosti; GTS bylo lehčí vč. klimatizace než RT/10 bez ní. Někdy v této době byl zvýšen výkon motoru na 336 kW (457 k). Později na kostře sériové verze vznikl závodní model GTS-R, který se v roce 1997 stal celkovým vítězem závodních automobilů kategorie GT2. Viper GTS vstoupil do podvědomí mimo Ameriku také díky seriálu Viper, novodobého Knight Ridera, nebo Batmana, kde tajná organizace s jedním autem (byl to právě Dodge Viper) zachraňovala město před zločinci plundrujícími společnost.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dodge Viper RT/10

Viper SRT-10

V roce 2002 byl Viper kompletně předělán. Mnohé zdroje označují tuto verzi jako třetí generaci, nicméně nikde se nám nepodařilo najít zmínky o generaci druhé; je možné, že výrobce za druhou generaci označuje GTS z roku 1996 nebo GTS-R z roku 1997. V současné generaci byly zachovány pouze linie křivek karosérie, ve ostatní, podvozek, motor, převodovka, diferenciál, bylo vyměněno. Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat, nová Zmije je lehčí, výkonnější a lépe ovladatelná. Viceprezident koncernu DaimlerChrysler Corporation to komentoval slovy: "Dodge Viper SRT-10 si zachoval všechny své předchozí atributy. Když jej dostanete do ruky, vzplane ve vás vášeň a neodolatelná touha jej vlastnit."

Přední maska má nasávací otvory rozděleny na čtyři části, což působí dojmem otevřené tlamy, která sežere vše, co se jí postaví do cesty. Na víku od motoru za znakem Viperu naleznete další malý průduch pro přístup vzduchu. Z bočního pohledu si jistě všimnete velkého prolisu s průduchem za předními koly. Koncovky výfuků jsou netradičně vyvedeny v prazích před zadními koly. Ze začátku se nový Viper vyráběl pouze ve verzi roadster s plátěnou střechou, ale letos se na detroitském autosalónu představila i verze Viper SRT-10 Coupé.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dodge Viper SRT-10 Roadster; Dodge SRT-10 Coupé

Pod kapotou se ukrývá celohliníkový blok, ke kterému by se dalo přiřadit hodně přídavných jmen, jenom ne "malý". Obří desetiválec s objemem 8.3 l disponuje výkonem 373 kW (507 k) při 5600 ot/min a má točivý moment 712 Nm v 4200 ot/min, přičemž 90 procent kroutícího momentu je k dispozici v rozsahu 1 500-5 600 ot/min. Motor byl přizpůsoben okolím vlivům a splňuje nejpřísnější emisní limity.

U modelu SRT-10 se také snížila hmotnost na 1 536 kg a se silnějším motorem se dosáhlo mnohem sympatičtější hodnoty při poměrném výkonu: Viper teď má 326 k na jednu tunu (oproti 267 k u modelu RT/10). Zrychlení z nuly na stovku zvládá pod čtyři sekundy a maximální rychlost přesahuje hranici třístovky. Přesně bylo změřeno 306 km/h.

Stádo 500 koníků přenáší na asfalt šestistupňový manuál a pneumatiky o rozměrech 275/35 R18 vpředu, vzadu pak 345/30 R19. Disky z lehkých slitin skrývají brzdný systém od světoznámé firmy Brembo. Vnitřně chlazené a děrované kotouče o průměru 356 mm svírají čtyřpístkové třmeny a celý systém doplňuje moderní čtyřkanálové ABS. Viper SRT-10 při brždění ze 160 km/h na nulu má brzdnou dráhu o necelých 25 m kratší, než jeho předchudce.

Přepracovaný interiér nabízí více vnitřního prostoru, lepší ergonomiku a omezil se aerodynamický hluk. Řidič, který nemá rád drtivý zvuk desetiválce nebo mu vadí hřmění z postraních výfuků, má k dispozici audiosestavu s přehrávačem CD o výkonu 310 W. Celkem sympatická je i cena z roku 2004: Dodge Viper SRT-10 stojí v základu 85 295 dolarů.

Technické paramerty:

Parametry Viper RT/10 Viper SRT-10
Rozměry Nnz 4460x1994x1209 mm
Rozvor 2660 mm nz
Motor V10, 7990 ccm V10, 8277 ccm
Výkon (kW/k) 305 (415)/5200 ot. 373 (507)/5600 ot.
Kroutící moment 662/3600 ot. 712/4200 ot.
Hmotnost 1555 kg 1536 kg
0-100 km/h 4,8 s 4,0 s
Maximální rychlost 265 km/h 306 km/h
400 m 12,2 s nz
Počet koní na tunu 267 326
Cena 70 000 USD (rok 1993) 85 295 USD (rok 2005)

Poznámka: V tabulce jsou parametry prvního Viperu RT/10 ještě před zvýšením výkonu.

Fotogalerie

Viper RT/10

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Viper GTS

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Viper GTS-R (GT2)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Viper SRT-10

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Viper SRT-10 Coupé

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků